Ik zit even met de handen in het haar. Na lang zoeken vond ik een halve-stal ruiter voor mijn paard, maar na een aantal keer rijden vragen ze zich af of verkoop/adoptie een optie is.
Mijn paard is een grote ruin van 1.82, een 'specialleke', hij heeft een handleiding en is geen eenvoudig paardje maar is een crème in de ommegang. Omdat ik zelf de klik niet ervaar, heb ik verkoop in het verleden reeds overwogen, maar de angst dat hij verkeerd terecht zou komen was te groot, waardoor ik trachtte een halve-stal-ruiter te vinden. Vele ruiters later, blijkt er nu een ruiter te zijn die écht een klik ervaart.
Nu heb ik dus 3 opties: voet bij stuk houden en een halve stal zoeken (maar veel verloop qua ruiters), adoptie, verkoop.
Bij adoptie vermoed ik dat er een contract opgesteld zou worden, waarbij doorverkopen 'verboden' (in hoeverre dat mogelijk is) wordt en ik regelmatig mag 'checken' hoe het gaat. Bij verkoop denk ik dat het volledig loslaten wordt

Nu mijn vraag: waarop moet ik letten bij adoptie? Wordt er over het algemeen een adoptiebedrag gevraagd? En zoja, in welke richting moet ik dan denken qua bedrag?
En indien verkoop: wat kan ik vragen voor mijn paard? Zijn er dingen waar ik op moet letten bij verkoop?
wat extra info over mijn paard:
Ruin, 14 jaar, 1,82m schoft
Springgefokt, afstamming exploit de roulard
Recreatief bereden, steigert niet, durft eens bokken, blokkeert wat in draven bij een periode stil staan (maar is flink wanneer hij regelmatig bereden wordt). Niet voor de beginnende ruiter, gevoelig paard.
Alle ervaringen, bedenkingen, meningen zijn welkom