Ik had 2 maanden geleden bij de ruitersport deniro tricolore laarzen besteld. Mijn maat is toen opgemeten, hoewel ik al deniro´s had, en ze zijn deze week geleverd.
Alleen zit ik nu met een probleem, het zijn de ionio´s van deniro en ik vind ze te smal. Ik had al laarzen in schoenmaat 38, kuitmaat xxs en hoewel die netjes passen zijn ze voor het oog net een tikje te breed, nu zijn er ook wel al nieuwe ritsen in geplaatst enzo dus ik kan me niet echt meer heugen hoe ze pasten toen ze nieuw waren.
Dus ik vroeg: dezelfde maten alleen een smallere kuitmaat, ze ging daarna opmeten en aangezien we voor schoenmaat gesetteld hadden op een 37.5 kon ik kiezen voor het been van de 38 of de 37, die laatste is een halve cm smaller. De verkoopster zei dat ze adviseerde om de 37 te nemen want dat het echt ging opvallen als ze breed rond mijn kuit gingen zitten.
Nu komen we bij de dag van ophaling, ik pas ze en krijg ze eigenlijk niet dicht. De veters stonden ook wel op het kleinst en dus gingen we deze even losser maken, de mevrouw die me hierbij hielp was trouwens een andere verkoopster. Ze begon de laarzen aan te snoeren tot hij helemaal dicht was en ik voelde al snel dat mijn voet begon te tintelen, nu dacht ik ik kan hem thuis prima een tikje groter zetten en ik durfde er eigenlijk niets van te zeggen. Eenmaal thuis wil ik ze gaan inlopen en zijn ze met geen mogelijkheid dicht te krijgen. Ik maak de veters los zoals in de winkel en probeer ze dan dicht te krijgen maar heb over het breedste deel zeker 1,5cm over. Terwijl de 2 delen dus tegen elkaar aan horen te komen.
Nu komen we aan het volgende: ik vind het helemaal niet lelijk dat er ruimte tussen de 2 helften van de laars zit, alleen is de tong op de helft vastgestikt aan de laars (zie foto´s), wat dus maakt dat als hij niet volledig dicht is, je kan zien dat het niet juist is want je kan in het ergste geval je kous eronder zien. Doordat de tong als het ware meer naar de zijkant zit.
Nu vroeg ik me af: wat doe ik hiermee? Vraag ik aan hun of zij dat stiksel kunnen losmaken en eventueel een lusje kunnen voorzien waarin gewoon de veters doorhaal (zoals bij een schoen)? Of vraag ik om een bredere versie?
Zelfs met die anderhalve cm speling voel ik dat het nog best strak zit.