Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
rien10 schreef:Ligt helemaal aan het doel van het longeren. Daar is zo 1, 2, 3 geen antwoord op te geven. Door mij in ieder geval niet.
Persoonlijk ben ik geen fan van longeren. Met of zonder iets er aan geknoopt.
Renee schreef:rien10 schreef:Ligt helemaal aan het doel van het longeren. Daar is zo 1, 2, 3 geen antwoord op te geven. Door mij in ieder geval niet.
Persoonlijk ben ik geen fan van longeren. Met of zonder iets er aan geknoopt.
Dit was ook mijn eerste gedachte: het hangt van je doel af. Daarbij is het ook belangrijk welke hulpteugel helpt mij het beste om dat doel te behalen.
Wel ben ik benieuwd rien: waarom geen fan?
jetm schreef:Mireille den Hoed heeft een heel mooi boek geschreven over Longeren met Takt, zonder hulpteugels je paard in balans aan de longe, in het linkje vind je de boekbeschrijving die ik daarover heb geschreven.
En dat is eigenlijk ook de reden waarom ik voor longeren zonder hulpteugels ben, maar Mireille kan het veel beter uitleggen
Dahlia85 schreef:Wat zijn jullie meningen over longeren: met of zonder hulpteugels.
Ik ben voorstander van hulpteugels, uiteraard zonder heftig inwerken (dus lang en laag, maar net zo dat hij niet slungelig gaat lopen). Maar houding vind ik beter en daardoor betere training van de rug en buikspieren. Dus op die manier mooier het achterbeen eronder en minder holle rug
Heb recent ook veel boeken gelezen die dit eigenlijk wel onderbouwen of zelfs zeggen dat zonder bijzetteugel longeren niet echt zinvol is. Maar er zullen tegenstanders zijn, wat zijn jouw argumenten juist wel of geen bijzetteugel te gebruiken?
Janneke2 schreef:Dahlia85 schreef:Wat zijn jullie meningen over longeren: met of zonder hulpteugels.
Ik ben voorstander van hulpteugels, uiteraard zonder heftig inwerken (dus lang en laag, maar net zo dat hij niet slungelig gaat lopen). Maar houding vind ik beter en daardoor betere training van de rug en buikspieren. Dus op die manier mooier het achterbeen eronder en minder holle rug
Heb recent ook veel boeken gelezen die dit eigenlijk wel onderbouwen of zelfs zeggen dat zonder bijzetteugel longeren niet echt zinvol is. Maar er zullen tegenstanders zijn, wat zijn jouw argumenten juist wel of geen bijzetteugel te gebruiken?
De enige hulpteugel die ik ooit gebruikt heb bij het longeren was een gogue.
Dat is een soort driehoek: een extra kopstuk dat ik aan het halster vastmaakte, touwtjes door de vierkante 'ringen' van het halster en dan naar de singel en terug.
De enige functie die het ding had (daar kun je mee klungelen) was: zorgen dat de sterrenkijker die ik toen onder mijn hoede had niet zo hoog kon.
De eerste minuut snapte ze er niets van, daarna was het "Oh ja, gaat niet - maar ik kan wel mijn hals strekken".
De rest doet vaker kwaad dan goed.
"Slungelig lopen" gaat over energie, 'het voorwaaarts' en over balans. Geen van deze los je op aan de voorkant.
"Training van de rugspieren" vind ik altijd wat raar klinken. (De rugspieren die zo lekker veren onder het zadel hebben de functie om de rug hol te maken. Binnen de normale afwisseling in het lopen van 'ietsje holler ietsje boller' hebben ze hun functie. Verder niet.)
Training van de 'buik'spieren is essentieel. Inderdaad als onderdeel van bekkenkanteling en de rug 'bol' maken.
Ik train dit aan de longe door verticale balans te vragen - en daar zijn geen hulpteugels voor nodig. (Het boek van Mireille den Hoed gaat hier oa over.)
(En zoals sommige mensen praten over hoe een paard moet lopen 'is die krul alles' en wordt er niet gepraat over alles wat daar voor nodig is: balans, ontspanning, ritme, 'voorwaarts', bekkenkanteling en een benul van het kunnen 'spelen' met het eigen zwaartepunt.)