De merrie heeft verlatingsangst. De eerste 2 maanden leek het niet zo ernstig te zijn. Als ik mijn ruin uit het weiland haalde rende ze wel een beetje maar het was al snel goed in ging ze grazen met de buurman in het weiland ernaast. Sinds een maand lukt dit niet meer. Ik moet de ruin via de bak om naar de stal te kunnen en zelfs al ben ik nog maar met hem in de bak is ze al in paniek. Ze rent zich dan suf en gister is ze zelfs onder de omheining door gekomen. (Ja wel erg lening voor 25 jaar). Ze kwam toen uit in de bak gelukkig maar we schrokken ons kapot.
Ze kan de ruin alle tijden zien vanuit het weiland en ze heeft een ander paard direct naast haar staan in het een ander weiland waar ze ook goed mee kan. Ze heeft zelfs wel eens met dit paard samen gestaan.
De ruin verdwijnt eigenlijk nooit uit haar zicht omdat ik hem vaak gewoon opzadel en dan in de bak rijd die grenst aan haar weiland.
We hebben haar ook soms samen met de buurmand in een weiland gezet en alsnog gaat ze tekeer. Ze negeert de buurman compleet en is gefocust op mijn ruin.
Op stal zetten samen met de buurman is ook geen optie. Ze breekt dan de gehele stal af en blijft maar hinniken en in paniek zijn. (ook met veel paarden op stal).
Nu dit incident gister is gebeurt weet ik geen raad meer. ik ben bang dat ze dit nu vaker gaat doen omdat ze het nu kent misschien wel ongelukken tot gevolg. Ook kan ze helaas niet mee in de bak omdat er ondanks een nieuw paard is gekomen die zij aanvliegt met de oren in de nek. (die staat vaak ook in een weiland gegrensd aan de bak).
Heeft iemand tips voor mijn situatie? Ik weet geen raad meer en zou graag nog wel dingen kunnen doen met mijn ruin. We zijn op het punt dat zelfs poetsen niet meer lukt

Bij voorbaat dank voor de reacties!