Alternatief hindernis materiaal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Malenka

Alternatief hindernis materiaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-24 12:38

Ik kwam in een advertentie deze bouwstenen tegen. Fantastisch natuurlijk voor kinderen. Maar ik zie ook wel mogelijkheden om veilige hindernissen voor de paarden op te bouwen. Wat denken jullie? Is er al iemand die iets dergelijks heeft gebruikt?

Het lichte gewicht en grote oppervlakte heeft waarschijnlijk als nadeel dat het niet te gebruiken is als het waait. Dus ideaal zal het niet zijn. Maar toch...?

Afbeelding

https://riwi-buildit.com/nl-nl/products/riwi-bausteinsets?variant=12353238630483&utm_source=facebook&utm_medium=paid&utm_campaign=120203412499540549&utm_term=120203412499530549&utm_content=120209009869370549

En ik ben ook heel erg benieuwd naar ander alternatief hindernis materiaal. Zeker als het lichtgewicht is. Want slepen met zware palen kan ik niet meer elke dag en ik weet zeker dat ik niet de enige ben.

Lokii

Re: Alternatief hindernis materiaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 12:41

Bovenstaande product ken ik niet. Wel hebben wij op stal enorm veel alternatief hindernis materiaal. Van blauwe tonnen tot kinderglijbaantjes. Ook kinderpicknick bankjes van plastic gebruiken we vaak. De stal eigenaresse kan het ook niet meer zo goed tillen en zo is het ook schriktraining voor de paarden XD. Veel gekocht op marktplaats

Don't leave your dreams on the pillow

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 12:41

Aluminium staanders kopen. Scheelt heel veel en ook in balken heb je lichtere / korter ( smalletjes)

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 12:46

Lokii schreef:
Bovenstaande product ken ik niet. Wel hebben wij op stal enorm veel alternatief hindernis materiaal. Van blauwe tonnen tot kinderglijbaantjes. Ook kinderpicknick bankjes van plastic gebruiken we vaak. De stal eigenaresse kan het ook niet meer zo goed tillen en zo is het ook schriktraining voor de paarden XD. Veel gekocht op marktplaats

Dat klinkt niet direct als erg veilig springmateriaal

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 12:49

wat gebeurt er met de plastic bankjes/glijbanen als een paard daarin trapt?

pensioenplek vol-pension voor pony of klein paard:
https://www.bokt.nl/markt/ad/526472/pen ... eschikbaar
don't bite the hand that feeds you

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 12:54

juval schreef:
wat gebeurt er met de plastic bankjes/glijbanen als een paard daarin trapt?

Met glijbaan bedoel ik dit type op zijn kant. Als het fout gaat kan die alleen omvallen.
https://www.speelgoeddebetuwe.nl/Glijba ... gIy7_D_BwE

Met picknick bankjes bedoel ik als staander ipv de zware metalen staanders. Daar kunststof balken op.

Misschien dat kunststof balken met met caveletti blokken iets voor je is? Beiden ligt te tillen alleen niet echt hoogte verstelbaar.

Don't leave your dreams on the pillow

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 13:10

Kijk wel uit met heel licht springmateriaal. Als ze dat aantikken knalt het vaak naar voren ipv naar beneden. Voor je het weet ligt je paard er bovenop

Sterlyn B+10~L1+10~L2+9~0.80m+1
Volg ons op Instagram:
https://www.instagram.com/haflingersterlyn/
Gebruik EJXFLEUR op https://www.ej.nl voor 10% korting

Sandro † 24.06.1998 - 15.12.2020 ★

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 13:23

wij hebben een paar korte kunstof balken van nedlandic, die wegen 3x niks. Maar mijn paard (kan niet springen) had de eerste keer al uitgevonden dat je die balken prima voor je uit kunt trappen. En zie hem dan maar uit te leggen dat dat niet mag en dat hij eroverheen moet stappen. Bovendien zijn die balkjes nu ovaal na 600kg paard. (wel nog heel dus verder wel stevig)

Voor alle foto's uit een topic: &if=1
Ik maak stalnaambordjes en dogtags met naam en telnr voor aan je zadel, lasergravin.nl

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 13:32

FleurSandro schreef:
Kijk wel uit met heel licht springmateriaal. Als ze dat aantikken knalt het vaak naar voren ipv naar beneden. Voor je het weet ligt je paard er bovenop

Ja dat, lichtgewicht spul is eigenlijk per definitie geen veilig springmateriaal. Ze nemen het mee (en mogelijk klem tussen de voorbenen) ipv dat het meteen naar beneden valt. Ook hebben ze er vaak minder respect voor met alle gevolgen van dien.

Plastic balken zou ik persoonlijk alleen gebruiken als groundline of cavaletti :o

Professionele crosshindernissen zijn ook niet voor niets zo stevig en zwaar mogelijk.

...a w Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-24 14:03

Ik heb met lichtgewicht kunstof balken inderdaad wel al wat vervelende situaties gezien omdat ze mee rollen en stuiteren.

Plastic kinderspeelgoed zou ik ook wel eng vinden. Vooral omdat ik bang zou zijn dat ze versplinteren.

Dat is ook waarom ik dit schuim juist wel interessant vind. Het splintert niet, rolt niet als ze er op gaan staan. Ik heb wel eens ergens les gegeven waar ze van die lange schuim balken hadden (geel en blauw) met een omhulsel van vrachtwagen zijl. Heel veilig en multifunctioneel. Maar door het formaat en het zijl nog steeds vrij zwaar en onhandig.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 15:46

Als dit hetzelfde materiaal is als zwembadnoodles,
Dan is het erg kwetsbaar voor licht en buiten omstandigheden (ik denk vooral uv)

Met een aantal seizoenen worden ze heel bros, nog iets later gaan ze pulveren en kom je overal stukjes/schilfers/restjes van dat materiaal tegen.

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 15:55

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 16:15

Malenka schreef:
Ik heb met lichtgewicht kunstof balken inderdaad wel al wat vervelende situaties gezien omdat ze mee rollen en stuiteren.

Plastic kinderspeelgoed zou ik ook wel eng vinden. Vooral omdat ik bang zou zijn dat ze versplinteren.

Dat is ook waarom ik dit schuim juist wel interessant vind. Het splintert niet, rolt niet als ze er op gaan staan. Ik heb wel eens ergens les gegeven waar ze van die lange schuim balken hadden (geel en blauw) met een omhulsel van vrachtwagen zijl. Heel veilig en multifunctioneel. Maar door het formaat en het zijl nog steeds vrij zwaar en onhandig.

Ik ben het echt grotendeels met Fly_high eens.
ze kunnen erover struikelen als ze het per ongeluk voor zich uit schoppen. Om nog maar niet te spreken dat paarden er erg onvoorzichtig van worden.

Bij ons op stal hebben ze van dit soort dingen (langwerpige zachte buizen van schuim) om grondwerk te doen, ze er wat overheen te laten stappen/lopen.
Af en toe gebruik ik het eens met longeren, maar mijn pony (die echt goed kan springen), wordt er zeer onvoorzichtig van.
Hij loopt er gewoon vol tegenaan/bovenop etc.
Buiten dat dat gevaarlijk is, als ze er dan een keer op gaan staan/er over struikelen, loop je dus ook het gevaar als je wel een keer een echte balk mee pakt, dat je een salto maakt, omdat je paard gewend is er vol tegenaan te kunnen lopen.

Denk dat of het prettig (en veilig) werkt, een beetje afhangt van de mentaliteit van je paard......De mijne is een New Forest, die echt prima kan springen....maar hier is hij echt te lui voor....

https://www.mbcfotografie.nl
Nu een super gave winactie twv €175 op mijn insta en Facebook!
Mijn leven met mijn pony? Insta Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-24 16:32

Ik ben er van overtuigd dat een paard heel goed kan leren/weet dat verschillende voorwerpen van verschillend materiaal gemaakt zijn. Dus ik ben er niet zo bang voor dat een paard dan opeens denkt dat alles van schuim is. Ze hebben bij mij bijvoorbeeld al standaard houten balken op de track liggen.

Roosjenat, dat zijn wel mooie cavaletti blokken. Zien en praktisch en stabiel uit.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 16:38

Ik zou niet snel hardplastic gebruiken. Dat zal snel scheuren en splinteren.
Vaak gaat het goed ... met onze ponies sprongen we over tuinstoelen, tonnen, ijzeren hekjes etc.Het was een bont gezicht.
Maar als je de mogelijkheid hebt, kies dan voor iets degelijkers.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 16:44

Zo'n glijbaan, of pvc buizen of dat soort dingen, niet doen, dat word vlijmscherp als ze het kapot springen.

Zwem noodels zijn wel leuk.
Heb ook regelmatig het blauwe van een kapot zwambadje gebruikt als sloot maar er ook wel eens over de balk gehangen.
Die van de OP zijn ook wel leuk als muurtje van 2 op elkaar, want meer zal niet blijven staan denk ik buiten? En dan een balkje erboven zodat ze dat eerder aantikken dan de blokken.
Kunstgras/ mat over een balk als muurtje en ook dan balkje erboven.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 16:58

https://www.elho.com/nl/producten/corsi ... wit/#pid=1
Dit soort bloempotten (voor wènig bij de Action) zijn handig als cavaletti-houder om een losse balk in te leggen. Scheelt in gewicht, terwijl je toch stevige houten balken gebruikt. Je kunt evt ook iets dunnere tuinhout balken kopen, scheelt ook weer een beetje in gewicht.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 17:15

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 17:18

Ja. Maar een bloempot heb ik nog nut van als de cavaletti niet meer hoeven, een kinderpotje niet :D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 17:25

Haha, waterbak voor de hond/kat

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie