Ik zie mezelf toch wel als ervaren paardentrainer en heb een aardig zakje kennis en kunde van het werken met paarden met verschillende karaktertrekken of trauma`s. Dit heb ik grotendeels te danken aan mijn oude maatje Blizz ( left brain extrovert). Met hem heb ik alles bereikt en meer. Filmopnames, theatershows, riddershow, westernmedialle, piaffe en een legio aan vrijheidsdresuuur kunstjes, neckrope rijden enz enz.
Met die achtergrond heb ik ook mijn jonge paard Brisingr (7) beleerd. Hij kent al wat kunstjes, doet het prima met grondwerk, is onder zadel en verkeersmak en betrouwbaar. Kortom, geweldig!
Maar ik loop er tegenaan dat hij de hoera let`s go mentaliteit mist ( of ik mis die

Voedselbeloning en clickeren doen we ook en daarin merk ik dat het tot de spanning/geen zin meer/oh jee ik staar in de verte momenten werkt, maar dan niet meer. Hij neemt wel een worteltje aan, maar lijkt meer op spanningeten dan belonen. De beloning die goed werkt is lekkere kriebels. Daar kan hij geen genoeg van krijgen. En juist daar heb ik het idee dat het wel eens averechts werkt.Oh baasje hoi, kriebels graag.
Hij heeft Yes dagen en Meh dagen. Op de Yes dagen (momenten eigenlijk) kan ik met hem wandelen een stukje ( echt niet ver want we wonen aan een drukke smalle weg en dat ik vooral voor mij niet ontspannen) Halverwege opstappen en terug rijden gaat dan ook prima. En dan zijn er dagen dat hij niet eens de stal in wil lopen ( te ver weg van de kudde die 1 m verderop staat) dan weet ik dat de wandeling tot het einde van de oprit is. Hetzelfde met rijden in de bak. Niet vooruit te branden dan en als hij draaft is dat mentaal afgesloten. Lijkt voor mij een beetje op learned helplessness. Wanneer ik dan afstap en ga grondwerken is hij er weer. Wanneer er een ander ook in de bak rijdt gaat het prima. Helaas is dat zelden.
Het wordt een lang verhaal en veel langer wil ik het ook niet maken. Het is subtiel en complex dus ik verwacht ook niet een oplossing maar ben benieuwd naar ervaringen.
Oh.. wel leuk om te weten dat hij al zijn eerste vikingshowtje heeft gedaan. In een binnenbak, met muziek en publiek en applaus. Vanaf de grond begonnen en ik voelde spanning bij hem dat ik twijfelde of ik erop kon, maar toen ik in het zadel zat was het helemaal okay. Alle show elementen en kunstje gedaan. Supertrots en blij.
Waar ik graag tips/ervaringen in ontvang:
- heb jij een LBI en hoef train jij +R
- wat te doen bij bevriezings momenten
- kennis over LBI en voedselbeloning en onthouding voedsel beloning
- opbouwen solo buitenritten met LBI (we doen al gras-eet momenten)
Meningen over zadel, hoofdstel, osteopaat ed zijn niet nodig. Dat is allemaal in orde anders zou ik er niet opstappen.