Elastiek in klittebandbroek laten zetten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cambionn

Elastiek in klittebandbroek laten zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-24 22:38

Heeft iemand toevallig ervaring met elastiek (laten) zetten in een ouderwetse klittebandrijbroek?

Het zit zo. Ik heb een hele fijne wedstrijdbroek, zit echt heel lekker. Deze heb ik van iemand die ik ken over genomen en heeft ouderwets klitteband. Nou was dat op zich niet erg toen ik chaps droeg, maar ik merk dat dat niet zo lekker past in (aansluitende) rijlaarzen. Er komt een bobbel waar de klitteband over elkaar gaat die drukt op m'n enkel en in het leer van mijn laars. Echter, de broek is echt heel fijn, geen siliconen noch leer, hoge taille, dikke en stevige geweven stof en past perfect. En hij is wellicht oud, maar ziet er nog prima uit. Ik vind het zonde om hem weg te doen/te vervangen en het is ook best lastig om een nieuwe net zo fijne broek te vinden.

Dus nou had ik vandaag opeens het idee, wat als ik een kleermaker vraag om er elastiek in te zetten? Ik heb alleen geen idee of dat zo'n simpele oplossing is als in mijn hoofd, of dat daar toch wel wat mitsen en maren aan zitten. Er moet iig een stuk stof uit, en daar elastiek voor in de plek die niet te los of te strak is. En wil mijn fijne broek nou ook weer niet om zeep helpen :+ .

MarloesHJ

Re: Elastiek in klittebandbroek laten zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 22:43

Ik heb dat wel eens gedaan, maar daar gebruikte ik geen elastiek voor maar boordstof. Elastiek is waarschijnlijk niet in die maat te krijgen en ook te stug. Boordstof werkte heel goed. Ik zou wel even een voorbeeld meenemen als je het door iemand laat doen.

Misslev

Re: Elastiek in klittebandbroek laten zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 23:47

Ik heb een naaipatroon die beide opties heeft, zowel klitteband als een stukje boordstof. Het verschil is maar heel erg klein en een aanpassing zou makkelijk te doen moeten zijn voor iemand die dat als beroep doet. Daar waar het klitteband nu zit moet weggeknipt worden in de juiste vorm en in dat stuk komt dan een stukje dubbelgevouwen boordstof terug.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 00:10

Boordstof lijkt me een ontzettend goed idee! Dat voelt prettiger aan en is ook makkelijker in verschillende kleuren te vinden. Al vermoed ik dat het hier om een witte broek gaat.

Zo'n aanpassing zou ik zelf aandurven om te doen. Ik denk dat een kleermaker het zonder problemen zal kunnen doen, al lijkt het mij wel slim om een rijbroek met elastiek als voorbeeld mee te nemen. Kan mij zo voorstellen dat niet elke kleermaker goed op de hoogte is van rijbroeken en dat ze het handig vinden om te kunnen zien hoe het moet worden.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 00:11

Zoiets kan de kleermaker makkelijk doen

Je brengt me wel op een idee want ik heb ook nog een broek met klittenband liggen waar ik het wel op kan testen

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-24 12:54

Bedankt voor de tips! Kan ik zeker wat mee. Zal binnenkort eens lansgaan met de broek wn een voorbeeldbroek en vragen of boordstof kan.

We hebben het altijd over rijbroeken net elastiek, nooit aan gedacht dat dat voor de kleermaker niet de juiste term is. Maar eigenlijk best logisch :+ .

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-24 14:01

Nou, ik heb vandaag m'n broek afgegeven bij de kleermaker. Volgende week zondag kan ik hopenlijk vertellen of dit een goed plan was of dat ik moet zoeken naar een nieuwe wedstrijdbroek.