Waar liggen bij jullie de criteria voor het uitzoeken van een bit. Dus voor het daadwerkelijk testen tijdens rijden?
Ik rijd en longeer met een dubbel gebroken bit, heb een dikkere (geloof zo'n 18mm) en een dunnere (denk zo'n 14mm). Op het dikke bit vind ik hem wat sneller hangerig en stug. Deze past hij verder wel qua mond maar ik vind deze dus niet fijn. Ik heb gekozen voor dubbel gebroken vanwege het idee dat dit het vriendelijkst ligt, maar wie zegt dat dit eigenlijk echt zo is. Ik kan natuurlijk bitfitter laten komen maar.zou graag zelf meer weten over dit onderwerp. Ik kan alleen nergens boeken of onderzoeksartikelen vinden.
Daarnaast zie ikvaak merken voorbij komen als Trust, myler of fager? Waarom heb je gekozen voor een bepaald merk? Als ik op internet kijk zie ik soms bitten die eruit zien als martel wetktuigen zeg!
Daar staat van alles in over bitten en hun werking
Dahlia85
Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-24 08:49
Marie111 schreef:
Als boek kan ik je deze aanraden.
Aanleuning van Paul Versluis.
Daar staat van alles in over bitten en hun werking
Leuk, dank je! Meteen besteld
Bielsje
Geplaatst: 10-07-24 10:46
Het "probleem" met bitten is dat wij er vaak een idee over hebben maar dat zegt niets over welke voorkeur het paard heeft. Het kan in theorie super vriendelijk zijn maar als het paard er een hekel aan heeft hoe vriendelijk is dat bit dan?
Ik heb 1 bit (Trust) dat de meeste paarden meer dan okee vinden maar dan nog zag je met fitten pas wat ze écht fijn vonden. Imo is fitten altijd de moeite waard! Dan wel het liefst bij iemand met meerdere merken (NS, Trust, Sprenger, Fager zijn behoorlijk gangbaar bij fitters).
JameyDL
Geplaatst: 10-07-24 11:07
uhm, persoonlijk vind ik het concept van de mylers bitjes heel prettig heb een namaak en het echte, de myler is iets hoekiger het is technisch een dubbel gebroken bit, maar kan niet zo veel bewegen als een dubbel gebroken dat het wat onrustig maakt. Wat veel "standaard dubble gebroken bitjes wel hebben". D trens heeft mijn voorkeur zodat daar ook wat minder beweging in zit.
Trust heeft ook zoiets als het enkel gebroken lock bitje, dat met te druk het meer een soort stangtje word, trust heeft ook het roest gedeelte sommige paarden vinden het fijn sommige niet (geloof dat het voor meer speeksel aanmaak is). Zelfe met leren bitjes of de flexi soft, als je paard veel kauwt zou ik die niet nemen omdat ik al meedere verhalen heb gehoord dat ze er uiteindelijk doorheen bijten. De leren bitjes zijn heel zacht maar is toch iets wat je echt moet uitproberen dus als je een "trust" winkel in de buurt hebt kan je ze daar uitproberen. Weet dat er een op Green valley zit, dit zijn allemaal eigen ervaringen (research) en er zullen echt wel mensen zijn die hier iets meer verstand van hebben als ik. Veel paarden die in deze tijd worden gefokt hebben niet heel veel plek meer in de mond dus een anatomisch dunner bitje is vaak het meest prettig ookal is "dunner" iets scherper het is ook maar net de hand die het bestuurd hoe scherp het bit inwerkt.
Er zijn vele bit merken zoals frager en br etc waar ik zelf wat minder ervaring mee heb Je kan ook een bitfitter langs laten komen, zodat je niet heel veel verschillende bitten hoeft aan te kopen om er achter te komen welke prettig in de mond van je paard liggen.