Sommige mensen zullen het verhaal van mijn paard Shan en mij kennen, andere mensen niet. Het verhaal is grotendeels te lezen in dit topic: [YRT] [VOLG] Volg Shan (en een beetje Oreo).
Op een gegeven moment is dit topic gesloten, omdat ik toen besloten had om Shan te verkopen. Uiteindelijk heb ik dat toch niet gedaan, maar er zijn jaren voorbijgegaan zonder hem ooit nog te rijden. Wel ben ik verdergegaan met trainen op allerlei verschillende manieren.
Ik les nu ongeveer twee jaar met hem in het werk aan de hand en aan de lange teugel en sindsdien oefen ik met hangen één keer per week en is het drie keer me zowaar gelukt om weer eens op zijn rug te zitten. Maar daar zit nu net het probleem. Ondertussen is Shan zelf eigenlijk heel ontspannen en vindt hij het best oké (wisselend per dag, maar meestal wel) zo'n mens hangend of op zijn rug. Het probleem ben ikzelf. Door een jaar lang vijf keer per week opgestapt te zijn op een paard dat elk moment kon ontploffen (en dat vaak ook deed) heb ik een flink trauma opgelopen. Iedere keer als we gaan hangen ben ik weer gespannen en de laatste keer dat ik erop zat deed hij dat heel braaf, maar hij zette een stapje. Ik raakte daar zo van in paniek dat ik er afvloog (ik stapte zo snel af dat ik erbij ging liggen).
Daarom ben ik nu op het punt gekomen dat ik iemand zoek die mij hierbij kan helpen. Ik zoek iemand die er voor mij op zou willen gaan, want ik word door mijn eigen trauma tegengehouden. Shan is er nu zo langzamerhand wel klaar voor. Ik zoek iemand die niet bang is en vooral iemand die precies doet wat ik zeg. Shan is een paard met een megagrote gebruiksaanwijzing en totaal niet makkelijk.
Ik had laatst weer les van Daniëlle Meyboom en zij raadde me dit ook aan. Zij heeft heel veel verschillende paarden gezien in haar leven en zelfs zij vertelde me dat Shan een heel moeilijk paard is. Hij is niet makkelijk om mee te werken en je moet altijd alert zijn. Aan de andere kant heb ik zoveel met hem meegemaakt en is hij zo lief dat ik hem nooit zal verkopen. Helaas zit zij niet in mijn regio en kan ze daardoor geen mensen noemen die zij zou aanraden. Zij raadde me wel dit topic op Bokt aan

Natuurlijk doe ikzelf hiernaast heel veel andere dingen met hem om hem te trainen. Ik werk met hem aan de lange teugel en aan de hand om zijn rugspieren te trainen. Daarnaast doe ik veel grondwerk met hem om hem zelfverzekerder te maken, zijn lijf te trainen en een connectie tussen ons te behouden. Ten slotte doe ik ook vrijheidsdressuur met hem om zijn hoofd aan het werk te houden.
Hopelijk weet iemand van jullie iemand (of misschien ben je het wel zelf) die me hiermee wil helpen! Alvast bedankt en andere tips of vragen zijn natuurlijk ook welkom. Ik heb niet het hele verhaal uitgelegd omdat dat ontzettend lang is (7 jaar aan gebeurtenissen), maar ik zal zo goed mogelijk proberen om jullie vragen te beantwoorden.