Ik woon in Bulgarije en zie hier veel (sneue) ezeltjes rondlopen. Inmiddels ben ik zover dat ik heel graag twee ezels (of muildieren) aan zou willen schaffen. Ik heb alleen geen enkele ervaring met ezels/muildieren dus dat vind ik best spannend. Ik kan natuurlijk wel het één en ander online vinden en ik begrijp ook dat iedere situatie en elk individu anders is maar toch zou ik graag wat ervaringen horen.
Het klimaat is hier een stuk droger dan in Nederland, de zomers zijn droog en heet en de winters relatief mild en ook vrij droog. In het voor- en najaar valt er iets meer regen maar het is zelden 'nat'. Voor een ezel best een goed leefklimaat denk ik. Het gras is ook veel minder rijk dan in Nederland.
Ik heb een stukje land gekocht van 1300m2. Er staat een vervallen huis met wat schuurtjes op. Ik kan één van de schuurtjes opknappen of een nieuwe schuilstal maken maar er komt in ieder geval een schuilplaats voor ze. De omheining moet ook hersteld/vervangen worden. Ik heb dus nog even de tijd om me in te lezen. Er is hier voldoende vraag naar mest dus die ga ik wel kwijt kunnen denk ik.
Het stuk land is natuurlijk niet heel groot. Voor twee ezels moet het denk ik prima kunnen, ik kan me voorstellen dat muildieren meer land nodig zouden hebben?
Hoeveel ruimte is handig om te hebben als overdekte opslag voor stro en hooi? Ik vind het lastig in te schatten hoeveel ik zou moeten voeren en hoeveel volume dat in gaat nemen. Ik zou het moeten laten leveren dus bij voorkeur wil ik dan niet te vaak kleine hoeveelheden bestellen.
Hoevaak moeten ze ontwormd en gevaccineerd worden? Het zou kunnen dat hier andere eisen zijn dan in Nederland dus ik ga ook zeker informeren bij de veearts.
Hoevaak bekappen is nodig of verschilt dit heel erg per individu?
Ezels worden hier vaak zonder soortgenoot gehouden, als 'werkdier'. Ik ben er een beetje bang voor dat die misschien wat minder sociaal gaan zijn naar een soortgenoot doordat ze dat ontwend zijn, of zou dit meevallen?
Ik ben nog helemaal in de oriënterende fase, dus alle ervaringen met ezels/muildieren zijn welkom