Hoeveel is te veel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tordis02

Hoeveel is te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-23 13:15

Ik hoop dat ik hier het juiste forum te pakken heb voor mijn vraag.

Ik ben trots slaafje van een Fjordenmerrie, die inmiddels 21 jaar oud is. Ze verkeert in goede gezondheid, is goed op gewicht, lijkt zich prettig te voelen, is goed genoeg bespierd. Ik rijd haar recreatief, we staan aan het groot natuurgebied dus we rijden eigenlijk enkel buiten. Ik ben een "luie" ruiter, ik stap grotendeels met af en toe een drafje en uitzonderlijk een galopje. Mijn ritjes duren ca 1 tot 2 uur. Ik rijd haar ongeveer 3x per week en probeer tussen mijn ritjes steeds een dagje vrij te geven.

Nu voorzie ik dat ik binnenkort (hopelijk) langdurig niet zal kunnen rijden (ivm hopelijk een zwangerschap). Ik heb daarom een bijrijder gevonden, een ontzettend leuke meid waar het goed mee klikt en die met mijn paard om gaat zoals ik dat doe.

Ik ben echter nog niet zwanger, en ik weet natuurlijk niet of, en wanneer dat gaat gebeuren, dus momenteel rijden we mijn paard beide. Ze loopt nu dus zeker vier keer per week, en ik maak me daar zorgen over, ben bang dat ze overbelast raakt.

Niet onbelangrijk om te weten, zowel mijn bijrijder als ikzelf zitten aan de bovengrens qua gewicht. Het is nog "binnen de perken" (tussen 15 en 20 procent van haar eigen gewicht) en ik doe mijn best om af te vallen, maar dat is makkelijker gezegd dat gedaan. Ik deel deze informatie omdat dit voor mij een extra iets is waar ik me zorgen om maak, tot voorkort vertelde ik mezelf namelijk, ach, het is maar een paar keer per week een rondje. Maar inmiddels is het dus ruim de helft van de week. Overigens kunnen we wel beide prima rijden, hebben we een goede balans en zitten we naar mijn mening mijn paard niet in de weg. Daarbij is mijn paard gebouwd als een buffel, ze is echt het ouderwetse type Fjord en aan de flinke kant, tegen de 150 cm hoog.

Wat mijn vraag dus eigenlijk is.. ben ik een overbezorgde paardenmama? Of zijn mijn zorgen gegrond en is 3x per week, gezien ons gewicht en haar leeftijd, echt genoeg voor haar?

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 13:31

Ten eerste; hulde aan je dat je zo kritisch bent. Overbelasting kan inderdaad snel om de hoek loeren.
Echter wil ik je wel wat vragen voor een ‘advies’. Longeer je tussendoor? Fiets je met haar of werken aan de hand? Daar in zou jij of je bijrijder, bijvoorbeeld, meer in kunnen verdiepen om tussendoor te doen of ter vervangen van 1 of 2 rijdagen. Dan is er namelijk wel belasting maar zonder 1 van jullie er op, dat scheelt vaak ook al een hoop.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 13:33

Ik zou zeggen, dat als je niet merkt dat ze stijf gaat lopen, en gewoon lekker actief door loopt, ze het prima aan moet kunnen.
zeker als je vooral stapt en af en toe een keer draaft. Vaak slijten ze harder van stil staan :)
Merk je dat ze echt trager wordt, of stijver, dan zou ik wat rustiger aan gaan doen......

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 13:38

Bralindy schreef:
Ten eerste; hulde aan je dat je zo kritisch bent. Overbelasting kan inderdaad snel om de hoek loeren.
Echter wil ik je wel wat vragen voor een ‘advies’. Longeer je tussendoor? Fiets je met haar of werken aan de hand? Daar in zou jij of je bijrijder, bijvoorbeeld, meer in kunnen verdiepen om tussendoor te doen of ter vervangen van 1 of 2 rijdagen. Dan is er namelijk wel belasting maar zonder 1 van jullie er op, dat scheelt vaak ook al een hoop.

gezien de leeftijd en dat het een fjord is, is er wel kans aanwezig dat er artrose in de benen zit....
Longeren is vaak veel belastender dan gewoon rechtuit op zachte bodem. Fietsen lopen ze vaak ook meer op het harde dan je zou willen, dat is zeker op deze leeftijd denk ik meer belasting dan een uurtje stappen onder de man (ook al zit je tegen de bovengrens aan). Je zou er wel voor kunnen kiezen, om van het uurtje wat je onder de man stapt, eens 20 minuten er naast te gaan lopen.
Zo vang je 2 vliegen in 1 klap. Je ontlast je paard, en je beweegt zelf extra, wat de kilo's alleen maar ten goede zou komen.

DiantaM

Re: Hoeveel is te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 13:41

Veel samen wandelen zou ik ook aanraden. Ik vind 20% van het gewicht van een fjord echt heel veel.

Met wandelen werk je aan jezelf en je ontlast de pony ermee.

Tordis02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-23 13:46

Sky_As schreef:
Bralindy schreef:

gezien de leeftijd en dat het een fjord is, is er wel kans aanwezig dat er artrose in de benen zit....
Longeren is vaak veel belastender dan gewoon rechtuit op zachte bodem. Fietsen lopen ze vaak ook meer op het harde dan je zou willen, dat is zeker op deze leeftijd denk ik meer belasting dan een uurtje stappen onder de man (ook al zit je tegen de bovengrens aan). Je zou er wel voor kunnen kiezen, om van het uurtje wat je onder de man stapt, eens 20 minuten er naast te gaan lopen.
Zo vang je 2 vliegen in 1 klap. Je ontlast je paard, en je beweegt zelf extra, wat de kilo's alleen maar ten goede zou komen.

Onze bak is behoorlijk zwaar, die vermijd ik zoveel mogelijk. Ik longeer hooguit 1x per maand. Wandelen doen we wel regelmatig, al heb ik daar meestal niet zo'n zin in. Ik heb twee honden dus wandel al uren op een dag :')

Afwisselen met andere activiteiten is natuurlijk een goed idee, maar.. hoeveel dagen rijden is genoeg? En vooral, hoeveel is te veel?

Misschien ook relevant, mijn Fjord is een turbo Fjord. Ze heeft altijd de pas in en als het aan haar ligt galoppeert ze de hele ronde :') ik heb haar in de zes jaar dat ik haar heb nog nooit moe gezien. Het enige wat ik kan zeggen over haar gezondheid is dat ze, sinds de zomers droger worden, af en toe hoest in de zomer. Dit jaar (nog) niet. Als ze dat doet wordt ze uiteraard niet bereden.

Even voor de duidelijkheid, we wegen geen 20 procent van haar gewicht. Dichter bij 15.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 14:05

zonder het paard te kennen, foto's te zien en je rijkunsten te weten, kun je niet zeggen hoeveel genoeg is of hoeveel te veel.
met buitenrijden, zeker in stap vind ik het niet snel te veel.
trainen in de bak, echt dressuren en springen, dan vind ik zelf 3 á 4 keer per week meer dan genoeg, zeker qua belasting.

Buiten stappen is vaak alleen maar goed voor ze.

Betreft je eigen gewicht: je plaatst het er zelf niet voor niks bij, dus waarschijnlijk vind je jezelf voor het mooie ook wat te zwaar. Als je vind dat je genoeg beweegt, dan zal je iets aan je voeding moeten doen om af te vallen.
("moeten" is natuurlijk niet bedoelt zoals het er staat, maar ik zeg dit omdat je het zelf zo specifiek benoemt dat jullie aan de bovengrens zitten, zonder foto's kan ik hier niet echt iets nuttigs over zeggen)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 15:18

Ik zou als vuistregel 3x per week aanhouden.
Daarbuiten kun je wel wandelen, fietsen of werken aan de hand.

Een koudbloed moet je anders trainen dan een warmbloed. Ze hebben die hersteldagen echt nodig.

Qua gewicht, jij bent nu zwanger dus logisch dat je iets zwaarder bent.
Maar minder is altijd beter voor je paard, dus ik zou kritisch naar de kilo’s blijven kijken. Ook de kilo’s van je bijrijder.

Fijn dat je je bezorgd maakt om je paardje!

Tordis02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-23 15:23

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 16:01

Wat betreft het rijden zelf, vind ik een uur buiten stappen niet teveel. Zelfs al zou je dat elke dag doen.
Of het te zwaar is ivm de ruiter durf ik zo niet te zeggen, als je daaraan twijfelt zou je het aan een onafhankelijk persoon moeten vragen die jullie ook in het echt ziet.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 16:16

Overleg eens met je dierenarts. Die kent je dier en jou. Dit is typisch een onderwerp met veel meningen, weinig echte onderbouwing en enorme verschillen tussen culturen (vergelijk de ijslanders en quarters waar kerels van 100+kg dagen mee werken maar eens met hoe wij omgaan met onze grote maar fragiele warmbloeden om maar wat te noemen, ik gok ook dat de ouderwetse fjorden van 140 ook door volwassen mannen werden bereden in het land van herkomst). Eigenlijk is het enige solide mi dat de vroegere legerdivisies richtlijnen hadden die spraken over max 25% belasting maar dit waren goed getrainde paarden die zeer hard moesten werken maar ook echt niet mochten uitvallen (want je leven hing er vanaf). Allemaal zaken die totaal anders zijn tegenwoordig. Ik weet wel van studies die laten zien dat je bij 30% echt veranderingen gaat zien in bijv spierherstel. Dus daar zou ik in elk geval onder willen blijven. Maar ja of je vervolgens de lat legt bij 25% of 15%, ik durf niet te zeggen wat feitelijk de grens is.

Tordis02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-23 16:30

We zitten nog ver onder de 20 procent grens, dichter bij de 15 procent grens. Maar goed, ik vind die percentages leuk, maar ieder geval is natuurlijk individueel.

Ik heb ook gevraagd wat mijn (ex)instructrice, bekapper en osteopaat ervan vinden, en wat mensen die mij, mijn bijrijder èn paard persoonlijk kennen. Uiteraard weegt hun mening bij mij zwaarder mee dan meningen online maar, meer mensen hebben meer kennis, dus ik wilde het toch ook hier even in de groep gooien. Ik ben nogal onzeker aangelegd ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 16:36

Ik vind 4 keer niet teveel, mits het wel goed verdeeld is..dus om de dag.

Als het paard verder geen lichamelijke problemen heeft vooral lekker in beweging houden. Rust roest voor die oudjes.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 16:45

Het klinkt alsof het prima kan, vooral als je veel stapt. Rustig bewegen en veel rechtuit is juist heel goed :)

Dat percentage zegt mij ook weinig. Daarbij moet je dan eigenlijk kijken naar het gewenste gewicht van een paard en niet het werkelijke gewicht. Als een paard zelf te zwaar is dan kan hij niet ineens meer dragen, eerder minder, omdat hij zijn eigen extra gewicht erbij heeft.