Paard heeft enorme verlatingsangst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lokii

Paard heeft enorme verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-24 13:57

Mijn 2 paarden staan sinds 3 maanden op een fijn nieuw plekje. Ze staan bij elkaar, de merrie is 25 jaar oud en de ruin 6 jaar oud. Ze kunnen het enorm goed met elkaar vinden en het lijkt alsof ze goed op hen plek zijn. Nu het probleem

De merrie heeft verlatingsangst. De eerste 2 maanden leek het niet zo ernstig te zijn. Als ik mijn ruin uit het weiland haalde rende ze wel een beetje maar het was al snel goed in ging ze grazen met de buurman in het weiland ernaast. Sinds een maand lukt dit niet meer. Ik moet de ruin via de bak om naar de stal te kunnen en zelfs al ben ik nog maar met hem in de bak is ze al in paniek. Ze rent zich dan suf en gister is ze zelfs onder de omheining door gekomen. (Ja wel erg lening voor 25 jaar). Ze kwam toen uit in de bak gelukkig maar we schrokken ons kapot.

Ze kan de ruin alle tijden zien vanuit het weiland en ze heeft een ander paard direct naast haar staan in het een ander weiland waar ze ook goed mee kan. Ze heeft zelfs wel eens met dit paard samen gestaan.
De ruin verdwijnt eigenlijk nooit uit haar zicht omdat ik hem vaak gewoon opzadel en dan in de bak rijd die grenst aan haar weiland.
We hebben haar ook soms samen met de buurmand in een weiland gezet en alsnog gaat ze tekeer. Ze negeert de buurman compleet en is gefocust op mijn ruin.
Op stal zetten samen met de buurman is ook geen optie. Ze breekt dan de gehele stal af en blijft maar hinniken en in paniek zijn. (ook met veel paarden op stal).
Nu dit incident gister is gebeurt weet ik geen raad meer. ik ben bang dat ze dit nu vaker gaat doen omdat ze het nu kent misschien wel ongelukken tot gevolg. Ook kan ze helaas niet mee in de bak omdat er ondanks een nieuw paard is gekomen die zij aanvliegt met de oren in de nek. (die staat vaak ook in een weiland gegrensd aan de bak).

Heeft iemand tips voor mijn situatie? Ik weet geen raad meer en zou graag nog wel dingen kunnen doen met mijn ruin. We zijn op het punt dat zelfs poetsen niet meer lukt :( .

Bij voorbaat dank voor de reacties!

Lieser

Re: Paard heeft enorme verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 14:14

Zou het kunnen dat ze hengstig is? Mijn merrie reageert dan ook heftiger op vertrek uit de kudde.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 14:22

Heeft alles met de verhuizing te maken. Het kan lang duren voordat ze echt gewend zijn. Neem je haar ook wel eens mee, en laat je de ruin achter? Veel oefenen, vooral met haar omdat ze het achterblijven zo vervelend vindt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 15:52

Ja ik denk ook dat het met de verhuizing te maken heeft. Ze trekt zich kennelijk erg op aan jouw ruin. Staan ze met z'n tweeen in een weiland of in een kudde? Want eigenlijk is het beter als ze samen zou staan met meerdere paarden en dan vooral veel gaan oefenen. En dan niet een ander paard er in zetten als je ruin weg gaat maar echt standaard met z'n 3en of meer laten staan. En dan even de tijd geven, dan denk ik dat het wel beter wordt met een paar maanden.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-24 16:13

@Lieser Hier heb ik nog niet aan gedacht. Ze zit normaal gesproken al behoorlijk hoog in haar hengstigheid dus dit zou idd wel een goede zijn! Geef jij je merrie hier wat voor?

@Lindsey_90 Met haar doen we niet veel ivm een peesblessure en dat ze niet zoveel mag. Haar halen we er ongeveer 2x per week uit en de ruin 4x per week. Omdat het de eerste periode wel goed ging kan het toch bijna niet aan de verhuizing liggen toch?

@Elisa2 Ze staan met zn tweeen. Hier is ook helaas niks aan te veranderen omdat de eigenaar van de andere paarden graag haar eigen paarden los heeft van onze. Ook ben ik wat huiveriger over 1 merrie en 2 ruinen in 1 groepje. (we hebben alleen maar ruinen verder). Vooral omdat de merrie heel vaak hengstig is...

Bedankt voor jullie tips en het meedenken!

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 16:38

Ja, wij geven puur oestro, 1 keer per dag 30 druppels. Dat haalt de scherpe kantjes er iets af. We geven het ook in de winter, want ook dan kan ze ineens hengstig worden als ze bijvoorbeeld een nieuwe buurman (of buurvrouw trouwens) krijgt.

Kousen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 16:44

Wellicht wat vergezocht, maar ik heb dit eens gehad met een paard dat uiteindelijk maagzweren bleek te hebben (ontwikkeld na de stress van een verhuizing). Door het ongemak/de pijn was de reactie van het paard op alles veel groter, waaronder bij verlating.

Na 3 dagen UlcerGold was de grote reactie ineens weg...