Wei afzetten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tjme

Wei afzetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-24 22:17

Hoe zet ik het beste een wei af om te voorkomen dat hengsten bij de merries kunnen komen.
Laatst bijgewerkt door Tjme op 02-07-24 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_anne

Re: Hengsten in wei naast merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 22:20

Tja de eigenaar heeft natuurlijk het recht om op zijn eigen land hengsten te zetten

Ik zou aan jou kant een dubbele draad neer zetten en eventueel nog een draad naar buiten toe

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 22:27

Het punt is vaak niet zozeer de hengsten die problemen veroorzaken maat de hitsige merries die naar de hengsten toewijzen.

Ik zou gaan voor een stevige afzetting.

En tja, hengsten op stal opsluiten is niet meer van deze tijd lijkt mij

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 22:36

Lijkt me niet dat hier specifiek regelgeving voor is.

En als er niet echt met de buurman te praten valt, dan is mijn advies om regie in eigen hand te houden.

Goede omrastering met een extra strook van zeker 10 meter maar liever nog meer ertussen die als “sluis” dient. En een goede klap stroom erop. En duimen dat de klap stroom voldoende de hormonen weten te overtuigen niet door draad te gaan.

Als na een aantal weken er een soort rust is gekomen kan je kijken of je die strook wat minder breed maakt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 22:37

Zolang ze niet kunnen neuzen, hoog genoeg is en er een echt serieuze klap stroom op staat dan kan dat doorgaans wel.

friesiszwart

Re: Wei afzetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 13:10

Ik heb eerder ervaren dat een hengst hemelsbreed een paar honderd meter, doorbrak om naar mijn "hengstige" merries te kunnen komen.

Op mijn huidige stal gaan de merrie's overdag naar buiten en de hengst in de avond

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 13:17

Sizzle schreef:
Zolang ze niet kunnen neuzen, hoog genoeg is en er een echt serieuze klap stroom op staat dan kan dat doorgaans wel.

Dit dus. :)
Vooral dat ze weten dat er een fikse mep op staat en idd draad verhogen en ruimte creëren.

Aan de kant waar een merrie staat bij ons is een ‘geul’ gemaakt met draad op 1m van de merrie en 1,70m in hoogte. 7 draden en goed stroom er op. Er lopen 4 hengsten (waarvan eentje de drie gepasseerd is) en een ruin en die kiezen eieren voor hun geld als ze de stroom 1 keer gevoeld hebben.