[PG] Gezocht: Filofax, 18 jarige vos ruin

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Carrousel

[PG] Gezocht: Filofax, 18 jarige vos ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-24 14:05

Hoi allemaal!

Ik lees al jaren stil mee op Bokt (geweldig forum), maar ik heb nu toch maar een account aangemaakt.

Ik ben namelijk op zoek naar een paard dat bij mij een jaar op de manege heeft gestaan. En ik hoop via deze manier erachter te komen waar hij is.

Ik heb met heel veel plezier in de manege op Filofax gereden, maar helaas is hij na ongeveer een jaar weer teruggebracht naar de handelaar. Ik weet niet welke handelaar dit is. Reden dat hij weer terugging: voor de tweede keer kreupel in korte tijd en te weinig ruiters die op hem konden rijden toen hij gewoon in orde was. Hij ging dus kreupel terug naar de handelaar waar hij vandaan kwam.

Ik kon me echter geen fijner paard voorstellen en ik mis hem eigenlijk nog steeds. Ik hoop daarom dat hij via de handelaar bij iemand terecht is gekomen en dat hij nog steeds leeft.

Een kort paspoortje:

Naam: Filofax (officieel Filofax4)
Horsetelex link: https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... /filofax-4
Stokmaat: 1.75 denk ik, misschien iets groter.
Stamboek: Hannoveraan (met brandmerk op zijn rechter bil)
Kleur: vos
Aftekeningen: vier witte benen en een zeer opvallende bles (zie foto's)
Leeftijd: 18

Karakter: zeer lief en vriendelijk op stal. Om te rijden echter heel gevoelig en heet. Toen hij net op de manege stond was hij bijvoorbeeld helemaal geen beendruk gewend en ging hij steeds harder en stopte bijna niet. Maar zolang je voorzichtig bleef met je been dan was hij fijn en op gevoel te rijden. Heeft altijd veel go, maar is op je pinken te rijden. Als je ging trekken vanwege zijn tempo dan werd hij alleen maar sterker. Ophoudingen geven en weer loslaten werkte het beste en dan was hij totaal niet sterk. Bokken of schrikken deed hij niet.

Zijn blessure stamt waarschijnlijk af van zijn internationale spring carrière. Twee uur per dag in de manage lopen was uiteindelijk te veel gebleken. Ik hoop dus van harte dat hij, na zijn herstel bij de handelaar, bij iemand terecht is gekomen waar hij lekker oud kan worden, maar nog wel actief een uurtje per dag gereden wordt. Want ondanks zijn leeftijd was het geen paard om stil te laten staan.

Ik hoop van harte dat hij er nog is en dat ik hem kan vinden!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

veranadautje

Re: [PG] Gezocht: Filofax, 18 jarige vos ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 00:06

Niet tof van een manege dat ze een kreupel paard wegsturen.

Hopelijk is hij in goeie handen en vind je hem terug.

Wat een mooie en herkenbare aftekening op zijn hoofd. Die moet iniedergeval te herkennen zijn.

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 08:47

Hele bijzondere tekening inderdaad...ik hoop dat iemand hem ziet bij uitgelicht en denkt...oh die staat hier!

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 09:10

Wel typisch dat zo'n paard überhaupt op een manege terecht komt. Je komt als je op zijn naam en afstamming zoekt(For Pleasure x Zeus) van allerlei beeldmateriaal tegen, maar allemaal van zijn tijd onder zijn toenmalige ruiter...

Succes met je zoektocht, echter oude blessure en leeftijd gecombineerd zou ik er wel ook rekening mee houden dat hij wellicht niet meer in leven is. Je zou nog contact op kunnen nemen met het Hannover verband om te checken of hij hier nog als levend geregistreerd staat. Dit geeft geen uitsluitsel, want niet paard wordt afgemeld. Maar geeft wel antwoord als hij wel afgemeld zou staan.

Carrousel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-24 10:26

Bedankt voor jullie reacties!

Ik hoop dat ik hem nog vind, maar houdt er ook rekening mee dat hij niet meer in leven is.

Goede tip van het stamboek. Bedankt!

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 16:19

Wanneer heeft die op de manege gestaan? Hij is in 2017 voor het laatst FEI gestart, maar heeft in 2022 in Duitsland nog wat gelopen.

Carrousel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-24 17:01

Eind mei 2023 is hij weggegaan. En hij is in augustus 2022 op de manege gekomen.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 17:31

Goh, wat sneu dat zo’n paard op een manege terecht gekomen is om nog even hard te werken, na een lange sportcarrière.

Ik kan je verder niet helpen maar ik wil je veel succes wensen met de zoektocht!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 18:14

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 14:25

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 00:13

Hij is het meeste gestart door Carsten Sandmann op de FEI wedstrijden, op zijn FB zijn er ook foto's te zien met dit paard van Kronenberg. Misschien via die weg meer informatie te vinden?