Nieuw hier, info aanschaf ezel/muildier

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kies_naam

Nieuw hier, info aanschaf ezel/muildier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-24 10:33

Ik lees hier al een tijd mee. Vroeger als kind heb ik paardgereden op een manege en daarna nog wat verzorgpony's gehad. Na de verkoop van de laatste verzorgpony ben ik gestopt. Toch blijven paarden mij nog altijd aantrekken, vandaar dat ik het leuk vind om hier zo nu en dan mee te lezen. Zelf had ik tot nu toe weinig paardgerelateerds om te delen. Nu heb ik geen vraag over paarden maar over ezels, dus ik hoop dat het nog wel paardgerelateerd genoeg is en dat hier ook mensen met ezels zijn.

Ik woon in Bulgarije en zie hier veel (sneue) ezeltjes rondlopen. Inmiddels ben ik zover dat ik heel graag twee ezels (of muildieren) aan zou willen schaffen. Ik heb alleen geen enkele ervaring met ezels/muildieren dus dat vind ik best spannend. Ik kan natuurlijk wel het één en ander online vinden en ik begrijp ook dat iedere situatie en elk individu anders is maar toch zou ik graag wat ervaringen horen.

Het klimaat is hier een stuk droger dan in Nederland, de zomers zijn droog en heet en de winters relatief mild en ook vrij droog. In het voor- en najaar valt er iets meer regen maar het is zelden 'nat'. Voor een ezel best een goed leefklimaat denk ik. Het gras is ook veel minder rijk dan in Nederland.

Ik heb een stukje land gekocht van 1300m2. Er staat een vervallen huis met wat schuurtjes op. Ik kan één van de schuurtjes opknappen of een nieuwe schuilstal maken maar er komt in ieder geval een schuilplaats voor ze. De omheining moet ook hersteld/vervangen worden. Ik heb dus nog even de tijd om me in te lezen. Er is hier voldoende vraag naar mest dus die ga ik wel kwijt kunnen denk ik.

Het stuk land is natuurlijk niet heel groot. Voor twee ezels moet het denk ik prima kunnen, ik kan me voorstellen dat muildieren meer land nodig zouden hebben?

Hoeveel ruimte is handig om te hebben als overdekte opslag voor stro en hooi? Ik vind het lastig in te schatten hoeveel ik zou moeten voeren en hoeveel volume dat in gaat nemen. Ik zou het moeten laten leveren dus bij voorkeur wil ik dan niet te vaak kleine hoeveelheden bestellen.

Hoevaak moeten ze ontwormd en gevaccineerd worden? Het zou kunnen dat hier andere eisen zijn dan in Nederland dus ik ga ook zeker informeren bij de veearts.

Hoevaak bekappen is nodig of verschilt dit heel erg per individu?

Ezels worden hier vaak zonder soortgenoot gehouden, als 'werkdier'. Ik ben er een beetje bang voor dat die misschien wat minder sociaal gaan zijn naar een soortgenoot doordat ze dat ontwend zijn, of zou dit meevallen?

Ik ben nog helemaal in de oriënterende fase, dus alle ervaringen met ezels/muildieren zijn welkom :).

tengeltje11

Re: Nieuw hier, info aanschaf ezel/muildier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 10:40

Ezels zijn heel leuke dieren! Zelf jaren 2 ezels gehad.

Zeker idd meer dan eentje nemen, het zijn en blijven kudde dieren, ook al staan ze bv al jaren alleen.

Persoonlijk zou ik opletten met oudere ezels.

Hier ooit een ezeltje die drachtig was gekocht op haar 16, moest weg door overlijden van haar baasje.

Die heeft hier nu kunnen aarden, is hyperlipemisch geworden door het weigeren van eten en is na een goeie maand alles te proberen, ingeslapen.

Onze dierenarts zei dat zoiets niet abnormaal is en oudere ezels wel vaker heel veel moeite hebben met verhuizen, zeker als ze bv al heel hun leven op dezelfde plek stonden en nooit veel zagen behalve bv hun vaste wei.

Ezels zijn sowieso gevoelig naar bevangenheid toe, vooral dan droog en weinig regen lijkt me gevaarlijk naar de stress gras, wat toch wel een risico is op bevangenheid.

Vooral dan als jij waarschijnlijk niet zal werken met je ezel, terwijl menig boer het daar wel doet, dan kunnen ze net iets meer hebben zonder bevangen te raken.

Hoefsmid kwam hier gewoon de ezels meekappen als de paarden gedaan werden.

sas66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 11:16

Je hebt in Baarle Nassau Stichting de Ezelshoeve dat is een opvang voor ezels (+31 627136736) en zij hebben heel veel verstand van ezels, zowel jong als oud en wat ze nodig hebben. Zij kunnen je vast heel veel vertellen.

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-24 17:36

Tengeltje11, wat een zielig verhaal over jouw ezel. Ik houd er rekening mee dat ik hier een grote kans heb om een ezel te treffen met gezondheidsproblemen. Een fitte ezel is natuurlijk heel fijn en zorgeloos, aan de andere kant gun ik een zielig ezeltje ook best een fijn pensioen plekje. Het is dan uiteraard niet te hopen dat ze de verhuizing niet meer aankunnen.

In de advertenties hier zie ik veel dieren met overgewicht en slechte hoeven. Soms worden ze op de foto gevoerd met biscuitjes of wit brood dus dat zal ook niet helpen :\ . De vegetatie lijkt hier in de zomer meer op hooi dan op gras door de droogte is het dan nog steeds gevaarlijk qua hoefbevangenheid? Ik dacht dat het Nederlands grasland juist vaak te rijk is? Of staat dat los van de hittestress?

Ik wil, als de ezels dat aankunnen, wel lekker actief met ze zijn, stukje mentale training maar ook wandelen. De meeste ezels lopen hier voor de kar dus wellicht dat ik later opzoek zou kunnen naar een fijn licht karretje bijvoorbeeld.

Bedankt Sas66, ik heb al even op hun site gekeken, altijd fijn om wat meer info te vinden.

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-24 13:58

Zijn er verder nog mensen met ervaringen met ezels?

Het voeren blijf ik nog wat lastig vinden om in te schatten qua opslag en kosten. Ik lees dat de voedselbehoefte ligt tussen de 1-2% van het lichaamsgewicht, maar hoeveel kg een baaltje weegt is dan weer lastig te vinden en erg verschillend. Ik vermoed dat ze het stukje land zo kaal hebben dus dat ik (vrijwel) alles zou moeten bijkopen. Ik lees dat ze grotendeels stro eten, aangevuld met hooi en in de winter eventueel wat meer hooi. Gewoon ter indicatie, hoeveel opslagruimte zou ik nodig hebben als ik bijvoorbeeld één/twee keer per jaar inkoop voor twee ezels? Als dit enorm veel ruimte inneemt, dan zal ik voor kleinere hoeveelheden kiezen, die mogelijkheid is er denk ik wel maar het zou makkelijk zijn als ik het zelf kan opslaan.

Alle overige info en ervaringen zijn ook nog steeds welkom natuurlijk.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 14:16

Welkom op Bokt!

Je zou misschien eens een PB kunnen sturen aan Tieneke, ze heeft zelf ook ezel(s) en kan er goed over vertellen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 14:17

Als je voor een jaar hooi wilt opslaan heb je best een grote ruimte nodig, een grote loods of hooizolder.

Tenzij je kuil koopt wat in plastic zit en je buiten op kunt slaan maar ik weet niet of dit geschikt is voor ezels.

Bekappen zal gewoon tussen de 6 en 10 weken zijn vermoedt ik.

Bij ezels is het belangrijk om op te letten voor longwormen. Hier staat meer informatie:
https://www.ezelsocieteit.nl/kenniscent ... doeningen/

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 15:15

Om je een idee te geven van het volume: ik heb een hokje van 3x3m en 2m hoog, daarin kunnen ca 45 kleine baaltjes hooi (van 18-20kg) dus max 900kg hooi. De rest van de berekening kun je dan zelf doen.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 15:39

Wij hebben 2 ezeltjes.
Ooit, 21 jaar geleden, een ezeltje gekocht als gezelschap voor mijn paard. Ezeltje bleek drachtig, dus jaar nadien is er een tweede bij gekomen, ook een merrietje. We hebben ze nog allebei, dus dochter ezel is inmiddels ook al weer 20 jaar. De leeftijd van moeder ezel is ons onbekend, maar ze moet dus, gezien de zwangerschap, toch minstens 24 jaar oud zijn nu.

Het zijn redelijk kleine ezels, ik schat 1m10 ongeveer (maar heb ze nog nooit opgemeten).

Wat hun eten betreft, kan ik wel zeggen dat ze weinig nodig hebben. Ik ben spijtig genoeg iemand die altijd wat te veel geeft, dus zijn ze hier beide altijd eerder aan de te dikke kant. Want ze eten wel heel graag ...
Maar dat is sowieso toch iets wat je wat moet inschatten op 'het zicht', denk ik. Ik vind het moeilijk om er x-aantal kg op te plakken.
Qua hooi is de maatstaf van 1,5kg per 100 kg lichaamsgewicht per dag ook wel de norm, volgens mijn dierenarts. Dat is natuurlijk niet veel, als je dat op een hoopje ziet liggen.

Wortelen en appelen vinden ze geweldig lekker, maar eigenlijk zijn dat gewoon te suikerrijke producten voor hen. Te veel suiker kan leiden tot veel schuren, heb ik willen merken.

Takken eten ze heel graag. Ook boomschors van sommige bomen : dus opletten als je bomen hebt staan in de weide ... die zal je moeten afschermen, indien ze die graag lusten.

Ik geef tegenwoordig speciaal ezelvoer (van Mijten), maar als dat toevallig eens op is, geef ik het eten dat ik aan de paarden geef (is wel graanvrij voer). Zijn ze wat te dik of te dun, dan kan je vooral met het extra voer wat spelen, wat meer of wat minder. Van het ruwvoer zelf zou ik niet snel te weinig beginnen voeren.

Waar ik het meest problemen mee ondervind, zijn hun hoeven. Het is hier (België) gewoonweg veel te nat voor hun voeten. Onze smid zegt dat die beestjes gezegend zouden zijn met droge grond, dus op dat vlak lijk je alvast goed te zitten. Het zijn dan uiteindelijk ook dieren die hun oorsprong kennen in Afrika. Ze kunnen goed tegen de warmte en liggen zelfs bij 30° graag in de zon te rusten.

Ze houden absoluut niet van regen. Hun pels kan er ook helemaal niet goed tegen, want die is helemaal anders dan die van een paard, zonder onderlaag.
De onze lijken ook véél meer vliegen aan te trekken dan de paarden en ook hier speelt het verschil in een pels een rol, vermoed ik. Ze worden duidelijk veel meer gebeten en gestoken dan de paarden.
Dus een schuilhok is zeker nodig.
Hier zijn ze dol op rollen als ze een vers pak vlas gekregen hebben in hun stal, dus ze liggen ook erg graag droog.

Verder krijgen ze gewoon alle ontwormingen en inentingen samen met de paarden (en dus dezelfde).

Zo, ik denk dat ik daarmee het meeste dat ik weet, verteld heb ;-)

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-24 18:47

Heel erg bedankt voor de reacties dat geeft al een beter beeld.

Ik ga dan vaker kleinere hoeveelheden hooi/stro bestellen. Op het perceel staan kleine schuurtjes en die zou ik dan kunnen gaan gebruiken als schuilstal en voer opslag. Een jaar voorraad zal daar niet in gaan passen. Er staat ook een vervallen huis op het perceel maar dat is ook niet echt ideaal als opslag.

Er staan veel zaailingen van hemelbomen die ik graag weg wil hebben (die zijn erg invasief). Ik kan nergens vinden of deze giftig zijn anders zou het mooi meegenomen zijn als ze deze lekker slopen. Er staat ook en vrij grote conifeer, een vijg en een moerbei, die zouden mooi zijn voor extra schaduw dus die zal ik beschermen met gaas.

Ik had inderdaad gelezen dat een nat klimaat problemen kan geven dus ik hoop dat ze de zomerhitte hier kunnen waarderen.

Dat van die vliegen was ik nog niet tegen gekomen maar dat is ook goed om alvast te weten.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 19:26

Er zijn mensen die een 'broek' maken voor hun ezel, tegen de vliegen.
Hier zie je een voorbeeld :

https://www.hln.be/mechelen/ezel-jannek ... ~af1fe416/

Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd, dochter ezel is nogal een hooligan ... maar ik neem aan dat dit echt wel werkt voor de ezeltjes !

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-24 20:43

Marilu schreef:
Er zijn mensen die een 'broek' maken voor hun ezel, tegen de vliegen.
Hier zie je een voorbeeld :

https://www.hln.be/mechelen/ezel-jannek ... ~af1fe416/

Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd, dochter ezel is nogal een hooligan ... maar ik neem aan dat dit echt wel werkt voor de ezeltjes !

Haha wat een creatieve oplossing. Al hoop ik natuurlijk dat het niet nodig zal zijn. Als dat wel zo is, dan zal ik hier een foto plaatsen van een ezel met een broek aan :D.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 17:43

Ik weet niet zeker of het waar is maar ik heb wel eens gehoord dat het hoofd van de ezel best zwaar is voor de ezel, en dat ze het daarom fijn vinden met hun hoofd op de rug van een andere ezel te kunnen leunen.
Je ziet ze dat in elk geval wel veel doen als ze gaan spelen.
Het zijn echte groepsdieren. Veel interactie en samen optrekken.

Ik denk zo te lezen dat de ezeltjes die jullie tzt uitkiezen het al gauw beter zullen hebben dan veel werkezeltjes bij jullie in Bulgarije.
Het klimaat lijkt me ook geschikt.

Er is natuurlijk wel een grote variatie aan mogelijkheden, van kleine ezeltjes tot bijna zo groot als een paard wordende muildieren.

Leuke plannen in elk geval, en vast een bijzonder land om te wonen lijkt me.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 18:17

Ik heb ook ezels gehad en ze zijn echt heel leuk. Wel zijn muildieren hele andere dieren. Ze zeggen dat je een paard opdracht geeft om iets te doen, met een ezel overlegt en met een muildier onderhandelt.
Om even aan te geven dat muildieren wel een slag apart zijn en zonder ervaring wellicht wat lastiger om mee te beginnen. Al zal het ook aan de kruising liggen :-)

Ezels zijn enorm leuk en slim, maar wel anders dan paarden. Ze zijn minder volgzaam en ook minder schrikachtig. Bijvoorbeeld bij vuurwerk kan een paard door het hek gaan. Onze ezels renden een rondje en stonden vervolgens stil om "het gevaar" te bekijken. Ook als ze ergens overheen moeten zullen ze het eerst even willen bestuderen. Je hebt dus meer geduld nodig en ze hebben de ruimte nodig om erop te vertrouwen dat het veilig is.

Verder hebben ezels echt vrienden voor het leven. Als ze eenmaal een vriendschap hebben met een andere ezel, moet je ze eigenlijk niet uit elkaar halen. Dus mocht je er tegen twee aanlopen, hou ze dan bij elkaar. Ezels hechten zich echt aan hun maatje en vertrouwen elkaar ook blindelings.

Kortom, superleuk om voor ezels te gaan! Maar besef ook dat het geen paarden zijn met lange oren. Ze zijn ook qua karakter anders :-)

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 06:43

Dat is inderdaad zeker waar : ezels zijn qua karakter anders dan paarden.
Ik vergelijk qua karakter en ingesteldheid een ezel met een kat, een paard met een hond.
Een ezel kan je niet zomaar 1 2 3 overtuigen om iets te doen. Ze moeten het vooral zélf ook willen.
Een paard is - over het algemeen gesproken - veel gewilliger en medewerkzamer.

Een ezel is ook wat meer 'deugniet' in mijn ervaring. Onze jongste (dus al wel 20) is een echte hooligan zoals ik al schreef : in alles zet ze haar tanden en/of ze stampt het kapot. Zo heeft geen enkele stal hier nog een deur, die heeft ze allemaal kapot gebeten (dus zorg voor afdoende bescherming van je stal(deur) ;-) ). Ze zet ook de aanval in op gelijk welk dier dat in haar wei komt (ezels verdedigen hun territorium).
Jezelf boos maken daarom heeft geen effect : dan wordt zij nog bozer :D

Ze zullen uiteraard allemaal wel anders zijn. Dus er zullen net zo goed heel wat bravere exemplaren rondlopen ;) Maar als je het allemaal kan relativeren, zijn ze eigenlijk (meestal ;) ) wel gewoon grappig met al hun streken.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 07:32

Oscar schreef:
Welkom op Bokt!

Je zou misschien eens een PB kunnen sturen aan Tieneke, ze heeft zelf ook ezel(s) en kan er goed over vertellen.

Thanks, ik heb het topic zelf nu toevallig gevonden :-)

Wij hebben +-26 jaar geleden twee ezeltjes aangeschaft. Een paar jaar geleden is er eentje overleden, Basiel. Fideel, zijn neefje, hebben we nog.
Maar daar moet je je dus al van een vraagstuk bewust zijn: ze hechten zich enorm aan elkaar, ze kunnen heel hard treuren, dus wat doe je als er eentje wegvalt? Neem je een nieuwe erbij, laat je het zoals het is, of plaats je zelf je ezel ergens anders? Die vraag moet je de eerste jaren hopelijk niet beantwoorden, maar moet je wel in je achterhoofd houden.

Onze ezels zijn nooit ziek geweest of hebben het alleszins nooit getoond, tot Basiel dus plat in de wei lag door koliek. Hou er rekening mee dat ze bijzonder taai zijn en als ze dan duidelijk ziek zijn, het 9/10 dus echt ernstig is. Een DA die dan ervaring heeft met ezels is wel fijn.

Onze DA heeft toen de ezels samen bij haar thuis gehuisvest ter observatie, wat een bijzonder fijne "oplossing" was. Ze scheiden zou onmogelijk geweest zijn. We hebben dan een operatie geprobeerd, maar dit was hopeloos, Basiel is ingeslapen. Ze hebben hem dan dood in de stal bij Fideel gelegd, 's morgens was hij begraven onder het stro. Fideel is terug naar huis gekomen met zijn dood broertje, en toen was het eigenlijk op wat meer balken dan gewoonlijk, klaar. We hebben ook wel paarden, zonder hen was het misschien anders gelopen qua eenzaamheid.

Hij is nu wel aanhankelijker en je hebt dan de neiging om wat meer te verwennen, maar een ezel is inderdaad erg gevoelig voor bevangenheid. Je moet dus echt opletten qua voer. Veel ezels staan al snel te dik, terwijl ze niet het postuur van paarden hebben of mogen hebben.

Qua inenting/smid/tanden wordt hij bij ons ook gewoon meegenomen met de paarden.
Verder krijgt hij wat hooi en dan dagelijks of een handje luzernepellets of een halve summerfit koek. Af en toe eens een wortel. Hooi eet hij ook niet veel, hij freubelt liever aan wat kort gras. Dus in essentie eet hij niet veel, maar hij is dikker dan ooit :+ Toen ze jonger waren, aten ze wel beduidend meer, maar dan nog kan je het niet vergelijken met paarden. Ik zou daar op voorhand dus niet te groots in denken. Als je te veel inslaat, ligt het toch maar te verstoffen allicht.

Een goede schutting is wel belangrijk. Onze ezel (of ezels, toen het setje nog compleet was) kan niet goed tegen regen/wind. In tegenstelling tot de paarden zoekt hij wel beschutting op.

Ik heb ook wel wat mood swings of karakterwissels meegemaakt met hen. De eerste jaren was Fideel supernors, soms gevaarlijk, beetje asociaal. Hoefsmid was de hel met hem. Basiel was de lieve ezel, kon je van alles mee doen, beetje passief. Na een aantal jaren is dat zo'n beetje gekeerd en werd Basiel de eerder norse. Fideel is nu echt een aandachtszoekertje, wilt overal bij zijn.

Hoefsmid is ook wel belangrijk trouwens. Aanvankelijk hadden wij een eerder Beute smid, de ezels moesten standaard met de praam terwijl Fideel zo echt agressie ontwikkelde, was echt niet fijn, ik keerde steeds bont en blauw terug na een bezoek van de smid. Onze smid nu is een heel ander verhaal, gewoon aan een los touwtje en het gaat prima.

Als je vragen hebt, shoot.

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-24 09:58

Bedankt weer voor de reacties. Ik ben me er inderdaad bewust van dat ze een heel ander karakter hebben dan paarden. Samen met de soberheid en hardheid is dat wat me ook in ze aantrekt. Ik vind het ook wel fijn dat ze iets minder aantrekkelijk zijn voor wolven. Ik houd van autonome wezens en heb veel geduld met dieren dus ik denk dat ze in dat opzicht wel bij me passen. We hebben onder andere twee honden en een kat dus ik ben flexibel in karakters. Al hoop ik wel geen hooligan te treffen (we hebben ook al één zo'n hond -O-). Muildieren trekken me ook aan maar zijn, naar wat ik gezien/gelezen heb, wel echt weer anders. Ik houd die optie nog wel open. Zo zag ik een advertentie van een muildier die alleen met haar vader samen verkocht werd. Zoiets zou ik wel kunnen overwegen maar ik wil nog even wachten met de aanschaf. Eerst wil ik alles op orde hebben. Het heeft wel mijn voorkeur om twee ezels die elkaar al kennen samen over te nemen al vind ik het ook een mooi idee om twee eenzame ezels samen te brengen. Maar ik weet ook dat we als mensen dit soort dingen heel mooi kunnen bedenken maar dat het ook anders uit kan pakken. Twee die elkaar al kennen lijkt me wel het veiligst.

Qua veearts heb ik wel vertrouwen in de dierenarts die ik hier al ken van onze andere dieren. Ik ga er vanuit dat ze ook wel ervaring heeft met ezels omdat die hier meer voorkomen maar dat is wel een goede om nog na te gaan vragen. De hoefsmid daar moet ik nog achteraan.

Ik heb er inderdaad al uitgebreid over nagedacht wat te doen als er één overlijdt. Het hangt er denk ik heel erg vanaf wat de situatie dan is. Ik zou er natuurlijk een nieuwe ezel bij kunnen kopen. Ik zou ook iemand kunnen zoeken met een ezel in de buurt en ze samen zetten of tijdelijk een ezel in bruikleen erbij zetten, of de overgebleven ezel bij iemand met ezels plaatsen. Voor nu heb ik geen zin in het gedoe van dit soort constructies maar als ik één zielig oud ezeltje overhoud dan zie ik dat misschien weer anders. Als ik er dan steeds een nieuwe bijkoop dan heb ik tot op mijn sterfbed ezels en dan komt de vraag weer wat er daarna gebeurt... Hoe ik daar in sta als het over bijvoorbeeld twintig jaar gebeurt, dat kan ik nu gewoon niet zeggen. Je weet uiteindelijk nooit exact hoe het leven op die lange termijn verloopt. Dat vind ik een heel lastig punt dus ik denk daar zeker niet licht over maar ik besef wel dat niet alles te plannen is.

Ik zal inderdaad niet teveel hooi/stro inkopen. Ik denk dat er wel wat mensen zijn die me regelmatig wat willen brengen. Ik woon in een klein boeren dorpje tussen de graanvelden dus dat komt wel goed. Ik lees dat je luzerne korrels geeft. Is dat puur als verwennerij of is een beetje luzerne ook goed voor ze? Er wordt hier namelijk ook veel luzerne aangeboden maar ik dacht dat te voedzaam zou zijn?

Ik heb voor nu volgens mij geen concrete vragen meer. Ik vind het wel heel fijn om jullie ervaringen hier te lezen dus bedankt daarvoor :) .

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 10:17

Het is echt maar een handje korrels, hij doet het er wel goed op. Het is eerder omdat hij jaloers is dat de paarden meer krijgen en dan ook iets wilt hebben. Anders is hij heel erg boos :+ En Luzerne krijgen de paarden hier ook, dus dat is gemakkelijk. Maar heel beperkt dus.

Gisteren in het zonnetje
Afbeelding

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-24 10:56

Tieneke schreef:
Het is echt maar een handje korrels, hij doet het er wel goed op. Het is eerder omdat hij jaloers is dat de paarden meer krijgen en dan ook iets wilt hebben. Anders is hij heel erg boos :+ En Luzerne krijgen de paarden hier ook, dus dat is gemakkelijk. Maar heel beperkt dus.

Gisteren in het zonnetje
[ [url=m/NSJqXp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik snap dat je dat niet kunt weerstaan! Ik kan niet wachten tot hier ook twee ezels rondlopen. Ik kijk ook teveel naar ezel info en advertenties, dat is niet goed nu ik nog even wil/moet wachten :o .
Het stuk land moet eerst opgeschoond worden, daar heb ik iemand voor gevraagd maar dat gaat nog even duren. Het is hier rond de 40 graden en ik heb hem gezegd dat het geen haast heeft dus hij wacht heel begrijpelijk nog even op koeler weer. Als alle zooi weg is moet er een stal gemaakt/gerestaureerd worden en de omheining moet hersteld/vervangen worden. Ik doe hard mijn best om niks te overhaasten...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 11:03

Dat is inderdaad nog een werkje, maar het is het waard haha :D

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-24 11:06

Om een beeld te geven, dit zijn de gebouwen die erop staan.
Aan de andere kant heeft dit schuurtje twee grote deuren zonder trap. Dit wordt eventueel de schuilstal.

Afbeelding

Dit is het 'huis' met links ervan een vervallen schuurtje waar ik wat spullen in zou kunnen zetten en hooi/stro in op zou kunnen slaan.

Afbeelding

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 11:36

Ben benieuwd naar hoe het uiteindelijk allemaal gaat worden. Leuk!!

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 13:37

Ik gaf de ezels toen geweekte bietenpulp in de winter als extraatje. Maar zal ook erg aan de conditie liggen en wat je ermee gaat doen.

Wij hadden een hooi opslag van circa 50 tot 60 kleine balen. Ik weet alleen even niet meer hoe lang we met een hooibaal deden.

Oh en ze kunnen ook heerlijk speels zijn! Wij hadden twee jonge tuintjes en die speelden ook vaak samen.

Ze hadden wel last van vliegen op de benen en ik had dat toen opgelost met sportsokken en daar de voet uit knippen en dan bovenaan een haarelastiekje. Het gekke is wel dat de ene ezel dat heel erg had en de andere veel minder.

Wat ook opvallend is, is dat ze veel meer dan paarden naar beneden kijken waar ze hun voeten neerzetten. Ze komen uit bergachtige gebieden en lopen veel voorzichtiger dan paarden. Een paard kijkt veel meer vooruit of ze geen roofdieren zien. Een ezel op een nieuwe ondergrond zal veel meer omlaag kijken.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 16:16

Beert, heb je daar foto's van, van die sokken? :+ Wel slim bedacht!

Dat van voorzichtigheid en naar beneden kijken klopt wel idd.

Oh ja, een klein schepje slobber krijgt hij hier soms ook wel idd.

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-24 09:51

Ik had inderdaad gelezen dat ze wat behoudender zijn dan paarden en hun voeten goed plaatsen en zich niet laten opjagen. Dat vind ik een hele fijne eigenschap, zeker omdat het landschap hier wat ruiger is dan in Nederland, mooie aangeharkte paden zijn hier niet. Ook wat Beert eerder aanhaalde over het vuurwerk waar ze niet hysterisch van worden vind ik een meerwaarde. Ook lopen hier best wat erf- en straathonden los dus het zou fijn zijn als ze daar niet van schrikken. Nu hoop ik dan wel dat ik geen atypisch hysterische ezels krijg natuurlijk, dat zou dan weer jammer zijn :=.

Hoeveel grond hebben jullie eigenlijk voor jullie ezels?