Stukje voorgeschiedenis:
Ik heb een diabetische kat en heb haar door clickertraining geleerd om haar insulinebehandeling te accepteren. Goed gedrag markeer ik met een enkel tongklikje en dan krijgt ze een beloning. Dat doe ik al jaren ondertussen dus ik heb mezelf ook min of meer getraind om bij goed gedrag bij dieren meteen te klikken.
En dan nu het paard:
Sinds een jaar lease ik mijn lespony die ik daarvoor al 5 jaar twee keer in de week reed, een keer les, een keer vrij/buiten, we rijden western.
Deel van zijn stemcommandos is "klik" is stap, "dubbelklik" is draf, "kusje" is galop, een harde serie klikjes is "sneller". Daarbij rij ik ook met been- en zithulpen ondersteunend, dus niet alleen op de stem.
Op de grond is hij nogal een schooier voor snackjes, van jaszakken nagaan tot ongevraagd allerlei kunstjes aanbieden (pootje geven, buigingen maken etc) om maar iets lekkers te krijgen en ik heb hem in het afgelopen jaar steeds beloond voor "rustig wachten en hoofd wegdraaien" -> klik -> beloning. Met als gevolg dat hij een stuk fijner is te hanteren. Alhoewel hij soms heel nadrukkelijk twee keer het hoofd wegdraait en dan moppert als hij niet meteen wat krijgt

Een paar weken terug begon hij te "staken" bij wegstappen en aandraven. Keek steeds naar me om, mopperde. Al van alles geprobeerd: nagekeken of alle harnachement goed zit, extra letten op de eigen zit en hulpen. Totdat opeens het kwartje viel: als klik tegelijk stap en "stilstaan en hoofd wegdraaien" betekent dan is dat natuurlijk niet handig voor hem.

En ja, als ik me inspan om stil te zijn dan loopt hij op alleen beenhulpen gewoon weg.
Ik heb dus zelf een hulp vervuild door er twee tegenstrijdige betekenissen aan te geven en er geen rekening mee gehouden dat voor hem de context "erop" en "ernaast" onvoldoende onderscheidend is (en dat hij waarschijnlijk voorkeur heeft voor de betekenis met beloning).
Dus nu moet ik mezelf een nieuwe grondwerk "klik" aanleren die ik dan alleen op de grond gebruik.
Hoe doen jullie dat (niet in de laatste plaats om jezelf iets nieuws aan te leren)?