Hoe loopt een paard dat wat te dik en vet is

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lenteklokje

Hoe loopt een paard dat wat te dik en vet is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-23 15:27

Dag,
ik ken een paard dat door het grazen in de wei eigenlijk iets te rond en vet is. Hij had hiervan eerder nauwelijks last van, liep lekker door, ook met wat meer gewicht, hij wordt 2 tot 3 keer in de week rustig bereden. Nu de afgelopen week is hij wat stijf en stram in de (voor) benen. Hoefsmid heeft hem bekeken en bekapt, hoeven zijn prima en benen ook, niets te vinden daar. Hoefsmid zegt dat het stramme komt omdat hij eigenlijk iets te rond en vet is.
Wie heeft hier ervaring mee? (als volgende maand het gras minder voeding heeft, slankt hij vanzelf wel weer af).
Dank jullie wel

Captain

Re: Hoe loopt een paard dat wat te dik en vet is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 15:39

Ik zou niet wachten tot volgende maand maar je paard nu van het gras af halen voor hij hoefbevangen raakt. Dan ben je namelijk verder van huis.
Blijft hij dan stijf en stram, een dierenarts er bij.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 15:41

Stijf en stram in combinatie met overgewicht doet m'n alarmbellen wel rinkelen. Dat kan een beginnende hoefbevangenheid zijn. Dat hoef je nog niet meteen in de hoef te zien.

Ik zou zeker actie ondernemen en zorgen dat hij gaat afvallen en grasinname beperken. Het liefst helemaal van het gras af. Want als hij eenmaal bevangen is dan ben je nooit meer zorgeloos en zul je altijd een strikt voerregime moeten aanhouden

Toen mijn shet te dik was zag ik dat niet zozeer aan haar lopen. Maar meer dat ze lui was en snel buiten adem. Ze is toen wel bevangen geworden terwijl ik haar al op dieet gezet had. Toen ze later op goed gewicht was werd ze ook heel actief met werken. Echt een totaal andere pony. Stijf en op eieren lopen heeft ze alleen gedaan toen ze bevangen was

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 15:42

Dit gebeurde bij de mijne ook 2 weken geleden.
Stijf op de voorbenen en dus hoefbevangen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 15:42

Ik heb er 2 waar ik enorm op het gewicht moet letten en ja soms gaat dat ook wel eens minder. :o
Maar ze hebben er nog nooit stram om gelopen. Altijd fijn voorwaarts en gewone gangen.

Ik zou nu ook echt heel erg oppassen voor hoefbevangen.
Heeft de smid daar niets over gezegd?
Door de droogte en nu weer een plons water is de fructaan heel hoog. Aldus mijn smid die van de week nog een waarschuwing op facebook slingerde.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 15:56

Een te dik paard hoort ook gewoon normaal en soepel te lopen. Zeker als hij dat altijd gedaan heeft.

Opeens stram lopen = pijn, of op z'n minst flink ongemak. En dat is in zo'n geval meestal (beginnende) hoefbevangenheid.

Dus: paard van het gras af voor het verergert. Mocht het geen HB zijn begin je in ieder geval direct met een afslankkuur, en dat is zo te lezen sowieso geen overbodige luxe.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 16:08

Die is al bevangen of zit er dicht tegenaan zo te lezen. Onmiddellijk van gras af, geen bix meer, hooi (droog) afwegen op 1,5% van ideale gewicht van het dier en een uurtje weken zodat je 30%vd suikers er uit kan krijgen, wel uitkijken dat het niet gaat broeien in deze hitte. Persoonlijk zou ik ook de da bellen voor ontstekingsremmners, (ja, ook op zondag) en ik zou, net als Ron Aalders adviseert in het hb topic maar wat iedereen vergeten is inmiddels, de hielen ondersteunen zodat de stres vd diepe buiger af is. Verder zo min mogelijk bewegen, dus op stal met diep bed, of klein stukje zand afzetten.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 16:10

Hoe voelt de manenkam aan? Kan je die gemakkelijk van links naar rechts bewegen? Of is de manenkam hard? Als de manenkam hard is, dan is er meteen alarm...............want gecombineerd met het stramme lopen: is je paard bijna echt hoefbevangen

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 16:15

Ik hoop dat TS wat kan met deze tips. Ze begint haar post met ‘ik ken een paard’. Impliceert toch dat het niet haar paard is. Doet ook mij denken aan hoefbevangen, hopen dat het meevalt en/of de eigenaar actie onderneemt

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-23 16:32

dank jullie wel, ik zal ook de manenkam in de gaten houden. En ik denk ook aan een graasmasker, dan kan ie lekker buiten zijn maar heeft wel minder grasinname (ervaringen?)

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-23 16:34

gisteren gereden, vooral de stap aan het begin is dan wat stram, maar later ging ie prima lopen. Ja ik hou het in de gaten maar het is steeds in overleg met de mensen waar hij staat, en die heb ik heel hoog, dus moet ook even aanvoelen hoe ver ik in hun beleid kan mengen :-)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 16:35

Lenteklokje schreef:
dank jullie wel, ik zal ook de manenkam in de gaten houden. En ik denk ook aan een graasmasker, dan kan ie lekker buiten zijn maar heeft wel minder grasinname (ervaringen?)

Voor nu zou ik hem echt helemaal van het gras houden.
Gevoelig op welke manier ook is echt niet oke. En als ze te dik zijn echt grote alarmbellen nu.
Echt voorkomen dat het erger word, want dat wil je echt niet.

[SV] Algemeen graasmasker topic.
Daarna als hij weer goed loopt en wat slanker is kun je zeker een graasmasker proberen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 16:43

Lenteklokje schreef:

Een gemakkelijke tip om te weten hoe het gaat. De manenkam moet voelen als vrouwenborsten. Dus elke keer voelen. Doordat altijd te doen herken je al vroeg wanneer de manenkam te strak wordt.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 18:01

De manenkam van mijn bevangen pony is zo zacht en soepel als maar kan.
Dit hoeft dus helemaal niet samen aanwezig te zijn.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 18:20

Na zoveel weken droogte en dan weer regen gaat het vaker mis met bevangenheid. Het gras groeit weer als een malle en gevoelige paarden zijn dan sneller bevangen. Een paar weken van het gras af houden door een stuk af te zetten en hooi aan te bieden, of heel beperkt met stripjes of beperkte tijd kan veel ellende voorkomen.