Misschien dat ik ook wat te moeilijk denk, Nederland liggen mijn roots niet. Waar ik vandaan kom ga je naar de verkoper ga je kijken, zeg je of je het paard wil en betaald en klaar.
Via een website heb ik dus een ruin gevonden. Die uit Spanje komt. Hij word verkocht omdat zijn fokker is komen te overlijden, de verkoper is zijn zoon.
Begin december ben in naar Spanje geweest. Ben toen op stal geweest van de tussenpartij, ben niet op de boerderij waar het paard ‘woont’ geweest.
Prachtig weekend gehad ! Hij is echt heel lief , fijn gereden, met zons ondergang over het strand gegaloppeerd. Kortom echt een droom die uit kwam.
Op advies van een vriendin heb ik aan gegeven een week over mijn beslissing na te denken.
Zodat ik geen overhaaste beslissing zou doen.
Belangrijk details ; heb de verkoper , zoon van de fokker tijdens dat weekend even kort gezien. Hij had zich netjes voorgesteld, mijn volledige naam gevraagd , waar ik vandaan kwam etc.
Na een week heb ik gebeld, aangegeven hem te willen kopen. De tussenpartij gaf aan dat het paard medisch gekeurd moest worden voor hij naar Nederland kon komen. Deze keuring heb ik betaald.
En toen begon het in mijn ogen vaag te worden.
Er kwamen opeens allemaal kosten bij.
Zo zou hij nog gecastreerd moeten worden op mijn kosten. Want het Spaanse stamboom staat niet toe dat hengsten naar het buitenland gaan want bloedlijnen. Òf er moet een fok vergunning voor hem gekocht worden.
In de verkoop advertentie stond ruin als geslacht.
Ook kan ik niet zelf het vervoer regelen.
Mijn plan was vrachtwagen lenen van iemand , vriend van mij heeft een vrachtwagen rijbewijs en bood aan te willen rijden. In 3 / 4 dagen rijden naar Nederland.
Stal geeft aan dat dat niet kan. Het paard moet door een Officieel bedrijf vervoerd worden Ivm douane.
En waarvan ik helemaal denk dit klopt niet ;
De advertentie stond dat de verkoop inclusief is.
Maar laat transport naar het buitenland daar nou net niet onder vallen.
Hij is op de website wel als verkocht onder voorbehoud gestaan, nu is zijn advertentie helemaal verdwenen.
Zelf heb ik nog niets betaald.
De verkoop staat nu dus een beetje stil. Want ik wou eerst even peilen of dit wel normale gang van zaken is.
Echter nam woensdag de verkoper contact met mij op via Facebook. Daarvoor had hij geen contact gegeven van mij , hij had mij gevonden omdat hij mijn volledige naam had opgeschreven.
Was gewoon vriendelijk contact , absoluut niet opdringerig. Hij wou vragen of er nog interesse was. Want de tussenpartij gaf bij hem aan dat ze nog op antwoord wachtte of ik hem wou kopen.
Paard blijkt al jaren een tuin te zijn. Jonger dan door de tussenpartij aangegeven. Niet door hun getraind zoals hun wel in de advertentie aangaven. En heeft een andere naam dan aangegeven, waar verkoper wel van op de hoogte was. Hun was dit geadviseerd want met een populaire naam die makkelijker is zou hij sneller verkocht worden.
Heb heel brutaal gevraagd wat voor prijs hun met de tussenpartij hadden afgesproken. Nou de helft van wat ik met hun had afgesproken. Hun waren ook in de veronderstelling dat hij voor een veel lager bedrag weg zou gaan.
Indentiteit van het paard is wel aan de hand van foto’s bevestigd.
Gezien de hele situatie had ik de verkoper gevraagd of hij een foto met een lepel van het paard wou maken zodat ik weet dat het echt is.

Gister nam de verkoper met mij contact op dat hun niet meer via de tussenpartij willen verkopen.
Hun voelen zich heel erg opgelicht kwa de prijs die hun krijgen van hun en wat ik daadwerkelijk zou betalen.
Mocht ik hem nog willen hebben kan dat. Maar dan wel rechtstreeks via hun. En voor de prijs die hun met de stal hadden afgesproken. Wel moet ik zelf transport regelen en willen ze dat er contant bij hun betaald word.
Zelf weet ik het allemaal niet meer.
Wil hem wel echt graag hebben. Maar wat nu ?
Kan ik gewoon die vrachtwagen regelen en hem ophalen ?