Welke vliegenkap voor slopers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rainer

Welke vliegenkap voor slopers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-23 16:13

Ik weet het eventjes nier meer. Mijn ruin staat samen met een andere speelse ruin en vliegenkappen zijn echt het favoriete speelgoed. Meerdere keren per dag worden de kappen opnieuw opgedaan en vandaag was een nieuw record en was zijn nieuwe kap binnen een paar uur kapot. Het probleem is vooral dat de andere ruin er aan gaat trekken en als die dan eenmaal af is vindt hij het zelf ook wel geinig om mee te spelen.

Heeft iemand dé tip? Ik kan vast niet de enige zijn met dit probleem. Het is helaas echt ontploft qua vliegen een zijn ogen zijn snel geïrriteerd dus niks doen is ook niet echt een optie...

Voordat ik allemaal tips krijg, deze zijn er in ieder geval allemaal al gesneuveld: Lemieux, amigo, meerdere v shires, crusader, een lycra masker van weatherbeeta, equilibrium.

Jessix

Re: Welke vliegenkap voor slopers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 16:24

Ik heb twee hengsten. Ik denk dat ze alles wel stuk krijgen. En dat moet natuurlijk ook wel voor de veiligheid. De equilibrium field relief blijft hier nog het langste heel. Heb ze nu weer op na vorig jaar het hele seizoen te hebben gebruikt. Ik vind ze wel eens terug in de wei, maar dan zijn ze tot nu toe wel heel. Twee jaar terug is er wel eentje gesneuveld, maar die hadden ze na het aftrekken dan ook echt stuk gescheurd door er een poot op te zetten.

Daar doe je denk ik weinig aan.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 17:11

Ik heb ook een jonge hengst die geen vliegenkap heel houdt. Dus dan maar niet. :)
Ik heb wel onlangs vliegenbalsem gekocht. Eens zien of dat werkt. :)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 17:16

Ik heb uiteindelijk vorig jaar voor paar euro per stuk van die frontriemfranjes gekocht. Alle vliegenmaskers waren nog dezelfde dag stuk, en dat was me toch echt te duur. Balen dat ie een halster aan moet, maar dit werkt wel. Twee/drie per seizoen nodig, maar qua kosten is dat een stuk schappelijker. Bijvoorbeeld:
https://www.agradi.nl/kerbl-vliegenfron ... vxEALw_wcB

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 17:37

Ik heb er een van Busse.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 17:42

Weidehalster met vliegenfrontriem eraan vast geductaped. Minimaal een keer per dag moeten ze terug om gedaan worden, maar elke vliegenkap is kansloos bij mijn twee ruinen :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 18:15

Halster trekken mijn paarden ook van elkaar af. Helaas… :')

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 20:52

En de kap die aan je halster vast zit?.. de 2 in een? En dan ranches in spuiyen met anyi bijt.. behave de kap zelf ivm ogen

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 20:56

Ik heb een zacht Bucas halster voorzien van vliegenfrontriem met ducktape. De keelriem vervangen voor een keelriem van een weidehalster (met klittenband) en dit werkt perfect in onze ruinenkudde.

Dit jaar ga ik deze nog testen: https://www.agradi.nl/harrys-horse-vlie ... r-full.htm

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 21:00

Slmt9 schreef:
Ik heb een zacht Bucas halster voorzien van vliegenfrontriem met ducktape. De keelriem vervangen voor een keelriem van een weidehalster (met klittenband) en dit werkt perfect in onze ruinenkudde.

Dit jaar ga ik deze nog testen: https://www.agradi.nl/harrys-horse-vlie ... r-full.htm

Zo iets bedoel ik

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 21:20

ik heb zelf de lycra van Le Mieux, ik raad bij jou dan die zonder neusnetje aan, zodat ze daar niet aan kunnen trekken. Stof blijft langer strak dan de weatherbeeta (die had ik ook geprobeerd, maar kreeg die van mijn binnen een dag in zijn eentje af).

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-23 21:24

Bedankt voor de reacties! Ik ga me er denk ik maar bij neerleggen dat een kap gewoon niet gaat lukken. Ik heb nou deze besteld: https://www.decathlon.nl/p/vliegenfront ... G8EALw_wcB

Ik vind halsters om in de wei erg spannend en wil dat eigenlijk liever niet. Maar als dit niks is moet ik misschien toch maar naar een veiligheidshalster kijken. Ik heb in ieder geval weer wat ideeën om te proberen.

En ik ga van de week even een antibijt spray kopen. Wist helemaal niet dat bestond.

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-23 20:13

Even een update, de kap blijft nu al dagen op zitten sinds ik de anti bijt spray gebruik! Ik ben erg verrast en gelukkig hiermee :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 20:23

Rainer schreef:
Even een update, de kap blijft nu al dagen op zitten sinds ik de anti bijt spray gebruik! Ik ben erg verrast en gelukkig hiermee :)

Welke anti bijt spray heb je?

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-23 20:30

Van de welkoop, is van het merk grand national geloof ik.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 08:52

Dank je!