2,5 jaar geleden kocht ik een zwaar verwaarloosd 3.5 jarig paard via een handelaar. Ik heb haar verhuisd naar een pensionstal waar eigenlijk alles heel goed ging. Alleen als het voertijd was kon zij vanwege de stress gaan weven op stal. Dit werd niet raar gevonden gezien zij dik 1 jaar lang bij de handelaar amper te eten heeft gehad en er werd mij verteld dat dit wel zou bijtrekken. Ook als het einde van de middag de paarden binnen gezet werden kon ze langs de draad gaan ijsberen tot dat zij binnen gehaald werd. Ze stond daar altijd samen met een vast paard in de paddock. Aan dit paard plakte ze ook echt enorm maar zodra het andere paard uit het zicht was als die uit de paddock gehaald werd dan was ze rustig.
Uiteindelijk na heel veel dokteren omdat ze allerlei vage klachten vertoonde en maar niet echt mooi op gewicht wilde komen kwamen we er achter dat ze maagzweren had. Deze zijn behandeld maar omdat er steeds minder ruwvoer gevoerd werd op stal en meer ruwvoer niet mogelijk was zijn wij tijdens de behandeling moeten verhuizen samen met het paard waar ze zo aan gehecht was. We kwamen bij mijn toenmalige insturctrice te staan waar ze op onbeperkt hooi kwamen te staan. Ze stonden op dat moment nog op de medicatie en knapte hier goed van op. Ze werd mooi dik en eindelijk had ik een paard dat uiteindelijk zelfs neigde naar te dik zijn in plaats van schraal. Helaas merkte ik dat ze daar echt niet op haar plek was. Waar ze normaal gesproken alleen weefde tijdens voertijd begon ze nu iedere keer als er maar iemand in de stal was volledig gestresst te weven. Ze hadden een zweep naast de box gelegd en iedere keer als ze begon te weven dat gaven ze haar een tik met de zweep door de tralies heen

Ook als het andere paard nog op de wei stond en ik in het stalletje wilde gaan poetsen dan konden die 2 vreselijk op elkaar gaan roepen en stond ze gestresst te draaien op de poetsplaats. Uiteindelijk was het op deze plek echt niet meer paardwaardig voor mijn paard en ben ik vertrokken naar de stal waar ik nu sta.
Hier kwam ze in een paddockstal te staan (stal met uitloop van enkele meters) en overdag in een groepje van 4 paarden op de paddock. In de paddockstal bleef zij constant door de paddockstal ijsberen zodra er ook maar iemand bij haar stal in de buurt kwam. Zodra er niemand in de buurt was konden ze vanaf een afstand zien dat ze rustig was. Na enkele dagen kreeg ik al bericht van de staleigenaresse dat ze 's ochtends tijdens het voeren door de omheining van haar stal was gerend en dat ze rechstreeks naar de box van een ander paard was gerend waarmee ze overdag samen op de paddock staat. Gezien er op dat moment sneeuw lag en mijn paard op ijzers stond hebben we haar voor de veiligheid in een box in dezelfde schuur als het ene paard gezet. Dit ging goed en om meer stress te vermijden heb ik haar daar maar laten staan.
Maar ook hier begon ze al met weven zodra er ook maar iemand de schuur in liep. Uiteindelijk ben ik haar op de Naf Magic gaan zetten en ik merkte echt een groot verschil. Ik zag haar niet meer weven en ook van andere stalgenoten kreeg ik te horen dat ze niet meer weefde als ze in de schuur waren. Van de staleigenaresse begreep ik dat ze alleen nog even kort weefde als het voertijd was maar zodra ze haar voer had was ze rustig.
Enkele weken terug ging ik voor het eerst in lange tijd weer op wedstrijd. De andere paarden gingen de paddock op en ik ging haar klaarmaken voor de wedstrijd. Ze was compleet over de zeik dat het paard waar ze zo aan plakt wel naar de paddock was en zij niet. Ze was op dat moment niet alleen want er stond nog een paard in de box naast haar. Ze was zo over de zeik dat ze een halstertouw kapot heeft getrokken en mij meerdere malen omver heeft gelopen terwijl ze normaal netjes stil staat en lekker staat te slapen. Eenmaal onderweg op de trailer was ze weer de rust zelf en op wedstrijd was ze heerlijk relax.
3 weken terug begon het mij op te vallen dat ze was gaan afvallen. Ik kreeg toen gemixte berichten te horen van stalgenoten. Enkele vertelde mij dat ze zo rustig was geworden en ze ook heel rustig op de paddock stond, maar enkele vertelde mij weer compleet tegengestelde berichten. Ze zou weven op stal zodra zij in de schuur iets kwamen pakken en ze liep de hele dag als een gek door de paddock te rennen. Het gekke was dat ik hier nooit iets van zag en de stalgenootjes waar ik dagelijks contact met had die zagen dit ook niet. Wij zagen alleen een paard dat steeds rustig stond te eten.
Uiteindelijk bleek dat er enkele 100 meter verder paarden op de wei gezet waren om op te bouwen voor het weideseizoen. Dit had zij gezien en bezorgde haar blijkbaar stress op de momenten dat die paarden op de wei stonden. Op deze momenten ging zij inderdaad flink tekeer op in de paddock. Ook als stalgenoten met hun paard aan de hand gingen grazen en zij zag dit dan kon ze flink tekeer gaan.
Afgelopen week is zij weer terug verhuisd naar de paddockstal met uitloop omdat het paard waar ze zo aan plakt naar de paddockstal verhuisde. Hier schijnt het nu wat beter te gaan maar nog kan zij stress krijgen als ze iemand met zijn paard aan de hand zag grazen.
Afgelopen weekend zijn ze de graswei op gegaan. Het paard waar ze zo aan plakt mag niet lang op het gras in verband met risico op hoefbevangen. Mijn paard heeft het juist nodig om op het gras te staan maar zodra het ene paard van de wei afgehaald werd bleef die mij mij langs de draad rennen ondanks dat er op dat moment nog 4 andere paarden op de wei stonden. Ik heb haar op dat moment op de wei laten staan en toen het ene paard uit het zicht was werd ze na enkele minuten rennen gelukkig wel rustig en ging eten. Gisteren kon ik haar uit de paddock halen en scheiden van haar maatje en bij de rest van de groep op de graswei zetten zonder problemen.
1.5 week geleden heb ik de dierenarts laten langskomen omdat ik het vermoeden had dat de maagzweren terug zijn. De dierenarts heeft dit bevestigd en gezien haar gedrag is het eigenlijk heel duidelijk dat dit veroorzaakt wordt door stress. Ik heb dus nu eigenlijk 2 problemen. Ik heb een paard dat zich op iedere plek wel een ander paard uitzoekt waar ze aan plakt en een paard dat om de kleinste dingen in de stress raakt.
Duidelijk is dat het gedrag op de vorige stal veel erger is geworden en dat het daar van "alleen weven tijdens voertijd" is gegaan naar "constant weven als iemand op stal is".
Zijn er mensen die tips hebben over hoe ik dit moet aanpakken? Want ik weet het momenteel even niet meer.