Goedkoop je paard wassen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Goedkoop je paard wassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-23 12:41

Ha bokkers!

Ik ben gezegend met een prachtige schimmelbonte :+ Nu zou ik dat toch leuk vinden om niet altijd naar stal met een zelfgemaakte vos te komen :'), maar zo goedkoop is shampoo ook niet. "Vroeger" zei men groene driehoek zeep, maar nu lees ik daar geen positieve dingen meer over..

Zijn er nog meer goedkope alternatieven? :)

Zilvershampoo gebruik ik al voor de manen (anders worden ze echt niet wit :'))

8nnemiek

Re: Goedkoop je paard wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 12:51

Wat voor vuil is het? Modder/zand, of is het mest en urine?
Vaak geldt; hoe meer je wast, hoe meer vuil de vacht ook weer gaat absorberen omdat het vetlaagje van het haar af gewassen is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 12:53

Acceptatie is de goedkoopste oplossing. Je hebt gewoon een veranderlijk bonte schimmel ipv een vies paard.
Als de mestvlek droog is kan houtskool helpen, anders is het idd wassen met veel water en schrobben maar.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 12:55

Ik was mijn schimmel wel dagelijks, maar dan zonder zeep of shampoo. Gewoon afspoelen en met een wasborstel ( zacht rubber ala rosborstel ) over de vieze plekken. Dat gaat heel goed en doe ik na het rijden meestal. Alleen als ik wat belangrijks heb voordat ik ga rijden :)

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 13:17

Tijdens het wassen met water de borstel erover en ze zijn ook schoon.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 13:21

Zo’n puimstenen blokje is de goedkoopste oplossing die ik voor mijn schimmel tot nu toe heb gevonden.

Varenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 13:34

Als shampoo: koeien shampoo! Die kun je bij bijv de welkoop kopen in jerrycans van 5 liter. Net als alle zeep werkt het ontvettend.

Verder is het inderdaad een kwestie van accepteren en bijhouden. Als een vlek (urine/poep) niet te lang op je paard zit lukt het vaak heel goed om het met alleen water bij te houden. Goed spoelen met een sproeier en veel water. Warm water werkt beter dan koud, dus investeren in een goede tuinslang met sproei kop, aangesloten op warm water.

(Aldus de eigenaresse van 3 bonte viespeuken!)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 13:37

Waar staat je paard dan wel? Want hier is wit in de zomer, op een vlek nu en dan, gewoon wit?
En als ze vies zijn is het na regen door het rollen en dat borstel je, eenmaal droog, er gewoon af?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 13:38

tengeltje11 schreef:
Waar staat je paard dan wel? Want hier is wit in de zomer, op een vlek nu en dan, gewoon wit?
En als ze vies zijn is het na regen door het rollen en dat borstel je, eenmaal droog, er gewoon af?

Als je paard in de mest ligt?
Als er zwart zand in de wei ligt?
Als je paard hengstig is en benen/staart steeds onder piest?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 13:46

Ik heb mijn hele leven nog gewassen met groene zeep.
Een beter alternatief? Misschien een neutral shampoo?

Maar om mijn schimmeltje vroeger zuiver te houden gebruikte ik op zijn lijf niet vaak shampoo.
Wel hield ik dagelijks vieze plekken bij.
Gewoon met lauw water en een badspons met ruwe kant de vlek weg halen.
Bij dagelijks bijhouden ging dat prima.
Staart was meestal alleen maar vies onder de staartwortel en dat waste ik elke week een keer met groene zeep.

Bij wedstrijd gebruikte ik groene bio tex in de staart en liet dat intrekken.
Dan werd hij spierwit.
En dan zilver shampoo. Niet voor het schoon krijgen. Naar mijn idee doet het dat niet. Maar voor de mooie glans.

Het lijf waste ik maar 2 keer per jaar helemaal. Met dan de groene zeep.
Voetjes van alle paarden die wit hadden met groene zeep.

Mijn bonte paarden nu niet anders

Emoreoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 13:54

Als die van mij heel vies is doe ik eerst een tea tree shampoo voor paarden gebruiken en anders doe ik gewoon vloeibare groene zeep. Kan prima hoor.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 13:58

Ik zou nooit zoveel wassen.

Je kan kijken naar de omstandigheden, Die van ons lopen grotendeels buiten op zandgrond en zwarte grond, maar liggen nooit in hun mest.

Ze hebben hele winter 's nachts op stal gestaan vanwege de wolf. Natuurlijk mesten ze dan, maar ze gaan rond 23 uur in ene schone vlas stal. Stallen zijn ook ruim genoeg. Ze kiezen alle 5 wel een plekje om te mesten en liggen daar niet in.

Nu het zo kurkdroog is zijn ze extreem stoffig en dat kan je afspuiten, maar werkt maar kort natuurlijk. Bij de buckskin/valk zie je het alleen als je hem aait :)
Maar zand zag je ook bij mijn oude zwarte, daar viel niet tegenop te wassen.

Ze rollen ook op het gras, maar als het opgedroogd is poets je dat zo eraf.

Bij schimmels en bonte paarden weet je gewoon dat je wat kan zien en zou ik echt niet elke dag gaan wassen. Voor een les of wedstrijd is vaak genoeg.

En verder dus zorgen dat ze veel buiten zijn, stal groot genoeg is en schoon.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-23 22:36

superpony schreef:
Ik zou nooit zoveel wassen.
.

En verder dus zorgen dat ze veel buiten zijn, stal groot genoeg is en schoon.

Bedankt voor alle tips!! Ik reageer morgen even uitgebreid. Overigens wilde ik niet wekelijks gaan wassen hoor, maar meer de staart en manen, maar het hele lijf dacht ik niet meer met groene zeep te mogen doen.

Paard staat overigens overdag in paddock (hij mag niet op gras, pssm) snachts in stal van 5x6 en uitloop, groot zat :')

Alleen alles is zand.. dus hij lijkt op het oog schoon (of in ieder geval gelijkmatig grijs :')), maar je handen zijn echt zwart na het rossen en/of als hij gaat zweten.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 22:37

Maar dat is toch normaal? Dat is hun eigen talg die ze produceren, is net goed! Dat mag je er toch niet afwassen?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 23:13

Ik was mijn haflinger altijd met groene zeep. Nog niks gevonden waarmee ik de manen en staart weer zo stralend wit krijg.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 23:20

Mijn schimmeltje is een paar uur na haar modderbad doorgaans goed schoon.

Wassen is mij in principe te veel werk (mijn vingers gaan ook in de zomer pijn doen van koud water, dus handschoenen zoeken) ik borstel wel wat langer als dat nodig is.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 05:14

Vloeibare groene zeep
Een jerrycan bij de welkoop, en dan giet ik het over in een fles.

Enige wat hier echt goed bevalt
En groene zeep is nog wat vettig, vind normale shampoo soms wel uitdrogend werken op de manen

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 06:00

Baby shampoo. Van die hele goedkope. Dat doe je in een spuitbus, verdunt het met water en je maakt eerst je paard goed nat, dan spuit je hem ermee in. Goed zepen en spoelen. Ze glimmen er mooi van ook.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 08:06

Maar zand zit er na 1 keer rollen weer in. En dat valt het meeste op bij een schimmel en een zwarte.
Dat krijg je er wel uit geborsteld door bij elke strijk over je paard de borstel ook over een ijzeren roskam te halen. Dan verplaats je het niet maar haal je het er echt uit.

Of met een stofzuiger :D
Ik heb eens ergens gereden waar ze die hadden. Dat werkt geweldig. :D

Maar toch nooit de neiging gehad die daarvoor zelf aan te schaffen.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 08:40

Misschien pippa zeep. Zeker niet de goedkoopste zeep, maar je doet er wel lang mee! Zeker als je het gebruikt voor een mestvlek. Is een shampoobar zonder meuk

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-23 15:09

DuoPenotti schreef:
Maar zand zit er na 1 keer rollen weer in. En dat valt het meeste op bij een schimmel en een zwarte.
Dat krijg je er wel uit geborsteld door bij elke strijk over je paard de borstel ook over een ijzeren roskam te halen. Dan verplaats je het niet maar haal je het er echt uit.

Of met een stofzuiger :D
Ik heb eens ergens gereden waar ze die hadden. Dat werkt geweldig. :D

Maar toch nooit de neiging gehad die daarvoor zelf aan te schaffen.

:')

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 15:51

Tja, als je paard in een paddock staat blijft het lastig. Mijn paard staat 's winters in een paddock en is dan ook grijzig en met borstelen dat vieze zwarte stof. Nu ze overdag op de wei staat en zomervacht heeft, is dat veel minder. Als ze gezweet heeft, spuit ik altijd vrijwel het hele paard af, dan spoelt alles er lekker af. zonder zeep. Is een lichte fjord trouwens, geen schimmel. Wel witte manen, die in de winter dan altijd grijzig blijven, want ik was vrijwel nooit met zeep.
Ander paddockzand kan helpen, nieuw geel zand. En dan goed mest en hooiresten blijven ruimen. Maar nieuw zand is wel een erg dure oplossing...

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 18:51

Als het maar sporadisch is:
En flinke scheut dreft in de emmer water met een handvol soda. Wassen, afspuiten, weer aftrekken en naspoelen met water met hanfvol soda.
Heerlijk schoon, engeltjeszacht.

( ik zou dat wel niet elke week doen.)

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 19:08

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 19:18

Wat voor shampoo gebruik je zelf? Daar zit meestal meer troep in dan groene zeep… met andere woorden; het maakt niet zoveel uit met welke shampoo je incidenteel je paard wast. Zeker in de zomer niet. Gewoon lekker wassen