Ervaringen gezocht - Een nieuw paard in de kudde

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ods
Forumcoördinator

Ervaringen gezocht - Een nieuw paard in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-24 10:18

Ben benieuwd naar jullie ervaringen van een nieuw paard in de kudde, wat wel te doen wat juist niet.

We hebben jaren lang een hele stabiele kudde gehad. Twee aangekochte merries, daar hebben we drie veulens mee gefokt en die zijn ook gebleven. We hebben later er een Haflinger ruin erbij gekocht en dat ging eigenlijk gelijk heel goed. De oudste merrie en leidster van de kudde zag in hem een adonis. Dus geen probleem!

Helaas zijn een aantal van deze paarden overleden en besloten we een Haflinger ruin erbij te kopen. En daarmee begon het probleem. Deze ruin wil graag de hele kudde onder de duim hebben, hij kan daarin behoorlijk volhoudend zijn. Dit ging met een van onze ruinen niet goed, ook hij liet het kaas niet van zijn brood eten. We hebben er heel veel werk aan gehad, veel geprobeerd met voerplekken en voervolgorde maar uiteindelijk heeft de kudde een manier gevonden om toch met elkaar te kunnen leven door ieders ruimte te respecteren. Nu is een van onze ruinen overleden en een kudde van drie paarden overgebleven.

Wij hebben een ruimte paddock (zand) en een ruime inloopstal en een klein snackweitje, gras en struikjes.

Wij krijgen as vrijdag een pensionado erbij, een hele vriendelijke ruin. Heb filmpjes van hem gezien in de kudde en hij laat niet alleen het kaas van zijn brood eten, je krijgt er de boter en de boterham erbij :D Maakt zich niet druk om andere paarden die het te hoog in de bol hebben. In hem heb ik het vertrouwen. Niet in onze Haflinger, en daarom mijn vraag aan jullie ervaringsdeskundige. Hoe introduceren jullie een nieuw paard in de kudde? Eerst een draadje ertussen en hoe lang? Of dik hooi in de voerbakken en gelijk allemaal bij elkaar of juist stuk voor stuk? Zoveel mogelijkheden dat ik aan alles wel iets zie wat misschien niet een juiste aanpak is.

We hebben al de afspraak gemaakt met de huidige eigenaar dat we het twee weken te tijd geven, tenzij het gelijk al enorm escaleert maar gezien de nieuwe ruin zo gemoedelijk is heb ik goeie hoop.

Mariska_28

Re: Ervaringen gezocht - Een nieuw paard in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 10:31

Ik heb hier eerst een draadje gedaan. Na een paar dagen een ander paard erbij, en zo langzaam opgebouwd en als laatste de leider erbij gezet. En nog was er wat gegil, geren en getrap, maar als er maar genoeg ruimte en eten is moet het mij inziens altijd wel goed komen uiteindelijk. In jouw geval zou ik je haflinger er dus pas als laatste bij zetten.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 10:33

nu hebben wij een kudde van 15 paarden dus wellicht gaat het bij ons in dynamiek wat anders. bij ons gaan ze gelijk in de kudde, wel op een land van c.a 2 hectare zodat ze ruimte hebben om bij elkaar weg te komen en een rondje te rennen. we hebben eigenlijk hier nooit problemen mee gehad behalve dat het even duurt voordat een nieuw paard goed mee mag eten. hiervoor doen wij tijdelijk extra hooipunten en over een maand heen word dat weer afgebouwd.

naast elkaar met een lijntje er tussen is leuk, maar onze ervaring leert dat ze even wel gaan rennen en elkaar gaan uitproberen zodra de lijn er tussen uit is. wij ervaren dan ook dat de paarden vaak meer stress hebben met een lijn er tussen omdat ze graag bij elkaar willen ( naast het feit dat de ruinen graag met snuffelen ook met hun voorbeen willen zwaaien en dan in het draad blijven hangen )

maargoed net wat ik zeg bij ons hebben ze wel echt veel ruimte om het met elkaar uit te zoeken en afstand te houden

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-24 10:39

Ik ben bang dat wanneer ik hem als laatste erbij zet dat hij daar heel pissig van gaat worden?

Voldoende ruimte, dat is inderdaad ook zo, als je de ruimte hebt gaat het net even wat makkelijker. Die ruimte heb ik jammer genoeg niet. Ook niet genoeg gras, want onze Haflinger zou daar al heel gelukkig mee zijn en de nieuwe makkelijker toestaan.

Het is trouwens niet zo dat hij heel agressief is maar de ander moet vooral doen wat hij wil, hij drijft ze naar een plek waar hij wil en bedenk het maar.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 10:40

Ik heb heel lang geleden zo'n ruin gehad, die dacht dat-ie de baas was. Wat hier altijd werkte, was het nieuwe paard bij de bestaande kudde zette, en de ruin er naast.
Zodra dan het nieuwe paard in de kudde was opgenomen, ging de ruin er weer bij.
Die moest dan in feite een 'nieuwe' kudde gaan leiden, en dat werkte voor deze sukkel goed. Die had niet door dat het de oude kudde plus 1 was :D

Ik moest dat zelfs doen als één van 'zijn' merries een maandje naar de hengst was geweest, dat snapte hij ook niet. Maar op deze manier had ik binnen een paar dagen weer een stabiele kudde.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-24 10:42

Werkte dat met zo'n kleine kudde ook ja? Wel bijzonder gedrag van je ruin :))

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 10:44

Normaliter reageer ik niet zo vaak in topics, maar ik heb hier afgelopen keer (op Tiktok, jaja :+) een hele handige, simpele, maar super effectieve tip voor gezien. Rond alle hoeken af met een draadje; zo kan een paard een ander nooit in de hoek jagen en klemzetten. Scheelt weer enige blessures als ze wel wat gek gaan doen samen.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-24 10:50

Dat is een hele goeie tip Elin, en dat op TikTok! :') Fijn dat je hiervoor toch even een berichtje voor maakte :) Dank!

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 11:39

Begin vorige maand heb ik nog een (oudere) ruin geïntroduceerd in een groepje bestaande uit een hengst en 2 ruinen. Ik heb de oudere ruin op een apart stukje van de track gezet met zijn eigen stal. De dag erna mocht de oudere ruin apart in het weitje, naast de anderen. Die middag heb ik alle draden open gemaakt en hebben ze echt kennis kunnen maken. Aan het eind van de dag, alles weer afgezet en 5 dagen later liepen ze allemaal 24/7 bij elkaar. Wel meerdere voerplekken gecreeerd, een extra opening voor de stallen open gelaten. Na 2 weken waren deze aanpassingen niet meer nodig en heb ik alles weer terug in de oude staat gebracht :)

De oudere ruin laat het kaas ook niet van zijn brood eten, maar accepteert wel dat de hengst de baas is. Het mooie wat ik nu zie, is dat de oude en de hengst gewoon fatsoenlijk, onder gedoe, samen van het hooi eten en naast elkaar drinken. Tussen de hengst en de kleine opdonder is dit nog steeds niet altijd het geval.. De kleine wordt nu wel geaccepteerd, maar echt dikke mik is het nog niet. Maar die kleine heeft dan ook een enorme additude en daagt de hengst nog wel eens uit :=

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 09:17

Wij laten ze altijd eerst naast elkaar wennen, dus met een draadje er tussen..soms wel een maand eerst en dan pas er bij en dan zorgen we dat we er bij staan met de longeerzwepen voor het geval het mis gaat en geven ze uiteraard ook de ruimte. Meestal gaat het zo gewoon goed, we hebben maar 1 keer gehad dat het mis ging..deze ruin was lang hengst geweest en accepteerde een andere nieuwe ruin niet en wilde deze ook echt vermoorden helaas.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-24 11:36

Ben jullie een update verschuldigd, heb veel gehad aan jullie adviezen, al was het maar dat het een stuk rust gaf dat er meer wegen naar Rome gaan :D

Afgelopen vrijdag hebben we ons nieuwe paard opgehaald. Super brave lieve rustige ruin, inmiddels 20 jaar oud dus rijp ervaren :D Wat het genomen plan was is om hem met de twee gemakkelijke apart te zetten en onze drukte maker op een later moment. Maar de rit met de trailer was ongeveer 2 uur, wij moesten snel even een draadje spannen en hij gaf geen kick in de trailer, zou hij moe zijn? Weet je wat, we laten hem eerst even zelf bijkomen :)* Hij kwam zo rustig van de trailer af, we hebben hem even rond geleid, even de stallen doorgelopen, kennismaken met de buren (geiten en varkens). De andere waren wat druk en hinneken maar hij zag de hooibak met hooi, vers water en keek rustig om zich heen kijken wat er allemaal is. De andere drie bekeken hem maar hadden ook trek dus alles was rustig aan het eten. Zo zijn we de avond in gegaan. Alles was rustig, onze Haflinger heeft wel een keer bij het draadje gestaan en wat dreigen maar Pepijn, das onze nieuwe aanwinst, wist precies daar te staan dat het geen indruk gaf. Geen dreiging, geen gemekker dus onze Haflinger vond er ook niets aan.

De volgende dag was het nog steeds rustig, en eigenlijk zagen we het niet zitten onze Haflinger apart te houden, naar ons idee zou dat hem alleen maar gefrustreerd maken. Dus hebben we heel stoer het draadje er tussenuit gehaald. Vier hooibakken op een rij, hij stond bij de buitenste. Dat ging een halve plak hooi goed, daarna moest er toch even gekeken worden naar de nieuwe :)) hij kreeg een paar klappen, die amper raak waren en hij liep rustig om naar een andere buitenste voerbak en at rustig verder. En zo stond daar ineens Morris bij een bak, die keek Pepijn aan en samen aten ze rustig verder! Dat is 1 nul dachten we :D

Onze Haf was het daarna best zat, dat ging te goed geloof ik :P dus toch even laten zien dat hij de baas was en joeg Pepijn de roundpen in. Daar heeft hij twee a drie uurtjes gestaan en ineens was Pepijn het zat, hij liep de roundpen uit en besloot dat het verste dat hij nog van de groep af ging de ingang was van de roundpen. En zo is het gegaan. Hij heeft een rustplek waar hij graag staat en waar niemand hem lastig valt, hij eet netjes uit een van de buitenste bakken. Laveert wat door de paddock, wie wil kennismaken is welkom en willen ze het niet dan is het ook goed. Kortom, het gaat echt bovenverwachting goed! Mede dankzij zijn voorbeeldige karakter die gewoon rust rust rust uitstraalt.

Ik heb nog niemand zien liggen, iets wat ze normaal dagelijks wel graag een aantal keer doen, maar aan hun koppies te zien zal het niet lang meer duren.

Lang verhaal maar wie weet heeft ooit iemand er iets aan, ben vooral af gegaan op mijn gevoel, draadje weghalen was eng maar had op de een of andere manier het idee dat het een goed moment was. We hebben ze ook de eerste dagen drie keer zoveel hooi gegeven zodat er altijd iets te snacken was en het rust gaf aan de groep. Je ziet nog wel de kleine signalen van onze Haf naar Pepijn toe, die er zo keurig op reageert dat het voor Uno ook prima is zo. En zo langzaamaan valt iedereen op zijn of haar plekje. Nooit gedacht dat het zo snel zo gaan!

Foto van een uurtje terug van onze nieuwe kudde, genomen door een horgordijn. Links onze Haflinger Uno, Morris onze Quarter Horse, Pepijn en rechts Gironde, beide Comtois.
Afbeelding

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 12:24

Fijn om te lezen dat alles zo goed is gegaan +:)+
Het is altijd aankijken hoe paarden op elkaar reageren en hoe ze elkaar wel of niet accepteren :)

Zo was de introductie tussen mijn Friese hengst en mijn project pony heel makkelijk. Die stonden binnen het uur samen en zijn nu klit en band. De introductie met mijn AMHA ruintje 2 jaar geleden, is weer heel anders verlopen, dan de introductie met mijn oudere schimmel ruin, 2 maanden geleden.

Die met het AMHA ruintje heeft best wat voeten in aarde gehad := Die had een veel te grote mond, waardoor de Fries hem flink op de plek heeft moeten zetten. De kleine heeft dan ook een lange tijd een eigen "veilige haven" gehad en stukje bij beetje mocht hij steeds meer bij de Fries in de buurt komen. Nu gaat het goed en ik ben blij dat de hengst de baas is gebleven over die kleine ratdraaier..