Hoe leren/suede handschoenen schoonmaken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Hoe leren/suede handschoenen schoonmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-23 12:46

Ik heb een paar rijhandschoenen die (deels) van geitensuede zijn gemaakt. Ze zijn al oud, deze handschoenen had ik al in het tijdperk van de bijrijdhaf en dat is een jaar of 25 geleden. Ik heb ze ooit naar de stomerij gebracht en daar zijn ze wel iets schoner vandaan gekomen maar ik vraag mij af wat nou de beste manier is om ze schoon te maken? Natuurlijk is het deels een kwestie van schoon hóúden -paarden aaien met deze handschoenen doe ik niet meer- en ik ben er ook voorzichtig mee. Het zijn mooie handschoenen met voor mij emotionele waarde.

Uit ongeveer dezelfde periode heb ik handschoenen die deels van leer zijn. Dat zijn de klassieke Mountain Horse crochet handschoenen. Het leer is dénk ik gesplit varkensleer maar kan het niet zo goed zien ivm lijntjes en een soort van pigmentvlekjes lijkt wel in het leer. Deze handschoenen heb ik minder vaak gedragen en zien er nog wat beter uit. Maar kunnen ook best een opfrisbeurtje gebruiken. Het leer is ook aardig droog.

Ik weet dat er wasmiddel bestaat voor leer. Maar een wasmachine laten draaien voor twee paar handschoenen vind ik bespottelijk, en ik heb ook geen andere leren spullen die gewassen moeten worden.

Zou ik met dat wasmiddel mijn handschoenen op de hand kunnen wassen? Hoe was je dit soort kleine, leren kledingstukjes? En wat hebben ze eventueel nog verder aan verzorging nodig? Iets van een conditioner of een vetje ofzo? Gewoon leervet lijkt mij heel onhandig ivm grip, en lijkt mij ook niet dat het heel goed zou zijn voor mijn handschoenen.

MarliesV

Re: Hoe leren/suede handschoenen schoonmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 13:34

Wasje draaien voor 2 paar handschoenen klinkt mij minder bespottelijk in de oren dan ze wegbrengen naar de stomerij :+

Maar handwas kan prima, en dan liggend laten drogen op een handdoek, niet direct bij de verwarming of in de zon.

Daarna zou ik lederolie gebruiken en geen vet. Olie maakt niet glad maar wel soepel.

Stippelpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 13:39

met de hand wassen kan prima, ik gooi ze vaak gewoon in een teiltje met warm water en een beetje leer wasmiddel spul. als er echt klonten modder aanzitten op zitten ofzo haal ik dat er eerst af. zachtjes droogdeppen met een handdoek en binnenstebuiten opdrogen. idd wat marliesV zegt zou ik leerolie ipv vet

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-23 13:50

Dank voor de tip over olie +:)+

Tja, ik wist niets anders te verzinnen dan laten stomen. Maar omdat ik vermoed dat er betere oplossingen zijn probeer ik die nu dus te vinden. Er zitten geen klonten modder of vuil aan, wel wat ingetrokken huidvet/stofmengsel aan de binnenkant van de vingers. Als ze eenmaal schoon zijn lijkt impregneren mij heel slim. Maar ik vermoed dat ik daarmee het vuil ook insluit zo lang het daar zit?

Beide paren zijn overigens niet zo droog of stug dat je je vingers niet meer kan buigen of dat er barsten in zitten. Maar het heeft wel een opknapbeurtje nodig, en vooral waar huidvet en vuil is ingetrokken.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 13:52

Ik gebruik juist wel ledervet op mijn leren rijhandschoenen (niet op suede of nubuck ofzo). Als je ze gewoon een paar uur tot een nachtje goed in laat trekken en dan oppoetst zodat er geen resten op zitten (wat ik bij ledervet sowieso geleerd heb altijd te doen) gaat dat prima. Geen vermindering van grip te merken. Olie lijkt mij juist lastiger af te poetsen en daardoor gladder makend, gezien olie niet mengt met water en zeep weer uitdroogt...

Impregneren is idd om leer met open poriën te beschermen van vuil, water, etc. Dus dat is sowieso geen slecht idee. Zeker als ze oud zijn zou eventuele oude impregnatie waarmee ze verkocht zijn niet meer werken.
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 13-10-23 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 13:59

Ik heb leren motorhandschoenen (en voorheen ook broek) En die gaan bij mij een sopje van groene zeep in.
Groene zeep is vaak hetzelfde als veel leer reinigers/ zadelzeep. Naspoelen.
Dan laten drogen uit de zon. Dag als vandaag prima weer, wel wind, geen zon.
En dan inderdaad met olie.
Dat trekt er heel goed in en voedt ook weer.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 14:01

Oh waar je nog even naar kan kijken is naar een suede verzorgingsset. Die heb ik ooit bij een paar Timberlands gekregen waar een vlekje op zat.
Dat bevatte ook reinigingsmiddel en verzorgingsmiddel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-23 14:03

MarliesV schreef:
Oh waar je nog even naar kan kijken is naar een suede verzorgingsset. Die heb ik ooit bij een paar Timberlands gekregen waar een vlekje op zat.
Dat bevatte ook reinigingsmiddel en verzorgingsmiddel.

Dat is een goede, dank je wel. Vind 't lastig hoor, dat suede. Het is heel mooi, maar ook weer anders dan leer omdat het zo open is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 14:04

Je hebt wel kans dat je het daarna weer op moet ruwen, want zal wel een stuk gladder worden, meer leerachtig

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-23 14:09

Daar heb je van die borsteltjes voor, toch?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 14:10

ja dat klopt :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-23 14:12

Top, dank jullie wel allemaal :)