Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cioccolato schreef:Oh herkenbaar. Ik vind ererondes nooit leuk voor gevoelige paarden dus ik rij ze dan ook niet. Haal de prijs op en ga er weer uit. Dat zou ik dus doen, voor de gekke ere ronde eruit. Oornetje erop met prijs ophalen met dempende, dikker oren. Geen proppen in oren drukken.. zou ik ook niet vrolijk van worden.
Ben blij dat het in Nederland er af is voor gewone wedstrijden..
Bielsje schreef:Heb je het wel eens in een neutrale setting gedaan? Op de club of iets opstellen, wachten, wachten, wachten, en een ereronde (op muziek evt)?
Ik zou willen weten waar het vandaan komt, is het opbouwen van spanning tijdens het wachten, het achter elkaar aan of de entourage? Dat kun je zo wel een beetje uitsluiten.
Ik ken een paard dat standaard op DE ereronde muziek "aan" ging. Was een kwestie van met die muziek aan trainen dus.
GabberGill schreef:Heb je een plek en support waar je dit normaal zou kunnen maken voor hem
Klinkt stom maar iets opbouwen naar veel geluid en gebeurtenissen op een vertrouwde plek.
Het is niet alledaags wat er daar gebeurt natuurlijk.
Bielsje schreef:Okee, het is veel dus... En ik denk niet dat ieder paard bomproof te maken is, maar wel dat je kunt zorgen dat de emmer niet overloopt. Als een springring al eng is door vallende balken dan kun je bv dat trainen door in springtuinen te gaan rijden, of te gaan springen?![]()
Aan de hand laten staan naast de springring en daar leren afvloeien. Lekker groepsdressuur doen, alles wat normaler maken. Misschien kun je dan op een punt komen dat de emmer niet overloopt zodat er in de toekomst geleerd kan worden dat het allemaal niet spannend is en je misschien wel een keer een fijne ereronde kunt rijden.
Dat zou mijn manier zijn, maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden
Bowo schreef:Ik heb ook zo'n idioot die alles spannend vindt, maar ik wil niet alles moeten aanpassen daarop. Ik heb hem dus ook van jongs af aan naar van alles en nog wat mee gesleept en daar wordt hij toch echt wel dapperder van. En toen ik eens een ereronde te paard mocht rijden, was ik eigenlijk positief verrast. Het scheelt dat mijn paard superveel vertrouwen heeft in mensen op de grond. Tijdens het uitreiken heb ik dus mijn vader er naast gezet en ondanks dat hij het heel spannend vond, blijft hij dan wel staan.
Tijdens de ereronde zelf is het vooral de kunst om hem te vrijheid te geven en die spanning er uit te lopen. Vooral niet aan zijn kop trekken, maar juist voorwaarts rijden (en ja, een dressuurpaard hoort natuurlijk zjjn uitgestrekte draf te laten zien, maar galop is in deze fase ook echt geen probleem hoor). Zolang ze naar voren mogen, doen ze doorgaans ook niet anders dan dat. Als je ze tegen houdt, gaan ze stuiteren. Mocht de rem het begeven, kun je altijd nog op een volte zetten en deze sluiten.
Spring je wel eens? De entourage van het springen is ook heel leerzaam, desnoods over 30cm.
billy3105 schreef:Geen idee hoeveel tijd je hebt na je laatste proef, maar de naf Magic? https://www.medpets.be/naf-instant-magi ... gK19fD_BwE
Ik heb deze laatst aan mijn bom van een Arabier gegeven die na een rust periode aan de Longe moest bij de dierenarts. Vreemd terrein + veel energie lijd dan altijd tot ontploffing. Nu voor het eerst niet. Ik zag nog wel veel spanning in z’n lijf, maar hij ontplofte niet aan de longe en ging niet aan de race. Misschien een keer het proberen waard? Hier gaf ik het 2 uur voor het longeren. (Uur reizen + uur fysio voor hij ‘mocht’)
Orlinapaard schreef:Bowo schreef:Ik heb ook zo'n idioot die alles spannend vindt, maar ik wil niet alles moeten aanpassen daarop. Ik heb hem dus ook van jongs af aan naar van alles en nog wat mee gesleept en daar wordt hij toch echt wel dapperder van. En toen ik eens een ereronde te paard mocht rijden, was ik eigenlijk positief verrast. Het scheelt dat mijn paard superveel vertrouwen heeft in mensen op de grond. Tijdens het uitreiken heb ik dus mijn vader er naast gezet en ondanks dat hij het heel spannend vond, blijft hij dan wel staan.
Tijdens de ereronde zelf is het vooral de kunst om hem te vrijheid te geven en die spanning er uit te lopen. Vooral niet aan zijn kop trekken, maar juist voorwaarts rijden (en ja, een dressuurpaard hoort natuurlijk zjjn uitgestrekte draf te laten zien, maar galop is in deze fase ook echt geen probleem hoor). Zolang ze naar voren mogen, doen ze doorgaans ook niet anders dan dat. Als je ze tegen houdt, gaan ze stuiteren. Mocht de rem het begeven, kun je altijd nog op een volte zetten en deze sluiten.
Spring je wel eens? De entourage van het springen is ook heel leerzaam, desnoods over 30cm.
Hele goede tips! Dankjewel! Laat je dan trouwens de persoon ernaast met een touwtje vasthouden? Of gewoon er los naast staan? Ik vind het een eng idee dat er een touw aan het bit vastzit en ze dan achteruit/omhoog komt. Ook ivm de veiligheid van de persoon ernaast.
Orlinapaard schreef:Goede tip, Marigold! Oordoppen heb ik geprobeerd, maar daar werd ze alleen maar heel boos van. Maar misschien is dat kwestie van vaker oefenen thuis.
Oogkleppen heb ik nog niet geprobeerd. Kan je dat makkelijk aan een hoofdstel bevestigen? Vinden sommige paarden dat niet juist enger, omdat ze dan wel vanalles horen wat ze niet kunnen zien?