paard jaagt twee paarden uit elkaar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rooijden

paard jaagt twee paarden uit elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-23 00:33

Hoi Bokkers,

Mijn merrie staat sinds 5 maanden op een paddock paradise met 2 andere merries (die staan al jaren bij elkaar). Dit ging voorheen heel goed, ze had altijd al wel meer met de ene merrie. Maar sinds afgelopen week is ze ineens heel vijandig naar de andere merrie en jaagt ze haar twee weidegenootjes steeds uit elkaar, daarbij is ze heel claimerig over de ene merrie. De merrie die ze opjaagt is al op een wat oudere leeftijd, dus het is zeer onprettig dat zij steeds word opgejaagt.

Ze staan sinds afgelopen week op een nieuw stukje weiland, dus ik dacht dat het misschien nog kon liggen aan het feit dat ze het nieuwe stukje weiland als haar bezit ziet maar helaas is ze ook op het oude stuk heel vijandig en claimerig.

Is er iemand die een idee heeft hoe en of dit op te lossen is? Aangezien het hier voor wel heel goed ging, en mijn merrie nu telkens alleen moet staan.

Ik hoor graag jullie ervaringen en ideeën! _/-\o_

Avalanche

Re: paard jaagt twee paarden uit elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 06:28

Ik heb een prima idee. Je merrie bij die twee weghalen en koppelen aan een ander paard. En als dat niet kan, zal ze helaas alleen moeten staan, maar dit kun je niet toelaten. Dit loopt een keer uit de hand en dan staat er een met een dik been of erger.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 08:14

Is jouw merrie hengstig? Wacht dat dan even af (je merrie dus wel apart houden!), dat kan zomaar 'opeens' de reden zijn. Zeker de eerste keren in het voorjaar kan een merrie knap vervelend zijn.
Laat haar desnoods even gynaecologisch controleren, cystes ed kunnen hormonaal gedrag flink verergeren.
Is alles verder in orde en is het idd de hengstigheid, dan zou je de volgende hengstigheid monnikspeper kunnen geven.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 08:17

Komt helaas niet goed zoiets. Jouw merrie heeft beslist hoe het er vanaf nu aan toe gaat. Daar kan het oudere paard niks aan veranderen en jullie als mens ook niet.

De enige oplossing is het groepje weer uit mekaar halen (= voor het oudste paard de leukste oplossing), of het tijd geven. Kans is groot dat het oude paard er wel vrede mee sluit omdat dat hun rangorde is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 08:24

Ibbel schreef:
Is jouw merrie hengstig? Wacht dat dan even af (je merrie dus wel apart houden!), dat kan zomaar 'opeens' de reden zijn. Zeker de eerste keren in het voorjaar kan een merrie knap vervelend zijn.
Laat haar desnoods even gynaecologisch controleren, cystes ed kunnen hormonaal gedrag flink verergeren.
Is alles verder in orde en is het idd de hengstigheid, dan zou je de volgende hengstigheid monnikspeper kunnen geven.

Dit inderdaad. Zowel de hengstigheid die in het voorjaar even veel heftiger kan zijn ook qua gedrag. Maar ook afwijkingen zoals cystes of zelfs tumoren die het gedrag extreem kunnen veranderen. Ik kwam achter een eierstoktumor bij mijn merrie doordat zij ineens lastig werd tegen andere paarden onder andere.

Hingarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 13:08

Even een hele andere invalshoek, maar is de oude pony nog wel helemaal gezond?
Ik heb vaker meegemaakt dat plots een ouder/ziek paard uit de groep gejaagd wordt.
Dat is het kudde instinct, een oud/ziek paard trekt roofdieren aan.
En soms hebben paarden sneller door dat er iets mis is met een kudde genoot, dan wij mensen.

Rooijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-23 21:56

Hingarden schreef:
Ik heb vaker meegemaakt dat plots een ouder/ziek paard uit de groep gejaagd wordt.
En soms hebben paarden sneller door dat er iets mis is met een kudde genoot, dan wij mensen.

De oudere merrie is vorige week helaas bevallen van een veulen die het niet heeft gered, en heeft ze zandkoliek gehad. Maar nu is ze zover ik weet weer gezond. Ik weet niet of het iets te maken kan hebben met de geur van de merrie aangezien ze bevallen is..?

Rooijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-23 21:58

Ibbel schreef:

Mijn merrie is inderdaad op het moment hengstig, helemaal niet over na gedacht dat het daar nog iets mee te maken kan hebben. Dankjewel!
Ik zou ook eens kijken of ik haar dan zou kunnen laten onderzoeken op cystes

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 23:17

Rooijden schreef:
Hingarden schreef:

De oudere merrie is vorige week helaas bevallen van een veulen die het niet heeft gered, en heeft ze zandkoliek gehad. Maar nu is ze zover ik weet weer gezond. Ik weet niet of het iets te maken kan hebben met de geur van de merrie aangezien ze bevallen is..?

Voor een merrie zal dat niet veel uitmaken vermoed ik. Bij mannelijke dieren zal dat anders zijn.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 23:26

Rooijden schreef:
Hingarden schreef:

Misschien lichamelijk weer gezond maar emotioneel ook? Veulen verliezen hakt er soms best in waardoor jouw merrie haar niet herkent/erkent. Zeker in combi met de eigen hengstigheid. Heb al vaker ‚relatie problemen‘ gezien (en kunnen oplossen) m oorzaak in emotionele of hormonale huishouding bij paarden.

iina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:25

Ik vind een oneven aantal paarden in een kudde sowieso dubbel omdat je dit dus kunt krijgen dat er uiteindelijk 1 alleen staat.. Ik hou van even aantal paarden