Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Elisa2 schreef:Denk dat een bit veel minder schade aan kan richten dan een Bosal bij verkeerd gebruik.
ElCid schreef:Elisa2 schreef:Denk dat een bit veel minder schade aan kan richten dan een Bosal bij verkeerd gebruik.![]()
![]()
![]()
Oeps, je hebt duidelijk geen idee van wat een goede bosal is of hoe die werkt. Maar goed, daar kan je weinig aan doen, er gaat zoveel verkeerde informatie over de bosal (= californische hackamore) rond dat je als leek dat ook niet kan weten.........
Maar wel een tip; verdiep je in hoe een bosal werkt ( zonder pijnprikkel, duidelijk, geen ruis, de zachtste bitloze optoming mogelijk) en hoe vrijwel alle bitten werken ( altijd met pijnprikkel, bijna allemaal onduidelijk/ veel ruis ( vooral de ( dubbel) gebroken varianten!
Maar goed, ik kan het je niet kwalijk nemen omdat er zoveel verkeerde informatie over de bosal de ronde doet, zoveel mensen rijden met niet passende bosals van het verkeerde materiaal etc. Maar geef geen oordeel als je er geen verstand van hebt want door dit soort domme uitspraken blijft die fabel de ronde doen.
Zelfs bij "verkeerd" gebruik ( in hoeverre dat dan ook mogelijk is) zal een goede, goed passende bosal geen schade aanrichten. Een bit daarentegen.................
troi schreef:En toch snap ik dat bosal-leken dit denken. Best wat paarden met afgeschaafde neuzen gezien van cheapy bosal icm beroerde rij-techniek..
Janneke2 schreef:Je teugels zijn al zwaarder als 3gr, dus dit is weer een fantasieverhaaltje.Even terug naar longeren: ik zou dat nooit aan het bit doen.
(Gewoon natuurkunde: weeg de longe, bedenk dat een paard met het hoofd kan bewegen - en als ik met bit rijd wil ik zoiets als drie gram in mijn handen hebben. Daar ga je ver overheen.)
Neem een goed passende kaptoom, daarmee doe je grondwerk/ werken aan de hand en op gegeven moment verschuif je het richting longeren.
Je kunt ook prima rijden met kaptoom, al dan niet in combinatie met bit.
(Bit eerst in het kaptoom en in de mond, en gewoon op kaptoom rijden. Op gegeven moment met teugel er aan en daarna de teugel in de hand nemen en de mond voelen, daarna pas sturen op bit.)
Janneke2 schreef:Even terug naar longeren: ik zou dat nooit aan het bit doen.
(Gewoon natuurkunde: weeg de longe, bedenk dat een paard met het hoofd kan bewegen - en als ik met bit rijd wil ik zoiets als drie gram in mijn handen hebben. Daar ga je ver overheen.)
Neem een goed passende kaptoom, daarmee doe je grondwerk/ werken aan de hand en op gegeven moment verschuif je het richting longeren.
Je kunt ook prima rijden met kaptoom, al dan niet in combinatie met bit.
(Bit eerst in het kaptoom en in de mond, en gewoon op kaptoom rijden. Op gegeven moment met teugel er aan en daarna de teugel in de hand nemen en de mond voelen, daarna pas sturen op bit.)
Celaeno schreef:Janneke2 schreef:Je teugels zijn al zwaarder als 3gr, dus dit is weer een fantasieverhaaltje.(Gewoon natuurkunde: weeg de longe, bedenk dat een paard met het hoofd kan bewegen - en als ik met bit rijd wil ik zoiets als drie gram in mijn handen hebben)
Janneke2 schreef:*Fantasy. Ok het is dus figuurlijk, zeg dat er dan bij. Anders is het inderdaad gewoon een fantasieverhaaltje. Een teugel weegt meer dan 3gr. Wil ik zoiets als drie gram in mijn handen hebben is dan al onmogelijk. Het gewicht van de teugel vergeleken met je longeerlijn is dus niet relevant voor die opmerking.Celaeno schreef:Je teugels zijn al zwaarder als 3gr, dus dit is weer een fantasieverhaaltje.
Even een off topic.
Ik weet niet wat ik jou fout heb gedaan, dus misschien zou je dat per pb kunnen melden.
Als je door blijft gaan met dit gedrag volgt er een TEM.
("Weer een fantasie verhaaltje": wat ik wens te voelen benoem ik als drie gram. En de longe is zwaarder dan een teugel. What is the phantasy?)
miereneter schreef:Ik heb de mijne bitloos beleerd. Ben niet mordicus tegen bitten, maar bij de mijne is het niet nodig, hij doet het prima op druk op de neus. Ik wil ook nog over op neck reining, dan worden de hulpen nog zachter (disclaimer: dit geldt voor mij, ik ben op mijn ontspannendst zonder druk op de teugels).
Vind niet dat het en-en moet. Zie niet in waarom ik de mijne aan een bit moet laten wennen. Zolang ik leef, gaat er geen bit in. Als er met mij iets gebeurt mag de nieuwe eigenaar hem laten wennen aan een bit. Dat leren ze razendsnel, dus dat lijkt me geen enkel probleem.