Welke maatregelen neem jij op buitenrit ivm wolf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Em_

Welke maatregelen neem jij op buitenrit ivm wolf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-24 18:06

Onder andere vanwege dit topic [VN] Ruiter Maartje achtervolgd door wolf ben ik gaan nadenken over eventuele maatregelen die ik misschien wil nemen op buitenrit in wolvengebied (Veluwe).

Ik ben met name bang dat mijn paard van een wolf zou kunnen schrikken, ik er af val en paard weg rent (uiteraard kan een paard van van alles schrikken maar ben er door de wolf veel meer mee bezig).

Ik heb al een tag aan m'n zadel met mijn contactgegevens (mocht ik vallen en m'n paard ergens los lopen en gevonden worden). Verder zit ik te denken aan een soort van airtag aan het zadel (maar dan voor een Android telefoon, hebben jullie tips/ervaringen?) om paard via GPS terug te kunnen vinden.

Tot slot, iets om de wolf af te schrikken? Wat mag, wat kan? Je wil natuurlijk ook niet dat paard er van schrikt. Of als je valt en je ligt op de grond (en paard is weggerend) dan misschien juist wel iets wat veel lawaai maakt om de wolf weg te jagen?

Misschien klinkt bovenstaande voor sommigen overdreven of onrealistisch. Maar ik ben oprecht bang dat binnen een paar jaar, als er niks gedaan wordt, dingen gaan escaleren, niet alleen te paard overigens. Mocht je daar anders over denken, prima, maar dit topic is verder niet bedoeld voor een discussie over de wolf. Ik wil graag alleen ervaringen/tips hoe je jezelf / je paard kan beschermen en wat je, als het fout gaat (paard loopt bijv. los in het bos) je het beste kan doen.

_yvonne

Re: Welke maatregelen neem jij op buitenrit ivm wolf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 18:22

Ik zat te denken aan een kleine deodorant spray, wellicht om in de richting van de wolf te sprayen, geen idee of ze schrikken van de geur of het geluid en of ze dichtbij genoeg komen dat je het richting ogen kunt spuiten :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 18:24

Ik vind het zeker niet overdreven of onrealistisch als je midden in 'wolvengebied' (Veluwe) woont en normaliter in je eentje het bos/hei op gaat.
Zelfs heb ik al 2x een wolf van redelijk dichtbij (te paard en overdag) gezien en mijn paard (typje liever lui dan moe) ook al vaker snorkend en de hele tijd kijkend naar één bepaald gebied meegemaakt.

Ik ga dus niet meer alleen op pad. De kans dat ik bij een rare/abnormale actie kom te vallen en wat breek is op mijn leeftijd ook nog eens wat groter en dat kans dat mijn paard in paniek denkt ineens wél over de roosters te kunnen en vervolgens bij 2 drukke wegen terecht komt is onvermijdelijk.

Mijn rijplezier is door de wolf dus behoorlijk vergald ;(

Kousen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 18:26

Niet vanwege de wolf of bijhorende gevaren, maar ik heb een Tractive GPS in de staart van mijn paard zitten om haar beweging te volgen gedurende de dag, maar ook zodat ik haar terug kan vinden als ik zou vallen op buitenrit. Werkt geweldig en naar verhouding niet duur :) Ik heb zo'n sponsorlink van 30% korting voor de aanschaf van zo'n apparaatje mocht je dat willen; pb dan gerust!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 18:31

Toevallig met een Kennis van mij in Polen zit in een gebied met veel brutale wolven er over gehad wat zij heeft op buitenrit. Zij heeft altijd een actieve tracker op haar paard en haar telefoon bij haar waar haar man haar op kan tracken. Zij heeft zelf altijd een soort rugtasje op met pepperspray (hier niet legaal, dus mogelijk berenspray ook een optie? En een kleine fakkel. Voor de spray moeten ze redelijk in de buurt zijn de strijkfakkel zijn ze sowieso erg bang van schijnt en komen ze niet in de buurt.

Ze vertelde trouwens wel dat de wolven steeds brutaler worden, eerst waren goede honden roedels prima om je terrein te bewaken. Maar nu worden ook steeds meer honden gegrepen. Er mag daar wel afgeschoten worden als ze op je terrein komen. Voor mensen zijn ze nog redelijk terughoudend.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 18:34

_yvonne schreef:
Ik zat te denken aan een kleine deodorant spray, wellicht om in de richting van de wolf te sprayen, geen idee of ze schrikken van de geur of het geluid en of ze dichtbij genoeg komen dat je het richting ogen kunt spuiten :o

Hahaha nee, dat gaat ze niet afschrikken. Daarvoor zul je echt de bearspray uit Amerika of Canada moeten hebben.

Dan zou ik eerder gaan voor zo'n alarm waar je de pin uittrekt en wat dan zo gaat piepen/loeien. Dat schrikt een wolf misschien even net genoeg af waardoor je weg kunt komen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 18:36

De experts hadden ooit genoemd om een scheepshoorn mee te nemen. Of iets soort gelijks natuurlijk.

Voordeel: kun je je paard best op trainen en gewoon maken. Nadeel: als je paard al paniek heeft kan zo hard geluid natuurlijk wel de druppel zijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 18:37

Ik ben ook op zoek naar tips. Niet zo zeer tijdens het rijden want dat doe ik bijna niet meer maar wel om mee te nemen tijdens het wandelen met de hond. Iets wat afschrikt. Harde fluit of toeter?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 18:39

Voor fotografie ben ik geregeld op vreemde tijden (bijv 's nachts) buiten / in het bos (midden en noord Drenthe en het Drents Friese Wold) en daarom ben ik hier ook over gaan nadenken.

Ik had fakkels gevonden die je kunt ontsteken, helaas maar 1 minuut. Of je daar te paard voldoende tijd voor hebt en je paard er niet door flipt is natuurlijk een ander verhaal.

Ik lees mee.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 18:41

c_alsemgeest schreef:
Toevallig met een Kennis van mij in Polen zit in een gebied met veel brutale wolven er over gehad wat zij heeft op buitenrit. Zij heeft altijd een actieve tracker op haar paard en haar telefoon bij haar waar haar man haar op kan tracken. Zij heeft zelf altijd een soort rugtasje op met pepperspray (hier niet legaal, dus mogelijk berenspray ook een optie? En een kleine fakkel. Voor de spray moeten ze redelijk in de buurt zijn de strijkfakkel zijn ze sowieso erg bang van schijnt en komen ze niet in de buurt.

Ze vertelde trouwens wel dat de wolven steeds brutaler worden, eerst waren goede honden roddels prima om je terrein te bewaken. Maar nu worden ook steeds meer honden gegrepen. Er mag daar wel afgeschoten worden als ze op je terrein komen. Voor mensen zijn ze nog redelijk terughoudend.

Een fakkel, bedoel je iets met vuur? daar zullen wolven wel bang van zijn maar dan krijg je het risico op bos- of natuurbrand wat ook niet geweldig is. Een spray die op flinke afstand al werkt en heel krachtig is lijkt me dan beter. Er bestaat dus al berenspray, er zou een wolvenspray ontwikkeld moeten worden, dat is hoognodig. Of zou dat niet mogen omdat wolven niet verjaagd of gehinderd mogen worden? :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 18:43

Als wandelaar heb je wat meer opties omdat je geen rekening hoeft te houden met een paard wat overal heftiger op reageert omdat ie ook al bang is voor de wolf.
Bearspray en Nordicwalking stokken zonder die rubber dopjes }> lijken me dan een goede optie, maar ook dat werkt alleen als je één wolf tegen komt. Tegen een roedel die je helemaal niets!

Bearspray werkt alleen als je zelf de wind in de rug hebt, dat spul wil je echt niet in je gezicht hebben. Dus 50% kans dat je er iets aan hebt, buiten dat denk ik dat het gelijk gesteld wordt aan Pepperspray en hier dus verboden is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 18:46

Deo of iets als phb spray? Dat smaakt heel vies.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 18:47

Die hebben beide niet voldoende kracht om ver vooruit te sprayen. Bearspray komt tot 5 a 6 meter.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 18:48

Zou zo een zaklamp met stroboscoop helpen tegen wolven om te desoriënteren?

It's not how good you are, but how good you want to be!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 18:51

Dat zou kunnen, maar dat moet je dan eerst ergens kunnen uitproberen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 18:54

DubbelFun schreef:
Als wandelaar heb je wat meer opties omdat je geen rekening hoeft te houden met een paard wat overal heftiger op reageert omdat ie ook al bang is voor de wolf.
Bearspray en Nordicwalking stokken zonder die rubber dopjes }> lijken me dan een goede optie, maar ook dat werkt alleen als je één wolf tegen komt. Tegen een roedel die je helemaal niets!

Bearspray werkt alleen als je zelf de wind in de rug hebt, dat spul wil je echt niet in je gezicht hebben. Dus 50% kans dat je er iets aan hebt, buiten dat denk ik dat het gelijk gesteld wordt aan Pepperspray en hier dus verboden is.

Een paraplu of rijzweep? maar ook niet voldoende als er meerdere wolven zijn. Verder zou ik beschermende middelen die hier illegaal zijn maar in het buitenland wel legaal, gewoon daar kopen hoor. Je hebt recht op zelfverdediging vind ik. Anders moet "de regering" ons en onze dieren maar beschermen, dat doen ze dus niet helaas.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 18:54

Als wandelaar zou ik best een bus deo en een aansteker mee nemen :=

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 19:00

Deo/haarlak met aansteker is een goed idee.

DubbelFun schreef:

Daar heb je een punt. Maar ik ben als fotograaf die een tijdje ergens bezig is met statief, weer besluipbaar en minder attent.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 19:07

F_Orumster schreef:
Deo/haarlak met aansteker is een goed idee.

DubbelFun schreef:

Daar heb je een punt. Maar ik ben als fotograaf die een tijdje ergens bezig is met statief, weer besluipbaar en minder attent.

Dan ook toch maar die bijl aan je cameratas? Als je al zoveel bij je hebt maakt grote bijl meer of minder ook niet uit. :D Nooit geprobeerd mijn bijl aan de statiefkant van mijn cameratas te maken, maar denk dat het wel zou moeten kunnen. :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 19:10

Kapmes zou ook kunnen, meer snijvlak en wat lichter. Gewicht vertraagd je zwaai.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 19:24

Haha. Kapmes heb ik niet, maar wel een bijl om de sloten open te hakken voor de paarden.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 19:34

Je zou bijna een stroomstootwapen met schietmodus aanschaffen :=

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-24 19:34

Ik zie veel (goed bedoelde) tips voorbij komen maar ik zou het toch graag bij legale opties willen houden :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 19:38

Ik lees over stenen gooien (vooral gezicht van de wolf) of muziek uit een speaker laten schallen, en inderdaad toeter/airhorn. Zaklamp lees ik ook over en ook zaklamp naar de wolf toe gooien zegt men dat effectief is.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 09-07-24 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 19:43

Meid, het was een grapje. Je hebt ook sleutelhangers die lichtflitsen en een schel alarm kunnen geven, misschien is dat iets.