Paard word lek gestoken door muggen/dazen!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Macen1995

Paard word lek gestoken door muggen/dazen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-23 16:41

Ik heb een cremello hengst die enorm word geprikt door muggen of dazen. En dan vooral bij zijn mannelijke zaakje. Zijn hele balzak zit onder de rode bloed vlekjes door steken van insecten. Er zitten ook kleine, zwarte vliegjes onder zijn buik.
Hij staat wel degelijk met een eczeemdeken het grootste deel van de dag, maar dat beschermt z'n "zaakje" natuurlijk niet
Ik ben het al elke avond aan het insmeren met zalfjes en daarna insprayen met vliegenspray, maar zo gaat er elke week een fles van 31,00 euro de deur uit. Word een beetje te gek... maar anders is het echt heel zielig, want hij word er heel nerveus van.

Is er iemand met een soortgelijke ervaring en (nog belangrijker) oplossing hiervoor?

Lijsken

Re: Paard word lek gestoken door muggen/dazen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 16:47

Kijk eens naar de Busse Complete Plus vliegendeken, daar zitten ook benen aan. Al vind ik geen duidelijke foto vanaf achter.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 16:48

Castreren dan maar! Nee hoor, flauw grapje.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 16:49

Macen1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-23 17:00

Bloodymary schreef:
Castreren dan maar! Nee hoor, flauw grapje.

Hahaha, dat leek me ook een goede optie :P

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 17:08

Ik gebruik hertshoorn spray op de deken bij de buik, dat jaagt hier de meeste wel weg. Je deken gaat er niet mooier uit van zien maar als het helpt...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 17:49

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 20:15

Ik heb een stipje gezet. Mijn paard heeft ooit een keer een hertshoornvlieg in zijn koker gehad, en is sindsdien paranoia voor alles wat daar in de buurt vliegt.
Zou graag weten wat ik hieraan kan doen...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 20:32

pinto_1 schreef:
Ik heb een stipje gezet. Mijn paard heeft ooit een keer een hertshoornvlieg in zijn koker gehad, en is sindsdien paranoia voor alles wat daar in de buurt vliegt.
Zou graag weten wat ik hieraan kan doen...

Het is een Herteluisvlieg, om misverstanden te voorkomen, maar dat maakt 'm niet minder vervelend.

Wij voeren de paarden in het seizoen knoflookpoeder door het voer. Schepje ca 15gram per paard per dag.
Nee, dat lost het probleem niet op maar het gaat wel van een aaneengesloten plakkaat bulten naar hier en daar een steekplek.
Let er wel op dat knoflook uiteindelijk niet gezond is voor paarden dus NIET jaarrond voeren!
Onze ervaring is dat je ergens half april (dit jaar begin mei) begint en ergens eind september stopt dat het voldoende is. Volgens de dierenarts is er dan ook geen serieus geen risico.

Aanvullend gebruiken we veerust super als het echt nodig is maar bedenk wel dat dat een contactgif is en dus niet helemaal zonder risico op de blote huid!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 20:57

Daar inspuiten met ultrashield vliegenspray, wel de zwarte fles, die helpt echt heel goed tegen muggen en vliegen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 20:58

Als je iets door het voer wil doen zou ik eerder kiezen voor finecto. Knoflook eten mijn paarden zelfs niet, ze laten hun voer staan als ze de knoflook ruiken.

Ik heb vorig jaar zelf een spray gemaakt met hertshoornolie, knoflook en citroen. En dat hielp eigenlijk wel. Maar als ze zweten moet je het eigenlijk opnieuw erop spuiten.

Vavane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 21:28

Ik lees even mee! Ik heb hetzelfde probleem met mijn ruin (afgezien het balzak issue). Hij staat op een wei vlak bij het water en zit onder de bulten

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 21:33

Mijn merrie had dit bij de uier, ze werd helemaal gek van de jeuk. De oplossing was voor haar was een snuggy hood eczeemdeken met uierbeschermer.
Deken is er ook met kokerbeschermer

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 21:41

Uierzalf werkt daar goed tegen. Die vliegjes houden duidelijk niet van vette voeten.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 21:54

Zoals sizzle zegt, insmeren met iets wat goed vet is. Mijn vorige ruin droeg ook een eczeemdeken maar werd bij zijn koker helemaal lek geprikt en die zwol op tot formaat voetbal. Ik smeerde er een dikke laag uierzalf of vaseline op en het probleem was compleet verdwenen.

Macen1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-23 10:30

Bedankt allemaal voor jullie tips en ervaringen! Ik ga zeker genoeg kunnen uitproberen.
Het lijkt inderdaad het meest op Herteluisvlieg na het Googlen hiervan. Uierzalf smeer ik tot nu toe elke avond op zijn koker en balzak. Werkt inderdaad wel iets, maar niet voldoende dat ie rustiger word. Want de vliegjes zitten dan op z'n buik en daar word ie ook erg zenuwachtig van.
Nogmaals bedankt iedereen! <3

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 10:45

De herteluisvlieg is vrij groot en komen doorgaans niet in zwermen. Ik denk dat je de kriebelmugjes hebt. De navel en buiknaad is erg favoriet, die smeer ik ook in. Wordt wel een plakkerig zooitje, maar het is niet anders.

Paardjes83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 11:29

Derfen werkt hier goed blijft ook lang werkzaam