Pony doet lelijk naar dochter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Juudje81

Pony doet lelijk naar dochter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-23 07:49

Hallo allemaal!

Wij hebben 6 weken geleden een pony gekocht voor onze dochter van 6. Het is een mini tinker van 6 jaar oud, kleine pony. De verkoopster had allemaal leuke filmpjes (met kinderen) zag er uit als een ideale kinderpony. Ook toen we zijn wezen kijken ging alles goed, leuke brave pony. Maar eigenlijk sinds we hem opgehaald hebben doet hij lelijk naar mijn dochter. Hij wil haar bijten en altijd oren plat. Ik dacht eerst die moet even wennen maar ik zie nu echt dat hij het alleen bij haar doet, naar mij vertoont hij dit gedrag niet. Hij wordt echt boos als zij in de buurt komt.. Er is niks gebeurd met die 2, ik ben er altijd bij en mijn dochter is heel lief en rustig naar hem. Kan ik dit gedrag nog afleren? HELP!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 07:58

Heb je de pony laten keuren door een onafhankelijke dierenarts? En hoe wordt hij gehouden? Hoeveel komt hij buiten?

Doen ze ook samen leuke dingen/verzorging of komt dochter alleen om te rijden? Hoe is de energie van je dochter? Is ze rustig als ze bij de pony is of zit ze hoog in haar energie bijvoorbeeld?

Heb je dit al besproken met de verkoper? Zij kennen de pony het beste en samen kun je mss achterhalen welke dingen jullie anders doen dan zij deden
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 07-05-23 08:00, in het totaal 1 keer bewerkt

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 07:59

Ach toch, wat vervelend, ik begrijp je verbazing.

Paarden , ook de koudbloed tinker, zijn super gevoelige dieren.
Ze spiegelen zoals dat tegenwoordig zo mooi heet, google maar eens.

Is jouw dochter onzeker richting de pony?

Ik heb zelf ook een tinker en ze kunnen best heel lomp en dominant zijn en ik twijfel wel of de meesten wel zulke leuke kinder pony's zijn.
Maar aan de andere kant , hij/zij is er ook nog maar een paar weken.

Waar staat hij/zij? Bij jullie thuis? Laat eens iemand anders naar de hele situatie kijken, naar wat er mis gaat in de "communicatie"tussen jullie en de pony en lichamelijke kwalen uit laten sluiten door een DA

Succes

Juudje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-23 08:03

De pony staat op een kleinschalige pensionstal, 24/7 buiten met onze shet. Sinds een weekje op de wei met de groep. Dochter is nu wel bang aan het worden dat helpt natuurlijk niet mee. We rijden nog niet veel, onze bak wordt momenteel verbouwd en ik wilde ze eerst aan mekaar laten wennen. Dus momenteel alleen poetsen en een beetje wandelen. Dat vind mijn dochter ook leuk, rijden doet ze op de manege, dus is niet prioriteit.
Dochter is echt lief en rustig, wil het liefste alleen maar knuffelen, wat ze met onze shet alleen maar doet. Pony is niet gekeurd, vrijdag komt de Paardentandarts. Dierenarts moet ik nog bellen voor enting, misschien kan die hem gelijk even nakijken.
Laatst bijgewerkt door Juudje81 op 07-05-23 08:05, in het totaal 1 keer bewerkt

karrij

Re: Pony doet lelijk naar dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 08:05

ok, heb je andere kinderen in de buurt van dezelfde leeftijd als je dochter, die wel zelfverzekerder zijn? Om te kijken hoe de pony daarop reageert?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 08:09

Dan ga ik mee met de tip om er een gedragsdeskundige bij te halen om eens naar de communicatie tussen je dochter en pony te kijken. Ik zat eerst in de hoek te denken van pijn/slecht passend zadel en dat je pony dat koppelt aan je dochter. Maar dat lijkt me in jullie situatie verwaarloosbaar.

Is de pony wel gekeurd? Hoe vaak zijn jullie wezen kijken? Soms kunnen medische klachten ook geuit worden door zuur gedrag. En de pony heeft dan ook nog stress van het verhuizen. Dat kan ook een trigger zijn. Hoe reageren jullie op het ongewenste gedrag?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 08:13

Ik zou de pony even pauze van je dochter geven. Zet hem zelf meer aan het werk en laat je dochter bijvoorbeeld alleen na afloop even een stuk wortel brengen, als ze toch mee wil.
Voor een tinker is het vaak erg veel energie om op gras te staan en niet te werken, zeker in deze periode.
Dat plus stress brengt niet het beste in een paard naar boven

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 08:18

Dat wel of niet gekeurd lijkt me in deze situatie niet mee spelen. Omdat hij bij ts zelf braaf is.
Ik denk dat hij de onzekerheid van de dochter voelt, deze komt toch knuffelen en dan zet de pony dochter wel even op de plek lager in rang terug. Want hij wil niet knuffelen.

Bij iemand stevig in de schoenen durft hij dat niet.

Persoonlijk... Ik zou kijken of hij terug kan.
Een pony die zulk gedrag laat zien zou ik nooit vertrouwen bij een kindje. Ook al gaat het een poosje goed. Zulke manier van uiten zit dus wel in het karakter.

Het kan dus prima gaan bij een ouder kind of 1 die voor hem beter past.
Maar hier... Nee zou er voor passen

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 08:20

Heel veel pony's zijn nu eenmaal niet geschikt voor kinderen. Ik heb er ook eentje die een klein kind gewoon ziet als iets waar hij de baas over is. Onze kinderen mogen deze dus ook echt niet leiden aan de hand. Tegen volwassenen is dit de liefste pony ooit. Maar zodra er een kleintje voor loopt, gaat ie 'jagen'. Dus nee ik zou geen gedragstherapeut laten komen, maar deze pony gewoon niet vertrouwen met je kind. Het is je kínd he. Je slaat jezelf voor je kop als het fout gaat.

Juudje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-23 08:29

Daar twijfel ik dus ook over, gaat dit nog goed komen of is het gewoon geen match? Ik heb geen ervaring met een gedragsdeskundige dus geen idee of dat zou helpen. Ik vind het nu inderdaad eng om haar met hem te laten lopen, ben bang dat hij op haar springt ofzo. Het gekke is wel dat toen wij bij hem gingen kijken hij echt heel lief en braaf was. Hij kan niet terug naar de verkoper.
Maar dochter is inderdaad bang aan het worden. Dus als we nu naar stal gaan doet zij de shet en ik de tinker.. Dat is niet helemaal waar ik hem voor gekocht heb natuurlijk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 08:33

Hoe knuffelt dochter of hoe wil ze dat doen? Dochter is toch vreemd voor de pony en dan kan zij wel willen knuffelen, maar dat kan de pony wel vervelend vinden van een vreemde. Of überhaupt, niet elke pint of paard vindt dat fijn.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 08:36

Waarom kan de pony niet terug naar de verkoper? Dit is zo te horen geen match.

Ik vraag mij wel af waarom je nog een pony koopt als je dochter al een shet heeft waar het goed mee gaat. Was het de bedoeling dat je zelf deels op de tinker zou gaan rijden?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 08:48

Nou ik zou niet zo snel opgeven eigenlijk.

Hoe oud is je dochter? Ik denk dat goede begeleiding wonderen kan doen. Grondwerklessen dan met name om de leiderschapsrol te bevestigen en aan je dochter om te leren hoe ze dat moet doen. Zodat ze daar profijt van krijgt bij alle andere paarden ook.

Daarnaast is het dier er net, een verhuizing brengt ook de nodige stress met zich mee. Ik zou wel even contact opnemen met de verkoper en vragen of de dit herkent. En zo, ja of zij tips heeft.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 08:51

Moet het paard niet gewoon wennen? Hoe lang hebben jullie hem al? Zou het dier vooral nog even de tijd gunnen, zoals Elisa al schreef, kan een verhuizing erg stressvol zijn.

Geef de pony rust, regelmaat en tijd, misschien ook even zonder kind. Nou ja, dat zou ik doen.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 08:52

Waarom kan de pony niet terug?

Juudje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-23 08:56

De pony is verkocht omdat haar dochter er niets meer mee deed. Wij hebben de pony voor haar gekocht omdat de shet een mini is waar ze niet op kan rijden. Ik dacht inderdaad ook dat hij even moest wennen, maar het gedrag lijkt eerder erger dan minder te worden. Pony is 1.16 dus ik kan er zelf niet op rijden :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 09:03

Opvoeden.

Ik denk dat dat is wat er hier mis gaat, dochter heeft geen goede begeleiding en pony wordt niet opgevoed. Zou echt zsm goede begeleiding regelen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 09:05

Hmm verkocht omdat de dochter er niets meer mee deed. In combinatie met dit gedrag snap ik dat wel ja, maar goed daar hebben jullie niets aan natuurlijk.

Kun je er zelf tijdelijk in elk wat meer mee gaan doen? Als in op de grond aan het werk zetten en als jij er dan mee bezig bent geweest, de pony moe is dat je dochter daarna nog een borstel eroverheen haalt.

De eerste week of 2 weken dat jij hem meer aan het werk zet overigens helemaal alleen doen. Je dochter niet bij.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 09:10

Poeh....wat ontzettend balen joh.... het kan natuurlijk best dat beestje tijdelijk wat dingen dwars zitten, maar willen bijten is dan toch iets in het gedrag dat er in blijkt te zitten.... dat vind ik geen kinderpony. Kan best zijn dat het geen knuffelpaardje is. Maar dan hoef je nog niet te gaan bijten -O-

Als terug doen echt geen optie is. (wel mijn eerste gedachte eerlijk gezegd!) Zou ik op zijn minst wel even overleggen met de verkopers, hoe reageren hun op dit probleem? Hebben zij een idee wat je zou kunnen doen? Wie weet hoor je dan ook wel uit hun reactie dat het geen nieuw gedrag is, dat ze niet enorm verbaasd zijn. Of juist wel. Dat is best belangrijke informatie denk ik.

Ik zou het beestje in ieder geval niet met mijn kind vertrouwen als het echt zo snel tot willen bijten overgaat. Is het alleen dreigen? Alleen bij het willen knuffelen? Als kind niet eens zelf de pony kan poetsen en er mee kan lopen, dan is het gewoon geen geschikte pony.

Dan kan je je doel ermee aanpassen. Proberen er nog wat van te maken. Of een beter passend baasje zoeken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 09:13

Juudje81 schreef:
De pony is verkocht omdat haar dochter er niets meer mee deed. Wij hebben de pony voor haar gekocht omdat de shet een mini is waar ze niet op kan rijden. Ik dacht inderdaad ook dat hij even moest wennen, maar het gedrag lijkt eerder erger dan minder te worden. Pony is 1.16 dus ik kan er zelf niet op rijden :)

Hij moet ook nog even wennen. Zes weken is niks. Sommige paarden hebben maanden nodig om tot rust te komen na een verhuizing.

Hij staat ineens op een andere plek, met andere paarden, andere mensen. Hoe zag zijn leven er eerst uit? Heeft hij zijn hele leven op dezelfde plek heeft gestaan in een stabiele kudde met familieleden en is hij nu gewoon geschrokken, bang en verdrietig? Of is hij juist heel vaak verhuisd, en nu het vertrouwen kwijt dat hij ooit een blijvende, fijne plek vindt? Kan van alles zijn.

Ruikt je dochter naar iets wat hij onprettig kan vinden? Stel, ik noem maar iets hoor, ze heeft een fret als huisdier, de pony ruikt dat en vindt het vervelend.
Als je de filmpjes van de pony met de kinderen van de verkoper nog hebt: hoe doen die met de pony, en wat doet jouw dochter niet, of juist wel, wat die kinderen deden? Knuffelden die hem ook? Was dat in de wei? Nam die pony ook wel eens het initiatief? Hoe knuffelt je dochter hem? Het kan al heel veel uitmaken of hij dan vastgeknoopt staat en dat ze bij wijze van spreken aan zijn hoofd of hals gaat hangen of dat ze in de wei hem kriebelt, de pony alle ruimte heeft om te kiezen tussen weglopen of terugkriebelen (en alles wat daar tussenin zit). Een paard wat die ruimte niet heeft en geen nare knuffelervaringen in het verleden heeft, of pijn, zal eerst kleinere signalen geven. Zoals de oren in de nek leggen of weglopen.
Heb je de verkoper gevraagd om je te helpen? Die kent de pony, en die kan mogelijk makkelijker zien wat het probleem is.

Maar ik denk eigenlijk vooral dat je met een heel gevoelig dier te maken hebt wat de verhuizing nog niet te boven is gekomen. Zo'n paard zou ik eerst in de groep laten wennen. En af en toe bij in het weiland gaan zitten. Als hij bij je komt kijken is hij toe aan contact. Blijft hij op de vlakte dan heeft hij dat niet. Kun je hem gaan dwingen maar ik denk niet dat dat de verstandhouding bevordert.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 09:18

Eerlijk zijn tinkers eerder zelden geschikt als kinderpony’s. Het zijn veel te vaak sterke karakters die stronteigenwijs zijn….

Los daarvan zou ik ook begeleiding zoeken, iemand die je dochter ook les geeft in grondwerk, zodat de verstandhouding dochter/pony wat beter wordt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 09:22

pmarena schreef:
Poeh....wat ontzettend balen joh.... het kan natuurlijk best dat beestje tijdelijk wat dingen dwars zitten, maar willen bijten is dan toch iets in het gedrag dat er in blijkt te zitten.... dat vind ik geen kinderpony. Kan best zijn dat het geen knuffelpaardje is. Maar dan hoef je nog niet te gaan bijten -O-

Maar wie zegt dat pony niet al tig signalen gegeven heeft dat die knuffelen niet wil? Dat er pas door dochter geluisterd wordt als hij dreigt te bijten?

Zo ken ik ook een pony die echt geweldig voor kinderen was. Nooit bijten en die werd al jaren ook door kinderen verzorgd, wel met volwassenen erbij altijd. Die kwam terug na verkoop omdat die ook scheen te bijten bij nieuwe eigenaren. Terug bij de vorige eigenaren na de 1e week nooit meer gebeurd, vervolgens weer verkocht als kinderpony en ook nooit meer gehoord dat die het ooit gedaan heeft. Is nogal wat om zo'n dier meteen af te schrijven als geen kinderpony.

Dus ja, het kan zeker wel dat een kinderpony gaat bijten en dat maakt ze niet meteen ongeschikt. Misschien wel voor dat kindje en volwassenen. 6 is ook echt nog erg klein om zelf dingen te doen en dan moet je als volwassene dus ook aan de gang blijven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 09:31

ik heb ook zo’n draak gehad, wat oudere kinderen was prima,als ze wat langer waren.
maar als ze echt wat klein en onzeker waren dan deed hij echt gemeen.
boos kijken,heeft eens proberen te bijten bij een kleintje en hij duwde ze ook aan de kant.
zaten ze er eenmaal op dan was het allemaal prima en was het de allerliefste pony.

ik zou toch kijken dat ze er toch op gaat en dat op die manier de band dan toch iets veranderd en hij haar beter accepteerd?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 09:40

Hij is 6 weken geleden verhuist.
Ik zou zelf even eerst zorgen dat hij op zijn gemak is en dan eerst zelf dingen doen en dan eerst samen met dochter.

En dan samen met je dochter en ook kijken naar de signalen want wellicht is er toch iets gebeurd waardoor de pony het niet leuk meer vond.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 09:45

Waarschijnlijk straalt je dochter te weinig leiderschap uit (logisch ook met 6).
Zo als ik tinkers ken zijn ze heel gezellig zolang voor hen de rollen maar glashelder zijn.
Een klein kind dat afhankelijk opstelt (knuffelen) kan de pony direct als bedreigend zien als het niet tegelijkertijd begeleid wordt door een volwassene.
Toen mijn dochter nog jonger was zorgde ik altijd dat mijn dieren (geen tinkers) met de aandacht bij mij waren, mijn dochter moesten ze toleren (zoals je ook andere „gekke“ dingen leert tolereren als paard).
Nu ze groter is, zie je dat er ook echt een interactie plaatsvind, daarvoor was het eigenlijk niet veel meer dan een „vlaggetje“. Maar nog steeds gaat ze niet perse opzij omdat mijn dochter dat vraagt maar omdat ze altijd nog met 1 ook op mij gericht is en ik ook signalen geef op dat moment.

Een echte kinderpony die een kind ook echt als „authoriteit“ ziet en daarop gehoorzaamd zijn ontzettend zelfzaam en meestal niet meer zo jong. Een pony van 6 is zelf ook nog niet volwassen.

Ik zie nog altijd voor me hoe mijn ontzettend lieve merrie een keer iemand gericht in de borst beet omdat diegene met een koetschie koetschie schattig paartjuh houding op haar af kwam en ik opmdat moment niet alert was.