Situatie:
Ik heb een 14 jarige kwpn merrie die van 08.00/08.30 tot 17.00/18 uur buiten staat. In de Winter zal dit misschien een uurtje korter zijn en in de zomer een uurtje langer. Ze staat op stal met buitenluik (al gaan deze wanneer het vriest dicht).
Het verschilt per nacht of ze haar hooinet in de ochtend leeg heeft. Verder heeft zij altijd ruwvoer tot haar beschikking. Voorgaande jaren heeft ze hoogstens een 100 grams deken op gehad en enkele jaren terug toen het echt heel koud was een 200 grams. Verder enkel een regendeken
Ik rijd voornamelijk nog recreatief (af en toe een wedstrijdje bij de verenging op 5 minuten stapafstand, maar dit ligt in de winter stil).
Ik merk dat ik het zelf echt heel spannend vind om te zeggen van ik stop helemaal met de deken, maar ik wil het in ieder geval niet meer voor mijn eigen gemak. Ik wil dat het paard het comfortabel heeft.
Tot nu toe heb ik nog geen deken op gehad en mijn paard veranderd niet t.o.v warmere temperaturen.
Ik vind het vooral zelf elke avond nog moeilijk als ik op de bank zit en ik het koud heb. Dan moet ik even aan haar denken

Ik ben eigenlijk op zoek naar verhalen van mensen die ook deze overstap hebben gemaakt (van deken naar geen deken) en hoe dit is verlopen.
Eigenlijk zijn alle adviezen en tips welkom. Ook gezien de huisvesting van mijn paard.