Ruin 17 jaar oud heel lief naar mensen, maar asociaal naar de kudde

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mvosmer

Ruin 17 jaar oud heel lief naar mensen, maar asociaal naar de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 14:05

We hebben 2 maanden geleden de ruin Dakota gekocht in Belgie, bij zijn eigenaar. Hij had Dakota 10 jaar. Dakota stond 24/7 op een enorme wei. De eerste 9 jaar bij deze eigenaar stond Dakota met een D-pony merrie. Het laatste jaar stond hij daar alleen omdat de merrie was overleden aan kanker. Ik heb geen reden om aan dit verhaal te twijfelen. Daarvoor op een manege (details onbekend). Deze eigenaar was een lieve man, maar op leeftijd. Hij moest huilen toen we Dakota in de trailer meenamen.

Dakota is een kruising Fries en Appaloosa. Hij is stevig gebouwd, dikke poten, schoft 170 cm, echt een enorm dik beest. We zijn er heel gek mee. Hij is gezond en heeft een goede conditie.

Dakota is erg lief richting mensen. Houd van knuffelen, is mak onder t zadel, rijd als een tank, alles perfect tot zover. We rijden er iedere dag op, in de bak en soms naar buiten met ons tweede paard erbij. Hij is gezond en heeft een goede eetlust. Hij krijgt veel kuil en hij is gek op bietenpulp na het werken. Grondwerk, wandelen en longeren doet hij graag is onze indruk.

Dakota staat op een pensioenstal met 10 andere merries en ruinen, deze zijn allemaal een slag kleiner.
Dakota heeft alle merries en 2 ruinen bij hem staan, aan zijn kant van de wei. De andere 4 ruinen staan bang in de andere hoek van de wei. Als Dakota zich verveelt dan gaat hij op jacht naar de ruinen en bijt ze op de kont. Hij gedraagt zich behoorlijk asociaal naar andere paarden. De merries zijn van hem en twee ruinen duld hij. Als de merries naar de drinkbak gaan wordt hij onrustig en jaagt ze terug.
Hij doet niet aan knuffelen met andere paarden. De paarden gaan naar buiten van 10 tot 20 uur, wei en paddock afhankelijk van t gras aanbod. De wei is niet enorm, maar groot genoeg lijkt me.

Dakota staat nu in een eigen deel van de wei / paddock achter een schrikdraadje. De andere paarden kunnen bij hem komen als ze willen. Prima oplossing voor nu. De rust is terug. Op zich staat hij rustig te grazen in zn deel van de wei.

Dakota is heel erg bezig met de andere paarden. Hij staat nachts op stal en steekt zijn kop vaak naar buiten om te kijken naar andere paarden. Hij staat met z'n box tussen 2 paarden in. De wanden zijn hoog, we zijn van plan om 1 wand deels te vervangen met tralies zodat hij t andere paard van ons beter kan zien.

Als alle paarden in de ochtend nog binnen staan en je neemt hem alleen mee naar de bak voor grondwerk of onder het zadel wordt hij erg onrustig, kijkt alle kanten op, hinnikt veel. Waar zijn alle paarden zie je hem denken. Hij wordt trouwens nooit gevaarlijk jegens mensen! Hij is heel erg gefocust op andere paarden, wat ook wel logisch is want dit heeft hij nooit zo gekend.
We rijden Dakota nu alleen als we ons tweede paard in de wei naast de bak zetten want dan is hij rustig. Samen met 2 paarden op buiten ritje gaat prima, maar Dakota moet voorop lopen. Geen bokken, geen steigeren, niet schrikachtig.

Dakota krijgt nu een relax kruiden supplement in het eten, hier zijn we net mee begonnen, dus ik kan nog niks zeggen over werkingen.

De situatie is nu onder controle, maar hoe verbeteren we zijn sociale gedrag jegens andere paarden is onze grote vraag.

MarliesV

Re: Ruin 17 jaar oud heel lief naar mensen, maar asociaal naar de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 14:15

Ik lees een aantal zaken die in mijn ogen voor verbetering vatbaar zijn:

* Zet Dakota alleen met 1 maatje en niet in een gemengde kudde buiten
* Geef het de tijd! 2 maand is niet lang, hij heeft echt zijn plekje nog niet direct gevonden
* Elke dag rijden is niet verstandig, een dag (of 2) per week rust is een behoudt voor je paard
* Kuil is geen paardenvoer, zeker niet alleen als ruwvoer voor de nacht
* Wat krijgt hij verder qua eten? Brok/gras enz? En is hier wat in veranderd?
* Ga lekker met hem grondwerken, mentaal uitdaging zoeken om zo de focus van andere paarden af te leiden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 14:25

De wei is niet enorm maar groot genoeg schrijf je.
Heb je afmetingen?
Bij Google maps Kun je afstand meten.

Mijn ruin jaagt ook als hij te klein staat.
Hij heeft mijn merrie al eens door de draad gejaagd als de weide te smal was.
Staan ze groot dus met zijn tweetjes richting 3000m2 weide plus nog altijd de rijbak van 1200m2 er aanvast dan jaagt hij ook nog wel eens. Maar kan het andere paard voldoende weg.
Smalle lange paadjes zoals 10 meter breed ook al is het 100 meter lang gaan dus niet.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 15:12

Hoe is de introductie gegaan? Hebben jullie Dakota meteen met de gemengde kudde gezet? Of heeft hij eerst een aantal losse vriendjes gemaakt?
En hoeveel gras staat er op de wei? Is er wat te doen?

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 15:34

Leuk om te lezen hoe blij en begaan jullie met Dakota zijn!

Zijn gedrag kan te maken hebben met onzekerheid, weet ik bijna zeker eigenlijk. Hij is na 10 jaar van huisje en baasje verhuisd en nu moet hij zich zien te redden in een vreemde omgeving en in een grote gevestigde kudde. Hij is groot en mannelijk en gaat dus maar het alfamannetje spelen zodat niemand ziet dat hij stiekem best wel onzeker is, want anders wordt hij misschien wel in elkaar getrapt of niet geaccepteerd.

Hem apart zetten is al een goede eerste stap, en misschien straks nog een paard erbij zetten als maatje. Later zouden jullie hem weer in de kudde kunnen introduceren. Je gaat vanzelf merken dat hij rustiger wordt en het ritme van de stal gaat leren kennen.

Tot die tijd, geniet van hem en geef hem vooral de tijd om te wennen aan zijn nieuwe for ever home.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:23

Ania kent hem blijkbaar, dus haar advies zou ik zeker ter harte nemen, maar zelf lees ik het ook zo. Je noemt het in de titel asociaal, maar ik zou juist zeggen dat het allemaal sociaal gedrag is: hij vindt het contact belangrijk en is heel erg aan het zoeken naar zijn plek in dit geheel.

Dat gaat volgens mij ook niet alleen maar om de kudde zelf, maar ook dat hij na zo'n verhuizing ook niet goed weet wat blijft en wat niet. Als de paarden weglopen, komen ze dan weer terug? Als hij ze niet meer ziet in de stal of juist buiten, zijn ze er dan of niet? Ik denk dat ook dat gewoon tijd nodig heeft. Soms kan het helpen om de aandacht bewust naar je toe te trekken, soms kan het juist helpen om een paard even de tijd te geven.

Maar eigenlijk lees ik niks wat ongewoon of zorgelijk is voor paarden. Zelfs het pesten van andere paarden uit deels verveling/deels frustratie is best natuurlijk gedrag. Niet ideaal, maar wel heel natuurlijk. Dus ik denk dat je met tijd en regelmaat een heel eind komt. In de tussentijd zoeken naar een situatie die een beetje comfortabel is voor allemaal (inclusief de andere paarden in de kudde) - zo'n apart draadje of 1 paard mee lijkt me prima.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 19:03

Het zal niet de eerste ruin zijn die zich gedraagd als haremhengst, incl. hulptroepen. Dat gaat niet samen met concurrentie, dus de ruinen die er niet bij horen volgens hem. En dan is een plat overzichtelijk weiland stomweg te klein.
Dat oplossen moet je niet op gokken qua herintroductie want alles moet samen kunnen lopen. Zet hem samen met een andere ruin of meerdere, maar samen met merries zal enkel weer zulk gedrag geven met risico's voor alle partijen.

Van alleen staan worden ze onzeker in de zin van komt dat paard wel terug of ga ik er naar terug na werk. En die zekerheid geloven ze niet zomaar meer. Kleine stapjes en heel veel geduld op dit punt, je bent snel terug bij af en dan nog langer onderweg naar tot waar het nog goed ging dan eerst. Dus hoeveel wil en kan je aanpassen en wat moet echt anders?

ChantalAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 12:52

Meeste is al gezegd.
Wat ik me nog afvraag is of hij iets bij de bietenpulp krijgt. Alleen bietenpulp is namelijk geen goed voer . Er moeten granen bij om een goede voer balans te geven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:16

Ik lees heel normaal hengsten/ ruinen gedrag van een leider.

Hij heeft zijn kudde gevormd met deze merries en twee ruinen en de rest jaagt hij uit zijn kudde.

En ik denk niet dat je dit gedrag gaat verbeteren om eerlijk te zijn, het is gewoon een leider die zijn kudde heeft en vormt. Wel kan tijd zorgen voor meer stabiliteit en rust.

Nu wordt hij onzeker als je hem mee neemt om te rijden waarschijnlijk omdat hij zijn kudde in de gaten meent te moeten houden.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:18

Punt is dat jouw paard zich niet asociaal gedraagt, maar perfect normaal paardengedrag laat zien, wat in de praktijk van deze stal onhandig blijkt.

Hij heeft zich een aantal merries toegeëigend die "van hem" zijn. Kennelijk duldt hij daarbij ook nog een 2 tal andere ruinen, maar de rest niet. Dat zijn in zijn optiek de concurrenten en moeten uit de buurt van zijn merries blijven.

Je moet niet vergeten dat hij altijd met 1 merrie gestaan heeft, die dus 'van hem' was, en waar hij het geluk/ gemak had dat hij dat bezit niet hoefde te verdedigen tegen concurrenten.

Het mooiste zou zijn als hij een aparte mini kudde zou kunnen vormen met óf alleen ruinen, of 1 of enkele merries zonder andere ruinen. Denk eerlijk gezegd ook dat dit de enige mogelijkheid is.

( Bij mijn zeer sociale ruin die met mijn merries staat hoef ik echt ook geen andere ruin te zetten. Daar gaat hij serieus als een hengst mee vechten. Er mag echt geen enkele man in de buurt van zijn merries komen)