Verandert het karakter van een jonge merrie veel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Contemplate

Verandert het karakter van een jonge merrie veel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-23 10:14

Hi bokkers,

Ik ben rustig aan het rondkijken voor een eigen paard, zo nu en dan loop ik ineens ergens tegenaan.
Ik heb een hele leuke 3 jarige merrie gezien, fantastisch karakter dat gewoon klikt. Als ik terug kijk, had ik altijd een klik met ruinen en een keer een hengst. Nooit met merries. De merries die ik kende waren niet zo knuffelig of lieten in elk geval niet blijken dat ze getut leuk vonden.

Natuurlijk is het afwachten hoe ze onder het zadel is, maar verandert het karakter van een merrie veel als ze ouder worden (i.v.m. hormonen)?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 10:17

Ik heb een knuffelige tut merrieveulen gekocht.
Onlangs is ze 8 geworden en het is nog steeds een knuffelige tut merrie.

Ik heb voorheen ook alleen maar ruinen gehad, maar die knuffelde juist veel minder.
Ook de ruin die ik nog steeds heb houd niet van knuffelen.

Nu merk ik bijna mijn merrie bijna geen hengstigheid op, dus geen idee of dat anders is als het wel zo is

Raineri

Re: Verandert het karakter van een jonge merrie veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 10:21

In de kern blijven ze vaak wel hetzelfde. Je groeit na een tijd ook meer naar elkaar toe. Kun je met iemand eens gaan die verstand ervan heeft? Wellicht ziet die persoon net wat meer. Hoe reageert ze op spannende dingen bijvoorbeeld. Hoe is ze in de kudde? Hoe komt ze op je af? Is het verlegen of dauwt ze zo je ruimte in? Ze zal vast nog wel eens in de puberteit komen waarbij haar trekjes versterkt worden. Maar dat vlakt ook wel weer af.
Ik kocht de mijne met 1, ze is nu 3. Die is ouder en gewichtiger maar in de kern nog hetzelfde .

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 10:22

Mijn merrie was 5 toen ik haar kocht en is nu intussen 17. Qua karakter is ze niets veranderd in die tijd. Nu weet ik niet of dat met 3 jaar nog weer anders is dan met 5. Wat ik nog wel zie is dat mensen soms weinig ervaring hebben met jonge paarden en dat dat nog wel eens mis gaat. Een jong paard kan soms net even wat heftig reageren op allerlei zaken en niet iedereen kan dat allemaal lekker uitzitten en streng, rechtvaardig en met rust oplossen. Ik ken er een aantal die het paard weer verkocht hebben en er bang van geworden waren na een lelijke val. Bij een jong paard verwacht je een x een gekke bokkensprong of spanning wat zich makkelijker opbouwt. Bedenk even of je dat allemaal wil zeg maar :o.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 10:26

Ik ben ook geen merriemens, heb altijd hard geroepen dat ik geen merrie wil.
Maar ik heb nu een 3-jarige, gekocht als veulen. En dat is zo'n lief dier, heel mensgericht, open, eerlijk, kan prima tutten. Heeft wel een iets duidelijkere mening over dingen als mijn ruin en dat versterkt als ze hengstig is :+
Die duidelijkheid moest ik wel aan wennen, want dat verwacht ze van mij ook. Met mijn ruin ging dat toch iets gemoedelijker ofzo. Nu is mijn ruin extreem introvert en hangt aan mij. Mijn merrie is veel zelfstandiger.
Nu is ze wel al vanaf dat ze bij mij is veel in handen geweest en is mensen echt gewend. Is opgegroeid in een gemengde kudde, kwam elke dag wel even in handen al was het maar om te voeren of even te borstelen. Ik denk dat dat ook wel scheelt t.o.v. bijvoorbeeld opfok.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 10:28

Mijn ruin was in het begin (2 jaar oud) niet zo knuffelig en tutten, nou, echt liever niet :o . Nu, inmiddels 19, vind hij het héérlijk. Hij gaat er écht voor staan.

Mijn merrie was in het begin (4 jaar oud) niet van het knuffelen en tutten. Nu, inmiddels 13, houd ze zeker van knuffelen, ze is erg aanhankelijk. Maar tutten, poetsen, invlechten. Daar is ze nog steeds véél te ongeduldig voor :o .

Ik denk dat paarden een karakter hebben met wat voorkeuren, net als wij mensen. Maar opvoeding, omgevingsfactoren en levenservaring veranderen hen. Net als bij ons.
Maar mijn paarden zijn in wezen nog hetzelfde als toen, maar met bergen ervaring erbij en rust. Zij kunnen mij ook uittekenen :D .

Overigens ben ik ook geen merrie mens, maar ben dolgelukkig met haar erbij.

Paardjes83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 10:30

In de basis blijven ze gewoon hetzelfde is mijn ervaring.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 10:43

De basis blijft hetzelfde. Je kunt het zelf vaak iets verbeteren of verpesten, maar de aanleg is moeilijk te veranderen.

We hebben nu weer twee jonkies staan en de één komt uit een ontzettend aanhankelijke merrie, een echte allemansvriend die van aandacht en tutten houdt. Die jonge merrie is net als haar moeder.
De ander komt uit een zeer eenkennige moeder en is zelf alles behalve aanhankelijk. Ze vindt het vreselijk om geaaid te worden. Na intensieve oefening als veulen is ze zeer goed te hanteren, maar dat zal nooit een knuffelig paard worden. Sterker nog, ik denk dat ze onbekenden nog steeds wel zou durven te bijten als ze haar ruimte niet respecteren.

Wij hebben door de jaren heen duidelijk karakterverschillen gemerkt bij de paarden, maar de ruinen en merries gingen eigenlijk gelijk op in wel of niet aanhankelijk. En de niet-aanhankelijke paarden konden dan alsnog ideale maatjes zijn, maar dan meer gericht op een taak i.p.v. aanrakingen/knuffels.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 25-05-23 10:44, in het totaal 2 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 10:43

Ik had altijd ruinen gehad, eigenlijk zelfde reden als jij.
Maar het laatste paard wat ik 10 jaar lang heb gehad, was een merrie.
En juist met die merrie heb ik de sterkste band ooit met een paard gehad.
Ook heel veel geleerd van deze merrie, ik moest haar in haar waarde laten, niet dwingen (niet op de grond en niet onder het zadel).
Anders werd ze idd zo'n boze merrie ha ha.
Het eerste half jaar - jaar daarom kostte het tijd om een goede combinatie te worden, maar daarna werd het alleen maar beter en sterker.
Ik heb vooral geleerd heel eerlijk en rustig met haar om te gaan, ongeduldig of boos worden dan kon je beter naar huis gaan want dan lukte niets meer.
En dat heeft wel geleid tot een paard die alles wou doen en waar ik veel vertrouwen in had.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 11:25

Naar mijn ervaring verandert mensgericht knuffel gedrag niet met leeftijd. Wel altijd wat verschil tussen dagen/seizoenen. Maar gemiddeld gezien door het jaar blijven de paarden hier heel stabiele knuffelige schoothondjes.

Ik kan me wel heel goed voorstellen dat dat kan veranderen als je van 'er niks van vragen' gaat naar er mee werken en dan dwingender wordt. Maar dan ligt het aan je aanpak en niet aan je paard.

Wat ik wel moeilijk met zekerheid vind te zeggen: hoe een jonkie thuis is in de eigen situatie geeft weinig info over hoe ze straks gaan zijn in het werk icm vreemde omgeving. Ik heb me daar ooit heel erg op verkeken. Het leek een heel stoer nuchter paard. Maar bleek een onzeker watje te zijn.
Om die reden ben ik iets voorzichtiger geworden met jonge paarden. Zeker als je een heel specifiek doel voor ogen hebt. (toevallig was dit een ruin)

Maar algemene klachten over dat merries lastig zijn of niet van knuffelen houden. Nee, echt niet.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 11:26

Wij hebben juist altijd merries gehad en maar 2 ruinen. Ik merk eigenlijk weinig verschil tussen een merrie en een ruin.

Wij hebben 1 merrie gehad die heel erg last had van haar hengstigheid maar de rest eigenlijk totaal niet. Ook qua knuffelen zie ik geen verschil tussen een merrie of een ruin. Dat zit volgens mij meer in het karakter van het paard.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 12:20

lizzy1 schreef:
Wij hebben juist altijd merries gehad en maar 2 ruinen. Ik merk eigenlijk weinig verschil tussen een merrie en een ruin.

Wij hebben 1 merrie gehad die heel erg last had van haar hengstigheid maar de rest eigenlijk totaal niet. Ook qua knuffelen zie ik geen verschil tussen een merrie of een ruin. Dat zit volgens mij meer in het karakter van het paard.

Helemaal mee eens, hoor. Ik heb in mijn 52 levensjaren zoveel merries en ruinen mee gemaakt en het zijn gewoon allemaal eigen karaktertjes. Al die verhalen over verschillen, de ene merrie is de andere niet en de ene ruin is ook de andere ruin niet. Al die typische cliche's, die ik soms lees, ik herken daar in het dagelijks leven maar bar weinig van, haha.....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 12:36

Ze zijn allemaal anders en uniek inderdaad.

En nee, op zich veranderd het karakter van een merrie niet als ze ouder worden maar ze kunnen wel onder invloed van homonen meer of minder knuffelig/ zijn. Maar tenzij ze echt last hebben van hun hormonen is dat vaak minimaal.

Contemplate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-23 13:16

Wat een berg reacties al! Wel fijn om te horen dat het karakter in de basis gewoon zo blijft, ongeacht dat hormonen een keer een rol gaan spelen. En dat de verkondige stereotypische gedragingen niet waar zijn. Ik baseerde mijn vraag puur op eigen ervaring. Ik heb een 5 jarige merrie, 8 jarige en oudere merrie gereden elk een aantal jaar gereden, maar ik was dus vooral benieuwd naar eventuele veranderingen in karakter van jonge naar volwassen merrie. Ik vind haar echt zo leuk! Af en toe een paar dagen ander gedrag door hengstigheid kan ik wel mee dealen, ik ben ook niet altijd even leuk :')

Overigens wel meerdere jonge paarden gereden en ik schakel natuurlijk ongeacht welk paard ik koop begeleiding in. Inrijden ga ik sowieso niet zelf doen. Als de basis qua rijden erop zit komt het wel goed. Dan is alleen haar karakter onder het zadel nog een onbekende. Al ga ik er nog even goed over nadenken of het verstandig is, ik wil met mijn eerste paard vooral lol hebben. Bedankt voor de ervaringen tot dusver!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 13:21

Ik heb zelf 2 merries, eentje met 3 jaar gekocht en is nu 6 jaar. Super fijn beest. Allebei geen pismerries. Ik heb in de kern ook de overtuiging ik wil een ruin maar met deze twee maakt het geen verschil.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 13:48

Leuk!! Ben benieuwd, laat je het weten als je de knoop hebt doorgehakt? :D

Ik vind dat merries wel vaker een mening hebben die ze snel(let) laten merken. Maar dat hoeft echt niet altijd “pismerrie” gedrag te zijn. Sterker nog, ze zijn gewoon heel communicatief over hun grenzen. Vaak doen ze het niet voor de lol. Mijn vorige merrie was wel echt een doetje, die liet alles maar gebeuren. Zo ken ik wel meer merries. Dus nee het is zeker geen regel dat er bepaalde karaktereigenschappen te linken zijn aan merries.

Ik heb nooit wat gehad met ruinen, maar nu rijd ik een heel leuk kereltje die ik wel heel leuk vind! <3