Paarden aan huis? Kosten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lokii

Paarden aan huis? Kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-24 14:04

Hoihoi!
Laatst heb ik een topic geopend over hoeveel grond jullie beschikbaar hebben voor jullie paarden aan huis. ([VMR] Paarden aan huis? Hoeveel grond?)
Nu de volgende vraag voor onze zoektocht. Ik probeer een inschatting te maken hoeveel geld een eigen paard aan huis zou kosten? Even van de worst case uitgaan. Geen eigen hooi en alles moeten inkopen. Van ruwvoer tot brokken, stalbedekking voor elke nacht op stal. Hoeveel zijn jullie gemiddeld kwijt voor je paard? Hoe hebben jullie dit van te voren gerekend? Vooral in deze dure tijd. Alvast erg bedankt :D

capopjekop

Re: Paarden aan huis? Kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 14:13

Hier zijn al mega veel topics over. Dus met de zoekfunctie moet je een eind kunnen komen.

Hooi kost me momenteel 120 euro per maand. Voorheen haalde mijn pa 500 kg balen, maar omdat ze die baal niet zo lekker vinden, meng ik het nu met ander hooi. Dat zijn midi balen en kosten me 30 euro per rol. Doen m'n shet en welsh ongeveer een week mee. Ze staan overigens niet op gras ivm gevoeligheid voor hoefbevangenheid en cushing.

Stalbedekking heb ik alleen in de winter. Volgens mij betaalde ik afgelopen jaar 12 euro voor een baal vlas. Ik wil liever niks opslaan dus ik betaal dan de volle mep als ik 1 of 2 balen per keer haal. In bulk krijg je uiteraard korting. Die van mij lopen overigens 24/7 buiten met een schuilstal, maar m'n ruin plast het liefst binnen omdat dat minder spettert. En ik heb rubber tegels in de stal liggen.

Ik voer marstall force aan beide. voor 20 kg betaal ik 56 euro, maar daar voer je heel weinig van dus je doet er lang mee. M'n welsh krijgt nog bodybuilder van Mijten bij en een grasbrok. Voor zo'n zak betaal je net geen 20 euro geloof ik.

En dan heb je nog je onderhoud natuurlijk. Er moet zo nu en dan wat vervangen worden (stroomdraad, prikpaaltje die ik om gemaaid heb met de bosmaaier :') en onderhoud aan de grasmaaiers en de benzine) Die zaken moet je niet vergeten mee te tellen. En wil je je gras goed houden dan zul je dat ook moeten onderhouden. Waar ga je je mest laten?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 15:24

Daar is weinig zinnigs over te zeggen aangezien ieder paard en iedere baas uniek zijn. Je kan het zo goedkoop of duur maken als je zelf wil.

Verdiep je eens op marktplaats op de verschillende prijzen. Verdiep je hier in de topics die gaan over hoe je paarden voert, ga topics volgen over huisvesting. Dan kan je je eigen beeld veel beter schetsen.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 15:30

Hooi en stal bedekking is te berekenen per paard (ong 1 grote baal per maand (5 paarden = ong 5 balen à 60 of 70 euro)

Mest afvoeren is ook paard afhankelijk, maar maakt een groot verschil of je het gratis naar een boer kan brengen, of een container huurt die geleegd wordt.

Omheining is afhankelijk per persoon, Gallagher of een goedkoop merk, 2 of 3 hoog, hekken of poortgrepen, hout of lint. Maar dat is een vaste uitgave, niet paard afhankelijk.

Alle onderhoud kost tijd, brandstof en klein materiaal.

Zoals Belle_boef aangeeft, bedenk hoeveel werk je er zelf aan wilt hebben, hoe wil je de huisvesting inrichten en dat zijn je kosten.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-24 16:46

Bedankt voor alle nuttige tips. Ik heb inderdaad al een beetje rond gezocht en ik begrijp dat het per paard verschillend is. Wel kan ik veel globale waardes zien maar mis ik vooral bijvoorbeeld hoe duur een baaltje hooi is en hoeveel kilo dat dan is. Natuurlijk gaat mijn zoektocht nog verder hoor. Ik wil altijd graag goed voorbereid zijn en alles tot de puntjes uitzoeken voordat ik ergens aan begin :Y)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 16:53

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 16:57

Ik heb twee paarden aan huis met inloop stal waar geen bodembedekking in ligt. Hier ligt zand in waar ze graag op liggen, met dus een paddock ernaast.
Maandelijkse kosten zijn 200€ hooi, 25 euro brokken en nutrimash (ze krijgen niet elke dag maar wanneer nodig als ze flink gerend hebben, het winter is en ze wat slanker staan of als ze gezweet hebben of er gewoon iets is waardoor de weerstand niet optimaal is). Mest breng ik eens per 2 weken weg, kost me niks.

Verder heb ik een grondwaterpunt met pomp en vlotterbakken (een grote en een verwarmde voor in de winter), zand en palen moeten kopen incl dw dumper en kraan die het gingen verspreiden.
Kruiwagens, mestvorken, etc. Grasmaaiers, bosmaaier, etc.

Je moet altijd meer zelf aanschaffen dan als je op pension hoeft en je hebt veel meer zin en tijd om te rijden als dier op pension staat.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 17:01

[code][/code]
Lokii schreef:
Bedankt voor alle nuttige tips. Ik heb inderdaad al een beetje rond gezocht en ik begrijp dat het per paard verschillend is. Wel kan ik veel globale waardes zien maar mis ik vooral bijvoorbeeld hoe duur een baaltje hooi is en hoeveel kilo dat dan is. Natuurlijk gaat mijn zoektocht nog verder hoor. Ik wil altijd graag goed voorbereid zijn en alles tot de puntjes uitzoeken voordat ik ergens aan begin :Y)

Particulier hanteert weer andere prijzen dan een bedrijf. Regio zorgt ook voor verschillende prijzen. Direct zelf van het land halen is goedkoper dan laten bezorgen. Binnenlands of Frans hooi geeft ook andere prijzen.

Gewicht is weer afhankelijk van hoe strak geperst. 20 kilo of 15 kilo. Dat scheelt soms ook in de prijs maar is goed om expliciet te vragen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 17:22

Ik hou dat al een aantal jaren bij.
Wij kopen alles in, geen eigen hooiwinning oid. Voor 3 paarden ben ik gauw 10K per jaar kwijt. Daar zit voer, strooisel, hoefsmid, DA, landonderhoud, omheining enzo allemaal bij in.
Wat er niet bij in zit zijn de kosten voor transport (trailer achter auto ed), dierverzekeringen en de kosten voor lessen.

Dus reken maar op een 3.300 euro per paard per jaar. Waarbij je in het begin wel meer investeringskosten hebt, omdat je bijvoorbeeld wel eerst een omheining moet kopen om hem in de jaren daarna te kunnen onderhouden. Net zoals kruiwagens, voerbakken, zandbodem etc etc....

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 20:58

Er is een lopend topic waarin je dat allemaal terug kan vinden.
[VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Het is lastig samen te vatten. Als je paard de hele zomer 24/7 op de wei loopt en daarbij enkel een vitamine brokje krijgt zal dat goedkoper zijn dan een paard wat het hele jaar door hooi gevoerd krijgt en meer nodig heeft in krachtvoer. Maar in het topic wel leuk om te zien hoe gigantisch het kan oplopen. De meeste mensen geven toch een heel stuk meer uit dan ze in eerste instantie dachten.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 22:20

Ik heb hier 1 paard en 2 ponys aan huis. Ze staan heel beperkt op gras en ik koop en voer dus jaarrond hooi. Hier een beetje globale kosten;

+- €200 hooi per maand
+- €100 krachtvoer per maand (ik voer de mix van Purehorse, equifyt en Agrobs slobber)
In 1 van de inloop stallen heb ik bio waldbodem liggen. Kosten ongeveer €300 per kwartaal.

Ik heb hier gelukkig geen kosten voor mestafvoer, want dat loopt ook flink in de papieren. Ik composteer de mest en rijd het vervolgens uit over gazon, moestuin en borders.

Dingen als draad, palen etc heb ik niet meegenomen. Dit is een eenmalige (grote) investering en geen terugkomende maandelijkse kosten. Ook hoefsmid etc niet meegenomen want dat zijn standaard kosten natuurlijk.