Pony vervelend tijdens het rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Xkie

Pony vervelend tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-24 16:05

Hallo
Mijn pony (8 jarige ruin) is erg vervelend tijdens het rijden. Hij blijft zijn nek naar beneden trekken en stuurt zichzelf steeds richting de hindernissen en blijft daar stilstaan. Terug sturen, been geven, gebruik van zweep heeft allemaal geen effect hij blijft zijn eigen zin doordrammen. Ik heb een instructeur ingeschakeld maar tijdens de lessen gedraagt hij zich wel heel erg goed. Helaas veranderd dit weer zodra de instructeur weg is en gaat hij weer vervelen. Ik heb geen idee meer wat ik nog kan proberen. Heeft iemand tips?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 16:09

Is alles rondom en met je pony in orde?
Ik bedoel, is je pony gezond, geen pijn, passend tuig etc?
Heb je zelf een idee waarom je pony dit gedrag laat zien?
Is hij wel netjes ingereden, wanneer is het begonnen?

Xkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-24 16:12

Pony is recent klinisch gekeurd en helemaal in orde. Heeft een passend zadel en hoofdstel. Ook recent nog gecontroleerd. Hij staat wel op een nieuwe locatie maar het lijkt me sterk dat het daaraan ligt omdat die het in de les wel zo goed doet

Jennyxx

Re: Pony vervelend tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 16:15

Komt hij op de nieuwe locatie voldoende buiten?

And into the forest i go
To loose my mind and find my soul

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 16:16

Heb je de pony pas?
Heb je anders wel op hem kunnen rijden zonder dat hij dit gedrag liet zien?
Sommige pony's zijn ook slim, die gebruiken zo hun kracht omdat ze weten dat ze kunnen winnen.
Als de instructeur er is lopen ze opeens wel goed omdat ze weten dat ze dan wel moeten luisteren.
Bij manege pony's zie je dat ook wel.

Xkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-24 16:16

Hij staat overdag op de paddock met een ruime wei waar hij in kan lopen

Xkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-24 16:18

Heb de pony nu een maandje of 3. Hij heeft zo zijn momenten dat hij wel heel braaf alleen is maar meestal loopt hij alleen maar te vervelen. Hij doet dit ook alleen bij mij zodra iemand anders er op gaat is die meestal weer heel braaf

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 16:19

Tijdje alleen maar met les rijden?
Wat doe je anders in de lessen dat hij zich wel gedraagt en wat is jou rijniveau?
Aan de beschrijving te lezen zou ik het puur rijtechnisch / gedrag zoeken en geen geld uitgeven aan medische onderzoeken etc. Voor dit probleem.

Paardengek in hart en nieren!

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 16:20

Altijd lastig om te beoordelen ts, met een klinische keuring kun je natuurlijk niet onder de huid kruipen, paarden doen iets niet zomaar en dat is echt iets om te realiseren. Hetzelfde met het tuig, je zult helaas niet de eerste zijn die word bedonderd door een zadelpasser. Ofwel; probeer eens wat info te zoeken, op pijn signalen, hoe een zadel in grote lijnen hoort te liggen, of er iets met de tanden is, etc. Er is veel op bijv Youtube te vinden. Uiteindelijk kan het ook puur gedrag zijn bijv dat het hem teveel is na de verhuizing en jij geeft hem net wat meer zekerheid als je instructeur erbij is, wat doe jij zelf anders tijdens die les? Zit je zekerder? Zet je hem bijv ergens vast als je alleen rijd? 10 talle redenen, bespreek het anders eens met je instructeur, hij\zij kent jullie net wat beter.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.
Mijn paard heeft een snor.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 16:22

Aniekxvw schreef:
Heb de pony nu een maandje of 3. Hij heeft zo zijn momenten dat hij wel heel braaf alleen is maar meestal loopt hij alleen maar te vervelen. Hij doet dit ook alleen bij mij zodra iemand anders er op gaat is die meestal weer heel braaf

Hij is niet vervelend. Hij is slim. Weet precies hoe ver hij kan gaan en bij wie.
Maar ik begrijp dat het niet leuk is.

Probeer met rijden heel goed na te denken over wat voor aanwijzingen je instructeur geeft.
Meestal zit daar dan wel de oplossing.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 16:24

Als alles echt goed zit dan ligt het denk ik toch aan jou. Want tijdens de les is hij wel braaf. Rijdt je dan mss zelfverzekerder of gefocuster tijdens de lessen? Probeer te achterhalen wat er tijdens de les anders is dan als je alleen rijdt. Ik zou voorlopig wat extra lessen nemen en niet zelf gaan rijden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 16:25

Aniekxvw schreef:
Hallo
Mijn pony (8 jarige ruin) is erg vervelend tijdens het rijden. Hij blijft zijn nek naar beneden trekken en stuurt zichzelf steeds richting de hindernissen en blijft daar stilstaan. Terug sturen, been geven, gebruik van zweep heeft allemaal geen effect hij blijft zijn eigen zin doordrammen. Ik heb een instructeur ingeschakeld maar tijdens de lessen gedraagt hij zich wel heel erg goed. Helaas veranderd dit weer zodra de instructeur weg is en gaat hij weer vervelen. Ik heb geen idee meer wat ik nog kan proberen. Heeft iemand tips?

Voorlopig even alleen rijden onder begeleiding van de instructeur tot je zelf handig genoeg bent om het patroon te doorbreken. Hindernissen kun je eventueel uit de bak verwijderen dat maakt het iets makkelijker.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 16:29

Aniekxvw schreef:
Pony is recent klinisch gekeurd en helemaal in orde. Heeft een passend zadel en hoofdstel. Ook recent nog gecontroleerd. Hij staat wel op een nieuwe locatie maar het lijkt me sterk dat het daaraan ligt omdat die het in de les wel zo goed doet

Meer les nemen 2 of 3 x per week. Plus een bijrijder die wat handiger is dan jij en hem een paar x per week kan opvoeden met rijden.

Xkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-24 16:30

Ik rij nu zo'n 5 jaar en dit is mijn eerste eigen pony. In de les doe ik eigenlijk precies hetzelfde als wat ik doe als ik alleen ben maar het is net alsof hij mij niet serieus neemt als ik alleen ben en het is niet dat ik hem niet aanpak want dat doe ik zeker wel maar het intereseerd hem gewoon niet. Instructeur zegt niet meer te kunnen doen dan blijven lessen en hopen dat het stopt. Naast het zadel is die heel braaf (wel heel ongeduldig) en luistert hij wel heel goed

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 16:32

Doet hij het ook als er een ander op rijdt? En rij je normaal alleen of met andere paarden erbij in de bak?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 16:33

Aanpakken van de pony gaat ook niet helpen.

Zelf handiger worden wel.
Al voordat hij zijn plan gaat uitvoeren en dat dan al aanvoelen.
Dan kun je hem voor zijn.

Nu inderdaad veel lessen. Dan komt het wel goed.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Xkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-24 16:34

Bij andere is die op het begin ook even vervelend maar stopt het al snel. Ik rij normaal alleen omdat dat net iets veiliger is op dit moment maar heb het ook met andere geprobeerd en daar wordt hij alleen maar vervelender van

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 16:35

Wat doe jij anders tijdens de les en het alleen rijden. Waarschijnlijk minder overtuigend of minder aan het been?

Xkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-24 16:37

Bij het been geven is waar het fout gaat. Hij loopt heel netjes over de hoefslag maar zodra ik been geef (dus als hij moet gaan werken) wordt hij vervelend. En in de les doet hij dit niet.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 16:44

Weet je waar je pony vandaan komt?
Wat hij heeft gedaan bij de vorige eigenaar?
Werd hij gebruikt als privé pony of heeft ie ergens lesjes gelopen.
Het klinkt wel een beetje alsof je pony al precies weet hoe het werkt zeg maar, hoe hij zijn slimmigheidjes kan inzetten.
Inderdaad wat hierboven is beschreven, het beste is blijven lessen zodat je zelf handiger en beter wordt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 16:47

Als hij het bij anderen niet doet en bij jou wel dan ligt het toch echt aan jou. Hij heeft door dat hij het bij jou gewoon kan maken. Slimme pony. Je zal handiger en sneller moeten worden en vooral consequenter. Het zit hem niet in de grootte van de hulpen maar in de timing. Je zal op het juiste moment moeten corrigeren en dat zal je instructeur je toch moeten leren. Ik zou meer gaan lessen en eigenlijk elke keer als je rijdt hulp hebben naast je.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Xkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-24 16:47

Weet dat hij oorsprongkelijk uit honharije komt nu zo'n 9 maanden in nederland is. Ze hebben hem gekocht om door te verkopen dus hij heeft 1x per week recreatief gereden om hem in beweging te houden maar verder niks. Dus weet vrij weinig over zijn afkomst. Hij is wel ver in de dressuur dus gok dat er in hongarije wel mee getrained is

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 16:53

Tijdens de les geef je ook been denk ik ;) rij je dan met meer vertrouwen of overtuiging dan wanneer je alleen bent?

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 16:55

Paarden kunnen enorm spiegelen hoe jij je voelt. Dus misschien komt het minder geloofwaardig over als je iets van hem vraagt als je Zonder instructeur rijd? Of heb je geen helder plan voor jezelf en merkt hij dat

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 16:56

Of ben je misschien net een fractie te laat met je been