pony past niet in de kudde?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hiphorse

pony past niet in de kudde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-23 20:10

2,5 maand terug heb ik een drachtige merrie met veulen gekocht. Deze geïntroduceerd in de kudde, ze zijn geaccepteerd.

Nu is het dat de merrie als sinds ze er is geen contact zoekt met de andere pony's. Ook staat ze het liefst zover mogelijk weg van de rest.
Haar veulen staat wel vaak bij de rest.

ik begin mij nu toch af te vragen waar dit weg komt, voelt ze zich niet fijn in de kudde? hormonen?
Tot nu toe zijn alle pony's altijd vrij snel opgenomen door de andere pony's, ook wanneer het om een koppel ging. Ik heb eigenlijk nog niet meegemaakt dat een pony niet eens contact zoekt met de rest maar het liefst zo ver mogelijk wegloopt.

iemand die dit herkend? zou dit nog verbeteren? of voelt ze zich gewoon niet prettig in deze kudde?

ik weet dat een pony normaal 6 maand nodig heeft om te wennen, maar contact zoeken met soortgenoten is toch wel normaal?

Diane_

Re: pony past niet in de kudde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 21:16

Interessante vraag :) Roept bij mij nog wat vragen op:

Heb je een idee hoe de merrie zich op sociaal vlak gedroeg bij haar vorige eigenaren? Is ze misschien gewoon een 'einzelganger'?

Is het angst of onverschilligheid tegenover de anderen? Hoe zijn ze tegen haar als ze in de buurt komt?

Friezenkind

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 21:24

Hoeft niet perse mijn merrie heeft liever geen paarden te dicht in haar buurt. Ze staan prima in de wei met elkaar, maar ze zoekt ze absoluut niet op en ze heeft liever ook niet dat ze haar zomaar opzoeken.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-23 07:15

Diane_ schreef:
Interessante vraag :) Roept bij mij nog wat vragen op:

Heb je een idee hoe de merrie zich op sociaal vlak gedroeg bij haar vorige eigenaren? Is ze misschien gewoon een 'einzelganger'?

Is het angst of onverschilligheid tegenover de anderen? Hoe zijn ze tegen haar als ze in de buurt komt?

Ik weet niet hoe ze bij haar vorige eigenaar was in de kudde. Een einzelganger is mogelijk.

Zodra een ander contact wil maken loopt ze boos weg. 1 pony kriebelt ze soms mee, ander moment jaagt ze hem weg.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 07:25

Friezenkind schreef:
Hoeft niet perse mijn merrie heeft liever geen paarden te dicht in haar buurt. Ze staan prima in de wei met elkaar, maar ze zoekt ze absoluut niet op en ze heeft liever ook niet dat ze haar zomaar opzoeken.

Precies, wij hebben ook zo'n merrie in de kudde. Die staat vaak alleen en is gewoon gelukkig en vindt de kudde fijn, maar zoekt ze niet op. Doet gewoon haar eigen ding. Alleen mijn merrie heeft besloten dat het haar vriendin is en dat vindt ze ook oké(heeft wel een paar maanden geduurd en in het begin was het echt wel heftig soms), maar nog steeds loopt ze regelmatig weg om alleen te gaan staan. Is ook heel duidelijk naar de anderen dat ze geen polonaise wil en kan dan ook lelijk doen. Enige reden dat mijn merrie haar wel opzoekt is omdat zij 'erboven' staat en eerlijk gezegd zich asociaal opgedrongen heeft. :') Ene moment kan die merrie ook staan te knuffelen en andere moment heeft ze daar geen zin in. Als de kudde gaat spelen of rennen loopt ze ook heel droog weg, zodat ze niet bij haar staan te klieren.

Sommige zijn gewoon zo, niks ergs aan. Ik kijk eerder hoe de rest erop reageert. Bij paarden die niet sociaal opgevoed zijn oid reageert de rest van de kudde anders. Deze merrie is volledig geaccepteerd en doet dus gewoon haar eigen ding. Kudde zoekt haar wel op af en toe en als zij nee zegt is het ook goed.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 09:01

Ik had een schimmelruintje dat niet geaccepteerd werd en regelmatig onder de happen zat. Hij is zelfs een keer door de sloot gejaagd. Men zei toen dat het kon liggen aan de kleur.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 09:04

Ons nieuwe schimmel ruintje is met open armen verwelkomd in de kudde, maar staat vaak toch bij een andere hooiruif alleen te eten. Af en toe staat ie bij de rest maar bijna nooit
Zolang ie niet weggejaagd wordt en de keuze heeft om alleen/samen te staan vind ik het helemaal prima zo :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 09:09

het kan zijn dat de merrie zich niet helemaal fijn voelt en daarom wat afstand neemt van de rest van de kudde.je zou kunnen kijken of je medisch iets kunt ondersteunen en kijken of het verbeterd, pijnstiller of iets voor maagproblemen.

je hebt ook nog niet gezien dat ze staat te kriebelen met een van de anderen?
ze heeft wel dat contact met haar veulen?

amado en monique, hier juist een schimmel ruintje wat echt heel lelijk kan doen tegen nieuwelingen in de kudde,maar daar is het puur onzekerheid .is paar weken en dan is hij dikke matties er mee :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 09:10

Ik heb een verzorgpony die een einzelganger is en ook geen andere in z'n buurt duldt. Nog nooit eerder meegemaakt.
Misschien nog even wat meer tijd geven? Ze wordt zelf niet achterna gezeten oid?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 09:14

hoeft niet gelijk te betekenen dat ze "iets" mankeerd. Het is geen must dat ze midden in de kudde staat, die gedachte is mens eigen, met honden ook ze moeten van hun baas spelen met anderen als ze dat niet willen/doen is er iets mis is dan gelijk de gedachte er achter.

Mensen denken dat van elkaar ook, kluizenaars moeten per see met de kudde mee gaan anders zijn ze niet normaal, terwijl ze er zelf voor gekozen hebben om zo te leven, en dat kunnen veel mensen niet begrijpen.

Als merrietje gezond is, wel goed bij het eten kan, niet op gejaagd wordt wat is dan het probleem?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 18:46

Hoe groot is de ruimte waar die groep in staat, en hoe veel paarden zijn er? Zijn al die paarden groter dan de merrie?

En je schrijft kudde. Een kudde is een groep paarden die een familieband heeft. Dit in tegenstelling tot een groep (paarden zonder familieband). Als het om een daadwerkelijke kudde gaat is dat misschien de reden? Dat het nieuwe paard, aannemende dat ze niet verwant is, te veel als buitenstaander wordt gezien?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 19:08

Onderzoek laat zien dat merries in het wild onderling helemaal niet zoveel 'contact' hebben in de zin van kroelen etc.

Soms hebben wij als mensen een ander idee van wat 'gezellig' is dan paarden :o

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 19:16

Klopt, mensen zijn primaten (die elkaar vlooien), en paarden niet. Voor mensen is fysiek contact een instinct. Vandaar dat we ook steeds de behoefte hebben om (onze huis)dieren te aaien. Voor het dier is zo'n aanraking vaak nogal invasief.