Eigen paard, verstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hannah742190

Eigen paard, verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-24 12:29

Hallo iedereen, ik ben 14 jaar oud en rijd al zo’n 4/5 jaar op een manege. Geen standaard manege, maar een IJslander manege. Ze zijn echt gefocust op paardenwelzijn en het is allemaal net iets anders als een standaard manege, daardoor ben ik er van overtuigd dat ik iets meer gewend ben, al zijn de paarden op mijn stal vrij braaf, dus ik zit niet op hele bokkende paarden. Nou ben ik al 2x op ponykamp geweest, waar je alleen maar buitenritten doet, met alles erop en eraan. Springen, crossen, rengalop, etc etc. En ik denk dat ik daar écht veel heb geleerd. Voornamelijk omdat ik afgelopen keer (1 week geleden) op een vrij pittig paardje zat, met intens veel energie. Ik heb de 1e rit de leiding ingehaald met rengalop, maar de ritten erna wist ik hoe ze in mekaar zat en heb ik het voorkomen. Al met al, ben ik dus ook iets lastigers gewend. Nou wil ik al heel lang een eigen paard. Mijn moeder vind het goed, en heeft ook een klein beetje ervaring in de paardenwereld. Ik neem dan een paard waar ik voornamelijk mee aan het werk zal gaan, maar mijn zusje die ook al vrij lang rijd (geen ervaring met moeilijke) helpt mee. Dus eigenlijk een beetje een familie paardje. Is het een goed idee? En hebben jullie nog tips en adviezen?

Groetjes!!

Petpa

Re: Eigen paard, verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 12:34

Mijn eerste gedachte is de vraag of je nagedacht hebt over de kosten.
Paarden zijn duur.
En dan bedoel ik niet uitsluitend de aankoop, maar de kosten die maandelijks terugkomen.
Wie gaat dat betalen?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 12:38

Als je het kan betalen, doen natuurlijk!
Dan kun je gaan lessen met je eigen paard, zo leer je het meest.
Let wel dat ze op ponykampen echt alleen maar de braafste pony's en paarden gebruiken, dus eerlijk gezegd denk ik dat jij evenmin als je zusje moeilijke paarden gewend bent.
Maar dat geeft niks natuurlijk, als je een braaf en ervaren paard koopt, kun je lekker gaan rijden.
Sowieso als je jong bent en weinig ervaring hebt, is een 'moeilijk' paard kopen niet handig.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 12:52

Als jullie genoeg geld hebben (reken stalgeld + 100 euro per maand voor standaard extra dingen als voer en onderhoud), 5000 op de bankvoor medische spoedzorg en aanschaf (afhankelijk van type paard natuurlijk maar op 8.000 tot 10.000 zit je zo tegenwoordig). Én je het dier neerzet op een plekje waar ze je willen helpen en mee opletten op bijv gezondheidsdingen dan kan het zeker!

Onderschat vooral de kosten niet, en wees eerlijk naar je ouders. Verkopen vanwege tegenvallers in kosten is heel erg zuur!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 12:56

mika11 schreef:
Let wel dat ze op ponykampen echt alleen maar de braafste pony's en paarden gebruiken, dus eerlijk gezegd denk ik dat jij evenmin als je zusje moeilijke paarden gewend bent.
Maar dat geeft niks natuurlijk, als je een braaf en ervaren paard koopt, kun je lekker gaan rijden.
Sowieso als je jong bent en weinig ervaring hebt, is een 'moeilijk' paard kopen niet handig.

:j

Koop een goed bevestigde en brave pony en hou ook rekening met de hoeveelheid werk die er bij komt kijken. Je "moet" iedere dag naar je eigen paard..het is dus niet zo vrijblijvend als een manege.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 13:10

En bedenkt dat rijden maar 1 onderdeel is van een paard houden. Er komt nog veel meer bij kijken dan dat.
Gezien je leeftijd is het dan wijs om meer ervaren mensen om je heen te hebben wat betreft onderhoud en management. Maar als je dat hebt, je kunt het betalen en je ouders zien het zitten, waarom niet?

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 13:26

Zo te lezen heb je toestemming van je moeder die ook nog eens ervaring heeft, waarom niet? Het is goed om bij na te denken ts, erg verstandig. Maar ik denk als je het paard ook nog eens deelt met je zusje en of moeder dat je qua tijd ook prima uit komt. Al bij al een imo geschikte situatie! :) Zoeken naar een braaf (iets wat ouder?) paard als gezinspaard en gaan genieten.

hannah742190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-24 13:30

Aah dankjewel! Qua kosten gaat het wel lukken, mijn vader betaalt het grootste deel, en mijn moeder een klein beetje (zoals hoefsmid, tandarts etc) en ik betaal de nodige spullen die ik graag wil hebben. Qua paard, waar moet ik naar opzoek gaan?

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 13:33

Elisa2 schreef:
mika11 schreef:

:j

Koop een goed bevestigde en brave pony en hou ook rekening met de hoeveelheid werk die er bij komt kijken. Je "moet" iedere dag naar je eigen paard..het is dus niet zo vrijblijvend als een manege.

Of je iedere dag naar je paard 'moet' ligt eraan of je volpension hebt of niet.

En hoe het paard wordt gehouden, komt die voldoende buiten, of moet je ernaar toe om extra beweging / aandacht te geven.
Laatst bijgewerkt door FrNo op 20-07-24 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 13:33

Je zou er misschien eerst een kunnen (af)huren , met mogelijkheid tot latere koop? Het hebben van een eigen paard is iets heel moois, maar geeft ook onnoemelijk veel zorgen. Het is niet alleen maar rozengeur en maneschijn! Al zijn die mooie momenten er vaak ook!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 13:35

Een braaf paard die al ervaring heeft.
Jou omschrijving van een drukker paard is buiten de manege om de beschrijving van een braaf dier.

Zie je een advertentie staan niet voor beginners of alleen voor gevorderde. Niet op reageren.
Dat is advertentietaal voor een moeilijk paard.

Ras moet je niet echt naar kijken. Want elk ras kent zijn lieverds en niet.

En altijd laten keuren door een dierenarts die jullie zelf uitkiezen. Niet door de verkopende partij.

Succes

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 13:39

Ik zou vragen of je instructrice van de manage kan helpen bij het vinden van het geschikte paard voor jullie. Zij kent jou en heeft hopelijk ook genoeg kennis om een goed paard te vinden. Ook vragen of ze mee kan kan gaan kijken bij het paard, of filmen en aan haar laten zien.

Zorg ook dat je het paard laat keuren door een dierenarts, zodat je zeker weet dat het paard gezond is. Er zijn helaas veel verkopers die niet eerlijk zijn.

hannah742190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-24 13:45

Ja, dat is een beetje het probleem. Mijn manege gaat sluiten door een industrie terrein, en daarom moet ik nu iets anders zoeken. Wij dachten dus dat dat wel zo’n beetje het perfecte moment is voor een eigen paard, maar dan heb ik geen instructrice die mee kan. Is dat heel erg?

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 13:50

Goede opmerkingen hier over de kosten. Ik ben het ook eens met Mika11, zowel bij maneges als ponykampen zullen vooral hele brave paarden en ik zou je aanraden als eerste paard ook eerder te kiezen voor een braaf, ervaren paard (die heb je ook in veel verschillende karakters, braaf en ervaren hoeft zeker niet sloom te zijn).

Jij wordt zometeen de belangrijkste trainer/ruiter van dit paard, dat is best een verantwoordelijkheid en uitdaging. Nieuwe dingen leren, vertrouwen geven in een nieuwe omgeving en nog meer dingen die je nog niet eerder gedaan hebt en die met een ‘makkelijk’ paard ook al best lastig kunnen zijn. Super leuk, want waar ik bij de manege het gevoel had iedere les weer op hetzelfde punt te beginnen, merkte ik met mijn eigen paard dat we samen groeiden en samen steeds beter werden (waardoor er ook weer nieuwe dingen kwamen om te leren). Nadeel is wel, als jij het verkeerd aanpakt, krijg je dat ook terug. Zoals toen ik de eerste paar keer trailerladen verkeerd had aangepakt, ging mijn brave 15-jarige de vierde keer de trailer ‘opeens’ niet meer op. Was een zeer leerzame ervaring die met de juiste hulp gelukkig snel weer opgelost was, omdat de basis er dankzij de vorige eigenaar wel goed in zat.

Heb je een fijne instructrice op de manege? Een die jou en het liefste ook jouw zusje qua rijden redelijk goed kent? Dan zou je diegene kunnen vragen jou te helpen. Mijn instructrice kon met de advertentie en een filmpje al zeggen of het paard geschikt voor mij was (en dan kon ik zelf met proefrijden kijken of we ook een klik hadden). Ik stuurde vooral advertenties naar haar, de enige advertentie die zij aan mij doorstuurde is het paard dat ik uiteindelijk gekocht heb.
Ze is bij mij niet mee geweest met proefrijden, maar ik stuurde haar daar wel filmpjes van, dat heeft mij enorm geholpen.
Laatst bijgewerkt door Roulette_ op 20-07-24 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 13:51

Dat is jammer. Zou het niet mogelijk zijn 1 van de manegepaarden te kopen? Dan ken je ze al een beetje. Maar moet je wel nog een fijne stal vinden die geschikt is voor ijslanders die mesten vrij sober gehouden worden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 13:53

Maar de instructrice zal vast in je buurt wonen en het misschien wel leuk vinden je te helpen met zoeken. Het sluiten van de manege maakt haar niet ineens van de aardbol verdwenen :P
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 20-07-24 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 13:53

Is er een andere manege in de buurt, waar ze goed voor de paarden zorgen?
De meeste maneges bieden ook stallen aan voor eigen paarden.
Op jouw leeftijd lijkt me een manege gezelliger dan enkel pensionstal, omdat je op een manege meer leeftijdgenootjes hebt.
Je kan ook op een manege kijken, vragen of ze een plek voor een eigen paard hebben, evetueel kunnen helpen zoeken naar een braaf en gezond paard/pony.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 13:55

Eef_Bam schreef:
Dat is jammer. Zou het niet mogelijk zijn 1 van de manegepaarden te kopen? Dan ken je ze al een beetje. Maar moet je wel nog een fijne stal vinden die geschikt is voor ijslanders die mesten vrij sober gehouden worden.

Ja, dat zou ideaal zijn, als je er hier eentje over zou kunnen nemen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 13:57

Je hebt het nu vooral over het rijden, bij een eigen paard ben je alleen veel meer tijd kwijt. Ik ben zelf elke dag wel 2 tot 3 uur bezig alles bij elkaar. Nu rij je waarschijnlijk één keer per week? De vraag is of je het ook leuk vind en tijd hebt om elke dag te gaan. Ik zou persoonlijk aanraden om eerst een verzorg- of leasepaard te zoeken. Dan kan je ook meer ervaring op doen en kijken of het je wat lijkt :)

hannah742190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-24 13:58

Yess, ik ben al naar meerdere maneges geweest en een pensionstal. Een manege is heel leuk en mijn plan is om hier inderdaad het paard neer te zetten. Qua paard kopen van de vorige manege, zie ik niet heel erg zitten. Ik ben niet zo’n IJslander persoon, en alle paarden daar zijn meestal al in de 20. Plus staan ze daar 24/7 buiten en op de nieuwe manege waar die dan zal komen staan, ook vaak in een stal. Ik denk dat dat een te grote verandering is en bovendien vind ik het zelf niet zo leuk.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 14:05

Denk je dat het fijn is voor een paard om vaak op stal te staan? En hoeveel uur staat hij daar dan op stal?

hannah742190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-24 14:08

Nee tuurlijk niet, wij gaan ook voor meerbetaling, zodat hij de wei of paddock op kan.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 14:11

Zou je bijvoorbeeld bij deze nieuwe manege al in de lessen mee kunnen rijden en hen dan om hulp vragen bij jouw zoektocht? Dan leer jij de manege, sfeer en mensen alvast kennen en andersom kunnen zij jou leren kennen en zien rijden, dan kunnen ze jou weer beter helpen in het zoeken naar een geschikt paard, als ze dat willen doen (veel instructeurs/maneges willen dat wel, gewoon vragen).

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 14:11

Houd er ook rekening mee dat een paard ziek kan worden, of geblesseerd en dat je zo maar even een hele poos niet kan rijden, en de kosten gaan dan flink omhoog!
Een paard hebben is helaas niet alleen maar rijden en fun hebben.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 14:16

Cinnepin schreef:
Houd er ook rekening mee dat een paard ziek kan worden, of geblesseerd en dat je zo maar even een hele poos niet kan rijden, en de kosten gaan dan flink omhoog!
Een paard hebben is helaas niet alleen maar rijden en fun hebben.

Precies! Daarom gaf ik al eerder aan, huur er eerst een. Veel maneges geven daar de mogelijkheid voor.