Tips voor +R trainen met Left brain introvert paardje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Signe

Tips voor +R trainen met Left brain introvert paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-24 09:17

Hi,

Ik zie mezelf toch wel als ervaren paardentrainer en heb een aardig zakje kennis en kunde van het werken met paarden met verschillende karaktertrekken of trauma`s. Dit heb ik grotendeels te danken aan mijn oude maatje Blizz ( left brain extrovert). Met hem heb ik alles bereikt en meer. Filmopnames, theatershows, riddershow, westernmedialle, piaffe en een legio aan vrijheidsdresuuur kunstjes, neckrope rijden enz enz.

Met die achtergrond heb ik ook mijn jonge paard Brisingr (7) beleerd. Hij kent al wat kunstjes, doet het prima met grondwerk, is onder zadel en verkeersmak en betrouwbaar. Kortom, geweldig!

Maar ik loop er tegenaan dat hij de hoera let`s go mentaliteit mist ( of ik mis die :)) en meteen spanning voelt en dan stilstaat. Dit eigenlijk vooral onder zadel. Er komt bij dat hij thuis staat en ik geen hulp heb van stalgenootjes die bv even op de grond kunnen meelopen oid. We hebben wat buitenritjes gedaan en met een ander paard erbij lukt dat al heel goed. Dit is alweer een jaar geleden helaas bij gebrek aan een rijmaatje.

Voedselbeloning en clickeren doen we ook en daarin merk ik dat het tot de spanning/geen zin meer/oh jee ik staar in de verte momenten werkt, maar dan niet meer. Hij neemt wel een worteltje aan, maar lijkt meer op spanningeten dan belonen. De beloning die goed werkt is lekkere kriebels. Daar kan hij geen genoeg van krijgen. En juist daar heb ik het idee dat het wel eens averechts werkt.Oh baasje hoi, kriebels graag.

Hij heeft Yes dagen en Meh dagen. Op de Yes dagen (momenten eigenlijk) kan ik met hem wandelen een stukje ( echt niet ver want we wonen aan een drukke smalle weg en dat ik vooral voor mij niet ontspannen) Halverwege opstappen en terug rijden gaat dan ook prima. En dan zijn er dagen dat hij niet eens de stal in wil lopen ( te ver weg van de kudde die 1 m verderop staat) dan weet ik dat de wandeling tot het einde van de oprit is. Hetzelfde met rijden in de bak. Niet vooruit te branden dan en als hij draaft is dat mentaal afgesloten. Lijkt voor mij een beetje op learned helplessness. Wanneer ik dan afstap en ga grondwerken is hij er weer. Wanneer er een ander ook in de bak rijdt gaat het prima. Helaas is dat zelden.

Het wordt een lang verhaal en veel langer wil ik het ook niet maken. Het is subtiel en complex dus ik verwacht ook niet een oplossing maar ben benieuwd naar ervaringen.
Oh.. wel leuk om te weten dat hij al zijn eerste vikingshowtje heeft gedaan. In een binnenbak, met muziek en publiek en applaus. Vanaf de grond begonnen en ik voelde spanning bij hem dat ik twijfelde of ik erop kon, maar toen ik in het zadel zat was het helemaal okay. Alle show elementen en kunstje gedaan. Supertrots en blij.

Waar ik graag tips/ervaringen in ontvang:
- heb jij een LBI en hoef train jij +R
- wat te doen bij bevriezings momenten
- kennis over LBI en voedselbeloning en onthouding voedsel beloning
- opbouwen solo buitenritten met LBI (we doen al gras-eet momenten)

Meningen over zadel, hoofdstel, osteopaat ed zijn niet nodig. Dat is allemaal in orde anders zou ik er niet opstappen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 09:29

Ik heb ook een left brain introvert gehad en ik ben heel blij dat ik nu een extrovert heb. :o
Wat mij toen geholpen heeft zijn de filmpjes van Parelli zelf, een left brainer kan jouw gedrag heel goed voorspellen.
Uitdaging is dus dat je altijd nét iets anders moet vragen dan wat hij verwacht, dat zal hem verrassen waardoor hij het weer leuk en gaaf gaat vinden om mee te werken.

Ik ben zelf niet zo heel veel van Parelli, maar ik vind dit wel heel vriendelijk ogen, en verre van de learned helplessness wat ik daar vaak wel zie.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 10:08

Ik denk dat het bij dit paardje belangrijk is om niet over treshold te gaan. Het klinkt alsof hij stiekem meer spanning opbouwt dan in eerste instantie zichtbaar van de buitenkant, maar dat dit zich uit in heel subtiele signalen en het voer niet meer aannemen. Je zal bij dit paardje dus traag moeten gaan en hem supergoed lezen. Pas wanneer hij helemaal comfortabel is, een stap verder. Ik weet niet of je bekend met met het trainen met startbuttons, maar dit kan misschien echt iets toevoegen voor jouw paard om de bevriezing te voorkomen.

Verder herken ik je struggle wel. Mijn eerste paard was ook een echte extravert en álles kon. Maar mijn andere paard was (is) introvert en voelde zich veel fijner binnen de grenzen van zijn comfortzone en dus bij routine en regelmaat. Ook was hij van nature erg flegmatiek. Met clicken voor de energiekste momenten zijn we een eind gekomen, maar hij bleef in basis wel wie hij was. In die zin waren wij ook geen echte match, heel eerlijk gezegd. Wel haalde hij veel bevestiging en veiligheid uit het clickeren.

Nu met mijn jonkie heb ik heel bewust weer naar een extravert karakter gezocht en ik vind het een verademing.. ik ben van mening dat je met training (zeker R+) veel kan bereiken, maar de natuurlijke aanleg van je paard is ook gewoon een grote factor en die kan je niet veranderen.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 11:27

Zoveel mogelijk point to point werken?

EmberGlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 11:35

VogeltjeM schreef:
Ik denk dat het bij dit paardje belangrijk is om niet over treshold te gaan. Het klinkt alsof hij stiekem meer spanning opbouwt dan in eerste instantie zichtbaar van de buitenkant, maar dat dit zich uit in heel subtiele signalen en het voer niet meer aannemen. Je zal bij dit paardje dus traag moeten gaan en hem supergoed lezen. Pas wanneer hij helemaal comfortabel is, een stap verder. Ik weet niet of je bekend met met het trainen met startbuttons, maar dit kan misschien echt iets toevoegen voor jouw paard om de bevriezing te voorkomen.

Verder herken ik je struggle wel. Mijn eerste paard was ook een echte extravert en álles kon. Maar mijn andere paard was (is) introvert en voelde zich veel fijner binnen de grenzen van zijn comfortzone en dus bij routine en regelmaat. Ook was hij van nature erg flegmatiek. Met clicken voor de energiekste momenten zijn we een eind gekomen, maar hij bleef in basis wel wie hij was. In die zin waren wij ook geen echte match, heel eerlijk gezegd. Wel haalde hij veel bevestiging en veiligheid uit het clickeren.

Nu met mijn jonkie heb ik heel bewust weer naar een extravert karakter gezocht en ik vind het een verademing.. ik ben van mening dat je met training (zeker R+) veel kan bereiken, maar de natuurlijke aanleg van je paard is ook gewoon een grote factor en die kan je niet veranderen.

Helemaal eens met dit bericht (ik train zelf ook R+).
Heb je toevallig een filmpje zodat we even kunnen meekijken met wat er gebeurt?

JudithGigi

Re: Tips voor +R trainen met Left brain introvert paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 11:57

Ik heb er zelf ook zo eentje, en het is echt een ellende hoor :') doe mij ook maar zo'n extravert paard.
Ik ben zelf ook nog heel erg aan het zoeken, maar R+ helpt al best een eind. En heel consequent zijn in je hulpen, want ze hebben zo door dat een hulp geen betekenis heeft.

Als ik merk dat iets te veel is probeer ik gewoon 10 stappen terug te gaan, dan voorkom ik in ieder geval dat ze zich helemaal afsluit.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 12:06

Zelf rustig en afwachtend blijven niet willen enthousiast meren en niet willen motiveren. Ze moet de motivatie uit zichzelf halen. Bridgen met een clicker ipv stem. Elke toegevoegde prikkel van energie (bijvoorbeeld enthousiaste beloning van mij uit) laat de mijne afhaken.

Maak het saai en verwacht niks. Alles wat je krijgt dank je wel voor zeggen en het verder aan het paard overlaten. Zelfs in het dagelijkse leven wil je altijd net te veel van ze en dan voelen ze zich gedreven, overvraagd en haken af.

Ik heb al 8 jaar een zeer pittige introvert. Daarvoor 3 jaar een relaxte left introvert. Ik dacht eerst dat mijn huidige extravert was maar dat er een dikke laag probleemgedrag overheen zat.

Bij bevriezing ben je veel te laat en had je 10 stappen geleden al moeten stoppen. Wat helpt is training filmen en slow motion afspelen. Dan kun je hun signalen beter leren herkennen.

De mijne trekt een hoekje in de wenkbrauw, een rimpeltje om de mond of knippert langzamer. Ja echt dit is het level waar je over praat bij een introverte ;) een normaal mens kan bijna niet anders dan dit missen.

Op onze manier hebben we nu heel veel lol samen en begint ze zelfs soms op haar manier ondeugend te zijn of initiatief te nemen. Maar dat ziet er wel heel anders uit dan bij een extraverte.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 12:19

Helpt het om hem misschien 'time-outs' te geven?
Met mijn fjord in de bak is dat een oplossing om na iets goed gedaan te hebben of even fijn gelopen, de teugels los, zitten en even niets doen. Ze kent het inmiddels ook als 'time out' en meestal doe ik dan de beugels ook uit dat ik ook compleet ontspannen op haar rug even lekker niets zit te doen.
Ik kwam erachter dat voor ons beiden zo het bakwerk nog leuk is.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 12:26

Klinkt eerder als (fases van) RBi dan een left brainer, als hij zo vaak spanning heeft en zich dan afsluit.

En daarbij heb je toch een andere strategie nodig (herhaling ipv afwisseling voor vertrouwen ipv motivatie).

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 12:27

Maak hele korte sessies, vaak zijn dit de paarden die zo zwaar hun best doen dat ze een beetje vastlopen op het tegelijkertijd nadenken en doen.

Ik heb een verzorgpaard gehad dat erg introvert was, soms leek hij compleet van de wereld. Maar als hij ook maar iets in de goede richting deed, beloonde ik uitgebreid met stem en ging dan na een pauze met wat anders verder.

Kwam ik er dan de volgende keer op terug, dan deed hij meteen 10x zoveel als waar we waren gestopt

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 12:30

Kan het zijn dat je onderschat hoe “groot” de kleine reactie/spanning is die hij laat zien? Geen voer meer aannemen is voor mij wel minimaal spanningslevel 8/10. Waar een extravert paard in dit geval zou gaan rennen, gekke sprongen maken, of misschien zich wel probeert los te rukken. Dus dan ben je in mijn ogen al veel te ver. Wat niet erg is voor een keer, omdat je grenzen moet leren (h)erkennen.

Je paard leert op die momenten echt nagenoeg niks, behalve een negatief gevoel, waardoor de motivatie (die toch al zo kwetsbaar is) daalt.

Algemeen advies zou zijn de stappen in training veel kleiner, en korter te maken. Afwisseling tussen verschillende trainingen, maar elke categorie wel langzaam uitbreiden.

Ingaande op het buiten gaan. Ik vind de heenweg ernaast lopen, en de terugweg erop, echt geen fijne basis. Tenminste, ik neem aan dat je de heenweg er niet op wilt vanwege spanning? Wat wellicht bij een introvert lijkt op gebrek aan motivatie. Op de terugweg is die spanning er nog steeds! Alleen kan ik me goed voorstellen dat de motivatie er dan wel is, namelijk naar huis; de veilige haven. Bij een extravert had je het op deze manier niet (of net wel) gered, want die was waarschijnlijk sterk geworden en had geprobeerd zo snel mogelijk thuis te komen. Wat je ongetwijfeld dan (h)erkend had als spanning, waarna je er eerst naast was gaan lopen, totdat de terugweg net zo “traag”/veilig/ontspannen ging als de heenweg. In deze fase van training is “doorlopen” voor dit type paard gelijk aan spanning. En dat geeft niet he, grenzen verleggen mag best spannend zijn. Maar wel binnen grenzen van het werkbare, met name voor het brein van het paard.

Ik mis de tussenstappen. Waar zijn de langere wandelingen? De opbouw om wel door het drukkere stuk te komen? Of is dat geen doel? Waar is het vooruit laten lopen, zonder dat je erop zit? Immers moet een paard ook leren dat voorop lopen kan, en meestal zijn daar een of meerdere tussenstappen nodig voordat je erop kan zitten.

Uiteraard kan je de training opsplitsen in “rijden buiten het erf” en wandeling door het drukke stuk. Maar dan is het toewerken naar zowel heenweg als terugweg erop. De heenweg anders doen dan de terugweg, zou ik echt heel erg mee oppassen.

Dat je paard veel lijkt te accepteren, wil niet zeggen dat er dan geen spanning is. Júíst bij een dominant introverte moet je er extreem voor waken dat je niet op de punten komt dat de spanning zo hoog wordt dat leren niet meer gaat. Omdat de motivatie bij dit type paard het meest kwetsbaar is.

Ik vind het gaat werken met een start/pauze button ook een erg goed advies.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 13:06

Voedsel weigeren zit bij mij op score 10/10. Dan ben je al veel en veel te ver gegaan. Wat is er mis met een beloning geven gewoon omdat het kan? Ik beloon soms bewust voor het toenadering zoeken en samen “zijn” dat hebben ze nodig.

Wat bij mij helpt is trainen in liberty. Dus los. Als de vraag te moeilijk wordt, te snel gaat of als ze moe is dan draait ze zich om en loopt ze weg. De eerste paar keer was ik geschokt hoe snel dat eigenlijk is. Alles wat ik met haar wilde doen, was ze al overvraagd voor ik voor mijn gevoel begonnen was.

Ik zet voor ik begin een timer van 20 minuten en neem een halve schep brok mee. Brok op= einde sessie. 20 minuten voorbij? Alles op de plek laten vallen en sessie beëindigen.

Sinds ik dat doe en daarbinnen de regie bij haar laat over wat we in die 20 minuten gaan doen, is ze super enthousiast geworden en geeft ze 9 van de 10 keer meer dan ooit.

Vaak als ik de sessie heb afgesloten, deken en masker weer op dan blijft ze rondhangen. Dan zeg ik wil je nog iets doen? Wat wil je doen dan? Dan krijg ik nog een paar minuten bonus. In de minuten stuur ik ook niks en mag ze geven wat ze wil geven. Meestal zijn dat zijgangen oid. Dit doet ze pas sinds een paar maanden, alleen als ze daar zin in heeft. Ik heb geprobeerd strak vast te houden aan die 20 minuten en haar initiatief te weigeren als ze verder wilde maar dat voelde niet goed. Ze was teleurgesteld en ik wees haar initiatief af. Erg onbeschoft van mij.

Met alles wat ze doen praten ze tegen je. Ze vertellen je een verhaal. Luister jij naar hun verhaal of ben je alleen met jezelf bezig? Ik vind het zelf erg onaangenaam als ik met mensen omga die het niet boeit wat ik wil vertellen maar die alles overschreeuwen met hun eigen ervaringen en mening ;)

Wat als alles nu eens precies goed is hoe het is?

Ik heb ervoor gekozen dat mijn paard het terrein niet meer af hoeft voor wandeling of buitenrit. Ze vindt het veel te spannend en voelt zich onveilig. Het gaat 400% over haar grenzen heen ondanks voorzichtig opbouwen. Mijn paard is daar dankbaar voor. Ik wilde met haar op buitenrit omdat paarden dat nou eenmaal leuk horen te vinden en alleen bak werk zielig is. Tot mijn moeder (geen paarden mens) zei; voor wie doe je het nou eigenlijk? Je wilt dat voor haar omdat je het voor haar leuk vindt. Maar wil ze het eigenlijk wel?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 13:25

pluisje88 schreef:
Elke toegevoegde prikkel van energie (bijvoorbeeld enthousiaste beloning van mij uit) laat de mijne afhaken.

Goh wat grappig, ik dacht dat dit aan mij lag. Blijf van instructrices te horen krijgen dat ik zelf meer energie in mijn lichaam moet hebben terwijl ik merk dat de mijne daar juist van afhaakt.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 14:01

JudithGigi schreef:
pluisje88 schreef:
Elke toegevoegde prikkel van energie (bijvoorbeeld enthousiaste beloning van mij uit) laat de mijne afhaken.

Goh wat grappig, ik dacht dat dit aan mij lag. Blijf van instructrices te horen krijgen dat ik zelf meer energie in mijn lichaam moet hebben terwijl ik merk dat de mijne daar juist van afhaakt.

Nee absoluut niet. Ze doen zichzelf genoeg ellende aan in hun eigen hoofd. Daar hoeven wij echt niet nog een schep bovenop te doen.

De mijne geeft het inmiddels mooi aan. Soms heb ik geen zin een clicker vast te houden. Dan bridge ik met mn stem. Na een paar keer word ik natuurlijk steeds enthousiaster. Dan wendt ze dr hoofd een beetje af, worden haar ogen strak en geeft ze minder. Doe ik het dan nog een keer dan doet ze helemaal niks meer en lijkt ze heel geïrriteerd naar mij. Dan zeg ik nou sorry hoor.. ja ik pak hem al. Ze wacht rustig tot ik terug kom met de clicker, kijkt ze me aan, slaakt een zucht van verlichting en begint met een vrolijk hoofd allerlei dingen aan te bieden. Al die gekke stemmetjes en rare woorden vindt ze maar kinderachtig. DOE NORMAAL MENS!!! oke dan :D

Jammer dat dit soort dingen nog steeds geroepen worden door instructruteurs. 1 van de grootste redenen dat ik zelf bezig ben met een instructeursopleiding ;)

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 14:06

Werk je met een start en stop signaal? En mag hij nee zeggen?
Zodra ze echt weten dat ze Nee mogen zeggen (en er wordt echt geluisterd) gaan ze veel enthousiaster ja zeggen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 14:21

Begonnen met startbutton. Toen viel me pas op dat ze echt langer denk tijd nodig heeft dan ik haar geef. Ze heeft gewoon een wat langzame prosessor laten we maar zeggen ;) stop ga ik nog uitbouwen. Startbutton durven gebruiken vind ik belangrijker en ik deed eigenlijk geen dingen waarbij ze stop zou willen gebruiken. Als ze moe is van de training heb ik dat inmiddels door dus dan stoppen we gewoon.

Voor ik het rijden weer op ga pakken ga ik haar de stop aanleren.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 14:26

pluisje88 schreef:
Ik heb ervoor gekozen dat mijn paard het terrein niet meer af hoeft voor wandeling of buitenrit. Ze vindt het veel te spannend en voelt zich onveilig. Het gaat 400% over haar grenzen heen ondanks voorzichtig opbouwen. Mijn paard is daar dankbaar voor. Ik wilde met haar op buitenrit omdat paarden dat nou eenmaal leuk horen te vinden en alleen bak werk zielig is. Tot mijn moeder (geen paarden mens) zei; voor wie doe je het nou eigenlijk? Je wilt dat voor haar omdat je het voor haar leuk vindt. Maar wil ze het eigenlijk wel?

Ik ben het met je gehele reactie erg eens, maar wil hier even op inhaken. Een van mijn paarden vond naar buiten gaan ook niks, als jonkie aan de hand al niet, en na het beleren ook niet. Ondanks dat ze relatief braaf was, voelde ik dat het voor ons beide absoluut niet lekker was.

Toch is opeens een paar weken terug het “kwartje gevallen” (stomme verwoording), en nu vindt paardlief de ‘sight seeing’ rondjes ineens helemaal leuk. Vrij vlot daarna kon ze meegaan op de positieve flow van galopperen ohz die mijn andere paarden hebben, terwijl ze daarvoor liever niet wilde galopperen met iemand op haar rug. Eerder deze week nam ze hier zelfs het voortouw in! Het voelt net alsof ze is “bevrijd” van iets, maar ik kan me totaal niet bedenken wat het is. Ik denk eigenlijk gewoon een ontwikkeling door ouder worden en training. En verhuizing van de kudde waardoor ze in een prikkel armere omgeving staat = mentaal beter uit kan rusten.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 14:31

Ik heb maar 1 rijpaard en ik moest of alleen op pad, of met stalgenoten die hier geen boodschap aan hebben (allemaal extraverte paarden) dat is wel wat anders dan wat jij beschrijft helaas. In jouw geval was ik er ook eerder voor gegaan om het toch te proberen. Fijn dat het gelukt is!

Als ze iets uit eigen beweging gaan doen gaat ineens de rem eraf en voelen ze inderdaad als bevrijd aan. Dan zijn ze berust in de situatie en ook rotsvast vertrouwbaar is mijn ervaring

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-24 23:27

Bedankt voor het delen van al jullie ervaringen. Ik kan niet op alles in detail ingaan, dan raak ik niet uitgetypt :)

Ja ik gebruik start buttons (maar kan dat meer doen)
Ja ik bouw op per wandeling en loop achter, naast, links, rechts voor enz. Goede tip, altijd doen met alle type paarden. Uitstekende training. Ik snap ook wat je zegt over je aversie om er op de terugreis op te gaan. Ik zie echter op de heenreis al dat hij een ‘open’ dag heeft en vraag hem of ik op mag stappen, hij parkeert ook in dan, en ik merk juist dat hij enthousiast wordt en zelf vertrouwen krijgt met mij op zijn rug dan. Wellicht ook omdat ik afstap wanneer er spanning is (bij hem of bij mij) en dan lopen we lekker verder. Geen punt. Hij is ook geen ‘naar huis renner’ Heel vreemd voor mij, maar wel fijn.

Het filmpje van Linda kende ik. Heel interessant om te zien.

En ik zal RBI ook nog even goed nalezen.

Het allerlastigste is dat het dus zo verschillend is en de ene dag de andere niet is. Of zelfs het ene moment alles top andere moment is hij gefrustreerd. Ik vermoed idd het ‘ man wat is dit stom’ en hou de oefeningen kort, met veel pauzes.

Het blokkeren/afsluiten en geen voedsel beloning aannemen is interessant. Het is namelijk de ene keer geen zin hebben en naar de paarden van de buren staren en de andere keer is het de kat in het gras wat echt eng is. Begrijpelijk. Ik geef hem ook op die momenten de tijd. Buiten tijdens het wandelen is dat lastig omdat hij soms midden op de weg blijft staan.
Wat ik zelf toepas is hem laten speuren naar stukjes wortel die ik voor ons uit gooi. Zelfs in bevroren stand heeft hij het gezien en na een tijdje zoekt hij de wortel dan op. Kriebel beloningen zijn meer okay overigens.

Mooi om te lezen dat er meer mensen mee stoeien en dat het best pittig is.