Bitloos starten of toch met bit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LizzyRaj

Bitloos starten of toch met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-24 13:03

Hi allemaal, even op het risico af dat ik het hier verkeerd plaats, maar kon niet echt een andere thread vinden voor mijn vraag. Dat is namelijk deze:

Heb onlangs een jonge merrie gekocht van nu 3 jaar. We gaan nu een begin maken met grondwerk en longeren. Ze is prima in de hand, loopt gewillig mee aan het halster is een superbrave merrie. Wel nog onwennig en erg groen, snel afgeleid bij impulsen van buitenaf.
Voetjes optillen doet ze de ene keer wel, maar gaat moeilijk als ze geen zin heeft dus dat zijn dingen waar ik mee aan het werk ben.

Jaren geleden als we een paard startten met longeren, deed de eigenaar zelf altijd direct hoofdstel met bit. Nu wat jaren verder en met mijn eigen paard twijfel ik of ik haar met of zonder bit zal longeren. De introductie wil ik in ieder geval wel bitloos doen. Ben ook van plan om haar tzt bitloos te gaan rijden. Beter de basis van een bit wel of niet bijbrengen? Wat zijn jullie meningen en ervaringen?

Grts Liz

mika11

Re: Bitloos starten of toch met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 13:11

Ik zou dat wel doen, de basis van het bit bijbrengen.
Als je later bitloos wil, kan dat gewoon.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 13:23

Ja basis van het bit bijbrengen. Het gros van de mensen rijdt met een bit, en het is jouw verantwoordelijkheid haar voor te bereiden op alles wat ze tegen kan komen. :) Je kan altijd later overstappen op bitloos.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 13:33

Longeren altijd zonder bit of alleen het bit er "los" in hangen en daar nooit de longeerlijn aan vast maken i.v.m. de kans op schade aan de mond.
Wij rijden onze paarden altijd bitloos in, op bosal, en longeren met een kaptoom ( een met de ijzeren beugel op de neus omdat die het stabielst zijn en de minste ruis geven).
In sommige gevallen komt er later een bit bij, maar pas als het paard bitloos alles "kan" en niet eerder. We leren onze paarden hoofdzakelijk op been en gewichtshulpen te reageren en, als er dus ooit een bit in komt, dan gebruiken we minimale signalen. We rijden de paarden dan eerst op het bitloze hoofdstel ( in ons geval dus een bosal omdat die vrijwel geen ruis geeft, zeer stabiel is en niet op een pijnprikkel werkt) en hangen het bit er eerst bij zonder teugels zodat het paard leert dat hij een stuk ijzer ( of plastic) in zijn mond heeft en leert hoe hij/zij daar mee om moet gaan. Pas als het paard helemaal vertrouwd is met iets in de mond gaan we voorzichtig de bitteugel erbij pakken ( we noemen dat de "two rein") en soms blijven we op die two rein en soms rijden we alleen op bit. Voordeel hiervan is dat je geen pijnprikkel geeft ( die vrijwel elk bit heeft) en het paard voordat het een bit in zijn mond krijgt de hele basis heeft doorlopen en dus op minimale hulpen te rijden is. Wij rijden volgens de Californische methode; beginnen op bosal en evt. in een later stadium een ( ongebroken) bit toevoegen. ( Dubbel) gebroken bitten zijn ondingen ( ondanks dat er paarden zijn die er prima op lijken te lopen) omdat we altijd bewegen en dus veel ruis geven en geen duidelijke hulpen. Een ongebroken bit ligt stil in de mond, het paard dan deze met de tong "dragen"en ze geven veel minder druk op de zeer gevoelige lagen.
Als je zelf bitloos wil blijven rijden is dit allemaal niet nodig maar je weet nooit hoe het in de toekomst gaat en dan is het misschien een optie een paard in ieder geval te wennen aan een bit in de mond...........

Wij rijden dan weliswaar niet "engels" maar kennen ook een aantal Engelse ruiters die deze methode beoefenen; ook op bosal en soms dus op de "two rein". Deze manier van rijden is een uitdaging voor jezelf maar je krijgt wel een heel fijn en sensibel paard. Overigens is dit een methode die in veel klassieke rijstijlen wordt beoefend ( combi van ( stang)bit en bitloos ( bosal/ kaptoom))

Mijn paard en ik op de two rein ( bosal en spade bit)
Afbeelding

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 13:39

Ik zou bitloos beginnen en pas met bit beginnen als ze het principe van teugeldruk en sturen snapt :j
Zo heb ik mijn merrie 15 jaar geleden beleerd en hoewel ze nu al weer 8 jaar voornamelijk bitloos (bosal of touwhalster) wordt gereden, accepteert ze een bit (trens en western stangbit) ook nog gewoon. Bijrijder rijdt haar bv altijd met een Myler trens.

*edit: wat ElCid zegt dus :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 13:52

Eens mensen hierboven. Waarom kiezen, doe gewoon beide en pak van beide de voordelen!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 14:07

Denk dat een bit veel minder schade aan kan richten dan een Bosal bij verkeerd gebruik.

Maar je kunt gewoon beide doen, ik doe bij jonge paarden altijd het bit in maar maak de longeer e.d vast aan de neusriem en bit tegelijk. Op die manier wennen ze aan een bit zonder dat je er teveel aan zit en je leert eigenlijk tegelijk dat de neusriem ook wat doet. Dat is super handig voor de eerste kneepjes.

Het ligt ook aan je doel, wat wil je gaan rijden met je paard? Als dat bijv. dressuur is dan is het wel handig als het dier leert wat een contactteugel is.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 14:27

Elisa2 schreef:
Denk dat een bit veel minder schade aan kan richten dan een Bosal bij verkeerd gebruik.
_O- _O- |o

Oeps, je hebt duidelijk geen idee van wat een goede bosal is of hoe die werkt. Maar goed, daar kan je weinig aan doen, er gaat zoveel verkeerde informatie over de bosal (= californische hackamore) rond dat je als leek dat ook niet kan weten.........
Maar wel een tip; verdiep je in hoe een bosal werkt ( zonder pijnprikkel, duidelijk, geen ruis, de zachtste bitloze optoming mogelijk) en hoe vrijwel alle bitten werken ( altijd met pijnprikkel, bijna allemaal onduidelijk/ veel ruis ( vooral de ( dubbel) gebroken varianten!
Maar goed, ik kan het je niet kwalijk nemen omdat er zoveel verkeerde informatie over de bosal de ronde doet, zoveel mensen rijden met niet passende bosals van het verkeerde materiaal etc. Maar geef geen oordeel als je er geen verstand van hebt want door dit soort domme uitspraken blijft die fabel de ronde doen. :o

Zelfs bij "verkeerd" gebruik ( in hoeverre dat dan ook mogelijk is) zal een goede, goed passende bosal geen schade aanrichten. Een bit daarentegen.................

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 14:35

ElCid schreef:
Elisa2 schreef:
_O- _O- |o

Oeps, je hebt duidelijk geen idee van wat een goede bosal is of hoe die werkt. Maar goed, daar kan je weinig aan doen, er gaat zoveel verkeerde informatie over de bosal (= californische hackamore) rond dat je als leek dat ook niet kan weten.........
Maar wel een tip; verdiep je in hoe een bosal werkt ( zonder pijnprikkel, duidelijk, geen ruis, de zachtste bitloze optoming mogelijk) en hoe vrijwel alle bitten werken ( altijd met pijnprikkel, bijna allemaal onduidelijk/ veel ruis ( vooral de ( dubbel) gebroken varianten!
Maar goed, ik kan het je niet kwalijk nemen omdat er zoveel verkeerde informatie over de bosal de ronde doet, zoveel mensen rijden met niet passende bosals van het verkeerde materiaal etc. Maar geef geen oordeel als je er geen verstand van hebt want door dit soort domme uitspraken blijft die fabel de ronde doen. :o

Zelfs bij "verkeerd" gebruik ( in hoeverre dat dan ook mogelijk is) zal een goede, goed passende bosal geen schade aanrichten. Een bit daarentegen.................

En toch snap ik dat bosal-leken dit denken. Best wat paarden met afgeschaafde neuzen gezien van cheapy bosal icm beroerde rij-techniek..

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 14:49

troi schreef:
En toch snap ik dat bosal-leken dit denken. Best wat paarden met afgeschaafde neuzen gezien van cheapy bosal icm beroerde rij-techniek..

En verkeerde informatie; dus verder kijken dan de neus van de meesten lang is ;-). Daarom heb ik het ook over goede, goed passende bosals. Maar mensen die de kennis daaromtrent hebben maken dus niet dit soort opmerkingen.
Het is zo jammer dat de bosal-leken de bosal altijd weer in diskrediet brengen.

Ik wordt altijd zo moe van al die wannabees die verkeerde dingen blijven roepen, vandaar mijn reactie.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 14:57

Ik zou vooral doen waar je je goed bij voelt :D maar ik heb persoonlijk ook nooit een (groot) verschil gevoeld bij de paarden die ik gereden heb tussen bit en bitloos, dus ik vind het allemaal niet zo spannend.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 17:50

Doe vooral waar je je zelf prettig bij voelt.
Waar het om draait is dat je paard de vraag begrijpt, en een correct antwoord geeft; en na conditionering (dat kost tijd) het uitvoert.
Dat kan bitloos of met bit.
Mijn paard is opgevoed met bit (bitloos was toen nog vrij onbekend, helemaal bij menners) en gaat al jaren bitloos. Kostte wat tijd, heropvoeden en afspraken maken, verder vond ik het inderdaad niet zo heel spannend, en voor hem een stuk prettiger. Hij heeft een gewone sidepull.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 18:02

Even terug naar longeren: ik zou dat nooit aan het bit doen.
(Gewoon natuurkunde: weeg de longe, bedenk dat een paard met het hoofd kan bewegen - en als ik met bit rijd wil ik zoiets als drie gram in mijn handen hebben. Daar ga je ver overheen.)

Neem een goed passende kaptoom, daarmee doe je grondwerk/ werken aan de hand en op gegeven moment verschuif je het richting longeren.

Je kunt ook prima rijden met kaptoom, al dan niet in combinatie met bit.
(Bit eerst in het kaptoom en in de mond, en gewoon op kaptoom rijden. Op gegeven moment met teugel er aan en daarna de teugel in de hand nemen en de mond voelen, daarna pas sturen op bit.)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 18:27

Nou..ik heb een paard gehad die met Bosal gereden is door een prof. Ook kampioenschappen gewonnen etc. Niks amateurs aan maar dat beest had er geen goede associaties mee..

Daarom twijfel ik toch echt aan de'kenners' die beweren dat het geen kwaad kan. Volgens mij kan het best heftig zijn.

Ben zelf toen maar met touw halster gaan rijden en later met bit. Dat ging beter..beide.

Maar goed, het is geen topic over de Bosal. Zou bij zoiets sowieso zorgen voor hele goede begeleiding.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 18:39

Ik heb mijn vorige pony zelf alles geleerd en ingereden. Ik reed toen nog met bit dus dat met bit gedaan. Jaren later ben ik overgestapt op bitloos ( zo'n 16 jaar geleden ) en ben ik dat met haar ook gaan doen.

Toen ik haar niet meer had kreeg ik iets later een bijrijdpaard ( inmiddels ook eigen paard )die met bit gereden werd, daar ging ik ook al snel over op bitloos.

Zou ik nu voor mijzelf een jong paard in handen krijgen beleer ik die ook bitloos. Ik rijd nu al zolang bitloos dat een bit bij mij niet meer past. Dit geldt natuurlijk niet als ik op een paard van een ander zit en de eigenaar wil dat er een bit gebruikt wordt.

Celaeno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 19:27

Janneke2 schreef:
(Gewoon natuurkunde: weeg de longe, bedenk dat een paard met het hoofd kan bewegen - en als ik met bit rijd wil ik zoiets als drie gram in mijn handen hebben. Daar ga je ver overheen.)

Neem een goed passende kaptoom, daarmee doe je grondwerk/ werken aan de hand en op gegeven moment verschuif je het richting longeren.

(Bit eerst in het kaptoom en in de mond, en gewoon op kaptoom rijden. Op gegeven moment met teugel er aan en daarna de teugel in de hand nemen en de mond voelen, daarna pas sturen op bit.)
Je teugels zijn al zwaarder als 3gr, dus dit is weer een fantasieverhaaltje.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 19:54

Janneke2 schreef:

Dat is inderdaad vergelijkbaar met bosal en bit en een methode die je vooral in de klassieke stijlen ziet. Alle ruiters zouden moeten leren te voelen wat het bit doet en op welke delen van de mond het inwerkt. Dat is een kwestie van oefenen maar in feite hoor je dus "niks" in je hand te hebben en kunnen voelen wanneer het bit op de tong inwerkt en wanneer op de lagen. Jammer genoeg werken de meeste bitten al heel snel op de lagen ( zeker trensbitten, gebroken en ongebroken) maar eigenlijk wil je dat ten alle tijden vermijden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 19:58

Een bit of bitloos is altijd maar net hoe goed, streng, fout, vriendelijk etc je eigen hand is.

Ik zou zeker het bit introduceren. Ik hang er vanaf het begin eigenlijk altijd al een bit in. Daarover doe ik het halster en daar ga ik mee longeren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 22:53

Celaeno schreef:
Janneke2 schreef:
(Gewoon natuurkunde: weeg de longe, bedenk dat een paard met het hoofd kan bewegen - en als ik met bit rijd wil ik zoiets als drie gram in mijn handen hebben)

Even een off topic.

Ik weet niet wat ik jou fout heb gedaan, dus misschien zou je dat per pb kunnen melden.

Als je door blijft gaan met dit gedrag volgt er een TEM.

("Weer een fantasie verhaaltje": wat ik wens te voelen benoem ik als drie gram. En de longe is zwaarder dan een teugel. What is the phantasy?)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 23:19

Kies wat bij jouw paard past. Heb je er een met een krap mondje, heb je er een met een gevoelige neus? En kies dan de optoming die jullie samen past.

Uiteindelijk is het voor je paard fijn om een bit te kennen maar dat hoeft niet perse meteen...

Celaeno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 00:15

Janneke2 schreef:
Celaeno schreef:

Even een off topic.

Ik weet niet wat ik jou fout heb gedaan, dus misschien zou je dat per pb kunnen melden.

Als je door blijft gaan met dit gedrag volgt er een TEM.

("Weer een fantasie verhaaltje": wat ik wens te voelen benoem ik als drie gram. En de longe is zwaarder dan een teugel. What is the phantasy?)
*Fantasy. Ok het is dus figuurlijk, zeg dat er dan bij. Anders is het inderdaad gewoon een fantasieverhaaltje. Een teugel weegt meer dan 3gr. Wil ik zoiets als drie gram in mijn handen hebben is dan al onmogelijk. Het gewicht van de teugel vergeleken met je longeerlijn is dus niet relevant voor die opmerking.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 09:28

Ik heb de mijne bitloos beleerd. Ben niet mordicus tegen bitten, maar bij de mijne is het niet nodig, hij doet het prima op druk op de neus. Ik wil ook nog over op neck reining, dan worden de hulpen nog zachter (disclaimer: dit geldt voor mij, ik ben op mijn ontspannendst zonder druk op de teugels).

Vind niet dat het en-en moet. Zie niet in waarom ik de mijne aan een bit moet laten wennen. Zolang ik leef, gaat er geen bit in. Als er met mij iets gebeurt mag de nieuwe eigenaar hem laten wennen aan een bit. Dat leren ze razendsnel, dus dat lijkt me geen enkel probleem.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 22:45

miereneter schreef:
Ik heb de mijne bitloos beleerd. Ben niet mordicus tegen bitten, maar bij de mijne is het niet nodig, hij doet het prima op druk op de neus. Ik wil ook nog over op neck reining, dan worden de hulpen nog zachter (disclaimer: dit geldt voor mij, ik ben op mijn ontspannendst zonder druk op de teugels).

Vind niet dat het en-en moet. Zie niet in waarom ik de mijne aan een bit moet laten wennen. Zolang ik leef, gaat er geen bit in. Als er met mij iets gebeurt mag de nieuwe eigenaar hem laten wennen aan een bit. Dat leren ze razendsnel, dus dat lijkt me geen enkel probleem.

Dit vind ik het beste antwoord op je vraag. Lijkt me een heel mooie doelstelling!

LizzyRaj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-24 10:52

Miereneter daar kan ik mij best in vinden

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 11:44

Ik ben wel een voorstander van het bit aanleren, want dan kan dat direct ook via jouw trainingsmethode en is het een ding minder waar het paard naar moet schakelen als het vanwege plotse omstandigheden een andere eigenaar heeft. Maar, dat aanleren van de basis van het bit kan rustig pas na 100x handwerk aan de hand gebeuren en na 100x rijden onder de man geïntroduceerd worden (grofweg 9 maanden met 3x per week rijden is 100x, maar het gaat om de richtlijn). Zodra een paard er zo'n 20 keer mee gereden is en alle basisoefeningen snapt (zowel door middel van directe als indirecte teugeldruk links en rechts gaan, en druk op beide teugels is remmen) weten ze dat voor de rest van hun leven voldoende om een onverwachte wissel vlot op te pakken.

Wat je voornamelijk wil voorkomen is dat een paard als ongehoorzaam en onwillig bestempeld wordt wanneer jij plotseling wegvalt (zeg nooit nooit, want hoeft slechts 1 auto-ongeluk door een ander veroorzaakt weg te zijn), omdat hij het rijden duidelijk wel kent, en daardoor hardhandig aangepakt wordt omdat hij 'moet weten wie de baas is'.

Helemaal voorkomen kan je dat uiteraard niet, maar met het aanleren van de basishandelingen rondom een bit, kan je wel een hoop vangen.