Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Faline schreef:Het was echt een spuit direct in het bloed. Zelfs onze tandarts doet dit niet (die gebruikt een pasta voor onder de tong)
Het was niet bekend dat de pony dwars was tot dat moment. En het uitschieten gebeurde toen ze al verdoofd was.
Ik vond haar extreem "dronken" en ze viel op een gegeven moment zelfs op d'r knieën voor.
Tancreda4 schreef:Je hoefsmid laten spuiten in t bloed vind ik echt bizar om te lezen... dat zou ik nooit accepteren.
Verder denk ik dat t nog best een lastig iets is. Hoefsmid is vast wel verzekerd voor dit soort dingen, maar als iemand echt een heel stout niet luisterend paard heeft vind ik t ook weer eigenaar risico. Als zo'n dier de hoefsmid kapot slaat, hoe zit het dan?
Faline schreef:Gezien een recent incident, vroeg ik me ineens af, indien er iets met je paard gebeurt tijdens het bekappen of beslaan, wie is er dan verantwoordelijk voor eventuele schade? (bv een hoefsmid die uitschiet met 't mes en een pees door zou snijden?)
In dit geval was de Smid gelukkig maar heel oppervlakkig uitgeschoten, maar pony had toch een wond... Échter had de pony ook een verdovingsspuit gehad van hem (ze is helaas ontzettend lomp en dwars (gevaarlijk) met beslaan, dus voor eigen veiligheid was dit nodig, alleen vraag ik me af of het wel legaal was.. (en of de dosis niet te hoog was)
Het gaat om een vrij nieuw aangekochte pony, vandaar dat we nog geen tijd gehad hebben hier op een andere manier aan te werken, en überhaupt pas net tot ontdekking zijn gekomen dat ze zo is bij de hoefsmid. Dit is niet iete wat mijn voorkeur heeft.(een verdoving) Ik vroeg me toch af waar de aansprakelijkheid ligt in dit soort gevallen. (al dan niet met of zonder verdoving)
Faline schreef:Ik vroeg me toch af waar de aansprakelijkheid ligt in dit soort gevallen. (al dan niet met of zonder verdoving)
Caira schreef:Is dat zo Floortje? Dat is dan wel interessant, zou jij als consument dan op de hoogte moeten zijn dat een hoefsmid niet bevoegd is om dat te doen? Ik kan me voorstellen dat er legio mensen zijn die niet weten dat een hoefsmid niet bevoegd is om (intraveneus) of überhaupt te injecteren.
Elisa2 schreef:Faline schreef:Gezien een recent incident, vroeg ik me ineens af, indien er iets met je paard gebeurt tijdens het bekappen of beslaan, wie is er dan verantwoordelijk voor eventuele schade? (bv een hoefsmid die uitschiet met 't mes en een pees door zou snijden?)
In dit geval was de Smid gelukkig maar heel oppervlakkig uitgeschoten, maar pony had toch een wond... Échter had de pony ook een verdovingsspuit gehad van hem (ze is helaas ontzettend lomp en dwars (gevaarlijk) met beslaan, dus voor eigen veiligheid was dit nodig, alleen vraag ik me af of het wel legaal was.. (en of de dosis niet te hoog was)
Het gaat om een vrij nieuw aangekochte pony, vandaar dat we nog geen tijd gehad hebben hier op een andere manier aan te werken, en überhaupt pas net tot ontdekking zijn gekomen dat ze zo is bij de hoefsmid. Dit is niet iete wat mijn voorkeur heeft.(een verdoving) Ik vroeg me toch af waar de aansprakelijkheid ligt in dit soort gevallen. (al dan niet met of zonder verdoving)
Een hoefsmid mag niet verdoven/ spuiten zetten tenzij deze medisch bevoegd is.
Dan gaan er als nog een heleboel dingen mis hier, paard moet kennelijk perse beslagen worden terwijl ze gevaarlijk is. Dit is een groot risico voor de smid en ik vraag me af waarom het niet gewoon bij bekappen kon blijven? Pony is waarschijnlijk bang dus als ze echt echt perse beslagen moet worden dan zou er beter koud beslagen kunnen worden.
Dus ja de smid is verantwoordelijk voor verwondingen, maar eigenaar blijft verantwoordelijk voor een goed opgevoed paard. De smid had hier beter voor kunnen bedanken denk ik.
Ibbel schreef:Caira schreef:Is dat zo Floortje? Dat is dan wel interessant, zou jij als consument dan op de hoogte moeten zijn dat een hoefsmid niet bevoegd is om dat te doen? Ik kan me voorstellen dat er legio mensen zijn die niet weten dat een hoefsmid niet bevoegd is om (intraveneus) of überhaupt te injecteren.
Ik vermoed dat heel Nederland eigenlijk wel weet dat injecties geven iets voor artsen en verpleegkundigen is.
Een hoefsmid is geen hoefarts.
Citaat:Ik weet dat hij geen dierenarts is, maar begreep uit zijn verhaal dat hij naast het werk als hoefsmid, ook gebitsverzorging doet, en daarom bevoegd is tot geven van sedatie.
Tinka schreef:Een hoefsmid en gebitsverzorger mag geen intraveneuze injectie geven, sterker nog hij mag die middelen zelfs niet in bezit hebben. Hij heeft dat dus op illegale wijze verkregen. Alleen een dierenarts mag dat. Hij is dan ook volledig aansprakelijk als er iets mis gaat, en dat kan zomaar gebeuren. Zijn verzekering zal het ook niet dekken.
Hij heeft vast ook niet van te voren een klinisch onderzoek gedaan want hij is geen dierenarts. Heel fout bezig dus.
Art_Ificious schreef:Helaas dit is fout.
Dat hij gebitsverzorger is wil niet zeggen dat hij bevoegd is om te injecteren. Echt alleen een dierenarts mag dit. Gebitsverzorger is geen dierenarts.
Mijn hoefsmid is ook dierenarts daar heb ik dus geluk mee.
Hutcherson schreef:Alleen een dierenarts mag intraveneus spuiten. Het wordt veel gedaan door tandartsen ook (die dan geen DA blijken te zijn).
Hoefsmeden die het doen ken ikzelf niet want brave paarden.
Als bekapper werd ons op de opleiding al duidelijk gemaakt om een goede aansprakelijkheidsverzekering te nemen waarbij ook dat waar we aan werken/mee bezig zijn meeverzekerd is.
Dus de smid is aansprakelijk. Maar eigenlijk al illegaal aangezien iemand zonder artsengraad niet mag sederen.
DuoPenotti schreef:Hutcherson schreef:Alleen een dierenarts mag intraveneus spuiten. Het wordt veel gedaan door tandartsen ook (die dan geen DA blijken te zijn).
Hoefsmeden die het doen ken ikzelf niet want brave paarden.
Als bekapper werd ons op de opleiding al duidelijk gemaakt om een goede aansprakelijkheidsverzekering te nemen waarbij ook dat waar we aan werken/mee bezig zijn meeverzekerd is.
Dus de smid is aansprakelijk. Maar eigenlijk al illegaal aangezien iemand zonder artsengraad niet mag sederen.
Die tandartsen zijn geen tandARTS. Maar gebitsverzorger.
Ik weet dat die naam vaak op 1 hoop word gegooid. Maar klopt niet