Gewicht ruiter maximaal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moossie90
Berichten: 473
Geregistreerd: 12-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 12:20

En ik heb besloten na zoveel crap voorbij te zien gekomen over dat het ongewenst aankomen ondanks een normaal eetpatroon, veel bewegen en de extreme vooroordelen terwijl er een tumor op mijn hypofyse zit die daadwerkelijk je hele hormoonhuishouding over hoop gooit en die zelfs je voeten en handen laat groeien, maar even voor gezien te houden. Want volgens de bok geleerden kan dat allemaal niet. Ik laat het over aan de medici en bedankt alle bokkers met de wijsheid in pacht.
Ik heb zoveel kwetsende en rare opmerkingen voorbij zien komen met name over dat je er geld aan kan verdienen
“Inderdaad zeg als jouw lichaam uit niets extra massa weet te maken dan kun je godsgruwelijk rijk worden”

Of een spuitje met hormonen toedienen.

We hebben het dan over iemand een gezwel op de hypofyse toewensen hè? Kan gewoon niet. Is gewoon kansloos om dit soort dingen te zeggen.



Mijn oma zei altijd ; tegen domheid strijden de goden ter vergeefs……
Laatst bijgewerkt door Moossie90 op 30-10-23 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 12:24

Je medisch artikel is niet in strijd met wat hier beweerd wordt hoor. Maar goed, hou de eer aan je eigen statement en doei :)

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 12:35

Poekkie schreef:
Daphara: Die 1800 en 3000 kcal waren genoemd door Moossie90.


Doet niets af aan het feit dat DDDara hier in het topic pretendeert als diëtist te zijn opgeleid en ondertussen hier met mega disrespect en onwetendheid praat over “dikkertjes”.

Imo zou geen enkele zelf respecterende diëtist ooit zo spreken over de cliënten en patiënten waarmee ze werken. Als het allemaal zo makkelijk zou zijn als zij hier pretendeert, dan zouden diëtisten niet eens nodig zijn.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 12:50

Ik denk dat de gevallen waarbij het echt anders werkt door hormonen of iets, toch in de minderheid zijn.

Ik snap zelf niet zo goed dat mensen die ziek zijn en daardoor problemen hebben met afvallen zich zo aangesproken voelen en steeds maar hun uitzondering moeten benoemen?

Want over het algemeen is het gewoon zo dat je dik wordt als je meer eet dan je verbrand.. dik zijn is ongezond en het stijgend aantal mensen en kinderen met obesitas is gewoon schrikbarend.. dat is wat het is en daar fluwelerig over doen helpt niemand ..

Waarmee ik niet zeg dat het makkelijk is om af te vallen, voordat iemand daar weer door geraakt is.
Maar het gaat niet vanzelf nee, je moet er wel iets voor doen / laten..

BeFunny

Berichten: 10549
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 13:00

Cer schreef:
Ik denk dat de gevallen waarbij het echt anders werkt door hormonen of iets, toch in de minderheid zijn.

Ik snap zelf niet zo goed dat mensen die ziek zijn en daardoor problemen hebben met afvallen zich zo aangesproken voelen en steeds maar hun uitzondering moeten benoemen?

Want over het algemeen is het gewoon zo dat je dik wordt als je meer eet dan je verbrand.. dik zijn is ongezond en het stijgend aantal mensen en kinderen met obesitas is gewoon schrikbarend.. dat is wat het is en daar fluwelerig over doen helpt niemand ..

Waarmee ik niet zeg dat het makkelijk is om af te vallen, voordat iemand daar weer door geraakt is.
Maar het gaat niet vanzelf nee, je moet er wel iets voor doen / laten..


Het ging bij mij dus heel goed het afvallen toen ik gezond was. Nu ligt mijn focus op fit blijven. En Gezond eten en als ik nog minder eet is dat niet gezond meer.

Maar het is te makkelijk om te zeggen dat je dik wordt als je teveel eet. Er zijn mensen die kunnen veel eten en komen niks aan en mensen die eten bijna niks en komen al aan als ze naar eten kijken.

Ik denk ook dat in de meeste gevallen mensen met overgewicht daar lui in zijn of het zelf niet zien of depressief zijn of iets in die trend.

Maar voor de mensen die wel altijd gezond geleefd, gesport, gezond gegeten hebben etc en die wel door medicijnen aan komen en ik kan je alvast zeggen dat zijn er meer dan je denkt. Is het niet fijn om geconfronteerd te worden met het feit dat men in het algemeen denkt "Dat die gewoon maar wat minder moet eten" Was het maar zo makkelijk.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 13:06

Ik weet niet precies waarom je mijn post quote.. ?
Aankomen van de lucht gaat niet.. (zie alles wat daarover al is uitgelegd)

Sommige mensen kunnen veel eten aan kcal en die hebben er niks van, en anderen hebben dat niet. Als ik zou eten wat mijn partner eet, kan je me na 2 maanden rollen.. en dat betekent dus dat ik niet eet wat hij eet..

En ik geef aan dat de meerderheid van de mensen die te zwaar is, niet ziek zijn. (Daarmee zeg ik niks over het letterlijke aantal). En ik denk dat er mensen zijn die liegen over hun eetpatroon, bewust of onbewust..

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 13:22

Moossie90 schreef:
Mijn oma zei altijd ; tegen domheid strijden de goden ter vergeefs……


Jij bent degene die vindt dat het mogelijk is om bij negatieve energiebalans nog steeds massa uit het niets aan te maken, tot zover kun je anderen domheid verwijten :+

Afwijkende botgroei is logisch te verklaren bij hyperprolactinemie mits je daar calorieen voor over hebt, dus bij deze komen we terug bij punt 1, je "normaal eetpatroon" is gewoon meer energie dan wat je lichaam op dit moment nodig hebt.


Babootje schreef:
Het is dus niet alleen de optelsom van calorieën die je binnenkrijgt en weer verbruikt. Met de manier waarop we eten kun je blijkbaar je metabole systeem beïnvloeden.


Nee, het is nog steeds gegarandeerd een optelsom :) alleen zorgt je truc ervoor dat je minder calorieen binnekrijgt zonder er specifiek op te letten. Veel eiwitten en vezels in je dieet zorgen namelijk voor een beter verzadigingsgevoel waardoor je vervolgens minder eenvoudige koolhydraten naar binnen werkt dan wat je in de omgekeerde volgorde zou hebben gegeten. Direct na de maaltijd ff bewegen betekent ook dat je de tijd hebt om je verzadigingsgevoel goed waar te nemen en minder geneigd bent om naar een toetje te grijpen. Minder eten = minder kcal = afvallen.

Die hele KH-arm hype werkt op vergelijkbare manier, niets te maken met bijzondere metabole processen :) alles te maken met het feit dat mensen ineens gebakjes bij de koffie en dergelijke uit hun dieet weglaten en veel minder kcal op een dag eten.

En vrouwen boven de 50 hebben veel minder spiermassa en over het algemeen veel minder actieve leefstijlen dan jongere vrouwen, waardoor ze op een "normaal" dieet ineens aanzienlijk kunnen aankomen. Wat absoluut niet wil zeggen dat het afvallen dan ineens makkelijk is, integendeel, als je energiebehoefte ineens zo keldert dat je nog niet eens 1500 kcal ofzo mag is het inderdaad heel uitdagend om het vol te houden.

prompter

Berichten: 11107
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 13:50

Het maakt mij helemaal niets uit of mensen te zwaar zijn, en wat de oorzaak is. Ik ben zelf vrij gemakkelijk een aantal kilo's afgevallen door simpelweg alleen maar te eten wanneer ik een hongergevoel had, en direct te stoppen wanneer ik voelde dat ik genoeg had gegeten, maar ik begrijp best dat dat lang niet voor iedereen werkt.

Alleen: ga gewoon niet op een paard zitten als je er te zwaar voor bent, dat lijkt me de simpele samenvatting van een groot deel van dit topic.

BeFunny

Berichten: 10549
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 13:57

Cer schreef:
Ik weet niet precies waarom je mijn post quote.. ?
Aankomen van de lucht gaat niet.. (zie alles wat daarover al is uitgelegd)

Sommige mensen kunnen veel eten aan kcal en die hebben er niks van, en anderen hebben dat niet. Als ik zou eten wat mijn partner eet, kan je me na 2 maanden rollen.. en dat betekent dus dat ik niet eet wat hij eet..

En ik geef aan dat de meerderheid van de mensen die te zwaar is, niet ziek zijn. (Daarmee zeg ik niks over het letterlijke aantal). En ik denk dat er mensen zijn die liegen over hun eetpatroon, bewust of onbewust..


Je weet helemaal niet of dat een meerderheid is. Of dat mensen liegen. Dat is jou aanname.

En waarom ik jou quote is omdat ik op jou reageer :')

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 14:03

Cer schreef:
Ik weet niet precies waarom je mijn post quote.. ?
Aankomen van de lucht gaat niet.. (zie alles wat daarover al is uitgelegd)

Sommige mensen kunnen veel eten aan kcal en die hebben er niks van, en anderen hebben dat niet. Als ik zou eten wat mijn partner eet, kan je me na 2 maanden rollen.. en dat betekent dus dat ik niet eet wat hij eet..

En ik geef aan dat de meerderheid van de mensen die te zwaar is, niet ziek zijn. (Daarmee zeg ik niks over het letterlijke aantal). En ik denk dat er mensen zijn die liegen over hun eetpatroon, bewust of onbewust..


Helemaal eens met jou. Het gaat hier niet zozeer om mensen met medische aandoeningen, maar om de meerderheid, die te dik is door hun leefwijze. En daar kun je 'gewoon' iets aan doen.

Mijn hele familie is namelijk te dik en de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ze altijd TIG excuses hebben, maar ik eet, leef en beweeg totaal anders (bewust) en heb nergens last van (geen overgewicht). Ik hoor ze zelfs zeggen dat het in hun genen zit, maar dát is gewoon de grootste onzin met hun leefstijl.
Maar dat mag je niet zeggen... Best vermoeiend :o .

Maar verder gaat het er gewoon om dat je reëel bent naar de paarden. Ga er gewoon niet op, als je te zwaar bent. Punt.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 14:04

BeFunny, het grootste deel van de mensen in ons land is te dik door een verkeerde leefwijze. Dat is geen aanname, dat is gewoon zoals het is.

DDDara
Berichten: 989
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 14:07

Jullie doen net of ik hier hele lelijke dingen zeg. Ik hou in iedere post rekening met de mensen die door een medische aandoening overgewicht hebben, die benoem ik ook iedere keer. Maar het lijkt wel of toevallig AL die mensen elkaar hier in het topic gevonden hebben.

We weten allemaal dat dat niet het geval is. Het overgrote deel eet gewoon te veel en kan blijkbaar niet goed tellen hoeveel kcal ze binnen krijgen.
Ik denk ook dat heel veel mensen even vergeten dat bijvoorbeeld door bakken in een flinke scheut olijf olie (wat wordt gezien als gezond) al snel 300 kcal aan je eten toevoegt.
Als je dus je kippetje, en je groente daar in bakt dan kan je al snel 600kcal toevoegen aan iets waarvan jij denkt dat je eten er alleen niet van aanbakt.
Als je dan ook smiddags nog een eitje bakt in een scheut olijfolie dat heb je al snel een hele berg kcal toegevoegd.

Daar naast zijn er heel veel mensen die tijdens het eten koken of de broodjes smeren alvast wat in hun mond stoppen. Ook die kcal moet je mee tellen. En als je in plaats van chips denkt in neem gezond wat nootjes ook bij 100gram nootjes zit je al snel aan de 600kcal.

Als je dus alleen het foutje van de noten en de olie al maakt kan je al 1200 kcal meer binnen hebben gekregen dan je zelf denkt.

Ik heb helemaal geen mening over dikke mensen maar wel over mensen die doen of ze er niets aan kunnen doen en zich zelf en andere voor liegen en zichzelf ook nog zielig vinden.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 14:12

Cer schreef:
Ik denk dat de gevallen waarbij het echt anders werkt door hormonen of iets, toch in de minderheid zijn.

Ik snap zelf niet zo goed dat mensen die ziek zijn en daardoor problemen hebben met afvallen zich zo aangesproken voelen en steeds maar hun uitzondering moeten benoemen?

Want over het algemeen is het gewoon zo dat je dik wordt als je meer eet dan je verbrand.. dik zijn is ongezond en het stijgend aantal mensen en kinderen met obesitas is gewoon schrikbarend.. dat is wat het is en daar fluwelerig over doen helpt niemand ..

Waarmee ik niet zeg dat het makkelijk is om af te vallen, voordat iemand daar weer door geraakt is.
Maar het gaat niet vanzelf nee, je moet er wel iets voor doen / laten..


Ik denk juist dat het aantal mensen met hormonale of medische afwijkingen echt veel groter is dan dat jij inschat.

Geschat wordt dat:
- Ruim 10 % van de vrouwen lijdt aan PCOS (waarvan bij 70% overgewicht een van de symptomen is)
- 2,5 - 3% van de bevolking een te trage schildklier heeft
- Meer dan 20% van de mensen met een laag sociaal economische status (SES) lijdt aan chronische stress (met als gevolg te hoog cortisol)
- ongeveer 9-10% van de mensen met een hoog SES lijdt aan chronische stress
- 7 % van de bevolking heeft diabetes, waarvan zo'n 80% overgewicht heeft

En zo kan ik nog wel een tijdje door gaan.

Het is geen excuus om te dik te zijn, maar het zijn wel aandoeningen waarbij men sneller te dik kan worden en/of die het afvallen flink kunnen bemoeilijken.

BeFunny

Berichten: 10549
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 14:18

Twiggy2008 schreef:
BeFunny, het grootste deel van de mensen in ons land is te dik door een verkeerde leefwijze. Dat is geen aanname, dat is gewoon zoals het is.



Er bestaat ook nog zo iets als aanleg.

Mijn familie daar zijn ze ook allemaal te dik deels door hun aanleg maar ze vreten zich ook 3x in de rondte. Ik heb die aanleg ook maar zorg dat ik gezond eet en leef.

Het gaat mij om die gedachte.

En dat jij en ik niet weten wat de rede is bij iemand kunnen we ook niet zo stellig zijn.

Er zullen heus mensen zijn die uit schaamte niet eerlijk zijn over hun eetpatroon of hun gewicht. Maar geef ze eens ongelijk als je al die vooroordelen zo leest begrijp ik dat wel.

Maar er zijn ook echt mensen die wel hun best doen. Of die door ziekte of depressies aankomen. Zelfs als mensen wel teveel eten kan een depressie of ziekte (langdurig thuis zitten) de onderliggende rede zijn.

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 14:21

Maar die reden maakt voor het paard geen verschil. Te zwaar = te zwaar

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 14:29

Mars schreef:
Maar die reden maakt voor het paard geen verschil. Te zwaar = te zwaar


Daar heb je helemaal gelijk in!

Maar topics als dit komen altijd weer terug op ruiters met overgewicht, in plaats van verhouding ruiter/paard.

Er wordt imo nou eenmaal minder snel iets gevonden van een slanke ruiter die eigenlijk te groot is voor de paard/pony waar ze op zitten dan een te dikke ruiter met hetzelfde verhoudingspercentage tov het paard.

BeFunny

Berichten: 10549
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 14:35

Mars schreef:
Maar die reden maakt voor het paard geen verschil. Te zwaar = te zwaar


Helemaal waar :j

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 15:15

Cer schreef:
Ik weet niet precies waarom je mijn post quote.. ?
Aankomen van de lucht gaat niet.. (zie alles wat daarover al is uitgelegd)

Sommige mensen kunnen veel eten aan kcal en die hebben er niks van, en anderen hebben dat niet. Als ik zou eten wat mijn partner eet, kan je me na 2 maanden rollen.. en dat betekent dus dat ik niet eet wat hij eet..

En ik geef aan dat de meerderheid van de mensen die te zwaar is, niet ziek zijn. (Daarmee zeg ik niks over het letterlijke aantal). En ik denk dat er mensen zijn die liegen over hun eetpatroon, bewust of onbewust..


Verschil tussen mannen en vrouwen is er sowieso. Mannen hebben nu eenmaal veel spierweefsel en spierweefsel verbruikt nu eenmaal meer energie. Als je wilt afvallen heb je dus ook meer aan krachttraining dan aan duurtraining. Jonge mensen hebben in rust ook een snellere stofwisseling.
Maar blijft toch het feit dat de ene mens (zelfde geslacht, zelfde leeftijd) in rust (dus bij dezelfde mate van bewegen) meer verbranden kan dan de andere (zelfde geslacht, zelfde leeftijd). Dus een snellere stofwisseling hebben. Klaarblijkelijk zijn daar meer factoren op van invloed. Bv ook een actief leven.
Net zoals sommige mensen de hele dag door eten in hun mond kunnen stoppen en zich er niet van bewust zijn dat ze dat doen, zo zijn er ook mensen die meer bewegen of minder (gewoon) bewegen zonder dat ze in de gaten hebben dat ze dat doen. Hormonen zijn zeker van invloed. (Een reden dat vrouwen boven 50 minder makkelijk kunnen afvallen is m.n. hormonaal). Het is alles bij elkaar. Een heel pakketje, dat je op sommige punten best kunt beinvloeden.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 15:21

Mars schreef:
Maar die reden maakt voor het paard geen verschil. Te zwaar = te zwaar


Daar heb je helemaal gelijk in. Ik ben bv om paard te rijden nu niet te zwaar Maar nog steeds wel te dik om paard te rijden. (Ik ben niet zo groot)
Heb ook vele jaren paard gereden dus ben ook geen beginner die tegen de beweging in zit of zo. Maar te dik beïnvloedt wel je flexabiliteit en je fitheid op het paard Dus ja, dat wil ik toch wel eerst in orde hebben eer ik weer opstap. :D :D

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 15:26

Mensen worden steeds zwaarder(en groter ?)en iedereen is zo als ie is .We zouden beter in kunnen zetten op grotere sterkere paarden fokken.Daarin blijven we achter denk ik.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 15:31

Maar aanleg om snel te zwaar te worden (zie ook de verhalen hierboven) is in principe geen excuus om het dan ook te zijn …
Het wordt nu een beetje omgedraaid lijkt wel. Ja sommige mensen verbranden makkelijker dan anderen maar als iemand met een trage verbranding moet ik mezelf helemaal niet met zo iemand vergelijken .. ik moet naar mezelf kijken en niet naar een ander. Ook met kcal inname en verbruik..

En diabetes 2 is toch ook wel een soort welvaartsziekte. Daarnaast, als iemand meer eet of ongezonder eet vanuit een stress situatie komt het zwaarder worden nog steeds door meer kcal innemen dan verbruiken.. en gebeurt het niet ‘zomaar’..

We bewegen toch ook veel minder dan voorheen? Dus dat “actieve” leven-verhaal snap ik wel.. :) toen ik op een stal werkte was ik ook 20kilo lichter dan tijdens een kantoorbaan. Maar dan kan ik nog steeds niet zeggen dat ik ‘van de lucht’ aankom, of vanwege mn hormonen of schildklier ..

Maar goed, ik rij geen paard vanwege mn gewicht idd :j en daar zal ik zelf wat aan moeten doen als ik dat anders wil. En dat is niet dagelijks 2000 kcal en een uurtje wandelen per week, helaas

Cambionn

Berichten: 772
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 15:51

office schreef:
Mensen worden steeds zwaarder(en groter ?)en iedereen is zo als ie is .We zouden beter in kunnen zetten op grotere sterkere paarden fokken.Daarin blijven we achter denk ik.
Omdat mensen maar steeds meer en meer te zwaar worden moeten we maar sterkere paarden gaan fokken? Volgens mij zou dat juist een enorme achteruitgang zijn. Nog afgezien van dat er echt wel limieten zitten aan wat er in te fokken is, en grote paarden nu al gezondheidsproblemen krijgen (iets wat ook met te lange mensen gebeurd overigens). Er zijn al prima paarden waar een lang persoon dat op gezond gewicht is op kan, dus voor de steeds groter wordende mens is het niet nodig want ook wij kunnen niet veel groter worden zonder enorme gezondheidsproblemen. Waarom zouden we dan in godsnaam paarden moeten gaan fokken op de normalisatie van iets ongezonds als overgewicht, ipv gezond zijn te promoten en normaliseren? En ja, dat is wellicht niet zo maar ff gedaan. Maar ook een fokrichting is niet met 1 generatie anders en ik geloof nooit dat je ze zomaar zo veel sterker krijgt zonder problemen. Als je die moeite ergens in gaat doen, stop die moeite aub in iedereen, mens en dier, gezond houden ipv de wereld te voorzien op onze eigen ongezondheid.

BeFunny

Berichten: 10549
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 15:53

Gewoon accepteren als je te zwaar bent dat je niet op een paard kunt gaan zitten lijkt me beter.

Cambionn

Berichten: 772
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 15:55

BeFunny schreef:
Gewoon accepteren als je te zwaar bent dat je niet op een paard kunt gaan zitten lijkt me beter.
Dat sowieso

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 16:40

office schreef:
Mensen worden steeds zwaarder(en groter ?)en iedereen is zo als ie is .We zouden beter in kunnen zetten op grotere sterkere paarden fokken.Daarin blijven we achter denk ik.


Omgekeerde wereld :n