Hoe kan ik me beter focussen tijdens de dressuur?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Luzerna

Hoe kan ik me beter focussen tijdens de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-24 23:12

Omdat ik hier zo vaak goede tips krijg, kom ik weer met een vraag!

Dressuurmatig gaan ik en mn paardje steeds beter vooruit! Ik merk dat ik tijdens een oefening, bijvoorbeeld schouder binnenwaarts ineens zo blij kan worden als het lukt, dat ik als het ware vergeet te rijden waardoor de hele oefening instort. Of ik ben aan het galopperen en ik krijg een soort black out waardoor ik niets meer doe en we in draf vallen. Of ik ga teveel nadenken, waardoor ik ga rommelen. Dan word ik ineens heel druk met de hulpen.

Hebben jullie tips om rustig te blijven in het hoofd en in de hulpen?

En ik heb heel goede instructie die me echt goed helpt, maar ik merk dat erover lezen mij ook weer helpt. Dus alvast dank voor de tips!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 00:30

Trucjes met balletjes onder je kont bijv al eens geprobeert?
Er zijn meer hacks maar wie weet is er een die je helpt te focussen omdat anders je balletje ofzo weg is?

En dagelijks ook last..?
Ik heb lang lto3 geslikt en dat hielp mij enorm.
Online bestelbaar, wel even nagaan of het mag met evt andere medicijnen!
Er zit glidkruid in wat kalmeert, l theanine wat focus geeft en rust, en wat meer.
Maar ik koop nu zakjes pure poeder l theanine omdat er ook visolie in zat meen ik.
En vis mag ik niet meer. :+

maralyn

Re: Hoe kan ik me beter focussen tijdens de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 00:45

Wat mij helpt is bewust mijn enthousiasme tot na de oefening uit te stellen.

Ook ik ben zo'n clown. Die helemaal enthousiast wordt tijdens een oefening. Super slechte timing. En daardoor oefening mislukt. :')

Voordeel is wèl, dat de meeste paarden juist zelf enthousiast worden zodra ze voelen dat ze het goed doen.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 06:49

Ik volg even, herken dit

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 08:55

Voor jezelf behalve het begin juist ook een eindpunt bepalen, en dan mag je los (wat Maralyn ook schrijft). Voor je een oefening start ook het einde bepalen voor jezelf. Bv 'schouderbinnen tot E'. Dan kun je bij E instorten/ juichen/ wat dan ook. Of '5 goede passen binnen een lange zijde', zoiets.
En dat eindpunt kun je op een matige dag wat dichterbij leggen, en op een dag die als een droom gaat wat verder weg.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 08:57

Luzerna schreef:

Dressuurmatig gaan ik en mn paardje steeds beter vooruit! Ik merk dat ik tijdens een oefening, bijvoorbeeld schouder binnenwaarts ineens zo blij kan worden als het lukt, dat ik als het ware vergeet te rijden waardoor de hele oefening instort. Of ik ben aan het galopperen en ik krijg een soort black out waardoor ik niets meer doe en we in draf vallen. Of ik ga teveel nadenken, waardoor ik ga rommelen. Dan word ik ineens heel druk met de hulpen.

Hebben jullie tips om rustig te blijven in het hoofd en in de hulpen?

En ik heb heel goede instructie die me echt goed helpt, maar ik merk dat erover lezen mij ook weer helpt. Dus alvast dank voor de tips!

Je geeft eigenlijk zelf het antwoord al.

Je gaat in je hoofd zitten en nadenken en dan blokkeer je.

Wat kan helpen is blijven focussen op wat je aan het doen bent, dus blij dat de SB lukt en daarna weer richten op hoe rijdt ik mijn paard dan weer goed uit die oefening.

In de galop, houdt jezelf bezig..ga schakelen, probeer te blijven voelen wat het paard doet..of het recht blijft, goed door de bochten gaat, goed om je binnenbeen buigt etc.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 09:06

Luzerna schreef:

Dressuurmatig gaan ik en mn paardje steeds beter vooruit! Ik merk dat ik tijdens een oefening, bijvoorbeeld schouder binnenwaarts ineens zo blij kan worden als het lukt, dat ik als het ware vergeet te rijden waardoor de hele oefening instort. Of ik ben aan het galopperen en ik krijg een soort black out waardoor ik niets meer doe en we in draf vallen.

Allereerst: paard uitgebreid belonen - een mooie oefening, en ook al is de 'release' niet helemaal jouw plan maar wel ontstaan door jou, laat het maar de beloning zijn voor het paard. Goed gedaan, lekker ontspannen!

Daarna even herpakken, en weer verder met rijden.

Je kunt dan inderdaad ook iets verder naar voren plannen: een oefening met een concreet eindpunt en de volgende overgang, en dan pas uitgebreid belonen. Dan bouw je de routines en concentratie vast wel uit. Maar genieten van het goede dat je paard doet is alleen maar prima, en laat je paard dat ook vooral weten. Als je daardoor in de war raakt of onrustig wordt en zo dus iets negatiefs overdraagt aan je paard is het zonde van de mooie oefening.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 10:04

Tijdens de gewone training:
blij zijn met een goed moment is prima voor de motivatie van je paard, dat mag je nooit verliezen.
Als die oefening vaak lukt, breidt je ze uit met de aanloopfase en het weer uit de oefening rijden, net zoals Elisa schrijft.

Naar de wedstrijden toe: leer je volledige proef uit het hoofd en rijd hem zonder dat iemand commentaar geeft of je afleidt.
Jij, je ploegmaat-paard, de piste en de proef. Al de rest bestaat niet meer en kan wachten. ( ikzelf vind dat heerlijke momenten)
Als een kritische kenner staat te kijken, mag hij er nadien 1 fout uithalen, waaraan je dan samen gaat werken.