Vraagje over Pottoks – ik ben helemaal in de war!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Larix

Vraagje over Pottoks – ik ben helemaal in de war!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-25 12:35

Hoi allemaal,

Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een echte Pottok-merrie met een A-status in het stamboek (kijk maar: https://infochevaux.ifce.fr/fr/vorgina- ... -generales . Ik heb haar van de slacht gered, ze is 15 jaar oud en echt een schatje. Toch ben ik een beetje in de war over het ras, en ik hoop dat jullie wat meer weten.

Op internet lees ik dat Pottoks bijna uitgestorven zijn, maar ze lijken tegelijkertijd ook best bekend? Ik merk ook dat er allerlei “kampen” zijn:

Je hebt blijkbaar zwarte Pottoks (de inheemse lijn?) en bonte Pottoks, maar welke zijn nu “echte” Pottoks?
Er zijn schijnbaar Franse Pottoks en Spaanse Pottoks. Hoe groot zijn de verschillen eigenlijk?
Ik ben aan het nadenken of ze misschien mee zou moeten doen aan een fokprogramma. Voor het behoud van het ras lijkt dat belangrijk, maar is dat écht nodig? Ze heeft vier jaar geleden een veulentje gehad, maar verder heeft ze een beetje een moeilijk verleden gehad. Ik vermoed dat ze jarenlang een te klein halster heeft gedragen, want er staat een duidelijke afdruk in haar neus. Gelukkig krijgt ze nu alle tijd en liefde om te herstellen.

Heeft iemand ervaring met Pottoks of kan iemand uitleggen hoe het precies zit met die verschillende lijnen? Ik wil graag meer leren over dit bijzondere ras en hoe ik het beste voor haar kan zorgen.

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!

Groetjes, Marloes

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Vraagje over Pottoks – ik ben helemaal in de war!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 12:44

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 12:50

Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Pottok
Leert ons dat de pottok van oudsher zwart of bruin was. Bont is ingekruist.

Een niet-kruising pottok is inderdaad zeldzaam. In Nederland ben ik ze niet tegengekomen, ik vraag me af of ze in NL gefokt worden, en of er meegewerkt wordt aan behoud van het ras. Ze zijn ook niet bepaald bekend in NL. Ik weet van het bestaan van de pottok door iemands achternaam, die persoon heette Potok, is ook afgeleid van dit type paardje.
Misschien kun je via google aan bruikbare links komen met info of rasverenigingen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 12:55

https://anpottoka.fr/page/63-la-race-pottok
Franse stamboek zegt niets anders over kleur dan dat vos, bruin en zwart (en in bonte versie ervan) toegestaan zijn. Alleen schimmel is niet toegestaan (en dat zal ook niet optreden als die kleur uberhaupt niet voorkomt)

Oh, en verder nog een zinnetje dat er bepaalde fokkers zijn die uit persoonlijke voorkeur of commercieel belang fokken op zwart of bont.

Staat nergens dat bont niet fokzuiver zou zijn, of dat bruin en zwart de oer-kleuren zouden zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 13:04

Als je hier op Bokt de zoekfunctie gebruikt, kom je wel enkele keren iets over de Pottok tegen. Daar kan je misschien niet meer reageren, maar wel de mensen die iets schreven een pb sturen.

Of ze geschikt is voor een fokprogramma, hangt van meer af dan alleen een bepaald ras zijn. Is ze gezond? Heeft ze geen afwijkingen? Voldoet ze aan de ras standaard? Kan je een hengst vinden die goed bij haar past? En dan, wil je de risico's nemen en heb je de kosten ervoor over?

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 13:08

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 13:13

Zie ik het nou goed dat er veel gratis worden weggeven? :+ Of kijk ik verkeerd?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 13:18

Nee je moet betalen als je er geld voor vraagt en de advertentie is gratis als je het dier gratis aanbied. Meestal staat in de advertentie zelf wel de prijs.

Wist trouwens niet dat ze zo zeldzaam zijn. Ze worden hier toch vrij regelmatig aangeboden.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 13:18

Oh ok, ik dacht al. := Slim gedaan.