Kuddeleidster jaagt andere pony's op

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dusja1

Kuddeleidster jaagt andere pony's op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-23 20:32

Hallo,

Ik heb inmiddels 2 jaar een leuke shetlandkudde. Echter jaagt mijn kudde leidster soms op de andere pony's. Hier heb ik nooit problemen van ondervonden, de andere pony's weten dat het een bitch kan zijn en maken dat ze weg komen. Nu is er 1 pony in het bijzonder die ze niet moet. Zij is hoogzwanger en heeft mij vorige week over/door het hek gebonjourd omdat de kuddeleidster eraan kwam en ze bang werd.
Gevolg, ik zit nu met een hersenschudding.
Vandaag wederom dit voorval gehad, deze keer had ik het gelukkig meteen in de gaten.

Nu vind ik het dus wel echt een probleem worden en vraag me dan ook af óf ik hier iets aan kan doen, en hoe.

De kudde in 2 kuddes verdelen gaat helaas niet. Ze doet het bij iedereen. Ze kan niet met en niet zonder de andere.

Ik heb haar van veulen af aan, ze is nu 9 jaar. Er is nooit iets voorgevallen met haar. Sinds ze op deze plek staat en de leidster is, is ze zo.

Captain

Re: Kuddeleidster jaagt andere pony's op

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 20:35

Apart zetten achter een draadje? Zodat in ieder geval de hoogdrachtige merrie niet nog eens zoveel stress krijgt.

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-23 20:35

De drachtige merrie staat apart, het voorval is gebeurd toen ik haar uit stal haalde en in een andere weide wilde zetten.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 20:39

Die merrie valt aan terwijl jij met de pony langs loopt? Dus ze staan op dat moment niet bij elkaar maar er zit een hek/draad tussen?

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-23 20:44

Nee, beetje lastig uitgelegd misschien haha. De stallen staan altijd open, daaromheen is het verhard, en liggen de weides tegenaan. Als er geen drachtige merrie is staan ze 24/7 buiten met de stal open en kunnen ze op de wei, op de paddock of rond en in de stal lopen.
Ik heb de drachtige merrie dus uit de stal gehaald en liep 5 meter over het verharde waar de rest v.d. kudde ook kan lopen.
De kuddeleidster kwam er ook aan. Niet aanvallend maar kwam gewoon aanlopen. Drachtige merrie werd bang en beukt mij het hek door.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 20:45

dat is geen kuddeleidster hoor.
sorry dat ik het zeg,maar dat is een pony met een serieus probleem.
ik vind echt dat mensen te snel zeggen bij vervelende boze paarden van ja dat zijn kuddeleiders.
kijk waarom de pony zo vervelend doet, heb je wel genoeg ruimte,zijn er genoeg voerplekken.
is het geen voernijd?
heeft de pony misschien ergens pijn dat het daarom zo boos naar andere paarden doet?

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-23 20:48

Ze hebben 24/7 hooi ter beschikking op meer voerplaatsen dan pony's.

Dat dit een probleem is zie ik inderdaad ook wel. Maar ik begrijp dus niet waarom en vraag me af wat en of ik er iets aan kan doen.

Verleden is helemaal bekend, nooit iets mee gebeurd. Pony's staan 24/7 buiten op de wei met stal en paddock, ruim voldoende hooi en meerdere voerplekken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 20:52

nou ja denk om jezelf natuurlijk en als je pony’s zo bang zijn voor die andere dan zou ik wel afstand proberen te houden als je er mee moet lopen.
eventueel eerst de pony die dan vervelend doet vastzetten of uit je buurt zetten.

maar misschien toch de pony medisch laten nakijken?
ik weet dat maagzweren voor dit soort gedrag kunnen zorgen, evenals hormonale onbalans.

oh wacht,je zegt dat het nu sinds je op deze plek staat zo is.
wat is er anders nu

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 21:13

Ik zou denk ik vragen om regumate aan de dierenarts, om te kijken of dat helpt.
Dat is nu het goedkoopste en als het hormonaal is lijkt mij dat het gedrag dan moet minderen.

Monnikspeper zou mijn eerste keus zijn normaal maar niet met zulk gevaar voor jou.
Maar ik sluit niet uit dat het hormonaal is, maagzweren, ze hebben meer voerplekken dan pony’s en ik neem aan al lang?
Maar zo niet zou ik een kuur omeprazole vragen daarna als ze verder niet kreupel is of rare klachten toont behalve dit.

Omeprazol knappen ze snel van op en als ze dan liever wordt heb je ook een antwoord.
Maar ik zou eerder kiezen voor de lentekriebels die foute effecten hebben uitsluiten.
En dan kun je evt een onderzoek altijd laten doen zoals voor een cyste op de eierstokken bijvoorbeeld.

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-23 21:42

ellepel schreef:
nou ja denk om jezelf natuurlijk en als je pony’s zo bang zijn voor die andere dan zou ik wel afstand proberen te houden als je er mee moet lopen.
eventueel eerst de pony die dan vervelend doet vastzetten of uit je buurt zetten.

maar misschien toch de pony medisch laten nakijken?
ik weet dat maagzweren voor dit soort gedrag kunnen zorgen, evenals hormonale onbalans.

oh wacht,je zegt dat het nu sinds je op deze plek staat zo is.
wat is er anders nu

Hiervoor stond ze op een pensionstal met andere grote paarden en stond ze ergens onderin rang. En nu is ze de baas :)

Ik heb zojuist een osteopaat benaderd om een afspraak in te plannen.

ChantalAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 21:57

Uitsluiten dat ze geen pijn heeft is heel goed maar des al niet te min vind ik dat er niet gejaagd wordt als ik in de kudde loop. Dan ben ik de baas en ik accepteer dan geen rangorde bepaling. En als mijn roep of stem dan niet overtuigend genoeg is dan krijgen ze een knal.
Klinkt misschien hard maar het moet veilig blijven tussen pony´s en paarden. Wij zijn nu eenmaal veel kwetsbaarder.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 21:57

Ik denk dat je pony geen echte leidster is, en vanuit onzekerheid aanvalt. Je kudde heeft een echte leider nodig die met een draai van dr oor al respect afdwingt, en geen overdreven reactie geeft op normaal gedrag

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 23:28

Is ze zelf wel eens drachtig geweest?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 03:45

Maddy_Paola schreef:
Ik denk dat je pony geen echte leidster is, en vanuit onzekerheid aanvalt. Je kudde heeft een echte leider nodig die met een draai van dr oor al respect afdwingt, en geen overdreven reactie geeft op normaal gedrag

In deze richting zou ik ook denken. Desnoods zo’n echte alfa erbij zetten/kopen…

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-23 09:41

Ik zal nog even een update geven :)

De osteopaat is vorige week langs geweest. Ze zat aardig vast in haar rug en had nog meer blokkades in haar lichaam. Osteopaat heeft alles los gemaakt en sindsdien heb ik een superlieve knuffelige pony <3
Ze was altijd al lief voor mensen maar nu staat ze de hele dag naast me, achter me, opzoek naar knuffels. Ook voor de andere pony's is ze nu een stuk minder heftig *\o/*

Dus voortaan laat ik ieder half jaar de osteopaat langs komen :)

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 10:04

Ik wilde reageren dat een echte leider er bij zetten zou kunnen helpen maar ik zie dat het probleem al is opgelost, wat fijn!

Nu hopelijk weer rust in je kudde en geen ongelukken meer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 11:15

Mooie update,fijn dat het goed gaat!