Ruiterpad Hulshorsterzand afgesloten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ttranch

Ruiterpad Hulshorsterzand afgesloten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-23 07:21

Er worden steeds meer ruiterpaden afgesloten, zo ook bij ons op het Hulshorsterzand. Zouden jullie willen helpen door de petitie te ondertekenen om het ruiterpad op de zandverstuiving weer terug te krijgen?

https://petities.nl/petitions/behoud-het-ruiterpad-op-het-hulshorsterzand?locale=en

Het gaat om deze lus op het Hulshorsterzand, die afgelopen maart is afgesloten en ondanks overleg en afspraken niet meer opengesteld zal worden.
Afbeelding

Door deze afsluiting wordt je als ruiter gedwongen om de route een stuk langer te maken en kun je geen kort rondje met dit fenomenale uitzicht meer rijden.

Afbeelding

Afbeelding

In het kader van de recreatiezoneringen op de Veluwe hebben wij heel hard gelobbyd om de ruiterpaden rond het Hulshorsterzand open te houden. Er was afgesproken met de provincie en de natuurbeheerder dat er geen ruiterpaden zouden worden afgesloten, maar dit is nu toch gebeurd. Als reden stelt de natuurbeheerder dat deze lus al 5 jaar geen bewegwijzerde ruiterroute meer is, terwijl de ruiterpadbordjes er tot afgelopen winter nog gewoon hebben gestaan! Ook stelt de natuurbeheerder dat er te veel buiten de paden getreden werd en de natuur teveel verstoord. Maar deze route ligt op een stuk zandverstuiving juist ver weg van de doorgaande fiets- en wandelpaden en het was er altijd heel rustig. Je kwam er bijna nooit iemand tegen en het buiten de paden treden hebben wij nooit iets van gemerkt! Het was echt ons favoriete stukje, omdat je een steile zandduin op kon rijden en daarna een fenomenaal uitzicht had over de zandverstuiving.

Afbeelding

Het ruiterpad naar dit stuk zandverstuiving dat in maart zonder pardon is afgesloten

Afbeelding

Er zijn de afgelopen jaren al meerdere ruiterpaden afgesloten in de bossen rondom Hulshorst en omgezet naar mtb-paden. Er werden zelfs nieuwe paden bij gemaakt voor de mtb-ers. Deze groep is beter georganiseerd dan de meer individualistische (recreatie) ruiters, waardoor ons belang vaak vergeten wordt en we steeds minder toegang tot de paden hebben. Dit moet veranderen voordat we ook dit prachtige stukje natuur kwijt raken!

We willen laten zien dat ook ruiters samen 1 vuist kunnen maken tegen dit oneerlijke beleid met onze petitie! In augustus voert Natuurmonumenten intern overleg en hopelijk kunnen we ze hiermee overtuigen om de route weer open te stellen of een alternatief te bieden.

Meer info over de recreatiezoneringen op de Veluwe:

https://www.gelderland.nl/projecten/rec ... ringskaart

https://www.veluweop1.nl

Siers83

Re: Ruiterpad Hulshorsterzand afgesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 07:32

Ik heb getekend. Woon totaal niet in de buurt maar vind het echt belachelijk dat ruiters waar ook, zo gedupeerd worden

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 07:35

Getekend.

Wordt tijd dat ruiters zich gaan verenigen als buitenrijden in de toekomst nog mogelijk wil zijn.
Ze zijn overal zo aan het rotzooien.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 08:16

Getekend

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 08:41

Wat zonde!!!

Mijn eerste reactie is: Doet de KNHS nog wat? (In de vorm van organiseren van ruiters)
Helaas... Ik heb flink gezocht maar heel weinig kunnen vinden. Op het platform buitenrijden.nl staat een handjevol werkgroepen. Nergens info over hoe je een nieuwe zou kunnen starten, is kunt melden dat jouw regio dringend zo'n groep kan gebruiken...

Je zou de KNHS kunnen vragen, of ze kunnen helpen (ze pretenderen immers er ook voor de recreatieve ruiter te zijn) of zelf bij de Mountainbikers vragen hoe zij het geregeld hebben.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 08:43

getekend

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 08:47

callippo schreef:
Wat zonde!!!

Mijn eerste reactie is: Doet de KNHS nog wat? (In de vorm van organiseren van ruiters)
Helaas... Ik heb flink gezocht maar heel weinig kunnen vinden. Op het platform buitenrijden.nl staat een handjevol werkgroepen. Nergens info over hoe je een nieuwe zou kunnen starten, is kunt melden dat jouw regio dringend zo'n groep kan gebruiken...

Je zou de KNHS kunnen vragen, of ze kunnen helpen (ze pretenderen immers er ook voor de recreatieve ruiter te zijn) of zelf bij de Mountainbikers vragen hoe zij het geregeld hebben.

Dit, ik heb geregeld contact gezocht met regioconsulenten over onveilige situaties met buitenrijden, maar amper tor geen reactie of actie- denk wel dat als de knhs actie wil ondernemen er ook een kostenplaatje aan zit- ik zou het prima vinden om een bijdrage jaarlijks te betalen als er daadwerkelijk iets gebeurd

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 08:51

Getekend, wat zonde inderdaad.

ttranch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-23 09:00

Super dat jullie hebben getekend!

Ik ben als bedrijf dat (op kleine schaal) buitenritten organiseert in dit gebied betrokken geweest bij de werkgroep recreatiezoneringen. Heb zelfs de boswachter meegenomen te paard om de knelpunten te laten zien. En dus wel voor elkaar gekregen dat de overgebleven ruiterpaden open blijven. Helaas is er nu toch een ruiterpad afgesloten met het excuus dat dit al 5 jaar geen bewegwijzerde ruiterroute meer zou zijn, terwijl de bordjes er tot de winter nog stonden!

De mountainbikers hebben een grote vereniging met veel achtervang waaronder een paar wethouders. De KNHS regioconsulent heeft geen rol gespeeld en ook de lokale rijverenigingen, die op de sport gericht zijn niet op buitenritten, doen niks.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 09:04

Frustrerend, ik heb m getekend en deel m op de stal app zodat meer mensen hem kunnen tekenen , misschien een idee om dat op andere stal apps ook te doen?

Varenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 09:29

Getekend. Zo jammer dat er steeds meer ruiterpaden verdwijnen.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 09:31

Ik heb het getekend. Zo jammer dat het op deze manier gaat. Bij mijn moeder in de buurt wordt het ruiterpad ook opengesteld voor de MTB ers. Opgeknapt en bordjes erbij... we zijn bang dat de paarden daar straks ook verboden worden

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 09:52

Getekend. Woon een flink eind uit de buurt, maar het gaat om het principe. Als de MTB'ers op die plekken mogen komen, dan mag een ruiter ook. Het gaat dan niet om verstoring van de natuur, lijkt me, want dat laatste vind ik nog wel een valide argument.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 09:55

nimbletje schreef:
Ik heb het getekend. Zo jammer dat het op deze manier gaat. Bij mijn moeder in de buurt wordt het ruiterpad ook opengesteld voor de MTB ers. Opgeknapt en bordjes erbij... we zijn bang dat de paarden daar straks ook verboden worden

Dat is ook geen fijne combinatie, mtb-ers en ruiters op hetzelfde pad. En als er dan problemen komen, is de kans groot dat het een mtb pad blijft. -O-

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 21:37

Moderatoropmerking:
Omdat petities niet zijn toegestaan plaats ik hier een slotje.