
De keuze op de model Y is voor een heel groot deel gebaseerd op de wens om volledig electrisch te willen rijden. Echter is de keuze in elektrische auto's die minimaal 1600 kilo mogen trekken nog redelijk beperkt, en na proefritten in oa. Volvo XC40 P8, Nissan Aryia, Kia EV6 en de Hyundai ioniq. kwam uiteindelijk de Tesla model Y voor ons als grote winnaar uit de bus. In verband met de levering, wordt de trekhaak nu achteraf gemonteerd en dit staat voor 18 april op het programma.
Gezien ik met mijn vorige paard graag op pad ging hebben wij toen der tijd een 1.5 paards Ifor Williams trailer aangeschaft(het oude model dus). Onze toenmalige BMW 5 serie diesel trok deze met twee vingers in zijn neus en ik gok dat de Tesla eveneens weer een mooie combi gaat vormen met de Ifor Williams.
Echter is het laden uiteraard een dingetje.. op korte afstanden zou je hier wellicht niet mee in de problemen komen, en gezien er veel wedstrijden in de buurt zijn en ik voorlopig toch alleen maar simpele B wedstrijdjes zou gaan starten met mijn nieuwe paard. Hierin voorzie ik daarin geen problemen. Echter staan aankomende zomer de Almelose ruiterdagen weer op het programma, wat niet alleen een vuurdoop gaat zijn voor mijn nieuwe merrie, maar ook voor onze nieuwe auto-trailer combinatie.
Nu weet ik dat dit pas aanstaande zomer is, maar ik krijg het bij mijn partner niet uit zijn hoofd gepraat dat het betreft tussendoor laden wel goed moet komen..
De afstand bedraagt in totaal 150 kilometer en de kans dat wij tussendoor even moeten laden is aannemelijk. Opzich geen probleem, aangezien je vaak toch wel even tussendoor van het toilet gebruik wilt maken of even een kleine snack wil scoren. Echter de is de grote zorg van mijn partner dat het gebruik van de Tesla superchargers enigszins ingewikkeld wordt met een aanhanger. Bij deze oplaadpunten parkeer je namelijk achteruit in, en laadt je vervolgens je auto op. Ik had zelf het idee de auto overdwars te zetten, gezien je natuurlijk niet zomaar even je geladen trailer af kan koppelen. Het lastige hiervan is dat je hierbij onnodig meerdere laadplaatsen in beslag neemt, wat natuurlijk minder charmant is als het heel druk blijkt te zijn op dat moment. Een andere optie is hierin te laden bij bijvoorbeeld Fastnet, waarbij er sprake is van rijtjes parkeren(zoals bij een benzinepomp). Het bezwaar van mijn partner hierin is dat het opladen niet zo snel zou gaan als bij de supercharger van Tesla en dat ons paard wellicht onrustig zou worden door het lange stilstaan.
Lang verhaal, kort gemaakt.. zijn onder de bokkers mensen die ervaring hebben met het laden van een Elektrische auto, met een trailer/caravan/aanhanger achter hun auto?