Paard gaat zitten op de achterbalk!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fortuna22

Paard gaat zitten op de achterbalk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-24 09:42

Mijn grote(+1.80m), nogwat slappe,5 jarige ruin, gaat tijdens het vervoer ‘zitten’ op de achterbalk.
We hebben een ruime 2-paards trailer, hij gaat er met rust netjes op, maar vindt het enorm spannend. Ik heb wel het idee dat hij voldoende ruimte zou moeten hebben om zijn benen wat wijder te kunnen zetten, maar zou dat nog eens moeten testen met een 1,5-paards trailer.
Ik vraag me alleen af of hij het dan niet zou doen..
De klep staat helemaal bol en krijgen we bij aankomst bijna niet los.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Aatrox

Re: Paard gaat zitten op de achterbalk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 09:48

Ik heb een Ifor en mijn paard gaat ook zitten op de stang, lekker makkelijk denk ik. Bij Ifor kan je alleen op 2 hoogtes de stang ophangen en op 3 breedtes. Ik heb een extra stang gekocht en deze op de middelste onder gehangen en eentje op de achterste en hoge. Probleem opgelost.. nu heeft die van mij genoeg ruimte in de lengte dat hij niet tegen de klep komt als hij erop leunt.. dat zal ook wel helpen.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-24 10:22

Dat is ook nog het proberen waard, dank voor je tip!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 13:23

Stang hoger hangen kan idd helpen. Heeft hij genoeg ruimte in de lengte? wat doet hij zonder tussenschot?

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-24 16:04

Duhelo schreef:
Stang hoger hangen kan idd helpen. Heeft hij genoeg ruimte in de lengte? wat doet hij zonder tussenschot?

Hij hangt op de hoogste stand en de ruimte in de lengte is idd voldoende. :o
Durf het eigenlijk niet zo goed aan zonder tussenschot, dan is de ruimte wel erg groot…?
Dan zou ik denk ik beter een 1,5 -prds kunnen proberen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 16:25

Je kan ook de stang laten verplaatsen, dan verzetten ze de ophanging hoger of verder.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 16:30

Fortuna22 schreef:
Duhelo schreef:

Hij hangt op de hoogste stand en de ruimte in de lengte is idd voldoende. :o
Durf het eigenlijk niet zo goed aan zonder tussenschot, dan is de ruimte wel erg groot…?
Dan zou ik denk ik beter een 1,5 -prds kunnen proberen.

ruimte groot maakt niet zoveel uit, wel even zorgen voor een lange achterstang, zonder achterstang is niet veilig natuurlijk. als je een 1.5 kan lenen is dat mss wel simpeler.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 16:36

Ik denk dat het idd wel goed is dat je er wat aan wilt doen. Ik haalde mijn paard een keer van de trailer en ze had zo hard tegen de stang geduwd, dat die helemaal grijs had afgegeven op haar staart. Dat was ook geen vuil, ik kreeg het er niet eens uit. Ik zocht of ik die foto nog had, maar helaas, het is ook al tien jaar geleden.
Ik kan me ook voorstellen dat ze zo iets in hun staartbeen kunnen beschadigen.

Voor onze shetten hebben we zelf de ophanging omlaag gedaan en gemonteerd.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-24 13:28

Dank tot zover voor jullie tips en meedenken! Ik ga eerst eens proberen aan een lange balk te komen! De ophanging is namelijk wel hoog zat voor hem.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 13:47

Waar je ook eens naar kunt kijken, is je manier van rijden.

Sommige paarden moeten echt leren dat ze p zichzelf kunnen vertrouwen.

Ik kreeg van iedereen het verwijt dat ik als een trut reed met de trailer maar voor mijn traumapaard dat niet meer te laden was, was dat zelfs te heftig. Ben echt als slak gaan rijden en met de keer ging mijn paard meer ontspannen staan.

Doet jouw paard dit ook als je thuis gewoon laden oefent? Of enkel als je met de trailer hebt gereden?

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-24 17:00

Snap je opmerking goed en is in veel gevallen zeer terecht! Maar ik rij idd heel voorzichtig met hem!
Hij is denk ik maar een keer of 5 op transport geweest, waarvan 2 x op een vrachtwagen. . Hij gaat volgens mij bij het wegrijden al meteen zitten.
Ik zal hem eens naast mijn merrie( zijn weidegenootje) zetten, misschien krijgt hij dan het vetrouwen?!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 18:14

Mijn ruin van 1.80 doet het ook. Is inmiddels al heel wat keren op de trailer geweest in zijn 18 jarige leven, maar blijft het doen. Heb een lange stang erin, hij kan schuin staan, hij past makkelijk tussen de stangen, maar hij hangt graag. Mijn achterstang is zelfs wat verbogen erdoor. Ik knijp altijd even in zijn kont zodat hij iets naar voren gaat, en maak dan snel de stang los. Anders zit het muurvast.

Hij vind het gewoon lekker. Heb het eens uitgetest zonder voorstang, maar ook dan leunt hij lekker.