Therapeutische deken of zuiver wollen deken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Steentje

Therapeutische deken of zuiver wollen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-24 16:54

Onze Tinker op leeftijd wordt momenteel rustig recreatief bereden, waar ze enorm van opfleurt en plezier in heeft, zeker nu in de 'warmere' ( :') ahum) maanden.

In de herfst- en winterperiode (nat, wind, koud) zou ik haar echter graag wat willen ondersteunen en haar rugspieren al gedoseerd willen opwarmen vóór het opstappen en losrijden.

Er zijn natuurlijk verschillende 'therapie' dekens op de markt, maar ik ben sceptisch over de werking en de pasvorm voor onze pony.

Nu vroeg ik me af of een dikke, zuiver wollen deken ook (of wellicht zelfs beter) zou kunnen werken? Zou het toegevoegde waarde hebben als ik die een half uur van tevoren (en eventueel na het rijden, als extra cooling down) los over haar gehele rug leg?

,

windsor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 17:10

Dan is een solarium beter.
Zo wie zo niet dik leggen na het rijden, eerst goed uitstappen zonder deken.
Dan kan de warmte weg.
Als je er meteen na het rijden een deken oplegt sluit je alles af. (tenzij geschoren)
Leg aub geen dekens op je paard direct na het rijden, eerst heel goed uitstappen zodat ze kan uitzweten, dan pas een deken erop.

Good dressage horses have no collor

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-24 21:37

Een solarium was fantastisch geweest als we onze pony's niet op een doe-het-helemaal-zelf weide hadden staan. ;-)

Meteen na het rijden opleggen was sowieso niet het plan. In eerste instantie zou het echt bedoeld zijn als hele lichte 'warming-up' voor de rugspieren, zodat de ergste 'kou' en stijfheid er een beetje af is.

,

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 21:50

Ik vermoed dat ze dan meer baat heeft bij dagelijks een goede deken op om haar droog/warm te houden. Dat uurtje gaat echt niet het verschil maken in de spieren. Heeft ze artrose?

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

pluisje88

Re: Therapeutische deken of zuiver wollen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 22:46

Op een paard met dikke wintervacht gaat een uurtje een therapiedeken of een wollen deken erop geen zoden aan de dijk zetten. Dan kun je hem beter gewoon een deken op doen om hem te beschermen tegen de elementen van buitenaf. Ik heb zelf goede ervaringen met Fedimax maar juist niet voor het rijden. De spieren worden losser maar daarmee neem je wel ook een bepaalde stabiliteit weg terwijl je op dat moment wel gaat belasten.

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training.

Gezocht: doe het zelf of particulier plekje voor twee paarden op leeftijd in de Achterhoek (omgeving Dinxperlo)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 22:52

Ik zou ook zeggen, gewoon een goede outdoordeken en eventueel een uitrijdeken wanneer je gaat rijden? Die kun je ook gewoon op laten liggen. Dan houd je de lendenen warm. Rug wordt wel warm als er een zadel op ligt ;)

"I hate Russian dolls. So full of themselves."
-Greg Davies

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-24 23:01

Bedankt voor jullie reacties. :)

Ik vond het in eerste instantie best een slim idee van mezelf, maar zo te horen is het dat toch niet. :')

Misschien ook handig om te delen; ze loopt 24/7 buiten, heeft PPID en draagt nooit een deken, behalve bij extreem guur, winters weer (is een keer voorgekomen in vier jaar tijd).

,

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 23:05

Ik had voor mijn bejaarde pony (shet) wel een wollen deken. Die kreeg ze op als ze buiten zonder deken in de regen had gestaan. Dan ging ze met die wollen deken op stal tot ze weer droog was en weer naar buiten kon met de buitendeken. Zij had overigens wel vanaf dat het wat guurder werd een deken op. Meestal een 20 grams van Rhino, eventueel met liner eronder. Ze bleef dan beter op gewicht. Maar toen was ze al 25+, geen idee hoe oud en fit jouw tinker is natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Koper op 04-07-24 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

-Greg Davies

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 23:09

Een paard met Cushing heeft moeite om zijn eigen temperatuur te regelen. Dekenmanagement komt dan secuur. Ze hebben het soms warm, soms koud. Die van mij had een regendeken op met gure dagen en soms een liner erbij. Hij kon altijd schuilen in de uitloopstal. Qua stijfheid is het belangrijk om tijd te nemen voor het losrijden.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 23:19

Ik heb geen ervaring met cushing maar wel met pssm en hier is het scheren en nauw managen met een passende deken. Het dekenmanagement/temperatuurmanafement kom zoals hierboven gezegd bij mij heel nauw

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training.

Gezocht: doe het zelf of particulier plekje voor twee paarden op leeftijd in de Achterhoek (omgeving Dinxperlo)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 08:26

Ik vind het idee in theorie niet zo gek overigens, wollen kleding wordt ook veel gepromoot als goed temperatuur regulerend, voor baby’s en volwassenen, en de beste zweetdekens zijn toch altijd de wollen dekens qua transport van het zweet naar bovenop de deken.
Maar een paard dat normaal geen deken draagt, daar een dikke wollen deken op leggen, ik weet niet of je zal behalen wat je zoekt en of idd de therapie dekens niet sneller resultaat behalen. Nu wil je heel lokaal de juiste warmte geven, maar die moet wel vanuit het lichaam komen en gevangen kunnen worden door de deken om weerkaatst te worden voordat je effect merkt. Een paard met goede vacht en geen deken zal weinig warmte afgeven in eerste instantie, want dat is de functie van die goede vacht. Hoe dikker de deken hoe meer warmte gevangen wordt, maar je wilt ook niet té dik opleggen. Oftewel, denk dat beide type dekens een vergelijkbaar effect zullen behalen maar je pas echt wat merkt wanneer de beweging gaat beginnen en de vraag is of dat niet gewoon ook zo had gewerkt zonder laagje deken.

Ik denk ook dat je een groter effect gaat merken door die rug voor langere termijn te beschermen tegen verkrampen door de weersomstandigheden, dan enkel op te warmen met rijden.

"Een draver, is gaver" :D

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-24 10:28

Ik vind 't maar lastig. :\

De Bucas Recuptex durf ik niet aan, voornamelijk de pasvorm houdt me echt tegen.

Onze merrie heeft in de winter wel een fluffy wintervacht, maar het zijn hele lange, 'holle' haren. Toch lijkt ze zich best goed warm te kunnen houden zonder deken. :j

Wat zouden jullie dan in mijn plaats doen (of waar zouden jullie in investeren)?

,

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 11:19

Gewoon een fatsoenlijke deken voor in de winter zou mijn voorkeur zijn. Therapeutische toepassing op wintervacht heet in ieder geval geen nut. Als die vacht zo goed is als jij zegt dan komt er geen warmte naar buiten, maar ook geen warmte van buiten naar binnen. Het is dan verloren geld en moeite om te proberen om toch in een uurtje tijd die huid te bereiken.

Ik ken weinig paarden die echt comfortabel zijn zonder deken in de combinatie regen en wind zoals we in Nederland vaak hebben. De eigenaren denken altijd van wel, tot ze er een regendeken op gooien en het gedrag en gezondheid van hun paard ineens heel erg zien veranderen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 11:33

Steentje schreef:
Onze merrie heeft in de winter wel een fluffy wintervacht, maar het zijn hele lange, 'holle' haren. Toch lijkt ze zich best goed warm te kunnen houden zonder deken. :j

Ehmmmm, ja, om deze reden hebben ijsberen ook holle haren. Lucht isoleert.

Wat ik zou doen is goed naar je paard kijken, dekentje op indien nodig. Maar niet met als doel om haar op te warmen voor het rijden. Wanneer je de deken er namelijk weer af haalt komt de kou er weer op en moet je paard alsnog gaan warmstappen. Daarom dat ik opperde dat je voor een uitrijdeken kunt kijken.

-Greg Davies

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 13:41

Even een veel praktischer optie.
Waarom stap je niet eerst een flink stuk aan de hand/ doe je wat grondwerk voor het rijden. Dan warm je de spieren ook op maar dan op een veel functionelere manier.

Dat doe ik ook met mijn oudje. En eigenlijk zelfs vaak met de jongere paarden.
Als je het in een korte grondwerk sessie doet kun je meteen gericht aan een stukje souplesse of activatie van de achterhand werken.

Volg de avonturen van 24/7 buiten sportpaarden -> https://www.instagram.com/rakketje_en_co/

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-24 23:02

Wederom bedankt voor jullie advies. :)

Ze is 24 jaar, doet het momenteel erg goed en zit goed in haar vel. Ze moet alleen weer meer spieren opbouwen omdat ze heel lang niet onder het zadel is geweest.

Ik ga eens kijken of ik voor de gure herfst- en winterperiode een fijne, niet overdreven dikke winterdeken voor haar kan vinden.
Ik denk dat ze daar best baat bij kan hebben. :j

,

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 23:57

Probeer het gewoon. Ik was ook nooit zo van de dekens maar mijn pony blijkbaar wel, ze knapte er erg van op. En anders heb je 'm maar achter de hand voor geval van nood. Houd er wel rekening mee dat als je in het najaar je paard onder dek zet je dat het beste ook doorzet tot het in het voorjaar niet meer stormt en plenst. Een goede pasvorm, waterdichtheid en sloopbestendigheid zijn daarbij erg handig. Denk ook om de winddichtheid (dichtheid van het weefsel van de stof en kwaliteit van de eventuele vulling). De Nika regendeken was prima maar bij veel wind hoefde ik die niet op te leggen, daar waaide het los doorheen. Dus dan kreeg ze de Rhino. De andere, dunnere, was dan weer handiger als het overwegend regende maar boven een graad of 10 was.
Laatst bijgewerkt door Koper op 06-07-24 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

-Greg Davies

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-24 23:59

Koper schreef:
Probeer het gewoon. Ik was ook nooit zo van de dekens maar mijn pony blijkbaar wel, ze knapte er erg van op. En anders heb je 'm maar achter de hand voor geval van nood.

Ja, precies. :j

Voor hoeveel grams zou jij kijken voor een winterdeken? Rekening houdend met het feit dat ze niet geschoren wordt en ze 24/7 buiten staat (met schuilstal).

,

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 00:05

Ik had voor mijn pony (ongeschoren shet, verloor in de winter gewicht aan warm blijven) een 20 grams regendeken (van Rhino, die met de ruitjes) en daar had ik liners bij. Eentje van 100 gram en eentje van 200 gram. Die laatste heeft ze alleen gedragen als het -15 of kouder was. Paar jaar geleden was er zo'n winter dat het in februari heel koud was met oostenwind. Toen had ze die onder de deken. Daarnaast nog een dunnere regendeken (geen vulling in de voering en dunnere stof), voor de minder gure dagen. Daar konden de Horseware liners ook onder, en zo kon ik 0, 20, 100, 120, 200 en 220 grams maken met twee verschillende dekens en twee verschillende liners. En dan nog een wollen deken, een vliegendeken en een vliegendeken met waterdichte bovenkant. Die laatste twee uiteraard niet in de winter.

Mijn ruin (ongeschoren IJslander, had een kapotte bloedsomloop en daardoor had hij het koud van binnenuit) had een heel lastig model lijf voor dekens. Alles zat te strak aan de voorkant (Horseware, Weatherbeeta, het was het allemaal net niet). Voor hem had ik een Bucas Smartex met aangepaste voorkant. Dat was een mooie, goede, stevige deken. Maar eigenlijk net te dik/warm voor hem. Daarnaast was de voering niet glad waardoor zijn ongeschoren vacht wat roffelig werd.

Beide buitenpaarden met schuilstal. Wel mogelijkheid om ze 's nachts binnen te zetten bij aanhoudend heel vies weer.

Amigo/Rhino regendekens (beide van het merk Horseware) met liners kan ik echt aanraden :j Rhino beviel mij iets beter maar dat is denk ik persoonlijk. Het is een Iers merk, geen idee of ze ook speciale modellen voor cob types hebben. Denk het haast van wel. Voor mijn pony had ik een ponydeken die ook was ontworpen voor ponyproporties ("to fit a proper pony shape"). Geen warmbloeddeken in het klein, wat je bij andere merken wel ziet.

-Greg Davies

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 09:29

Ik heb altijd amigo. Ben fan van horseware want die passen bijna altijd wel mooi maar amigo ligt net iets beter op de mijne dan Rambo en Rhino. Die laatsten zijn iets groter uitgesneden langs de hals.

Zoals gezegd de mijne wordt geschoren en staat dik ingepakt. Maar haar weidemaatje is met pensioen en wordt niet geschoren. Voor hem heb ik een 50 gram amigo voor de vieze dagen. Op de dagen dat het koud is maar droog mag hij af. Dit was echt een goede zet en werkt heel mooi. Paard (artrose en oud) is een stuk minder stijf en blijft beter op gewicht. Je kunt hem ook de hele winter door op laten n maar dit paard heeft niet zo graag dingen op/om. Als je hem tussendoor gewoon met vacht wilt laten lopen is 50 gram meer dan genoeg. Zeker voor een harig ras. Hij hoeft geen warmte te brengen immers, hij zorgt er alleen voor dat de eind en regen niet op het paard en eventueel tussen de haren door komen.

50 gram gaat voor mij de voorkeur wel naar uit boven 0 gram. Onder de 0 gram willen ze soms iets klammig aanvoelen en daar heb je bij 50 geen last van. Ik kies altijd voor gladde binnenkant. Fleece heeft weerstand in beweging dus dat schuurt/duwt/botst/trekt op de huid lagen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie