Longeren met of zonder bijzet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dahlia85

Longeren met of zonder bijzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-24 15:48

Wat zijn jullie meningen over longeren: met of zonder hulpteugels.

Ik ben voorstander van hulpteugels, uiteraard zonder heftig inwerken (dus lang en laag, maar net zo dat hij niet slungelig gaat lopen). Maar houding vind ik beter en daardoor betere training van de rug en buikspieren. Dus op die manier mooier het achterbeen eronder en minder holle rug
Heb recent ook veel boeken gelezen die dit eigenlijk wel onderbouwen of zelfs zeggen dat zonder bijzetteugel longeren niet echt zinvol is. Maar er zullen tegenstanders zijn, wat zijn jouw argumenten juist wel of geen bijzetteugel te gebruiken?

rien10

Re: Longeren met of zonder bijzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 15:52

Ligt helemaal aan het doel van het longeren. Daar is zo 1, 2, 3 geen antwoord op te geven. Door mij in ieder geval niet.
Persoonlijk ben ik geen fan van longeren. Met of zonder iets er aan geknoopt.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 15:54

Maar een hoofd vastzetten (want dat is wat uiteindelijk alle bijzets doen), is nooit bevorderlijk voor een actief achterbeen. Met vastzetten bedoel ik dus dat de hulpteugel voorkomt dat het paard zijn hoofd daar kan brengen waar hij hem op dat moment nodig heeft.

Het hoofd van het paard is zijn balanspunt. Een paard brengt zijn hoofd omhoog uit onbalans, of omdat de rugspieren nog te kort zijn om op te rekken.
Als je het hoofd dus vast zet (of in sommige gevallen tegen houdt om omhoog te kunnen), zal dat altijd ten koste van het achterbeen gaan.

Een paard loopt in aanleuning vanuit het achterbeen, niet vanuit het bit.

Jill Huybregts heeft een heel mooi filmpje gemaakt over hoe dat met rijden werkt.
Overigens zie je tegenwoordig steeds minder mensen bijgezet longeren, gelukkig maar.

Dubbele longe (en dan niet als hefboom vast geknoopt) is in mijn ogen 1 van de weinige dingen die echt toegevoegde waarde kan hebben omdat je op het juiste moment kunt lossen.
Laatst bijgewerkt door Sky_As op 15-07-24 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 15:56

rien10 schreef:
Ligt helemaal aan het doel van het longeren. Daar is zo 1, 2, 3 geen antwoord op te geven. Door mij in ieder geval niet.

Dit was ook mijn eerste gedachte: het hangt van je doel af. Daarbij is het ook belangrijk welke hulpteugel helpt mij het beste om dat doel te behalen.

Wel ben ik benieuwd rien: waarom geen fan?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 16:01

Ik ben er geen fan van, zie paarden van mensen die met bijzet longeren meestal op de voorkant duikelen, zich opkrullen, zich scheef trekken of een combinatie van allemaal. Liever zonder hulpteugels of een dubbele longe (al ben ik daar zelf te onhandig voor)

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 16:04

Ik ben geen fan van hulpteugels. En mijn paarden al helemaal niet.
Nu vind mijn tinker merrie longeren aan 1 lijn sowieso helemaal niets, dus als ik bij haar een hulpteugel erop ga zetten, zal ze helemaal niet meer willen lopen.
Mijn tuiger weet niet wat hulpteugels zijn.

Ik longeer het liefst met dubbele lijn, en dan door de leidselogen direct naar het bit, zoals je met mennen doet. Zo lopen ze beide het fijnst.
Want stinkie vind dat we dan aan het mennen zijn, en mennen is de bom :')
En mijn tuigerruin loopt veel meer op eigen benen aan 2 lijnen. (met 1 lijn hangt hij aan de lijn)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 16:08

Renee schreef:
rien10 schreef:

Dit was ook mijn eerste gedachte: het hangt van je doel af. Daarbij is het ook belangrijk welke hulpteugel helpt mij het beste om dat doel te behalen.

Wel ben ik benieuwd rien: waarom geen fan?

Oh, dat is heel persoonlijk, ik vind dat rondgesjok op een (te kleine) volte echt helemaal niks.
Loswerken doe ik wel, in de paddock, de grote dan, in de longeercirkel vind je mij niet snel. Dan los veel overgangen laten maken. Flink doorstappen. Soms met balkjes werken. Soms naast de beweging nog met de balanskussens aan het werk. Of even lekker "de wind door zijn haar" als het stormt trekt hij graag een sprintje. Dat kan ook niet zo in een longeercirkel.
Een ander vind het weer prima. Dat is best. Ik doe het niet graag.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 16:12

Ik gebruik wel graag een touwtje of dubbele longe, maar nooit zo strak dat paard met het hoofd in een houding gedwongen wordt.

Wel voor schouderbegrenzing en tegen het kantelen van het hoofd, lengtebuiging etc. Niet om paard te laten zakken, dat doen ze gewoon door het activeren achter en van achter naar voren laten lopen.

Ik zie vaak juist bij het longeren zonder hulpmiddelen dat het paard gaat stofzuigen en teveel op de voorhand komt en op 1 voorbeen valt, dan wel over de schouder wegloopt.

Voor mij is dat leuk voor begin en basis maar als ik echt dressuurmatig wil werken is er meer nodig.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 16:24

https://horseconnect.nl/longeren-zonder-hulp/

bij longeren wil ik graag ruimte in het frame kunnen oproepen en bijzetten geeft imo wel beperkingen
weglopen over de schouder kan een heel goede gymnastische oefening zijn die ik weer kan benutten door de volte te openen en te sluiten

belangrijkste reden waarom ik zonder bijzet longeer is dat het paard kan gaan compenseren en dat wil ik graag voorkomen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 16:55

Ik ben wel fan van bijgezet longeren maar je moet wel goed weten wat je doet. Je moet handig zijn in longeren en een goed oog hebben voor een correct gaand paard. Dus je moet het achterbeen goed actief houden en zien of een paard echt over de rug loopt en nageeflijk is. En weten hoe je daarnaar toe werkt. Ik heb jonge paarden gehad die ik aan de longe zo klaar had dat ik met zadelmak maken al een L proef kon rijden als ik dat zou willen. Je kan aan de longe geweldig trainen en ik ben grote fan.
Als je echt verreden paarden krijgt dan is daar onder het zadel vaak moeilijk doorheen te komen, ze kunnen lastig zijn maar vaak ook rijtechnisch heel moeilijk. Die ga ik dan liever een tijd longeren zodat ik ze kan corrigeren. Dat gaat aan de longe veel beter (vind ik) en kost minder energie.
Paarden die rijtechnisch fijn zijn en onder zadel op niveau lopen longeerde ik maar 1 x per week, puur voor de afwisseling. Daar is minder mee te halen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 17:05

Ik vind longeren een fijne manier van een paard trainen met bijzet. Mits je weet wat je doet. Maar ik vind het saai en niet leuk dus ik doe het niet. Ik voel ook graag een paard onder me.

Ik longeer wel om eens het frisse eruit te laten lopen, zonder bijzet. Ook gebruik ik bijzet om druk op de mond te leren net voordat er iemand op gaat. Maar dat is niet dat ze nagefelijk hoeven, maar dat er iets aan het bit beweegt..

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-24 17:49

Ik vind dat ze zonder bijzet vaak de rug wat wegdrukt/ holle rug gaat lopen en dus niet het been er mooi onder krijgt.
Ik heb een fries en misschien hebben zij die neiging wat sneller, hoofd hoog, rug hol en sjokken.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 17:56

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 17:57

Zonder hulpteugels en tegenwoordig ook zonder longeerlijn! Paarden lopen op deze manier super over de rug, ze lopen veel beter in balans en treden van achter veel beter onder. 40 jaar gelongeerd met lijn, maar wat een verademing zonder dat ding!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 17:58

Ik longeer nooit, hou er ook niet zo van. ( Ik vind het veel te belastend ).

Maar dan zonder. Je dwingt een paard in een houding met hoofd en hals. Dat kan nooit goed zijn ;)

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-24 17:59

hoogendroog schreef:
Zonder hulpteugels en tegenwoordig ook zonder longeerlijn! Paarden lopen op deze manier super over de rug, ze lopen veel beter in balans en treden van achter veel beter onder. 40 jaar gelongeerd met lijn, maar wat een verademing zonder dat ding!

Wel in een longeercirkel?

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-24 18:23

jetm schreef:
Mireille den Hoed heeft een heel mooi boek geschreven over Longeren met Takt, zonder hulpteugels je paard in balans aan de longe, in het linkje vind je de boekbeschrijving die ik daarover heb geschreven.
En dat is eigenlijk ook de reden waarom ik voor longeren zonder hulpteugels ben, maar Mireille kan het veel beter uitleggen :D

Ik ga dit eens bekijken!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 18:26

Ik zet een van onze bakken af met lint, zodat ik een 20 bij 20 vierkant heb.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 18:28

Ik gebruikte ook nooit iets, maar mijn paard heeft wat last van haar lijf (darmen) gehad en had daardoor wat extra hulp nodig om correcter te gaan bewegen. Gebruik nu de EquiAmi en vind het een onwijs fijn ding. Dwingt niet, vraagt wel richting de juiste houding. Kan ik volle focus houden op vanaf achter activeren ipv alles tegelijk proberen te doen.

Ik ben gewoon niet handig genoeg. Had echt nooit gedacht dat ik oooooit met 'hulpmiddelen' zou gaan longeren, maar ben er nu maar wat blij mee en paard doet 't er super op. Dus hangt denk ik enorm af van je paard, jezelf, én wat je wil bereiken of een hulpmiddel een potentiële toevoeging kan zijn :)

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 18:57

Ik gebruik ze ook niet (meer, vroeger wel), ben er geen fan meer van. Ik longeer dan liever over balken heen. Daarnaast ook vaak los en den zet ik een cirkel af waar ze omheen lopen (dus niet in). Dan houden ze vaak ook een mooiere buiging i.p.v. dat ze naar de buitenkant hangen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 19:04

Ik ben geen fan van bijzetteugels. Ze laten een paard te lang in een zelfde houding lopen, dat geeft vermoeidheid in de spieren die daardoor verzuren en niet meer profiteren van diezelfde houding. Longeren an sich heb ik niets tegen :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 19:17

Dahlia85 schreef:

Ik ben voorstander van hulpteugels, uiteraard zonder heftig inwerken (dus lang en laag, maar net zo dat hij niet slungelig gaat lopen). Maar houding vind ik beter en daardoor betere training van de rug en buikspieren. Dus op die manier mooier het achterbeen eronder en minder holle rug
Heb recent ook veel boeken gelezen die dit eigenlijk wel onderbouwen of zelfs zeggen dat zonder bijzetteugel longeren niet echt zinvol is. Maar er zullen tegenstanders zijn, wat zijn jouw argumenten juist wel of geen bijzetteugel te gebruiken?

De enige hulpteugel die ik ooit gebruikt heb bij het longeren was een gogue.
Dat is een soort driehoek: een extra kopstuk dat ik aan het halster vastmaakte, touwtjes door de vierkante 'ringen' van het halster en dan naar de singel en terug.
De enige functie die het ding had (daar kun je mee klungelen) was: zorgen dat de sterrenkijker die ik toen onder mijn hoede had niet zo hoog kon.
De eerste minuut snapte ze er niets van, daarna was het "Oh ja, gaat niet - maar ik kan wel mijn hals strekken".

De rest doet vaker kwaad dan goed.
"Slungelig lopen" gaat over energie, 'het voorwaaarts' en over balans. Geen van deze los je op aan de voorkant.

"Training van de rugspieren" vind ik altijd wat raar klinken. (De rugspieren die zo lekker veren onder het zadel hebben de functie om de rug hol te maken. Binnen de normale afwisseling in het lopen van 'ietsje holler ietsje boller' hebben ze hun functie. Verder niet.)

Training van de 'buik'spieren is essentieel. Inderdaad als onderdeel van bekkenkanteling en de rug 'bol' maken.
Ik train dit aan de longe door verticale balans te vragen - en daar zijn geen hulpteugels voor nodig. (Het boek van Mireille den Hoed gaat hier oa over.)

(En zoals sommige mensen praten over hoe een paard moet lopen 'is die krul alles' en wordt er niet gepraat over alles wat daar voor nodig is: balans, ontspanning, ritme, 'voorwaarts', bekkenkanteling en een benul van het kunnen 'spelen' met het eigen zwaartepunt.)

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 19:27

zelf merk ik dat het longeren simpel met het halster, de longe en een longeerzweep in de basis goed werkt. En dan vooral tot een mooie ontspanning komen, wel actief achterbeen, hals strekken in de draf etc. Paard wordt er ook gehoorzaam van en hij leert meer naar de stemcommando's te luisteren.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-24 21:46

Janneke2 schreef:
Dahlia85 schreef:

De enige hulpteugel die ik ooit gebruikt heb bij het longeren was een gogue.
Dat is een soort driehoek: een extra kopstuk dat ik aan het halster vastmaakte, touwtjes door de vierkante 'ringen' van het halster en dan naar de singel en terug.
De enige functie die het ding had (daar kun je mee klungelen) was: zorgen dat de sterrenkijker die ik toen onder mijn hoede had niet zo hoog kon.
De eerste minuut snapte ze er niets van, daarna was het "Oh ja, gaat niet - maar ik kan wel mijn hals strekken".

De rest doet vaker kwaad dan goed.
"Slungelig lopen" gaat over energie, 'het voorwaaarts' en over balans. Geen van deze los je op aan de voorkant.

"Training van de rugspieren" vind ik altijd wat raar klinken. (De rugspieren die zo lekker veren onder het zadel hebben de functie om de rug hol te maken. Binnen de normale afwisseling in het lopen van 'ietsje holler ietsje boller' hebben ze hun functie. Verder niet.)

Training van de 'buik'spieren is essentieel. Inderdaad als onderdeel van bekkenkanteling en de rug 'bol' maken.
Ik train dit aan de longe door verticale balans te vragen - en daar zijn geen hulpteugels voor nodig. (Het boek van Mireille den Hoed gaat hier oa over.)

(En zoals sommige mensen praten over hoe een paard moet lopen 'is die krul alles' en wordt er niet gepraat over alles wat daar voor nodig is: balans, ontspanning, ritme, 'voorwaarts', bekkenkanteling en een benul van het kunnen 'spelen' met het eigen zwaartepunt.)

Goeie uitleg van je standpunt! Ik ga toch eens kijken naar dat boek

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 08:25

De manier van Mireille is een mooi startpunt vind ik, als iemand dat goed onder de knie heeft en het niveau wat hoger wordt dan is het vroeg genoeg om andere manieren van trainen er bij te pakken.