Fjord beleren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MartzenSinne

Fjord beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-23 16:52

Hoi allemaal,

Mijn dochter van 12 jaar en ik hebben sinds kort 2 verzorgpaarden (Fjorden). We hebben beide ruime rij- en paardenervaring in het algemeen. De ruin is 3 en het is de bedoeling dat we deze langzaamaan gaan beleren (met behulp van de eigenaar). Er is het laatste jaar weinig met hem gedaan en of hij als veulen dingen heeft geleerd zoals halsteren etc is de vraag. Ze hebben hem gekocht toen hij 2 was.

Nu mijn vraag (gezien het feit dat het al best lang geleden is dat ik een pony heb beleerd) wat is handig om mee te beginnen. Hij heeft in de wei een halster om en daar proberen we nu met hem en de oudere merrie te wandelen. We kunnen merken dat hij de druk van het halster nog niet helemaal gewend is.

Hebben jullie tips? Hij is overigens erg nieuwsgierig en mensgericht.

Azmay

Re: Fjord beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 16:55

Eerst zorgen voor een fijne normale omgang, het liefst nog wat km samen wandelen. Ik zou absoluut niet op stappen voordat de basis inclusief wijken voor druk er echt goed in zit.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 17:05

Idd wandelen, aan de hand werken. Heel erg basis beginnen. Dat werkt voor de Fjord ook het fijnst.

MartzenSinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-23 18:11

Azmay schreef:
Eerst zorgen voor een fijne normale omgang, het liefst nog wat km samen wandelen. Ik zou absoluut niet op stappen voordat de basis inclusief wijken voor druk er echt goed in zit.

Nee opstappen zijn we nog lang niet van plan inderdaad. Eerst een band opbouwen en grondwerk.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 18:23

Ik ben eigenlijk een beetje een flauw mens bij zulke openingspost.

Goed beleren kan maar 1 keer. Er is daarna geen reset knop het over te doen.
En de eerste ervaring is de belangrijkste. Daar kun je altijd op terug vallen.

Komt er dan zo'n vraag als deze dan heb ik het flauwe antwoord.
Als je moet vragen: niet zelf doen.
Laat het doen door iemand die dit dagelijks doet.
Uiteraard kun je grondwerk doen, maar laat de rest over aan de ervaren persoon die weet wat hij doet.

Succes. :)

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 19:22

Ik vind dat wel heel makkelijk gezegd. Iedereen moet ergens beginnen. Zou het daarom, als je het zelf wil doen, wel onder begeleiding doen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 19:26

Dan begin je naar mijn idee met wel al ingereden paarden maar nog niet zo ver. Uiteraard ook onder begeleiding.
Eerst ervaring opdoen bij andere jonkies. En dan komt er hier geen topic :D

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 19:50

Lekker eerst borstelen en wandelen
En ja ik vind ook als je twijfelt niet zelf aan beginnen zou toch en rond vragen of je in de buurt iemand heeft zitten wie ervaring heeft met jonkies want als het fout gaat zit je ermee
Mijn dochter kan zelf goed rijden en ook jonge paarden longeren en zadel erop leggen maar gaat er ook zelf niet op zitten want er kan zo veel mis gaan en dat moet je dan maar weer goed zien te breien
Zeg niet dat jullie zelf niet kunnen hoor aangezien ik je niet persoonlijk ken

MartzenSinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-23 16:20

DuoPenotti schreef:
Ik ben eigenlijk een beetje een flauw mens bij zulke openingspost.

Goed beleren kan maar 1 keer. Er is daarna geen reset knop het over te doen.
En de eerste ervaring is de belangrijkste. Daar kun je altijd op terug vallen.

Komt er dan zo'n vraag als deze dan heb ik het flauwe antwoord.
Als je moet vragen: niet zelf doen.
Laat het doen door iemand die dit dagelijks doet.
Uiteraard kun je grondwerk doen, maar laat de rest over aan de ervaren persoon die weet wat hij doet.

Succes. :)

Ik begrijp je! De eigenaresse heeft meer ervaring met beleren dus het t.z.t. 'opstappen' laat ik aan haar over. Het gaat eerst om de basis. De merrie die erbij staat is super braaf dus dat is vast een pluspunt.

MartzenSinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-23 16:22

Cantodea11 schreef:
Lekker eerst borstelen en wandelen
En ja ik vind ook als je twijfelt niet zelf aan beginnen zou toch en rond vragen of je in de buurt iemand heeft zitten wie ervaring heeft met jonkies want als het fout gaat zit je ermee
Mijn dochter kan zelf goed rijden en ook jonge paarden longeren en zadel erop leggen maar gaat er ook zelf niet op zitten want er kan zo veel mis gaan en dat moet je dan maar weer goed zien te breien
Zeg niet dat jullie zelf niet kunnen hoor aangezien ik je niet persoonlijk ken

Nee dat laten we aan de eigenaresse over.. zij heeft meer ervaring met beleren.

MartzenSinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-23 16:23

Euridicey schreef:
Ik vind dat wel heel makkelijk gezegd. Iedereen moet ergens beginnen. Zou het daarom, als je het zelf wil doen, wel onder begeleiding doen.

Zeker..onder begeleiding vd eigenaresse. Zij heeft meer ervaring met beleren.

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 21:49

Hoop dat allemaal goed gaat zo te horen heb je het goed in orde en even of topic ik ben jaloers haha ben helemaal fan van het fjordenras heb er zelf helaas geen

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 22:13

Onderschat een Fjord niet! Zeker ook niet met kinderen , want het zijn absoluut geen kinderpony's.

Vaak zijn ze wel heel nuchter en snel weer rustig als er wat spannends gebeurd , maar tegelijk maken ze gebruik van hun kracht en kunnen ze echt wel eens flink koppig zijn. Je moet zeker wel stevig in je schoenen staan en zeer consequent zijn bij een Fjord en durven door te pakken.

Vergeet daarnaast de onvoorspelbaarheid van een jong paard niet. En dat geld niet alleen voor Fjorden. Ik ben persoonlijk ook geen voorstander van kinderen en jonge paarden / pony's.

Fijn dat de eigenaresse al meer ervaring heeft! Ik zeg niet dat je niks kunt doen en of meehelpen. Ik heb zelf mijn jonge Fjord ook beleerd , maar wel met behulp van. Terugkijkend had ik bepaalde zaken ook anders willen doen, maar dat is ook een leerproces. Maar ik heb er vanaf dat ik begon mijn handen vol aan gehad.

Ik was ook nog wat te onzeker waardoor ik onduidelijk werd en mijn Fjord begon al snel te staken onder het rijden. Van instructrice gewisseld want de ander wou het oplossen door vooral haar naar voren te jagen. Ik leerde toen om duidelijkere grenzen en regels op te stellen en meer vanuit mij te kijken.

Het is een schat van een dier , maar er zit wel een behoorlijke kop op zo nu en dan. Maar al met al zijn we zeker al 2 jaar bezig en is het een lange weg met veel tegenslagen, maar ook veel successen.

Maar onderschat het niet , ik dacht er ook te gemakkelijk over. Het zadelmak maken was eigenlijk het gemakkelijkste van alles.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 03:36

Mooi gezegd van zebrastreep. Ik heb meerdere fjorden beleerd en dat was (enkele uitzonderingen daargelaten) echt anders dan warmbloeden. Fjorden zijn erg nuchter en stoer, meeste waren zadelmak geboren, maar daarna (en net zo goed aan de hand), begon het feest.
Heeeeeel consequent zijn, ook nu al direct met het wandelen ect, want ze zijn slim, koppig en denderen zo over je heen als ze weten dat het kan. Ze zijn verder wel vaak rustig en niet snel van de paniek reacties, al heb ik daar ook uitzonderingen op meegemaakt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 09:25

Sowieso is goed doorrijden na het zadelmak maken meestal het allermoeilijkste.

Ik ben ook zo flauw om te zeggen..laat dat aan een ervaren persoon over. Gewoon even het zadelmak maken en paar maandjes goed doorrijden daarna en dan kan een minder ervaren persoon het onder begeleiding wel overnemen mits het dier braaf is.

12 jaar en ruime ervaring hebben scheer ik trouwens meer onder manege ervaring, no offence maar dat is niet voldoende bij het beleren.

Ik raadt jullie dan ook aan om te beginnen met een grondwerk instructeur te zoeken die jullie kan helpen met het oefenen van simpele dingen. Mee lopen aan het halster, stilstaan op commando, achterwaarts, leren longeren, een keer een hoofdstel in doen en een longeersingeltje om doen etc.

En vergis je niet, ook dit zijn zaken die voorzichtig aangepakt moeten worden en waarbij het belangrijk is dat het paard er gelijk een goede en fijne ervaring mee heeft.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 09:57

Klopt doorrijden is echt lastig , ik vond de rest vergeleken met doorrijden achteraf gezien heel gemakkelijk.

--
Vergeten te vermelden maar mijn Fjord komt uit mijn andere Fjordenmerrie. We kennen elkaar sinds dag 1 , wat sommige processen wel wat gemakkelijker gemaakt heeft.

Zo was ze al goed aan mensen gewend en ook al grotendeels verkeersmak doordat we regelmatig gingen verweiden. Voor de rest deed ik behalve af en toe even bezoeken niet veel met haar. Maar het scheelde al zoveel dat ze aan mij en mensen in het algemeen gewend was.

Mr_Mx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 12:56

Leuk, dat je de kans krijgt om een paard de basis aan te leren en helemaal een fjord. Eerst leren kennen door borstelen, voetje vragen, stapje opzij zetten. Dan weet je al snel wat het karakter is en hoe makkelijk of moeilijk hij de zaken oppakt.
Het is een fjord dus voedselbeloning (wel overleggen met de eigenaar) werkt vaak heel goed.

Ilse_123 schreef:
Mooi gezegd van zebrastreep. Ik heb meerdere fjorden beleerd en dat was (enkele uitzonderingen daargelaten) echt anders dan warmbloeden. Fjorden zijn erg nuchter en stoer, meeste waren zadelmak geboren, maar daarna (en net zo goed aan de hand), begon het feest.
Heeeeeel consequent zijn, ook nu al direct met het wandelen ect, want ze zijn slim, koppig en denderen zo over je heen als ze weten dat het kan. Ze zijn verder wel vaak rustig en niet snel van de paniek reacties, al heb ik daar ook uitzonderingen op meegemaakt.

Dit klopt helemaal! Ik zeg vaak; als je denkt goed met paarden te kunnen omgaan... Neem een Fjord! En je komt tot de ontnuchterende conclusie dat je veel nog niet ervaren hebt. Maar er gaat ook een wereld voor je open.
Ik heb de afgelopen jaren 3 fjorden (met hulp) zadelmak gemaakt. Alle drie met een heel eigen karakter en een eigen aanpak.

Eén vol zelfvertrouwen, die alles makkelijk oppakte, maar ook onder commando's uit probeerde te komen.

Eentje die erg onzeker was en alles probeerde goed te doen. Maar door die onzekerheid moest ik in het beleerproces heel kleine stapjes nemen; elk nieuw iets leverde in eerste instantie protest op (ken ik niet, dus WIL IK HET NIET!) en daar moest je hem doorheen begeleiden.

En de laatste ben ik nu mee bezig. Een speels en ondernemend type die alles als een spelletje ziet. Dus heel makkelijk leert. Maar ja, als hij een bepaald spelletje, bv langs de weg wandelen, niet meer leuk vindt... gaat hij wat anders doen, namelijk zich lostrekken en er van door gaan. Dit resulteerde in een 2-jarige fjord die triomfantelijk met zijn staart en hoofd in de lucht midden over de openbare weg galoppeerde....

Drie fjorden, drie karakters, drie manieren van aanpak.. maar de gemene deler is toch de neiging om hun eigen plan te trekken, maar dat ook weer op drie verschillende manieren.

Zebrastreep heeft een heel mooi topic gemaakt over het (be)leerproces van haar merrie. Misschien kan hier iemand een linkje plaats (mij lukt dat even niet...).

Ik heb ook hier het één en ander hier geplaatst over mijn laatste fjord. Met de zoekterm Sjoko of Sjokoprins is wel wat te vinden.

Laat je door deze verhalen niet ontmoedigen, maar je bent wel gewaarschuwd! Vooral wens ik je veel plezier met deze paarden

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 19:37

Wat ik vooral om me heen zie gebeuren is een hoop ‘labrador gevallen’, super lieve, brave fjorden die vanwege hun nuchtere karakter niet goed worden opgevoed en daardoor hele lieve lompe draken zijn die precies doen wat ze zelf willen.
Fjorden zijn trouwens wel echt super leuk en veelzijdig, en vaak ook erg leergierig en enthousiast in het werk!

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 19:47

Labrador gevallen :')

Maar klopt hoor als je geen grenzen stelt voor een Fjord worden het echt draken. En daar hoort een flinke tik soms wel even bij := Niet dat je ze continue maar moet slaan , maar soms moet je echt even heel duidelijk zijn.

Grappige is wel dat ik door mijn Fjord op mijn werk ook wat zekerder ben geworden. Ik werk als begeleider en zag echt wel vergelijkingen als het gaat om grenzen aangeven.

Uiteindelijk is 'vervelend' Fjorden gedrag ook meer toe te dragen aan de verzorger/berijder van de Fjord dan de Fjord zelf.

Ik had een hele fijne trainer op den duur die mijn Fjord eigenlijk niet hoefde aan te pakken , maar eerder mij. Ik ben toen ook meer bewuster gaan rijden.

Resultaat is aan de hand een hele fijne Fjord die rustig alleen op de poetsplaats kan staan en hiervan nu ook geniet en over het algemeen zie ik een losse ontspannen onderlip. Maar ze kan ook nog echt even doorbeuken als ze daar zin aan heeft of weer over iets beginnen waar we al regels voor hadden opgesteld. Maar het zijn inderdaad als ze goed zijn 'getemd' hele leuke paarden , ik kan mijn geen leven zonder Fjorden meer voorstellen eigenlijk. En inderdaad ze zijn wel leergierig en snappen nieuwe dingen vaak ook snel en enthousiasme hebben ze ook vaak ze gaan graag met je op pad

En het fijne vindt ik is dat ze niet zo vol in het temperament staan en niet gelijk alle bokkensprongen uit de kast halen als ze schrikken enz. Ik heb altijd veel respect voor mensen die nu de huidige sportpaarden inrijden , ik zou het niet aandurven.

MartzenSinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-23 00:18

Bedankt voor jullie reacties!! :) Redelijk koel in het hoofd maar ook een sterke wil en sterk! Heb ik zelf ook wel ervaren in het berijden van een Fjord van een vriendin voor een langere tijd.
Mijn dochter zich vooral bezighouden met de 15 jarige merrie die erbij staat en superbraaf is en de eigenaresse heeft zelf wel veel ervaring in het beleren van. Bedankt voor jullie goede adviezen en ik zal nog even zoeken op eerdere verhalen...

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 08:08

Je zou kunnen starten met grondwerkoefeningen met een touwhalster... ook zijn er misschien online jonge paarden trainingen die je kunt aanschaffen. Ik weet dat dressuurnatuurlijk er eentje heeft waar je ook filmpjes kunt insturen en vragen kunt stellen via een besloten forum. Kost wel geld, maar misschien iets om naar te kijken. En anders misschien een paar grondwerklessen nemen met een instructeur dat is misschien ook wel een fijne basis om vanuit daar verder te gaan.