welk(e) paard/stokmaat voor mijn lengte?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gerts

welk(e) paard/stokmaat voor mijn lengte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-23 22:11

hallo allemaal, dit word mijn eerste topic.
ik ben een jongen van 17 en ben helaas erg lang (1,91) en 67kg.
nou ben ik best benieuwd wat jullie uberhoud er van vinden dat ik paard rij omdat ik me soms best onzeker voel over mijn lengte op een paard.
zijn er hier meerdere mensen zolang?
ik ga mijn zoekactie naar een eigen paard binnen kort starten maar daar heb ik ook nog wat vragen over.
welke rassen zijn geschikt voor lange mensen welke zijn wat breder gebouwd of gewoon redelijk hoog?
op welke rassen rijden jullie? en hoe hoog zijn jullie paarden? hebben jullie hier ook een foto bij voor de beeld vorming?
groetjes... :D
Laatst bijgewerkt door Gerts op 19-10-23 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 22:16

Ik ben zelf met mijn 1,67 niet bepaald lang, maar ken wel meerdere lange mensen die paardrijden.

Echt rasgebonden is het niet. Al vallen ponyrassen en kleine, ranke type paarden (Arabier, veel dravers) natuurlijk al af.

Belangrijk is dat het paard groot en sterk genoeg is om je te houden. Ruitergewicht telt ook mee hierin.
En zijn best wel wat kwpn'ers die groot genoeg zijn voor lange ruiters.

En, niet geheel onbelangrijk, of je een goed passend zadel voor zowel jou als je paard hebt.
Met een stel lange benen kan een zadel al gauw te krap zijn.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 22:19

Tja, je hebt brede hoge fjorden, ijslanders van 1.35 die mannen dragen en warmbloeden van 1.80, het ligt eraan wat jij wilt doen(en wat je gewicht is, neem voor richtlijn 20% van het paard zijn gezonde gewicht.) Een ruiter kan lang zijn maar een paard uit evenwicht brengen is weer iets anders. Ga bij wat paarden langs (of rijd een paar lessen op de manege om te kijken) en dan heb je voor jezelf denk ik wel een indicatie :j

Bowo

Re: welk(e) paard/stokmaat voor mijn lengte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 22:26

Er zijn zeker paarden te vinden waar je op past, maar je zult niet op elk paard kunnen stappen om het zo maar te zeggen. Daarbij is het met die lengte ook net even wat belangrijker om op je gewicht te letten, omdat je dan toch snel te zwaar wordt voor veel paarden.

Ik ben zelf 1.82 en heb een paard van 1.80, dat past super mooi. Het laatste paard van mijn vader van 2m was 1.90, maar ook erg smal waardoor het net paste. Mijn vader heeft ook meerdere breder gebouwde 1.80+ gereden. Allemaal warmbloeden overigens.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 22:27

Het ligt vooral aan het lijf van het paard wat goed past met lange benen.
Een paard met veel lijf en een kleinere stokmaat kan soms fijner passen dan een groot paard met weinig lijf.
Het heeft niet altijd met hoogte te maken.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 22:28

Wat spannend! Op zoek naar je eigen paard! Ik ben zelf ook aardig lang (voor een vrouw dan iig; ben 1.85)
En heb vooral lange benen. Ik heb een Gelderse kwpn’er van 1.73, daar pas ik qua lengte en gewicht heel prima op. Ik heb een bijrijder (man) die nog iets langer is en ook hij past echt prima op mijn paard. Ik heb hiervoor op een veel kleinere Fries gereden (1.62) en ook dat misstond absoluut niet; die toonde veel groter bij goed ruggebruik. Wat wil je graag gaan doen met je paard? Ik zou dat doel wel in het achterhoofd houden in je zoektocht dat het paard niet alleen bij je lengte/ gewicht past maar ook bij je gebruiksdoel

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 22:35

Ik zit met mijn 178cm op een Spanjaard van 1.53 en dit misstaat totaal niet. Ik weeg 67kg dus ook dit lukt goed. Het is inderdaad net jouw bouw en die van het paard wat moet kloppen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 22:40

Leuk dat je paard rijdt...!

En lengte is niet echt een probleem, gewicht kan het wel zijn. Gelukkig zit jij niet in de gevarenzone!

(Elementaire natuurkunde: hoe hoger het paard qua stokmaat, hoe kwetsbaarder het dier kan zijn. Dwz: een hoog, smal gebouwd paard heeft zeer beslist een lichte ruiter nodig.)

Ik rijd zelf een kleine Spanjaard (1.52) ik ben zelf zoiets als 1.70.
Ooit had ik een bijrijdster van 1.85, die paste er prima op. (Met afstijgen was ze wel sneller beneden dan ik...)

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 22:48

Kan prima hoor, met 191cm rijden. Gewoon per paard kijken of het past. Je zou kunnen kijken naar de zwaardere warmbloeden, Gelders, Gronings en Schweres Warmblut. Maar gewoon een stevige KWPN, Hannoveraan of Oldenburger zullen ook wel mooi passen. Ik ben mannen tegengekomen van jouw lengte en vaak wat zwaarder en die reden vaak op een grote maat Tinker of Fries en dat zag er prima uit. En als dat wat meer je type is ipv de warmbloeden kan je ook nog kijken naar Drum Horses.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 22:52

Mijn Irish Draught van 1.57 heeft veel body en ik denk dat daar prima iemand van 1.91 op zou passen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 01:28

Kijk eens naar Shire paarden, dat zijn paarden waar je niet snel uit zal groeien met jouw lengte. Ik heb er twee (Een ruin van 1.79 en een merrie van 1.82) en heb ook een bijrijder van 1.90 cm gehad.
Ik ben voor een vrouw ook best lang met 1.83 en niet super slank, maar vind het heerlijk dat ik me op deze paarden goed in verhouding voel. Op mijn profiel (als je op mijn gebruikersnaam klikt) heb ik wel wat foto’s staan en meer foto’s op mijn Instagram in de link in mijn onderschrift.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 02:02

Eerst maar eens welkom op bokt!
De lengte zal inderdaad niet zo snel een moeilijkheid zijn. En met je huidige gewicht zijn er ook meer dan genoeg paarden beschikbaar.

Houd er wel rekening mee dat er de komende jaren vrijwel zeker nog wat kilo's bij gaan komen. Als jongen van 17 zal de lengtegroei wel zo'n beetje klaar zijn. Maar waarschijnlijk gaan je schouders nu breder worden. En daar komt ook meer spiermassa bij kijken. Op jou leeftijd was ik ook een sliert van 183 cm en geen massa. toen werden opeens al m'n T-shirts te smal en nu zit ik volgens de BMI bij de bovengrens van een gezond gewicht met 83kg. Het dunne laagje spek dat daar bij zit wil ik stiekem wel kwijt. O:) Ik ga voor 80 kg

Het is uiteraard koffiedik kijken, maar als je kijkt of jou familie heel breed of juist smal gebouwd is en wat getallen in BMI-meters invoert kan je inschatten wat je over een paar jaar weegt.

Verder inderdaad gewoon lekker gaan rijden. Ik rijd op de manege op een grote fjord van ruim over de 150 cm dat gaat heel goed. En een spanjaard van ook zoiets past wonderwel ook.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 10:26

En westernpaarden zijn vaak kleiner. Dus het zegt niet alles. Het is welke tak van sport je wilt doen, en wat je zelf ook prettig vindt.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 11:44

ligt geheel aan het type paard.

Mijn man is tegen de 2m en past opzich nog prima op mijn brede tinker van 1,60
Maar minder goed op een smal paard van bijv 1,65.

Hij heeft zelf een gelders tuigpaard van rond de 1,69.