Nieuwe trailer gezocht.... voor 2 kleine koudbloeden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Nieuwe trailer gezocht.... voor 2 kleine koudbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-24 12:54

Langzaamaan ben ik op zoek naar een nieuwe trailer. De 1,5 paards die nu dienst doet, wordt wat ouder en we hebben binnenkort ook 2 koudbloedjes om tegelijk te vervoeren. Tijd om ons hier eens in te verdiepen. Nou ja, en dan kom je op allerlei flitsende sites met de een nog mooier dan de ander. Er is genoeg om uit te kiezen, maar ik ben vooral op zoek naar ervaringen van anderen.

Doel:
We willen dus 2 paarden tegelijk vervoeren. Stokmaat van deze broeders is 1.52 en 1.50m. Het zijn stevige kontjes, de dikste weegt 560 kilo. Het trekkende voertuig mag max 2.000 kilo trekken en ik heb een BE-rijbewijs. Het is dus geen probleem dat een trailer op papier 2.400/2.700 in totaal mag wegen, maar het ledig gewicht van die trailer moet wel rond de 800/850 kilo eindigen. Dus geen trailer die onbeladen al 1.000 kilo weegt...

En dan nu de overpeinzingen:
Eigenlijk wil ik wel zo'n zadelkamer. Vooral die voerbak er bovenop lijkt me best handig. Maar als ik dan naar die dingen kijk, dan lijkt het me al met al wel wat te hoog voor paarden met een 1.50m. stokmaat. Die kunnen daar nooit bovenop eten. Of wel?

Beide heren kunnen ook nogal leuk met de voorvoeten tikken. Lekker kabaal maken, vinden ze leuk. Ze zijn beide daarin ook sterk. Ik vraag me af hoe dat dan in praktijk gaat met zo'n zadelkamer. Zou een trapbescherming dan echt nog wat helpen, of gaat het uiteindelijk toch gewoon kapot?

Stangen in zo'n trailer.... af fabriek zit dat imo op rijpaardhoogte. In onze huidige Bockmann Uno past het allemaal net, het moest niet hoger zitten. Maar kun je zoiets ook een 5-10cm lager krijgen? Of kun je dan beter omkijken voor een zgn Pony-trailer? De lengte tussen de standen van onze huidige trailer is prima. Wordt het bij pony-trailers dan niet ook meteen een stuk korter?

Wat is eigenlijk de meerwaarde van zo'n zogenaamd "portax"-model? Ik kan dat nergens vinden. Ik zie eigelijk gewoon een trailer met hogere wanden en een hogere loopdeur voor mensen.... Waarom kiest men voor Portax?

Een alu-bodem vind ik erg belangrijk - in het verleden gedoe met houten bodems gehad en die onzekerheid wil ik niet meer. Maar welke opbouw ik verder beter kan nemen? De huidige heeft een houten opbouw, maar daarmee hebben we wel gewoon 14 jaar probleemloos rondgereden. Met hout dus geen slechte ervaring verder. Maar is polyesther zoveel beter? Zijn alu-zijwanden wel stevig?

Ik zie ook veel merken die verschillende onderstellen voeren. Het instapmodel is dan kennelijk 'gewoon' en dan gaat het verder naar luxer en duurder. Ons gebruik zal gemiddeld ongeveer 1x per week zijn, ritjes max 20 kilometer. Lijkt mij dat "gewoon" dan wel zal volstaan. Of niet?

Je snapt wel: van een verkoper krijg ik op deze vragen waarschijnlijk nooit een eerlijk antwoord. Maar van jullie wel! Dus Bokkers, kom maar op met julllie ervaringen, tips en adviezen. Welke praktische zaken kan ik verder beter op letten?

Ibbel

Re: Nieuwe trailer gezocht.... voor 2 kleine koudbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 13:02

Zadelkamer maakt een trailer leeg zwaarder. En wat je er aan zadels en andere spullen instopt telt mee met het gewicht wat je mag laden.
Wil je leeg op max 850 kg zitten, kun je dus beter een trailer zonder zadelkamer nemen. Ik merk bij mijn trailer dat de voerbak aan de ene kant goed bereikbaar is voor paarden van 1.50, maar aan de kant van het verzorgingsdeurtje niet, omdat de zadelkamer schuin wegloopt.
Mijn trailer (Cheval Liberté, alu bodem en wanden, polyester neus en dak) weegt met zadelkamer op papier 750 kg, maar weegt vermoedelijk meer (omdat oa zonder tussenschot, stangen en zadelkamer wordt gewogen!). Bij deze trailer kunnen de stangen op 2 hoogtes gezet worden, maar voor mijn paarden van 1.50 is de bovenste hoogte prima.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 13:25

De humbaur Xanthos met zadelkamer weegt op de weegbrug 865 kilo. Op papier 800. Als ze trappen dan kun je op de zadelkamer een trapwand laten zetten. Het hooinet hang ik altijd in het midden als ik 2 paarden meeneem. Hoog genoeg zodat er geen voeten in kunnen blijven haken. Wel paarden zonder ijzers. Maar ik denk dat eten ook wel lukt als je het net wel aan de daarvoor bedoelde haak hangt.

Toevoeging: het instapmodel is de Equithos. Deze is iets smaller en iets korter. Die zal ook wat lichter zijn.

Bij beide modellen kun je de voor- en achterstang omlaag doen, daarbij gaan ze ook evenredig naar voren toe zodat het wat korter wordt tussen de stangen. Ik heb regelmatig een haf of fjord mee in deze trailer, en dat past heel prima.

hesterve

Re: Nieuwe trailer gezocht.... voor 2 kleine koudbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 15:30

Wij vervoeren meestal 1 maar soms 2 grote paarden ( die stevig gebouwd zijn) en heb voor de Bockman Portax gekozen omdat deze voorin nog lekker veel hoogte heeft voor de hoofden van de paarden. Dat was in andere trailers vaak krap of te weinig. Vond het niet per se de mooiste trailer maar wel het meest praktische in ons geval. Heb bewust geen zadelkamer ( daardoor voorin de ruimte voor jezelf om ze vast te zetten) was een beetje huiverig dat die grote hoeven met zware ijzers door de wand van de zadelkamer zouden gaan. Heb rondom trapbescherming laten plaatsen, dus ook in de punt en daar zitten ook sporen van hun ijzers dus blij dat dat er zit.
De Sirius was ook een goede optie maar was een andere dealer en had daar niet zo’n goed gevoel bij. Weet niet uit mijn hoofd wat mijn portax leeg weegt… zal t kentekenbewijs eens opzoeken

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 15:51

wat ik mis in jouw verhaal is of je een nieuwe of 2e hands trailer budget hebt.

Wat mij in de zoektocht heeft geholpen is dat de nieuwere types trailer vaak een systeem hebben dat de stangen op 2 hoogtes kunnen. de laagste stand is voor pony/klein paard. de hoogste voor gemiddeld maatje paard.
koop je echt een nieuwe trailer kun je gelijk alles aanpassen qua maat op jouw paarden!

Ik zelf vond het qua maat van de stangen, en ook het ledig gewicht belangrijk omdat we 2 Quarterhorses hebben. en die zijn qua schofthoogte ongeveer gelijk aan wat jij voor paarden hebt. maar die zijn qua lengte/breedte wel relatief groot. en natuurlijk wegen ze wel flink wat (de 2 jarige weegt al 425 kilo)
uiteindelijk hebben wij een oudere Heja trailer gekocht (2-paards) zonder zadelkamer.

een zadelkamer in een trailer weegt toch relatief veel, en is qua maat voor ons niet handig. zo konden de paarden dan niet bij een hooinet die in de punt vd trailer hangt. en het is qua slaan met de voorbenen enorm handig, want ze kunnen niks kapot maken.
kijk wel dat er een goede trapbescherming rondom zit, want met of zonder ijzers kunnen ze redelijk wat uitvreten als ze willen.

belangrijkste tip:
ga in de trailer staan en rij een stukje erin! zo stond ik met een jong paard in een aluminium trailer, en ik kwam er toen pas achter wat een lawaai dat maakt! de klep kan zowel als laadklep als zijwaarts open, en al die verbindingen rammelen dus als je rijd. en dat is echt vervelend als je er als mens in staat, laat staan voor een paard die er een hele rit in moet doen