Afgelopen Juni kocht ik een hartstikke groene 3 jarige merrie op een handelstal nadat ze klinisch en op RX goedgekeurd was.
Al direct bleek dat ze zich niet zo zachtaardig gedroeg, want thuis aangekomen beet en trapte ze.
Na een week rust, ben ik begonnen met de kleine dingen als meelopen aan het touw, poetsen, etc.
Hoewel wat humeurig en onwillig ging het wel steeds gemakkelijker en ik ben het uit gaan breiden naar longeren, grondwerk en werken aan de lange teugel.
Doel was eigenlijk haar in het najaar Zadelmak te laten maken en dan 1x in de week een stapritje bos achter een braaf paard aan tot ze 4 was en dan wat meer op te pakken en dressuurmatig rustig op te pakken.
Aangezien ze het na een paar maanden allemaal goed deed (Schriktraining, trailerladen, zadelen er ook bij gepakt), besloten haar in Oktober Zadelmak te laten maken. Iemand op haar rug vond ze ogenschijnlijk prima. Maar willen lopen was er niet bij. We zijn er dus mee gestopt.
Omdat ze al die tijd wat dun op de mest was en haar humeur ook te wensen over liet, heb ik haar darmen op de foto laten zetten. Ze bleek tjokvol zand te zitten… levensbedreigend vol

8x is ze door de kliniek gespoeld. En dat ging met veel ellende. De sonde kwam steeds in haar luchtpijp terecht en dat veroorzaakte natuurlijk paniek. Dus sedatie er in, maar daar brak ze steeds doorheen en de sedatie moest steeds hoger gedoseerd. En met 3 man eraan hangen om de sedatie überhaupt nog ingespoten te krijgen. Het was echt stressvol en dramatisch.
In die tijd ging het echt mis. Was ze eerder wat humeurig op z’n tijd, nu was ze echt agressief geworden naar mensen. Proberen op je te springen, je te grijpen, je te raken. Echt woest gedrag.
De controle foto’s hebben we niet meer laten maken. We hadden besloten haar rust te gunnen. Maar helaas werd het gedrag steeds erger en gevaarlijker.
We hebben er een gedragstherapeut bijgehaald. Inmiddels 6 weken verder (5 sessies) en we zijn nu zo ver dat we in haar buurt kunnen komen zonder dat ze aanvalt of echt boos wordt.
Halster om doen kan weer veilig en ik mag haar hals weer aanraken. Nu aan het oefenen weer aan een touwtje mee te lopen. Het is allemaal heel pril.
Teveel mensen om haar heen wekken de agressie weer op. Alles moet met eindeloos veel rust en geduld.
Volgende stap gaat worden om de deken er af te halen en haar te poetsen en het meelopen uit te breiden.
Oja, zandkuren blijft ze voorlopig gewoon krijgen. Ze heeft voor de zekerheid maagmedicijnen gehad en op pijnstilling gestaan en verder rustgevende supplementen gekregen. En daarbij magnesium citraat. We merkten hierbij geen verschil in gedrag.
Ze glanst als een spiegel, staat dag en nacht buiten met 2 andere paarden en kan op stal als ze wil. Ze krijgt onbeperkt onverpakt hooi en een balancer.
Ze is heel geïnteresseerd in alles wat we doen. Is het liefst continue bij ons, maar nog steeds snel geprikkeld en defensief als het iets anders gaat als gewenst door haar.
De gedragstherapeut vindt dat ze echt grote stappen gemaakt heeft, nml in 6 weken tijd iemand echt niet om zich heen kunnen verdragen tot zich in vrijheid weer aan te laten raken en weer bij ons willen zijn.
Ik ben benieuwd naar soortgelijke ervaringen van jullie met paarden die het vertrouwen in mensen echt helemaal kwijt geraakt zijn en hoe jullie het vertrouwen weer terug gewonnen hebben en ik ben ook benieuwd hoe lang dit duurde.