Ik wil graag overstappen naar een andere verzekeraar, omdat mijn huidige echt belachelijk weinig dekt (National Academic). Ze vergoeden namelijk niet het volgende:
- schade die mijn paard aanricht aan het paard/dekens/halsters e.d. van anderen want: diegene kiest er zelf voor om diens paard bij andere paarden in de wei te plaatsen, en dus is het risico niet voor mijn verzekering maar voor diegene zelf (dit is gelukkig nog niet voorgekomen, maar ik heb er naar geïnformeerd voor het geval dat en dit was de uitkomst)
- schade aan materiaal/hekwerk/stallen e.d., vanwege een hele geniepige clausule in het polisblad: er wordt geen schade vergoed aan zaken die worden gebruikt onder een huurovereenkomst. Dit geldt ook voor een stalhuurovereenkomst. Mijn paard heeft helaas, samen met een ander paard, het gloednieuwe hekwerk van de rijbak kapot gebeten. De eigenaar van het andere paard en ik zijn hiervoor aansprakelijk gesteld. Ook al vind ik dat de staleigenaar het hekwerk beter had moeten beschermen, heb ik toch contact opgenomen met mijn verzekering. De uitkomst: ze keren niet uit, want het hekwerk valt onder de huurovereenkomst

Ik haal mijn paard nooit van het stalterrein aangezien het trailerladen nog een heel issue is, en we wandelen of rijden (nog) niet buiten. Kortom: mijn verzekering zou eigenlijk alleen uitkeren wanneer mijn paard toevallig schade aanricht aan een persoon of voertuig (personenauto bijv.) die niet onder de huurovereenkomst vallen.

Bestaat er überhaupt een verzekeraar die zulke schade wel vergoed? Welke aansprakelijkheidsverzekering raadt Bokt aan in dit geval? Of bestaat er niet zoiets, en is het een kwestie van genoeg centen op de bank hebben voor het geval ik schade moet vergoeden?
Alvast bedankt