Steadyhands Riding gloves, zin of onzin?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Steadyhands Riding gloves, zin of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-24 19:10

Ik zag ze voorbij komen op fb, en mijn eerste idee was, wat een onzinnigheid :')
Ik werk graag met een wat brede handzetting, vooral in het begin van de opleiding, dus dan zijn dit soort dingen sowieso onzinnig. Daarnaast lijkt het me enkel luiheid voor de ruiter. Je moet de juiste spieren ontwikkelen voor een zachte, rustige hand die altijd meewerkt met de paardenmond. Dan lijkt dit me niet bepaald te werken toch? Maar de reviews geven juist aan dat je meer gevoel krijgt van wat je met je handen doet, misschein dat het dus juist werkt tegen tegenwerkende of terugwerkende handen?
Nja ik vind er dus van alles van, ik ben benieuwd naar jullie mening.

Afbeelding
https://equisk.com/products/steadyhands ... rrency=EUR

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 19:16

Onzin en geldklopperij. Ik heb -om mijn handhouding te verbeteren- een tijd met een veter tussen mijn handen gereden. Kost ongeveer € 2,95 en doet precies hetzelfde. Is veiliger ook. Als je de veter gewoon van hand naar hand los neemt, en je valt van je paard, ben je meteen los van je verbindingsstukje. Dat moet ik met klittenband nog maar zien.
Alles wat simpel is moet tegenwoordig als (dure) gadget gepromoot worden.

Edit; ik had het echt nodig. Verpakte met rijden tig keer mijn teugels, was te onrustig met mijn hand. Ik heb een zomer met een veter gereden en heb er heel veel baat bij gehad. En ik het het vervloekt. Hardgrondig.
Zelfs mijn zeer kritische dochter zegt nu "mam, jij hebt echt zo'n fijne handhouding!" :D

Anoniem

Re: Steadyhands Riding gloves, zin of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 19:25

Ik heb ze :D heb een afwijking aan mijn pols waardoor ik die soms niet lekker stil kan houden. Dit werkt voor mij erg goed en het is er ook almheel veel fijner van geworden.

Uiteraard combineer je zo iets met je zitlessen maar ik vind ze fijn werken.

Ze schieten overigens zo los als je wat gebeurd er zit een beveiliging in het midden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 20:54

Hoe kan je nu meer gevoel krijgen als er een laagje tussenzit?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 23:51

Niet helemaal eens met dat je de juiste spieren moet ontwikkelen. Rechtop zitten, schouders laten vallen, bovenarmen ontspannen, handen dragen. Het is meer een kwestie van spieren loslaten dan ontwikkelen imo.

Ik zie het nut er wel van, het helpt om minder te gaan fladderen met je handen denk ik :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 07:03

Avalanche schreef:
Niet helemaal eens met dat je de juiste spieren moet ontwikkelen. Rechtop zitten, schouders laten vallen, bovenarmen ontspannen, handen dragen. Het is meer een kwestie van spieren loslaten dan ontwikkelen imo.

Ik zie het nut er wel van, het helpt om minder te gaan fladderen met je handen denk ik :)

Dat is echt een misvatting. Ook om rechtop te zitten en alles wat jij noemt moet je dus juist ook de juiste spieren wel aanspannen. En de fout die vaak gemaakt wordt is dat de verkeerde spieren aangespannen worden. Maar alsnog zal je de juiste spieren moeten trainen om juiste houding aan te nemen. Vaak juist de kleine spieren ipv grote en die zijn vaak juist te slap en moet je dus wel trainen. Het zal je verbazen hoeveel mensen en ruiters dingen met de verkeerde spieren doen.

Ik zie dit als hulpmiddel en het kan best handig zijn. Net als allerlei anderen dingen zoals beugels vastmaken, schouders tapen oid. Bewustwording, training en dan zelfstandig kunnen.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 08:51

Ik ben nogal een fladderaar en heb een paar keer les gehad met een brede elastiek om mijn polsen. Zelfde effect als die handschoenen of de veter van rien10, maar een stuk goedkoper.

Voor mij persoonlijk gaat het meer om het gevoel te ontwikkelen dan om specifieke spierontwikkeling. Heb er veel baat bij (enorm lastige oefening voor mij), moet het dringend weer eens gaan doen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 08:58

Wat een geld voor een paar handschoenen met een verbindingsstukje!
Veel te warm lijkt me en wat als je paard een onverwachte beweging maakt?

De veter is een betere oplossing, lekker fel kleurtje nemen zodat je m makkelijk terugvindt als hij valt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 09:04

Voor mensen met een beperking aan de hand/pols misschien een optie.
Maar voor mensen zonder zou ik gewoon je teugels in een brug nemen zoals je vaker ziet bij de racerij, dat heeft imo ongeveer het zelfde stabiliserende effect.
En dan kan je wel je hand los en naar voren brengen als je wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 09:11

cissy schreef:
Wat een geld voor een paar handschoenen met een verbindingsstukje!
Veel te warm lijkt me en wat als je paard een onverwachte beweging maakt?

De veter is een betere oplossing, lekker fel kleurtje nemen zodat je m makkelijk terugvindt als hij valt.

Veel te warm? Je weet dat ongeveer 80% van de ruiters altijd handschoenen draagt? Deze zijn niks dikker dan die.Als je paard een onverwachte beweging maakt klikt die gelijk los. De veter was hier absoluut geen oplossing dit wel :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 09:12

Ik draag alleen handschoenen als het koud is.
Ik vind handschoenen vervelend rijden veel minder gevoel met je teugels (persoonlijke mening).

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 11:23

miereneter schreef:
Ik ben nogal een fladderaar en heb een paar keer les gehad met een brede elastiek om mijn polsen. Zelfde effect als die handschoenen of de veter van rien10, maar een stuk goedkoper.

Voor mij persoonlijk gaat het meer om het gevoel te ontwikkelen dan om specifieke spierontwikkeling. Heb er veel baat bij (enorm lastige oefening voor mij), moet het dringend weer eens gaan doen.

Ik schreef het een beetje gek op, de veter van Rien is natuurlijk nog veel goedkoper. Bruggen is ook een goed idee, dat ga ik straks eens doen.