Welk natuurgebied is het leukst om te rijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sure_lee

Welk natuurgebied is het leukst om te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-25 07:50

Hoi!
Binnenkort willen mijn bijrijdster en ik een weekend weg met de paarden.
We hebben een aantal opties gevonden die bij ons en de paarden passen.
Nu zijn we geheel onbekend met de gebieden. Het lijkt ons heel leuk om nieuwe plekken te ontdekken maar we willen ook niet het risico lopen dat het tegenvalt. We rijden namelijk normaal gesproken op de Veluwe.

De gebieden waar we nu naar kijken:
De Maashorst
De Kempen
Het Reichswald

Wij houden van flinke tochten maken. Voor dit weekend is het idee dat we op vrijdag en maandag ongeveer 10 km rijden en op zaterdag en zondag ongeveer 20 km.
Het is niet erg dat het eerste stukje bijvoorbeeld iedere dag hetzelfde is maar 4 verschillende routes heeft wel de voorkeur. Zoveel mogelijk onverhard en fijne zand/bospaden zonder al te veel steentjes.
Hebben jullie ervaringen met deze gebieden en wat raden jullie aan op basis van onze wensen?

Bedankt alvast namens Anton, Roos, Lisa en mij!

Afbeelding

Afbeelding

Lienepien95

Re: Welk natuurgebied is het leukst om te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 09:23

Wij staan met onze paarden aan de Maashorst. Mooi gebied, maar een groot deel is is wel afgezet voor de grote grazers. Je paard moet dus niet heftig reageren op taurossen en andere pony's. Over de draad kun je ook wel eens Wisenten (bizons) zien.

Als je op korte termijn gaat zou ik zeker niet naar de Maashorst gaan. Ze zijn hier nu bezig met vernatting en willen het grondwaterpeil laten stijgen.

Er zijn meerdere paden compleet niet begaanbaar omdat het allemaal compleet onder water staat. Terwijl het normaal heel fijn te rijden zandgrond is...

In de zomer is het zeker mooi! Vooral het deel van de Herperduin. Mooie heide en een grote plas waar je heerlijk in kan met de paarden.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 09:25

De kempen in België is ook mooi.
Ook rond de Oisterwijkse vennen is het prachtig.

Maashorst ben ik zelf niet weg van

Reischwald ken ik niet.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-25 09:28

Bedankt Lienepien. We gaan begin mei.
Zou het dan allemaal weer goed zijn? Mijn paarden zijn altijd nieuwsgierig naar andere dieren maar nooit bang dus dat scheelt.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 09:29

Drents Friese wold of De Eese/woldberg dichtbij Steenwijk. Kun je PMO vragen of de paarden daar kunnen staan. Die zitten naast het bos.
Havelterberg/holtingerveld tussen meppel en Steenwijk.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-25 09:34

haffiefreak schreef:
Drents Friese wold of De Eese/woldberg dichtbij Steenwijk. Kun je PMO vragen of de paarden daar kunnen staan. Die zitten naast het bos.

Bedankt. Deze gebieden ken ik. Ik heb er in de buurt gewoond en vaak gereden. Ik ben voor nu echt op zoek naar ervaringen voor de aangegeven gebieden. We hebben daar namelijk overnachtingsplekken gezien die aan onze wensen, en vooral die van de paarden voldoen.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 09:40

Sure_lee schreef:
haffiefreak schreef:

Bedankt. Deze gebieden ken ik. Ik heb er in de buurt gewoond en vaak gereden. Ik ben voor nu echt op zoek naar ervaringen voor de aangegeven gebieden. We hebben daar namelijk overnachtingsplekken gezien die aan onze wensen, en vooral die van de paarden voldoen.

Sorry dat had ik er niet van begrepen dat je die aangegeven plekken zocht. :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 09:59

Elk gebied heeft z'n eigen charme en dat moet je aanspreken.

Reichswald is mooi, best groot maar let op met de toegangsregels, Duitsers zijn streng in de leer! Regel dat dus netjes vooraf, dan is er geen probleem.
Steen is daar wel een punt, het ligt op een oude stuwwal, net als het deel van Ede waar je vroeger stond.

Maashorst heeft negatief het nieuws gehaald door problemen met runderen maar daar zijn acties op ondernemen.
Het was altijd een leuk bos met veel mogelijkheden maar ik ken het van voor de runderen-hype.

De Kempen is geen bos; dat is een regio in het Brabantse grensgebied dat van oudsher niet de meest florissante omgeving was (veel armoede). Bij ons (ik kom uit het grensgebied peel - kempen) was altijd de uitspraak dat de acht zaligheden zo zalig niet waren: https://nl.wikipedia.org/wiki/Acht_Zaligheden_(streek)

Dus waar in de kempen zou je specifiek willen gaan rijden?
In het Nederlandse deel zijn er diverse mooie gebieden om te rijden zoals de Malpie, de bossen rond Luyksgestel, Leenderbos, de Utrecht en zo nog een aantal gebieden die deels ook op elkaar aansluiten of in elkaar over lopen. De keuze is reuze.

In het Belgische deel is het wat lastiger omdat daar veel meer gebied in particuliere handen is. Check altijd vooraf bij de locals hoe het zit en wat er kan want er is best een hoop mogelijk, maar je moet het wel weten en het luistert daar wat preciezer dan in NL.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 12:16

Als je in de Maashorst op een centrale plek overnacht kun je wel vier verschillende routes rijden. Het Wisentengebied is afgesloten, daar moet je rekening mee houden. En wat Lienepien al schreef, er lopen inderdaad Taurossen, exmoor pony's en je zal geregeld door poortjes moeten.

Vanuit de Maashorst kun je naar verschillende gebieden rijden;
- via een wild/fietsbrug doorsteken naar Bedaf, dat is geen groot bos, maar wel een grote zandverstuiving. Bij de Bedafse Pier had je vroeger in elk geval een aanknooppunt voor paarden.
- richting Schaijk heb je de Boshut met een aanknoopplek voor paarden.
- via een tunneltje kun je onder de snelweg door naar het Bomenpark, daar zit ook horeca, maar niet ingericht op paarden.
- de Munse heide vind ik zelf een mooie gebied van de Maashorst.
- via de Munse Heide kun je over een fietsbrug richting de Herperduin, je rijd dan ook een gedeelte langs de weg. Of je steekt via de Palmstraat bij de rotonde de rijksweg over en ook dan heb je nog een gedeelte langs de weg voor je het viaduct naar de Herperduin oversteekt.
- de Herperduin is mijn favoriete bos waar ik meerdere keren per week kom. Het is niet groot, ik denk als je het een beetje rondom rijd zo'n 10 km. Maar je hebt er heide, wat heuveltjes, een zandverstuiving en een ideaal water (het Klompven) om met je paard in te gaan. Ook hier zit horeca, maar is niet ingericht op paarden.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 14:10

Vlak bij de Maashorst is ook Herperduin. Twee super mooie natuurgebieden en heerlijk om te rijden!
Bedaf is heerlijk om een keer overheen te crossen, is wel zwaar zand voor de paarden, maar ook genoeg paden die er langs lopen en goed te rijden zijn.

Edit; Oh ik zie nu dat Grit hier ook al op wees :) Zeker de moeite waard!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 14:43

Herperduin is zeker mooi, houd er rekening mee dat het paardengebied ook in hondenlosloopgebied ligt. Ik kwam daar per ongeluk achter toen ik daar voor het eerst ging wandelen en dus paarden tegen kwam met mijn nog-niet-paardenproof-jonge-hond. Je kan dus wel blaffende honden verwachten als mensen niet opletten of honden niet goed onder appèl staan.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-25 17:25

Bedankt voor de uitgebreide reacties!

Ze noemen de website zelf paardrijden in de Kempen. Daarom noem ik het ook zo haha!
We kunnen een plekje regelen in Eersel of in Bladel.
De plek bij de Maashorst is wel een stukje van de Herperduinen af. Het ligt bij de Reekse heide.
Het plekje bij de Reigswald zegt dat we bij hen dingen kunnen huren wat we nodig hebben om te mogen rijden in het gebied in Duitsland.

Rijden in hondenlosloopgebied is geen probleem. Dat zijn we wel gewend.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 17:36

Bij Bladel is mooi iig :j
Bij Eersel ken ik het niet.

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 19:20

Als je in eersel in de buurt van de cartierheide zit is dat ook erg mooi rijden. En kan je eventueel ook nog naar herberg in het wilde zwijn waar je zelf kan lunchen en ondertussen je paard kan stallen!
Leenderbos in de kempen is ook erg fijn rijden

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 19:42

Ik weet niet waar je dan bij de Reekse Heide zit, maar dat is geen gunstige uitvalsbasis voor de Maashorst, dan ben je wel even aan het rijden voor je echt in de Maashorst zit. En dan zit je niet in het mooiste stuk.
De Reekse Heide is ook geen groot bosgebied en mocht je bijvoorbeeld vanaf daar richting Langenboom/De Kuilen willen, moet je altijd om het oefenterrein heen. Het hele bosgebied aan de andere kant van de corridorweg is een afgesloten militair oefenterrein,

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 19:51

Wij waren in Luyksgestel bij weijergaerde. Meteen vanaf ons huis het bos in. Routekaarten zijn te krijgen en routes duidelijk aangegeven . En uren rijplezier

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 20:09

Ik loop regelmatig hard in het Reichswald. Er zijn vooral veel lange rechte paden en het is heuvelachtig. Die rechte paden zijn wel wat saai, maar als je weinig in het bos komt vind je het vast ok.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-25 20:19

We zijn wel verwend qua rijmogelijkheden. Vanaf stal rijden we zo het bos in en hebben we 85 km ruiterpad en de Veluwe is 15 minuten met de trailer. Dat doen we ook een paar keer per maand. Soms wekelijks. Dus we zoeken wel echt een mooi gebied.
Reichswald valt dan denk ik af. Voor wel oké gaan we niet!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-25 20:23

Grit schreef:
Ik weet niet waar je dan bij de Reekse Heide zit, maar dat is geen gunstige uitvalsbasis voor de Maashorst, dan ben je wel even aan het rijden voor je echt in de Maashorst zit. En dan zit je niet in het mooiste stuk.
De Reekse Heide is ook geen groot bosgebied en mocht je bijvoorbeeld vanaf daar richting Langenboom/De Kuilen willen, moet je altijd om het oefenterrein heen. Het hele bosgebied aan de andere kant van de corridorweg is een afgesloten militair oefenterrein,

Dank je. Ik was daar ook een beetje bang voor. Ik twijfel dus idd of dit wat voor ons is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 20:39

Als je richting Brabant en de Belgische grens gaat, let dan wel op de steekbeesten.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-25 20:47

Zijn die er al begin mei?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 20:48

Ik woon op korte afstand van een divers bos. Je kan hier leuke ritten maken. Heide, zandverstuiving en bossen. Staatsbossen van Sint Anthonis. T is nog lekker rustig hier :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 20:48

Sure_lee schreef:
Zijn die er al begin mei?

Nee, dat is niet mijn ervaring. Meestal in de loop van juni en soms nog later.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 20:57

MarjanB schreef:
Ik woon op korte afstand van een divers bos. Je kan hier leuke ritten maken. Heide, zandverstuiving en bossen. Staatsbossen van Sint Anthonis. T is nog lekker rustig hier :+

Dat is niet echt een groot gebied.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 21:05

Supervixen schreef:
MarjanB schreef:

Dat is niet echt een groot gebied.

Ik rijd hier toch zo ruim 20km in een rondje en klein rondje is 10